REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Ta liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń wynika z dodania liczby kontroli podatkowych negatywnych (w których nie stwierdzono żadnych błędów podatnika - ani formalnych, ani niezapłaconych podatków) i liczby kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Liczba kontroli wykazujących uszczuplenie (niezapłacone podatki i inne należności budżetowe) wahała się w latach 2007-2014 między 33 tys. a 48 tys. a w samym 2014 roku wyniosła 42 tys.

Rok

Ogółem przeprowadzone kontrole podatkowe

REKLAMA

w tym

Liczba kontroli podatkowych negatywnych

Liczba kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne

Liczba kontroli, w których stwierdzono niezapłacenie podatku (pozytywne, w których ujawniono nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych)

1

2

3

4

5

2007

163 270

73 043

54 681

35 546

2008

141 684

63 402

45 199

33 083

2009

129 682

56 649

40 016

33 017

2010

124 915

46 560

38 476

39 879

2011

130 953

40 979

44 003

45 971

2012

117 117

35 658

33 274

48 185

2013

99 734

29 270

27 077

43 387

2014

77 501

17 678

17 892

41 931

Widać wyraźnie, że administracja podatkowa lepiej typuje podatników do kontroli. Rośnie bowiem od 2007 roku liczba kontroli pozytywnych (które ujawniły nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) przy spadku liczby wszystkich kontroli.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Już w lutym 2015 r., komentując wcześniejsze statystyki kontroli podatkowych wiceminister finansów Jacek Kapica twierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zależy nam, aby tak jak w przypadku kontroli celnych czy skarbowych, także działania administracji podatkowej były skuteczne w 70-80 proc. Do tego celu zmierzamy, zmniejszając liczbę kontroli i kierując je na podatników, którzy unikają rzetelnego rozliczania się z fiskusem. Chcemy ukierunkować nasz aparat na tych, którzy z premedytacją nie płacą podatków, a nie tych, którzy pomylili się w rozliczeniu.

Również plany kontroli na 2015 rok przewidywały znaczące ograniczenie ogólnej liczby kontroli i jednoczesny wzrost liczby kontroli trafnych.

Wdrażanie planu kontroli dla administracji podatkowej przy założeniu mniejszej ingerencji wobec rzetelnych podatników  to obecnie priorytet Ministerstwa Finansów.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Co i kogo kontroluje administracja podatkowa w 2015 roku

Z przygotowanego i realizowanego przez Ministerstwo Finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok wynika, że branżami najwyższego ryzyka kontroli podatkowej i skarbowej są: doradztwo i inne usługi niematerialne, produkcja materiałów budowlanych i usługi budowlane, działalność agentów sprzedaży towarów, nieruchomości, handel hurtowy pozostały, produkcja i obrót metalami i produktami metalowymi, paliwa, recykling, motoryzacja, transport i logistyka, e-handel i usługi informatyczne, produkcja i handel elektroniką. Ministerstwo Finansów nazywa te branże "podobszarami najwyższego ryzyka", bo w nich najłatwiej spotkać podatników świadomie lub nieświadomie naruszających przepisy wskutek czego nie płacą oni podatków i innych należności publicznoprawnych. W tych branżach są też stwierdzane podczas kontroli podatkowych najwyższe kwoty uszczupleń.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów obszarem najbardziej zagrożonym wystąpieniem nieprawidłowości jest podatek od towarów i usług (VAT), w którym ujawniane nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z tytułu których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej,

- błędnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur dokumentujących fikcyjne transakcje zakupu wystawione przez istniejące podmioty,

- nieprawidłowego określania okresu rozliczeniowego, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) ujawniane przez organy podatkowe nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku

- niewywiązywania się z obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych,

- nieterminowego uiszczania należności podatkowych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

- prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej,

- niedokonywania wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur.

Jednocześnie, w kontrolach podatkowych przeprowadzonych w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) ujawnia się najczęściej nieprawidłowości w zakresie:

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- niewykazywania w księgach podatkowych pozostałych przychodów, np. ze sprzedaży środka trwałego, kapitalizacji odsetek od zgromadzonych na rachunku bankowym środków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- nieprawidłowego ustalania odpisów amortyzacyjnych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur.

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- braku dokumentacji podatkowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA