REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrosną ceny papierosów i gazu do aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Zakłada on m.in. wprowadzenie wyższej o 15,8 proc. akcyzy na papierosy od początku 2009 roku. Wzrośnie również akcyza na gaz LPG do samochodów i wprowadzony zostanie podatek na gaz ziemny do aut - CNG.

Od 1 stycznia 2009 r. będzie obowiązywać nowa ustawa o podatku akcyzowym. Zgodnie z naszymi zapowiedziami, projekt nowej ustawy akcyzowej wczoraj trafił do uzgodnień międzyresortowych. Wiceminister finansów Jacek Kapica przewiduje, że w czerwcu projektem powinien zająć się Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie Rada Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

- Przed wakacjami parlamentarnymi nad tym aktem prawnym powinien pracować już Sejm - przekonuje Jacek Kapica.

Dodaje, że główne zmiany dotyczą dostosowania naszych regulacji do wymogów unijnych. Można tu wymienić m.in. zmiany w opodatkowaniu energii czy podwyższenie stawek akcyzy na papierosy. Zmienią się także zasady opodatkowania samochodów osobowych. Stawki podatku akcyzowego z rozporządzenia zostaną przeniesione do ustawy. Wyższe będą stawki podatku na gaz do samochodów. Nastąpi też odejście od klasyfikacji PKWiU na rzecz CN.

My przeanalizowaliśmy kilka najważniejszych zmian tego projektu.

REKLAMA

Gazowe paliwa do samochodów ostro w górę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje znaczny wzrost akcyzy na LPG (autogaz) do poziomu 1100 zł/1000 kg (dziś to tylko 695 zł) gotowego wyrobu, tj. do wysokości 618 zł/1000 l. Resort finansów szacuje, że ewentualny wzrost stawki akcyzy tzw. autogazu wyniesie 23 gr na 1 litrze tego paliwa, zaś łącznie z VAT około 28 gr na litrze. Trzeba pamiętać, że akcyza od LPG zwiększa podstawę opodatkowania VAT. Resort liczy że rosnące ceny benzyny sprawią, że mimo wzrostu akcyzy stawka ta nadal zachowa swój proekologiczny charakter. Będzie i tak odczuwalnie niższa od stawki akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynoszącej obecnie 1565 zł/1000 litrów.

Zdaniem wiceministra finansów Jacka Kapicy wzrost stawki na LPG wynika, po pierwsze, z faktu, że wydatki muszą być bilansowane wpływami. Po drugie, z obserwacji rynkowych. Nadal ceny gazu są niższe od benzyny.

- Mimo podwyżki paliwa gazowe pozostaną konkurencyjne w porównaniu np. z benzyną - podkreśla wiceminister finansów w rozmowie z GP.

Ponadto projekt przewiduje opodatkowanie CNG (sprężonego gazu ziemnego wykorzystywanego do napędu pojazdów). Tu stawka miałaby wynieść 100 zł/1000 kg, co - jak szacuje resort finansów - może powodować wzrost ceny detalicznej tego paliwa o 7 groszy na 1 Nm3, tj. o około 5 proc.

Jak wylicza MF, po wprowadzeniu tych zmian roczny koszt eksploatacji autobusu komunikacji miejskiej, przy założeniu przebiegu 70 tys. km i zużycia paliwa w wysokości 50 Nm3/100 km wzrośnie o 2450 zł. Dlatego w uzasadnieniu projektu Ministerstwo przekonuje, że zaproponowana stawka akcyzy na CNG nie powinna mieć większego wpływu na planowane inwestycje związane z tworzeniem lub rozbudową dotychczasowej infrastruktury, jak i rozwojem flot zasilanych tym ekologicznym paliwem. Paliwo to nadal pozostanie atrakcyjną cenowo alternatywą dla drożejącego na światowych rynkach oleju napędowego.

Podatek od węgla, koksu i gazu zimnego

Dyrektywa Rady 2003/96/ WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji polityki wspólnotowej w odniesieniu do opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wprowadziła opodatkowanie węgla, koksu oraz gazu ziemnego przeznaczonych do celów opałowych. Równocześnie niektórym państwom przyznano okresy przejściowe. Jednym z nich jest Polska.

Zwolnienie od akcyzy węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych będzie obowiązywało do 1 stycznia 2012 r., natomiast gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych - do 31 października 2013 r. z tym jednak zastrzeżeniem, że zwolnienie to wygaśnie wcześniej, jeśli udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25 proc. Tak wynika z uzgodnień unijnych. W ustawie wprowadzono jednak drobną modyfikację.

Kwestia opodatkowania gazu ziemnego przedstawia się zatem wyjątkowo ciekawie. Co do zasady, zgodnie z unijnymi regułami, gaz ten zwolniony jest z akcyzy do końca października 2013 r. Przyjęcie takiej zasady nie oznacza jednak wcale, że przez najbliższe pięć lat za gaz ziemny nie będziemy płacić podatku. Nowa ustawa przewiduje, że w momencie gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 proc., zostanie zastosowana pozytywna stawka akcyzy dla gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. Będzie to jednak stawka niższa od minimum wspólnotowego. Wyniosłaby 0,59 zł za jeden gigadżul (GJ). Dopiero od listopada 2013 r. nastąpiłoby dostosowanie stawki do unijnego minimum. Wtedy stawka wyniesie 1,18 zł/GJ.

Bez zmian dla piwa, ale droższe papierosy

W nowej ustawie akcyzowej na niezmienionym poziomie pozostawiono stawki akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe.

Sporo zmienia się natomiast w opodatkowaniu wyrobów tytoniowych. Stawka akcyzy na papierosy od 1 stycznia 2009 r. wzrośnie o 15,8 proc.

- Taka wysokość podatku pozwoli na dostosowanie naszego prawa do wymogów unijnych. I tak wprowadzimy stawkę minimalną, wymaganą przez Wspólnotę. Będzie ona zbliżona do tych, które obowiązują na Litwie czy Słowacji - tłumaczy Jacek Kapica.

Wszystkie stawki akcyzy znajdą się w ustawie, a nie jak dziś w rozporządzeniu. Dotyczy to także papierosów i wyrobów tytoniowych. Na papierosy stawka nadal będzie określana kwotowo i procentowo.

Zgodnie z projektem, stawki akcyzy w wyrażeniu kwotowo--procentowym zostały wyliczone w oparciu o przewidywany w 2009 roku poziom NKC (najpopularniejsza kategoria cenowa), założony 2-proc. wzrost kursu euro w stosunku do obowiązującego z 1 października 2007 r. wynoszącego 3,7700 zł i w oparciu o zmienioną strukturę opodatkowania akcyzą papierosów, polegającą na zmianie (wzroście) stawki kwotowej i ustaleniu stawki procentowej na jednym stałym poziomie. Najpopularniejszą kategorią cenową jest ustalana w każdym roku cena stosowana w obrocie dla grupy papierosów o największej sprzedaży w okresie dziesięciu miesięcy poprzedniego roku.

Na 1 stycznia 2009 r. MF zaproponował ustalenie stawki kwotowej na poziomie 160,50 zł/1000 szt. papierosów i stawki procentowej w wysokości 25 proc., liczonej od maksymalnej ceny detalicznej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpływ zmian w akcyzie na koszty eksploatacji samochodów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybrane stawki akcyzy na wyroby energetyczne

1 stycznia 2009 r. ma wejść w życie nowa ustawa akcyzowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA