REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność; kontrole podatkowe 2015
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Ta liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń wynika z dodania liczby kontroli podatkowych negatywnych (w których nie stwierdzono żadnych błędów podatnika - ani formalnych, ani niezapłaconych podatków) i liczby kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba kontroli wykazujących uszczuplenie (niezapłacone podatki i inne należności budżetowe) wahała się w latach 2007-2014 między 33 tys. a 48 tys. a w samym 2014 roku wyniosła 42 tys.

Rok

Ogółem przeprowadzone kontrole podatkowe

REKLAMA

w tym

Liczba kontroli podatkowych negatywnych

Liczba kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne

Liczba kontroli, w których stwierdzono niezapłacenie podatku (pozytywne, w których ujawniono nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych)

1

2

3

4

5

2007

163 270

73 043

54 681

35 546

2008

141 684

63 402

45 199

33 083

2009

129 682

56 649

40 016

33 017

2010

124 915

46 560

38 476

39 879

2011

130 953

40 979

44 003

45 971

2012

117 117

35 658

33 274

48 185

2013

99 734

29 270

27 077

43 387

2014

77 501

17 678

17 892

41 931

Widać wyraźnie, że administracja podatkowa lepiej typuje podatników do kontroli. Rośnie bowiem od 2007 roku liczba kontroli pozytywnych (które ujawniły nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) przy spadku liczby wszystkich kontroli.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Już w lutym 2015 r., komentując wcześniejsze statystyki kontroli podatkowych wiceminister finansów Jacek Kapica twierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zależy nam, aby tak jak w przypadku kontroli celnych czy skarbowych, także działania administracji podatkowej były skuteczne w 70-80 proc. Do tego celu zmierzamy, zmniejszając liczbę kontroli i kierując je na podatników, którzy unikają rzetelnego rozliczania się z fiskusem. Chcemy ukierunkować nasz aparat na tych, którzy z premedytacją nie płacą podatków, a nie tych, którzy pomylili się w rozliczeniu.

Również plany kontroli na 2015 rok przewidywały znaczące ograniczenie ogólnej liczby kontroli i jednoczesny wzrost liczby kontroli trafnych.

Wdrażanie planu kontroli dla administracji podatkowej przy założeniu mniejszej ingerencji wobec rzetelnych podatników  to obecnie priorytet Ministerstwa Finansów.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Co i kogo kontroluje administracja podatkowa w 2015 roku

Z przygotowanego i realizowanego przez Ministerstwo Finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok wynika, że branżami najwyższego ryzyka kontroli podatkowej i skarbowej są: doradztwo i inne usługi niematerialne, produkcja materiałów budowlanych i usługi budowlane, działalność agentów sprzedaży towarów, nieruchomości, handel hurtowy pozostały, produkcja i obrót metalami i produktami metalowymi, paliwa, recykling, motoryzacja, transport i logistyka, e-handel i usługi informatyczne, produkcja i handel elektroniką. Ministerstwo Finansów nazywa te branże "podobszarami najwyższego ryzyka", bo w nich najłatwiej spotkać podatników świadomie lub nieświadomie naruszających przepisy wskutek czego nie płacą oni podatków i innych należności publicznoprawnych. W tych branżach są też stwierdzane podczas kontroli podatkowych najwyższe kwoty uszczupleń.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów obszarem najbardziej zagrożonym wystąpieniem nieprawidłowości jest podatek od towarów i usług (VAT), w którym ujawniane nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z tytułu których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej,

- błędnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur dokumentujących fikcyjne transakcje zakupu wystawione przez istniejące podmioty,

- nieprawidłowego określania okresu rozliczeniowego, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) ujawniane przez organy podatkowe nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku

- niewywiązywania się z obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych,

- nieterminowego uiszczania należności podatkowych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

- prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej,

- niedokonywania wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur.

Jednocześnie, w kontrolach podatkowych przeprowadzonych w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) ujawnia się najczęściej nieprawidłowości w zakresie:

- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

- niewykazywania w księgach podatkowych pozostałych przychodów, np. ze sprzedaży środka trwałego, kapitalizacji odsetek od zgromadzonych na rachunku bankowym środków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- nieprawidłowego ustalania odpisów amortyzacyjnych,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur.

- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- braku dokumentacji podatkowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA