REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych od 2016 roku

Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych od 2016 roku
Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych od 2016 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmom powiązanym ze sobą trudniej będzie wyprowadzić zysk za granicę za pomocą cen transferowych - taki będzie skutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych - mówią PAP eksperci. Jej projekt, autorstwa MF, jest zgodny z wytycznymi OECD. Projekt jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Przewiduje m.in. wprowadzenie do polskiego prawa unijnych przepisów dotyczących opodatkowania w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych. Chodzi o dokumentowanie cen transferowych stosowanych przez podmioty powiązane. To istotne, gdyż transakcje wewnątrz grup mogą służyć wyprowadzaniu zysków za granicę.

Jak wyjaśniła partnerka z Crido Taxand Ewelina Stamblewska-Urbaniak, stosowanie nierynkowych cen w transakcjach transgranicznych może służyć spółkom do transferu zysków za granicę - do krajów, w których stawki podatku są niższe niż w Polsce, lub które pozwalają korzystać z ulg podatkowych. Ceny transakcyjne rzadziej stosowane są w krajowych grupach, choć też ma to miejsce, np. w przypadku gdy zysk z jednej spółki jest przerzucany do spółki, która odnotowuje stratę. "Nowe przepisy utrudnią takie działania i ograniczą transfer zysków. Taki też jest zamiar resortu finansów" - oceniła.

REKLAMA

REKLAMA

Jej zdaniem przygotowane na podstawie wytycznych OECD przepisy będą spełniać rolę prewencyjną. "Jeżeli podatnik będzie musiał na bieżąco zastanawiać się, czy stosowane przez niego ceny są rynkowe i to udokumentować, to można domniemywać, że firmy będą działać w sposób bardziej przemyślany" - powiedziała.

Partnerka w Crido Taxand wskazała, że nowe obowiązki będą dotyczyć większości średnich i dużych firm powiązanych zarówno z partnerami zagranicznymi, jak i krajowymi. "Definicję podmiotów powiązanych będą także spełniać dwie polskie spółki powiązane kapitałowo lub osobowo. Jeżeli będą dokonywały transakcji między sobą, to będą podlegać nowym obowiązkom dokumentacyjnym" - powiedziała.

Stamblewska-Urbaniak dodała, że w zeszłym roku przy Ministerstwie Finansów powołano zespół ds. cen transferowych, który szkoli kontrolerów m.in., jak selekcjonować podmioty do kontroli oraz jak badać ceny transferowe. Poza tym MF rozpisało przetarg na dostęp do bazy danych ze sprawozdaniami finansowymi. "Fiskus będzie miał więc odpowiednie narzędzia, aby w profesjonalny sposób weryfikować rynkowość cen" - podsumowała.

REKLAMA

"Patrząc z punktu widzenia resortu finansów nowe przepisy powinny uszczelnić system. Mogą być swego rodzaju straszakiem dla firm, które wykorzystując ceny transferowe, chciałyby obniżyć podatek" - zgodziła się Paulina Gromadzka, szefowa praktyki cen transferowych w kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Według niej dzięki nowym przepisom, nasze regulacje będą spójne z przepisami obowiązującymi w krajach OECD. "Z perspektywy spółek globalnych można więc mówić o ułatwieniach, bowiem będą one stosować takie same standardy w różnych krajach, w tym w Polsce. Lokalne firmy powiązane kapitałowo odczują jednak utrudnienia, pojawią się bowiem nowe wymogi formalne, które spółki te będą musiały spełnić" - powiedziała.

Gromadzka zaznaczyła jednak, że przedsiębiorstwa, które - zgodnie z wytycznymi - będą przygotowywać właściwą dokumentację na potrzeby kontroli, powinny być lepiej chronione przed zakusami fiskusa, gdyż rzetelnie prowadzone dokumenty zwiększą szanse podatników na przekonanie urzędników do ich racji. Dzięki właściwej dokumentacji powinna się też skrócić długość i uciążliwość kontroli podatkowych, mniejsze będzie też ryzyko oszacowania podatku przez fiskusa.

Z nowych obowiązków zwolnione mają zostać mniejsze firmy, których przychody lub koszty nie przekraczają 2 mln euro rocznie. Natomiast przedsiębiorstwa o wyższych obrotach lub kosztach muszą się liczyć ze znacznym wzrostem obciążeń administracyjnych. Od 2016 r. będą musiały udokumentować każdą, nawet najmniejszą transakcję z podmiotem powiązanym. Poza tym dokumentacja ta będzie musiała być bardzo szczegółowa.

Natomiast firmy o kosztach lub przychodach powyżej 10 mln euro będą musiały przygotowywać analizy porównawcze, w których będą musiały uzasadnić rynkowy poziom cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi. "To dodatkowy wysiłek administracyjny, który będzie związany np. z koniecznością uzyskiwania danych z płatnych baz danych. Poza tym dokumentacja taka będzie musiała być przygotowana na bieżąco" - wyjaśniła.

Zgodnie z projektem firmy będą też sporządzać uproszczone sprawozdania mające na celu pomoc fiskusowi w typowaniu podatników do kontroli. "Na podstawie tego sprawozdania urzędy będą mogły ocenić, czy dany podmiot dokonuje ryzykownych z punktu widzenia budżetu transakcji. Fiskus stara się bowiem prowadzić więcej kontroli pozytywnych, czyli lepiej typować podatników do kontroli, by było ich mniej, ale były bardziej efektywne" - powiedziała.

Monitor Księgowego – prenumerata

Projekt przewiduje, że największe grupy - o przychodach powyżej 750 mln euro - powinny przygotowywać także raporty dotyczące ich działalności w danych krajach.

Przygotowany przez MF projekt ma ponadto dostosować polskie regulacje do zmian w unijnej dyrektywie dotyczącej opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek. W uzasadnieniu wskazano, że zmierzają one do objęcia swoim zakresem innowacyjnych produktów finansowych, czy niektórych produktów w zakresie ubezpieczeń na życie, jak również wypłatę odsetek z wykorzystaniem tzw. struktur pośredniczących.


Wiceminister finansów Janusz Cichoń mówił niedawno PAP, że ceny transferowe to jedno z rozwiązań, które mają ograniczać unikanie opodatkowania. Jak zapewniał, resort finansów traktuje unikanie opodatkowania jako poważny problem.

Unikanie opodatkowania i ukrywanie dochodów za granicą to coraz głośniejszy temat. Ostatnio w związku ze sprawą banku HSBC, który pomagał swoim zamożnym klientom w uchylaniu się od płacenia podatków od pieniędzy zdeponowanych na kontach w Szwajcarii. Klientami HSBC miało być m.in. ponad 500 osób związanych z Polską.

Wcześniej burzę wywołała tzw. afera LuxLeaks. Na krajowym podwórku jesienią szerokim echem odbiło się opóźnienie w publikacji ustawy o tzw. rajach podatkowych, dzięki której rząd chciał ograniczyć wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę. W związku ze spóźnioną publikacją ustawy z-ca dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych w MF został odwołany ze stanowiska, a szef Departamentu Dzienników Urzędowych w RCL otrzymał upomnienie; ponadto on i jego zastępca zostali pozbawieni premii za październik. Pod koniec lutego prokuratura umorzyła śledztwo w tej sprawie. Ustaliła, że pracownicy resortu finansów nie mieli "prawnego obowiązku" monitorowania procesu legislacyjnego projektu, a wskazanie właściwego terminu ogłoszenia ustawy należało do Rządowego Centrum Legislacji (RCL), jednak uchybienia funkcjonariuszy z RCL należy uznać za "przewinienia sankcjonowane na drodze odpowiedzialności służbowej lub dyscyplinarnej". (PAP)

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA