Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność
REKLAMA
REKLAMA
Ta liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń wynika z dodania liczby kontroli podatkowych negatywnych (w których nie stwierdzono żadnych błędów podatnika - ani formalnych, ani niezapłaconych podatków) i liczby kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne.
REKLAMA
Liczba kontroli wykazujących uszczuplenie (niezapłacone podatki i inne należności budżetowe) wahała się w latach 2007-2014 między 33 tys. a 48 tys. a w samym 2014 roku wyniosła 42 tys.
Rok |
Ogółem przeprowadzone kontrole podatkowe |
w tym |
||
Liczba kontroli podatkowych negatywnych |
Liczba kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne |
Liczba kontroli, w których stwierdzono niezapłacenie podatku (pozytywne, w których ujawniono nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2007 |
163 270 |
73 043 |
54 681 |
35 546 |
2008 |
141 684 |
63 402 |
45 199 |
33 083 |
2009 |
129 682 |
56 649 |
40 016 |
33 017 |
2010 |
124 915 |
46 560 |
38 476 |
39 879 |
2011 |
130 953 |
40 979 |
44 003 |
45 971 |
2012 |
117 117 |
35 658 |
33 274 |
48 185 |
2013 |
99 734 |
29 270 |
27 077 |
43 387 |
2014 |
77 501 |
17 678 |
17 892 |
41 931 |
Widać wyraźnie, że administracja podatkowa lepiej typuje podatników do kontroli. Rośnie bowiem od 2007 roku liczba kontroli pozytywnych (które ujawniły nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) przy spadku liczby wszystkich kontroli.
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
Już w lutym 2015 r., komentując wcześniejsze statystyki kontroli podatkowych wiceminister finansów Jacek Kapica twierdził:
– Zależy nam, aby tak jak w przypadku kontroli celnych czy skarbowych, także działania administracji podatkowej były skuteczne w 70-80 proc. Do tego celu zmierzamy, zmniejszając liczbę kontroli i kierując je na podatników, którzy unikają rzetelnego rozliczania się z fiskusem. Chcemy ukierunkować nasz aparat na tych, którzy z premedytacją nie płacą podatków, a nie tych, którzy pomylili się w rozliczeniu.
Również plany kontroli na 2015 rok przewidywały znaczące ograniczenie ogólnej liczby kontroli i jednoczesny wzrost liczby kontroli trafnych.
Wdrażanie planu kontroli dla administracji podatkowej przy założeniu mniejszej ingerencji wobec rzetelnych podatników to obecnie priorytet Ministerstwa Finansów.
Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020
Co i kogo kontroluje administracja podatkowa w 2015 roku
Z przygotowanego i realizowanego przez Ministerstwo Finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok wynika, że branżami najwyższego ryzyka kontroli podatkowej i skarbowej są: doradztwo i inne usługi niematerialne, produkcja materiałów budowlanych i usługi budowlane, działalność agentów sprzedaży towarów, nieruchomości, handel hurtowy pozostały, produkcja i obrót metalami i produktami metalowymi, paliwa, recykling, motoryzacja, transport i logistyka, e-handel i usługi informatyczne, produkcja i handel elektroniką. Ministerstwo Finansów nazywa te branże "podobszarami najwyższego ryzyka", bo w nich najłatwiej spotkać podatników świadomie lub nieświadomie naruszających przepisy wskutek czego nie płacą oni podatków i innych należności publicznoprawnych. W tych branżach są też stwierdzane podczas kontroli podatkowych najwyższe kwoty uszczupleń.
VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów obszarem najbardziej zagrożonym wystąpieniem nieprawidłowości jest podatek od towarów i usług (VAT), w którym ujawniane nieprawidłowości dotyczą najczęściej:
- odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z tytułu których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia,
- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,
- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,
- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej,
- błędnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,
- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur,
- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,
- ewidencjonowania faktur dokumentujących fikcyjne transakcje zakupu wystawione przez istniejące podmioty,
- nieprawidłowego określania okresu rozliczeniowego, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) ujawniane przez organy podatkowe nieprawidłowości dotyczą najczęściej:
- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku
- niewywiązywania się z obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych,
- nieterminowego uiszczania należności podatkowych,
- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,
- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,
- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.
- prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej,
- niedokonywania wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego,
- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,
- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur.
Jednocześnie, w kontrolach podatkowych przeprowadzonych w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) ujawnia się najczęściej nieprawidłowości w zakresie:
- ewidencjonowania w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,
- niewykazywania w księgach podatkowych pozostałych przychodów, np. ze sprzedaży środka trwałego, kapitalizacji odsetek od zgromadzonych na rachunku bankowym środków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,
- nieprawidłowego ustalania odpisów amortyzacyjnych,
- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur.
- niedokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku,
- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,
- braku dokumentacji podatkowej.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat