REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT
Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska rozpoczęła 17 czerwca 2015 r. konsultacje publiczne w sprawie przejrzystości podatku od przedsiębiorstw w UE. Konsultacje te mają na celu ustalenie, czy nałożenie na przedsiębiorstwa wymogu ujawniania większej ilości informacji dotyczących płaconych przez nie podatków może pomóc w walce z unikaniem opodatkowania i agresywnymi praktykami podatkowymi w UE. Przykładowo przedsiębiorstwa mogłyby zostać zobowiązane do ujawnienia podatków płaconych w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Zwalczanie unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa jest nadrzędnym priorytetem obecnej Komisji. Konsultacje te są częścią szerszego planu działania w sprawie sprawiedliwego i wydajnego systemu opodatkowania przedsiębiorstw, który również zaprezentowano 17 czerwca. Prace Komisji wynikają ze zobowiązań podjętych przez przywódców G20, którzy postawili sobie za zadanie zapewnienie swobodnej wymiany informacji przez organy podatkowe na temat wielkich przedsiębiorstw wielonarodowych, w tym sprawozdawczości z podziałem na poszczególne kraje (CBCR).

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Niektóre przedsiębiorstwa generują obecnie ogromne zyski na jednolitym rynku, lecz płacą w Unii niewielkie podatki lub nie płacą ich wcale. Dzięki swojej obecności w wielu jurysdykcjach niektóre przedsiębiorstwa wielonarodowe mają możliwość wykorzystywania agresywnego planowania podatkowego, niedopasowania przepisów krajowych i luk w tych przepisach. Wykorzystywanie przez nie złożonych struktur korporacyjnych często stawia małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w niekorzystnej sytuacji. Może to prowadzić również do zakłóceń konkurencji, postawić w niekorzystnej sytuacji mniejszych rywali oraz nastawić przeciwko sobie funkcjonujące na jednolitym rynku przedsiębiorstwa unijne i te spoza UE.

Banki są obecnie objęte wymogami w zakresie przejrzystości na podstawie IV dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych (CRD IV) (IP/14/1229), a przemysł wydobywczy i przemysł pozyskiwania drewna na podstawie dyrektywy o rachunkowości (IP/11/1238, MEMO/13/540), w formie sprawozdawczości z podziałem na poszczególne kraje. Obecne konsultacje mają na celu ustalenie, czy rozszerzenie takiego obowiązku publicznego ujawnienia informacji na przedsiębiorstwa wielonarodowe w innych sektorach mogłoby pomóc w walce z unikaniem opodatkowania.

REKLAMA

Zobowiązanie przedsiębiorstw do ujawniania większej ilości informacji na temat ich sytuacji podatkowej – czy to wobec organów podatkowych czy też wobec opinii publicznej w formie sprawozdań rocznych – pomogłoby w ujawnianiu szkodliwych praktyk podatkowych. Istnieje prawdopodobieństwo, że większa przejrzystość zachęci przedsiębiorstwa do uczciwego płacenia podatków w kraju, w którym uzyskują dochód. Ponadto większa przejrzystość mogłaby zachęcić państwa członkowskie do podjęcia środków przyczyniających się do skuteczniejszej i uczciwszej konkurencji podatkowej. Z drugiej strony, bardziej restrykcyjne wymogi w zakresie przejrzystości bez wystarczających środków zabezpieczających mogą nieść za sobą ryzyko upublicznienia wrażliwych informacji handlowych. Mogłoby to być niekorzystne dla przedsiębiorstw, zwłaszcza jeżeli ich konkurenci spoza UE nie przestrzegają tych samych zasad. Te i inne czynniki trzeba będzie poddać starannej analizie przed podjęciem decyzji o konieczności dalszych działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

KONTEKST

Celem ogłoszonego dzisiaj planu działania Komisji w sprawie bardziej sprawiedliwego systemu opodatkowania przedsiębiorstw jest zreformowanie systemu opodatkowania przedsiębiorstw w UE. W planie określono szereg inicjatyw na rzecz zwalczania unikania opodatkowania, zapewnienia stabilnych dochodów i stworzenia lepszego otoczenia biznesowego na jednolitym rynku. Łącznie środki te umożliwią znaczącą poprawę warunków opodatkowania przedsiębiorstw w UE, dzięki czemu stanie się ono bardziej sprawiedliwe i wydajne oraz bardziej sprzyjające wzrostowi gospodarczemu.

We wrześniu 2013 r. grupa G20 zatwierdziła również plan działania, którego celem jest zapewnienie opodatkowania dochodów tam, gdzie są one generowane. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) koordynuje również prace nad przeciwdziałaniem erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysków (BEPS). Inicjatywa BEPS, która nie jest wiążąca dla państw członkowskich, zawiera zalecenia opracowane z myślą o poprawie przejrzystości, w tym skierowany do przedsiębiorstw wielonarodowych wymóg sprawozdawczości względem organów podatkowych z podziałem na poszczególne kraje (CBCR).

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

Rozpoczęcie konsultacji publicznych

17 czerwca 2015 r.

Zakończenie konsultacji publicznych

9 września 2015 r.

Tekst konsultacji publicznych można znaleźć tutaj.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA