REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Ta liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń wynika z dodania liczby kontroli podatkowych negatywnych (w których nie stwierdzono żadnych błędów podatnika - ani formalnych, ani niezapłaconych podatków) i liczby kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba kontroli wykazujących uszczuplenie (niezapłacone podatki i inne należności budżetowe) wahała się w latach 2007-2014 między 33 tys. a 48 tys. a w samym 2014 roku wyniosła 42 tys.

Rok

Ogółem przeprowadzone kontrole podatkowe

REKLAMA

w tym

Liczba kontroli podatkowych negatywnych

Liczba kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne

Liczba kontroli, w których stwierdzono niezapłacenie podatku (pozytywne, w których ujawniono nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych)

1

2

3

4

5

2007

163 270

73 043

54 681

35 546

2008

141 684

63 402

45 199

33 083

2009

129 682

56 649

40 016

33 017

2010

124 915

46 560

38 476

39 879

2011

130 953

40 979

44 003

45 971

2012

117 117

35 658

33 274

48 185

2013

99 734

29 270

27 077

43 387

2014

77 501

17 678

17 892

41 931

Widać wyraźnie, że administracja podatkowa lepiej typuje podatników do kontroli. Rośnie bowiem od 2007 roku liczba kontroli pozytywnych (które ujawniły nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) przy spadku liczby wszystkich kontroli.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Już w lutym 2015 r., komentując wcześniejsze statystyki kontroli podatkowych wiceminister finansów Jacek Kapica twierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zależy nam, aby tak jak w przypadku kontroli celnych czy skarbowych, także działania administracji podatkowej były skuteczne w 70-80 proc. Do tego celu zmierzamy, zmniejszając liczbę kontroli i kierując je na podatników, którzy unikają rzetelnego rozliczania się z fiskusem. Chcemy ukierunkować nasz aparat na tych, którzy z premedytacją nie płacą podatków, a nie tych, którzy pomylili się w rozliczeniu.

Również plany kontroli na 2015 rok przewidywały znaczące ograniczenie ogólnej liczby kontroli i jednoczesny wzrost liczby kontroli trafnych.

Wdrażanie planu kontroli dla administracji podatkowej przy założeniu mniejszej ingerencji wobec rzetelnych podatników  to obecnie priorytet Ministerstwa Finansów.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Co i kogo kontroluje administracja podatkowa w 2015 roku

Z przygotowanego i realizowanego przez Ministerstwo Finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok wynika, że branżami najwyższego ryzyka kontroli podatkowej i skarbowej są: doradztwo i inne usługi niematerialne, produkcja materiałów budowlanych i usługi budowlane, działalność agentów sprzedaży towarów, nieruchomości, handel hurtowy pozostały, produkcja i obrót metalami i produktami metalowymi, paliwa, recykling, motoryzacja, transport i logistyka, e-handel i usługi informatyczne, produkcja i handel elektroniką. Ministerstwo Finansów nazywa te branże "podobszarami najwyższego ryzyka", bo w nich najłatwiej spotkać podatników świadomie lub nieświadomie naruszających przepisy wskutek czego nie płacą oni podatków i innych należności publicznoprawnych. W tych branżach są też stwierdzane podczas kontroli podatkowych najwyższe kwoty uszczupleń.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów obszarem najbardziej zagrożonym wystąpieniem nieprawidłowości jest podatek od towarów i usług (VAT), w którym ujawniane nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z tytułu których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej,

- błędnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur dokumentujących fikcyjne transakcje zakupu wystawione przez istniejące podmioty,

- nieprawidłowego określania okresu rozliczeniowego, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) ujawniane przez organy podatkowe nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku

- niewywiązywania się z obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych,

- nieterminowego uiszczania należności podatkowych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

- prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej,

- niedokonywania wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur.

Jednocześnie, w kontrolach podatkowych przeprowadzonych w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) ujawnia się najczęściej nieprawidłowości w zakresie:

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- niewykazywania w księgach podatkowych pozostałych przychodów, np. ze sprzedaży środka trwałego, kapitalizacji odsetek od zgromadzonych na rachunku bankowym środków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- nieprawidłowego ustalania odpisów amortyzacyjnych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur.

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- braku dokumentacji podatkowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA