REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy przyniesie 6-6,5 mld zł wpływów, a od supermarketów 2,5-3 mld zł

Podatek bankowy przyniesie 6-6,5 mld zł wpływów, a od supermarketów 2,5-3 mld złPrawo fot. Fotolia
Podatek bankowy przyniesie 6-6,5 mld zł wpływów, a od supermarketów 2,5-3 mld złPrawo fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wpływy budżetowe z tytułu podatku bankowego wyniosą prawdopodobnie ok. 6-6,5 mld zł, a z podatku od supermarketów 2,5-3 mld zł - poinformował minister finansów Paweł Szałamacha. Jego zdaniem w 2016 roku nie będzie możliwe wprowadzenie 15 proc. stawki CIT dla małych przedsiębiorstw.

"Intensywnie pracujemy w MF nad tym, na co jesteśmy zobowiązani, czyli przede wszystkim nad autopoprawką do budżetu. Jest ona konieczna, aby wprowadzić program 500 złotych na dziecko. Uwzględniać ona będzie również daniny sektorowe, czyli podatek bankowy i od supermarketów" - powiedział Szałamacha w rozmowie z Radiem Wnet.

REKLAMA

Autopromocja

"Zakładamy, że w przypadku legislacji ustaw o podatku bankowym i od supermarketów będziemy mieli do czynienia ze ścieżką poselską. Wiem, że prace posłów są już dalece zaawansowane. Ścieżka rządowa zabrałaby nam za dużo czasu i te projekty pojawiłyby się dopiero w styczniu lub w lutym, a więc za późno" - dodał.

Szef resortu finansów podkreślił, że wpływy z podatku bankowego wniosą prawdopodobnie ok. 6-6,5 mld zł, a z podatku od supermarketów 2,5-3 mld zł.

"Otóż, w przypadku bankowego mówimy o kwocie między 6-6,5 mld zł, przy stawce 0,39 proc. sumy bilansowej. (...) Natomiast w przypadku podatku od supermarketów, to mówimy tutaj o kwocie 2,5-3 mld zł" - powiedział.

Wcześniej politycy PiS mówili o tym, że dochody z tytułu podatku bankowego wyniosą ok. 5 mld zł, a w przypadku podatku od supermarketów o kwocie ok. 3,5 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Szałamachy nie jest konieczne, aby oba podatki sektorowe musiałyby być przyjęte do 30 listopada 2015 r.

"Doktryna 30 listopada w mediach nieco +spuchła+. Otóż jeśli pamiętamy sytuację sprzed kilku lat, to mamy przecież przykład podatku miedziowego, z którym nie było problemu we wprowadzeniu go w trakcie roku" - powiedział.

"Oczywiście mamy wyrok TK, który mówi, że w przypadku stawki podatku dochodowego mamy konieczność uchwalenia zmian do 30 listopada, aby podatnik mógł się do niego przygotować. Mam wrażenie, że ten wyrok w debacie publicznej uległ pewnemu rozszerzeniu i jestem sceptyczny, czy powinien mieć zastosowanie w tej sytuacji, o której mówimy (o podatkach sektorowych - PAP)" - dodał.

Minister Szałamacha podkreślił, że w przypadku priorytetowego dla PiS programu 500 zł na dziecko nie można wykluczyć wprowadzenia progów dochodowych.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Pojawiły się dyskusje o górnym poziomie dochodów dla osób uprawnionych do tego świadczenia. Jeśli w rodzinie na członka rodziny dochody wynoszą 4000-5000 zł, to wtedy ten bodziec jest nieefektywny. Także, należy zastanowić się nad pewnym progiem w tym mechanizmie" - powiedział.

Zapytany, czy koszt tego programu przekroczy 20 mld zł, Szałamacha odpowiedział: "To są lekko przeszacowane kwoty".

Podtrzymał, że aby sfinansować ten program, obok podatków sektorowych konieczne będzie m.in. zwiększenie poboru dywidend ze spółek Skarbu Państwa oraz zwiększenie deficytu budżetowego.

"Myślimy o zwiększeniu poboru dywidend ze spółek Skarbu Państwa. Mówimy również o zwiększeniu deficytu, tak aby był +pod korek+ deficytu 3 proc. Zaczynamy również naprawę tego pola, co do którego działania były nieskuteczne, czyli podatek VAT, który powinien być podstawowym dochodem budżetu, a z którego przychody słabną" - powiedział.

Dodał, że w 2016 roku nie będzie możliwe wprowadzenie 15 proc. stawki CIT dla małych przedsiębiorstw.

"Priorytetem jest program 500 zł na dziecko, a priorytet można mieć tylko jeden" - podkreślił.

Minister finansów powiedział ponadto, że nie zakończyły się jeszcze prace nad ostatecznym kształtem kierownictwa MF.


"Nie zakończyliśmy przebudowy pokoju wiceministerialnego. W ubiegłym tygodniu powołanych zostało trzech wiceministrów, ale nie chciałbym wchodzić w dalsze szczegóły w tym momencie" - powiedział.

W ubiegłym tygodniu nominacje na stanowiska wiceministrów w resorcie finansów otrzymali Leszek Skiba, Marian Banaś oraz Konrad Raczkowski.

Szałamacha powiedział również, że w czwartek 26 listopada 2015 r. odbędzie się posiedzenie Komitetu Stabilności Finansowej ws. SK Banku.

"Mamy pytania co do adekwatności działań KNF w tej sprawie" - podkreślił Szałamacha. (PAP)

kam/ jtt/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA