REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017

Subskrybuj nas na Youtube
Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017
Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017

REKLAMA

REKLAMA

Uszczelnienie systemu podatkowego poprzez utrudnienie wyprowadzania zysków za granicę za pomocą mechanizmu cen transferowych - taki ma być skutek ustawy, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące cen transferowych - mówi PAP ekspert podatkowy Mikołaj Hajduk. Większość nowości wejdzie w życie od początku 2017 roku. Jednak zmiany w zakresie raportowania obowiązywać będą już od 1 stycznia 2016 r.

27 października 2015 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje między innymi zmiany dotyczące cen transferowych.

REKLAMA

REKLAMA

"Pierwotnie nowelizacja ta miała wejść w życie już od 1 stycznia 2016 r. Ostatecznie jednak resort finansów, po uwagach zgłoszonych podczas konsultacji społecznych projektu tej ustawy, zgodził się, aby nowe regulacje, korzystnie dla podatników, zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Wyjątek stanowią obowiązki ws. raportowania wg krajów – dotyczące ich przepisy zaczną obowiązywać już z początkiem 2016 r.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

REKLAMA

Podstawowym celem wprowadzenia zmian do krajowych regulacji w zakresie cen transferowych było dostosowanie naszych unormowań do wytycznych dyrektywy Unii Europejskiej z 27 stycznia 2015 r. o zapobieganiu agresywnego planowania podatkowego oraz uwzględnienie planu działania przewidzianego w Raporcie OECD nt. Przeciwdziałania BEPS (Base Erosion and Profit Shifting Action Plan)" - wyjaśnił Mikołaj Hajduk z Kancelarii Doradztwa Podatkowego FIN-TAX Brygida Jakobschy z Gdańska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Z jednej strony, wskutek wprowadzenia tej nowelizacji nasze regulacje w zakresie cen transferowych będą spójne z przepisami obowiązującymi w krajach OECD i wymaganymi przez Unię Europejską. Z drugiej jednak strony, zmiany te, zgodnie z zamiarem resortu finansów, uszczelnią system podatkowy, bowiem utrudnią wyprowadzanie zysków za granicę za pomocą mechanizmu cen transferowych - ocenił ekspert.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wskazał, że główne obszary zmian to: uzależnienie obowiązku sporządzenia dokumentacji od przekroczenia progu dotyczącego przychodów lub kosztów, a nie od przekroczenia progu dotyczącego samej transakcji; wyłączenie mniejszych firm, których przychody lub koszty nie przekraczają 2 mln euro rocznie, z obowiązku dokumentacyjnego przy jednoczesnym rozszerzeniu obowiązku dokumentacyjnego także na podatników prowadzących działalność gospodarczą w formie spółek niebędących osobą prawną; zawężenie obowiązku dokumentowania do transakcji "mających istotny wpływ na wysokość dochodu (straty)".

Inne zmiany to: uszczegółowienie, rozszerzenie zakresu dokumentacji m.in. o analizę ekonomiczną czy o informacje, które mają wpływ na dochód lub stratę podatnika i zostały ustalone między podmiotami powiązanymi; wprowadzenie obowiązku sporządzania trzystopniowej dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi, tj. dokumentacji na poziomie lokalnym, grupowej oraz raportowania wg krajów dodatkowo w określonym terminie - nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy; wprowadzenie obowiązku dołączania do zeznania podatkowego za dany rok podatkowy uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji/innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi lub rajami podatkowymi i oświadczenia o sporządzeniu kompletnej dokumentacji podatkowej przez członka zarządu; zmodyfikowanie definicji podmiotów powiązanych – przez podmioty powiązane rozumie się podmioty, które będą posiadały udział (bezpośredni lub pośredni) w kapitale innego podmiotu w wysokości nie mniejszej niż 25 proc. (obecnie 5 proc.).

"Dokonując oceny nowych przepisów, należy stwierdzić, że z perspektywy dużych przedsiębiorstw będzie im o tyle łatwiej, iż będą one stosować takie same standardy jak przedsiębiorstwa z innych krajów. Wydaje się też, że jeżeli firmy te będą rzetelnie prowadzić wymaganą dokumentację, to kontrole podatkowe powinny być krótsze i mniej uciążliwe, a ryzyko oszacowania podatku mniejsze" - stwierdził Mikołaj Hajduk. "Pozytywny jest też fakt, iż duże podmioty gospodarcze nie będą musiały dokumentować każdej, nawet najmniejszej transakcji z podmiotem powiązanym (bowiem obowiązek dokumentowania będzie dotyczył transakcji +istotnych+)" - wskazał.

"Niestety nowelizacja przewiduje także, że organ podatkowy będzie mógł nakazać firmie sporządzenie dokumentacji dla transakcji, której wartość nie przekroczyła limitu, w sytuacji, gdy uzna, że podatnik celowo zaniżył jej wartość tylko po to, aby tego obowiązku uniknąć" - zastrzegł prawnik.

"Zauważyć należy, iż średnie i duże przedsiębiorstwa na pewno odczują zwiększone obciążenia administracyjne związane z nowymi wymogami formalnymi wprowadzonymi omawianą nowelizacją, np. z obowiązkiem sporządzania sprawozdań, które to mają pomóc fiskusowi w typowaniu podatników do kontroli. Z kolei z perspektywy małych przedsiębiorstw na plus należy ocenić fakt wprowadzenia kręgu podatników zwolnionych z obowiązku prowadzenia dokumentacji dotyczącej cen transferowych" - podsumował Mikołaj Hajduk. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA