REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT

Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT
Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska rozpoczęła 17 czerwca 2015 r. konsultacje publiczne w sprawie przejrzystości podatku od przedsiębiorstw w UE. Konsultacje te mają na celu ustalenie, czy nałożenie na przedsiębiorstwa wymogu ujawniania większej ilości informacji dotyczących płaconych przez nie podatków może pomóc w walce z unikaniem opodatkowania i agresywnymi praktykami podatkowymi w UE. Przykładowo przedsiębiorstwa mogłyby zostać zobowiązane do ujawnienia podatków płaconych w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Zwalczanie unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa jest nadrzędnym priorytetem obecnej Komisji. Konsultacje te są częścią szerszego planu działania w sprawie sprawiedliwego i wydajnego systemu opodatkowania przedsiębiorstw, który również zaprezentowano 17 czerwca. Prace Komisji wynikają ze zobowiązań podjętych przez przywódców G20, którzy postawili sobie za zadanie zapewnienie swobodnej wymiany informacji przez organy podatkowe na temat wielkich przedsiębiorstw wielonarodowych, w tym sprawozdawczości z podziałem na poszczególne kraje (CBCR).

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Niektóre przedsiębiorstwa generują obecnie ogromne zyski na jednolitym rynku, lecz płacą w Unii niewielkie podatki lub nie płacą ich wcale. Dzięki swojej obecności w wielu jurysdykcjach niektóre przedsiębiorstwa wielonarodowe mają możliwość wykorzystywania agresywnego planowania podatkowego, niedopasowania przepisów krajowych i luk w tych przepisach. Wykorzystywanie przez nie złożonych struktur korporacyjnych często stawia małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w niekorzystnej sytuacji. Może to prowadzić również do zakłóceń konkurencji, postawić w niekorzystnej sytuacji mniejszych rywali oraz nastawić przeciwko sobie funkcjonujące na jednolitym rynku przedsiębiorstwa unijne i te spoza UE.

Banki są obecnie objęte wymogami w zakresie przejrzystości na podstawie IV dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych (CRD IV) (IP/14/1229), a przemysł wydobywczy i przemysł pozyskiwania drewna na podstawie dyrektywy o rachunkowości (IP/11/1238, MEMO/13/540), w formie sprawozdawczości z podziałem na poszczególne kraje. Obecne konsultacje mają na celu ustalenie, czy rozszerzenie takiego obowiązku publicznego ujawnienia informacji na przedsiębiorstwa wielonarodowe w innych sektorach mogłoby pomóc w walce z unikaniem opodatkowania.

Zobowiązanie przedsiębiorstw do ujawniania większej ilości informacji na temat ich sytuacji podatkowej – czy to wobec organów podatkowych czy też wobec opinii publicznej w formie sprawozdań rocznych – pomogłoby w ujawnianiu szkodliwych praktyk podatkowych. Istnieje prawdopodobieństwo, że większa przejrzystość zachęci przedsiębiorstwa do uczciwego płacenia podatków w kraju, w którym uzyskują dochód. Ponadto większa przejrzystość mogłaby zachęcić państwa członkowskie do podjęcia środków przyczyniających się do skuteczniejszej i uczciwszej konkurencji podatkowej. Z drugiej strony, bardziej restrykcyjne wymogi w zakresie przejrzystości bez wystarczających środków zabezpieczających mogą nieść za sobą ryzyko upublicznienia wrażliwych informacji handlowych. Mogłoby to być niekorzystne dla przedsiębiorstw, zwłaszcza jeżeli ich konkurenci spoza UE nie przestrzegają tych samych zasad. Te i inne czynniki trzeba będzie poddać starannej analizie przed podjęciem decyzji o konieczności dalszych działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

KONTEKST

REKLAMA

Celem ogłoszonego dzisiaj planu działania Komisji w sprawie bardziej sprawiedliwego systemu opodatkowania przedsiębiorstw jest zreformowanie systemu opodatkowania przedsiębiorstw w UE. W planie określono szereg inicjatyw na rzecz zwalczania unikania opodatkowania, zapewnienia stabilnych dochodów i stworzenia lepszego otoczenia biznesowego na jednolitym rynku. Łącznie środki te umożliwią znaczącą poprawę warunków opodatkowania przedsiębiorstw w UE, dzięki czemu stanie się ono bardziej sprawiedliwe i wydajne oraz bardziej sprzyjające wzrostowi gospodarczemu.

We wrześniu 2013 r. grupa G20 zatwierdziła również plan działania, którego celem jest zapewnienie opodatkowania dochodów tam, gdzie są one generowane. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) koordynuje również prace nad przeciwdziałaniem erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysków (BEPS). Inicjatywa BEPS, która nie jest wiążąca dla państw członkowskich, zawiera zalecenia opracowane z myślą o poprawie przejrzystości, w tym skierowany do przedsiębiorstw wielonarodowych wymóg sprawozdawczości względem organów podatkowych z podziałem na poszczególne kraje (CBCR).

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

Rozpoczęcie konsultacji publicznych

17 czerwca 2015 r.

Zakończenie konsultacji publicznych

9 września 2015 r.

Tekst konsultacji publicznych można znaleźć tutaj.

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA