REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017

Subskrybuj nas na Youtube
Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017
Ceny transferowe - zmiany 2016 / 2017

REKLAMA

REKLAMA

Uszczelnienie systemu podatkowego poprzez utrudnienie wyprowadzania zysków za granicę za pomocą mechanizmu cen transferowych - taki ma być skutek ustawy, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące cen transferowych - mówi PAP ekspert podatkowy Mikołaj Hajduk. Większość nowości wejdzie w życie od początku 2017 roku. Jednak zmiany w zakresie raportowania obowiązywać będą już od 1 stycznia 2016 r.

27 października 2015 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje między innymi zmiany dotyczące cen transferowych.

REKLAMA

"Pierwotnie nowelizacja ta miała wejść w życie już od 1 stycznia 2016 r. Ostatecznie jednak resort finansów, po uwagach zgłoszonych podczas konsultacji społecznych projektu tej ustawy, zgodził się, aby nowe regulacje, korzystnie dla podatników, zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Wyjątek stanowią obowiązki ws. raportowania wg krajów – dotyczące ich przepisy zaczną obowiązywać już z początkiem 2016 r.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

REKLAMA

Podstawowym celem wprowadzenia zmian do krajowych regulacji w zakresie cen transferowych było dostosowanie naszych unormowań do wytycznych dyrektywy Unii Europejskiej z 27 stycznia 2015 r. o zapobieganiu agresywnego planowania podatkowego oraz uwzględnienie planu działania przewidzianego w Raporcie OECD nt. Przeciwdziałania BEPS (Base Erosion and Profit Shifting Action Plan)" - wyjaśnił Mikołaj Hajduk z Kancelarii Doradztwa Podatkowego FIN-TAX Brygida Jakobschy z Gdańska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Z jednej strony, wskutek wprowadzenia tej nowelizacji nasze regulacje w zakresie cen transferowych będą spójne z przepisami obowiązującymi w krajach OECD i wymaganymi przez Unię Europejską. Z drugiej jednak strony, zmiany te, zgodnie z zamiarem resortu finansów, uszczelnią system podatkowy, bowiem utrudnią wyprowadzanie zysków za granicę za pomocą mechanizmu cen transferowych - ocenił ekspert.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Wskazał, że główne obszary zmian to: uzależnienie obowiązku sporządzenia dokumentacji od przekroczenia progu dotyczącego przychodów lub kosztów, a nie od przekroczenia progu dotyczącego samej transakcji; wyłączenie mniejszych firm, których przychody lub koszty nie przekraczają 2 mln euro rocznie, z obowiązku dokumentacyjnego przy jednoczesnym rozszerzeniu obowiązku dokumentacyjnego także na podatników prowadzących działalność gospodarczą w formie spółek niebędących osobą prawną; zawężenie obowiązku dokumentowania do transakcji "mających istotny wpływ na wysokość dochodu (straty)".

Inne zmiany to: uszczegółowienie, rozszerzenie zakresu dokumentacji m.in. o analizę ekonomiczną czy o informacje, które mają wpływ na dochód lub stratę podatnika i zostały ustalone między podmiotami powiązanymi; wprowadzenie obowiązku sporządzania trzystopniowej dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi, tj. dokumentacji na poziomie lokalnym, grupowej oraz raportowania wg krajów dodatkowo w określonym terminie - nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy; wprowadzenie obowiązku dołączania do zeznania podatkowego za dany rok podatkowy uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji/innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi lub rajami podatkowymi i oświadczenia o sporządzeniu kompletnej dokumentacji podatkowej przez członka zarządu; zmodyfikowanie definicji podmiotów powiązanych – przez podmioty powiązane rozumie się podmioty, które będą posiadały udział (bezpośredni lub pośredni) w kapitale innego podmiotu w wysokości nie mniejszej niż 25 proc. (obecnie 5 proc.).

"Dokonując oceny nowych przepisów, należy stwierdzić, że z perspektywy dużych przedsiębiorstw będzie im o tyle łatwiej, iż będą one stosować takie same standardy jak przedsiębiorstwa z innych krajów. Wydaje się też, że jeżeli firmy te będą rzetelnie prowadzić wymaganą dokumentację, to kontrole podatkowe powinny być krótsze i mniej uciążliwe, a ryzyko oszacowania podatku mniejsze" - stwierdził Mikołaj Hajduk. "Pozytywny jest też fakt, iż duże podmioty gospodarcze nie będą musiały dokumentować każdej, nawet najmniejszej transakcji z podmiotem powiązanym (bowiem obowiązek dokumentowania będzie dotyczył transakcji +istotnych+)" - wskazał.

"Niestety nowelizacja przewiduje także, że organ podatkowy będzie mógł nakazać firmie sporządzenie dokumentacji dla transakcji, której wartość nie przekroczyła limitu, w sytuacji, gdy uzna, że podatnik celowo zaniżył jej wartość tylko po to, aby tego obowiązku uniknąć" - zastrzegł prawnik.

"Zauważyć należy, iż średnie i duże przedsiębiorstwa na pewno odczują zwiększone obciążenia administracyjne związane z nowymi wymogami formalnymi wprowadzonymi omawianą nowelizacją, np. z obowiązkiem sporządzania sprawozdań, które to mają pomóc fiskusowi w typowaniu podatników do kontroli. Z kolei z perspektywy małych przedsiębiorstw na plus należy ocenić fakt wprowadzenia kręgu podatników zwolnionych z obowiązku prowadzenia dokumentacji dotyczącej cen transferowych" - podsumował Mikołaj Hajduk. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA