REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa strategia handlowa UE

Subskrybuj nas na Youtube
Nowa strategia handlowa UE / Fot. fotolia
Nowa strategia handlowa UE / Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polityka handlowa Unii Europejskiej ma lepiej odpowiadać na przyszłe wyzwania. W związku z tym nowy projekt strategii handlowej Unii kładzie szczególny nacisk na ułatwienia w sektorze usług i mobilności.

REKLAMA

"Handel w coraz większym stopniu dotyczy przepływu przez granice państw osób i informacji, a nie jedynie towarów" - zaznacza KE w projekcie strategii, wskazując, że dziś projektowanie i produkcja towarów odbywa się wieloetapowo i nie w jednym, ale w kilku krajach. To zaś pozytywnie wpływa na innowacyjność oraz prowadzi do intensywniejszej wymiany idei oraz umiejętności.

Unijna polityka handlowa zdaniem Malmstroem powinna zatem stwarzać warunki, by ten nowy trend został spożytkowany i przyniósł wymierne korzyści gospodarcze.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że oprócz regulowania spraw dotyczących handlu towarami unijna polityka handlowa powinna w przyszłości promować handel usługami, ułatwiać handel cyfrowy, wspierać przepływ specjalistów, przeciwdziałać niezgodność systemów regulacyjnych, zapewniać dostęp do surowców, chronić innowacyjność oraz zapewniać dobre zarządzanie procedurami celnymi.

W związku z tym KE zobowiązuje się prowadzić rozmowy w ramach obecnych i przyszłych negocjacji o wolnym handlu w sprawie tzw. pakietów mobilności np. dla specjalistów świadczących usługi serwisowe.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Negocjacje o wolnym handlu będą też miały na celu zbliżenie systemów regulacyjnych, by w ten sposób ograniczyć biurokrację i zmniejszyć koszty wzajemnego dostosowania do standardów.

KE deklaruje, że każda umowa o wolnym handlu będzie zawierała rozdział o dostępie do energii i surowców, by w ten sposób ograniczyć zależność państw członkowskich od ich importu. Zawierać też będzie odrębny rozdział dotyczący małych i średnich przedsiębiorstw oraz zapisy dotyczące rozwiązywania sporów inwestycyjnych.

Większy nacisk położy się na egzekwowanie od partnerów handlowych, by stosowali się do postanowień umów, których są stroną. KE zapowiada, że będzie aktywnie korzystać z mediacji oraz mechanizmów rozwiązywania sporów w ramach zawartych umów o wolnym handlu. Zobowiązuje się też do przeciwdziałania próbom nierównego traktowania przez partnerów handlowych poszczególnych krajów członkowskich oraz do aktywnego stosowania mechanizmów ochrony unijnych rynków handlowych poprzez użycie m.in. procedur antydumpingowych.

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej

Znana z poparcia dla jasnych reguł podejmowania decyzji Malmstroem chce ułatwić dostęp do informacji o toczących się negocjacjach oraz procedurach dotyczących ochrony rynku unijnego przed nadużyciami. Proponuje, by daleko idące reguły przejrzystości, które dotyczą obecnie jedynie negocjacji umowy o wolnym handlu z USA, były stosowane także podczas negocjacji z innymi krajami, takimi jak Japonia.

Projekt strategii zakłada też, że "Komisja będzie wnioskować do Rady o upublicznienie mandatów negocjacyjnych zaraz po ich zatwierdzeniu" i będzie publikować tekst umowy zaraz po zakończeniu negocjacji, zanim jeszcze zostanie on zatwierdzony przez komisyjny departament prawny.

Jeśli chodzi o decyzje dotyczące stosowania mechanizmów ochrony przed nadużyciami ze strony państw trzecich, KE zapowiada, że od połowy 2016 roku zarówno zainteresowane strony, jak i opinia publiczna otrzymają większy dostęp do informacji.

KE chce ponadto, by wielostronne negocjacje w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) były nadal głównym elementem unijnej polityki handlowej. Podkreśla jednak, że w obliczu wieloletniego opóźnienia negocjacji w ramach Rundy Rozwojowej z Dauhy (DDA) UE powinna dążyć do "przyśpieszenia dwustronnych negocjacji o wolnym handlu".

W tym kontekście KE deklaruje chęć otwarcia dwustronnych porozumień, w tym obecnie negocjowanej umowy z USA, dla krajów trzecich, które będą w stanie sprostać warunkom w nich zawartych.

Priorytetem na najbliższe miesiące będzie zakończenie negocjacji z USA w sprawie Transatlantyckiej Umowy Handlowej i Inwestycyjnej (TTIP). Strategia nie określa jednak konkretnej daty, a jedynie zakłada osiągnięcie tego celu do końca mandatu obecnej KE (2019 r.).

Malmstroem chce rozpocząć na początku 2016 r. proces ratyfikacji umowy handlowej z Kanadą (CETA), który zakłada udział nie tylko instytucji unijnych (Rada oraz Parlament Europejski) ale także 28 parlamentów narodowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Strategia zapowiada też rozpoczęcie w najbliższym czasie negocjacji o wolnym handlu z Australią i Nową Zelandią. KE zamierza też wystąpić z wnioskiem o modernizację aktualnych porozumień o wolnym handlu z Meksykiem i Chile oraz unii celnej z Turcją.

Jeśli chodzi o umowy inwestycyjne, KE zapowiada rozpoczęcie negocjacji z Koreą Południową w ramach modernizacji umowy o wolnym handlu podpisanej w 2010 r. oraz przewiduje start negocjacji z Hongkongiem i Tajwanem.

Tymczasem relacje handlowe z Rosją określono w strategii jako "trudne". KE podkreśla jednak, że "długoterminowym i strategicznym celem" jest stworzenie obszaru wolnego handlu między UE i Rosją. To zdaniem Malmstroem będzie wymagało zacieśnienia relacji z Eurazjatycką Unią Gospodarczą.

Pogłębienie relacji handlowych z Rosją uzależnione jednak będzie od zaangażowania Moskwy w stabilizację regionu oraz od spełnienia przez Rosję zobowiązań przyjętych w ramach WTO. KE konkluduje, że "obecny brak zmian w polityce Moskwy nie pozwala na postęp w relacjach handlowych".

Nowa strategia handlowa UE pomija zupełnie bardzo wrażliwy politycznie problem nadania Chinom statusu gospodarki rynkowej. Decyzja w tej sprawie powinna zapaść do końca 2016 r. "Stanowisko KE jest wciąż w fazie przygotowań, stąd brak wzmianki o tej kwestii w strategii" - wyjaśnił PAP jeden z bliskich współpracowników Malmstroem.

Strategia pomija też problem przyszłości dwóch niezmiernie wrażliwych politycznie projektów legislacyjnych dotyczących zamówień publicznych oraz modernizacji unijnego systemu instrumentów ochrony handlowej. Oba projekty są od dłuższego czasu blokowane przez państwa członkowskie ze względu na brak kompromisu co do ostatecznego ich kształtu.

Projekt strategii handlowej Komisja przedstawi 14 października - potwierdziły w rozmowie z PAP źródła w KE. Zastąpi ona obowiązującą strategię, która została opracowana przez poprzednika Malmstroem, Karla De Guchta, i przyjęta w 2010 r.

Z Brukseli Joanna Sopińska (PAP)

jso/ cyk/ kar/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA