REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie będą zainteresowani składaniem elektronicznego PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mimo że podatnicy formalnie mogliby składać swoje zeznania za 2007 rok przez internet, niewielu z tej możliwości skorzysta. Barierą jest wysoka cena narzędzi do składania e-podpisu i znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Jest już możliwość korzystania z rozliczeń elektronicznych z urzędami skarbowymi. Każdy, kto chce z tej możliwości skorzystać, musi posiadać m.in. podpis elektroniczny. Co to oznacza?

- Aby rozliczyć się elektronicznie z urzędem skarbowym, czyli złożyć deklarację przez internet, należy mieć narzędzia do składania podpisu elektronicznego. Trzeba także złożyć w urzędzie papierowy wniosek ZAW-E1, za pomocą którego informuje się urząd o zamiarze składania deklaracji drogą elektroniczną. Formularz został opublikowany 1 kwietnia 2008 r. Jednak nie oznacza to, że osoby, które będą chciały złożyć elektronicznego PIT-a, będą mogły to zrobić. Czas, w którym urzędnicy muszą rozpatrzyć wniosek, może wynieść nawet 30 dni, więc można założyć, że składając ZAW-E1 2 kwietnia, podatnik może otrzymać decyzję dopiero 2 maja. Czyli po terminie na roczne rozliczenie z fiskusem. To skutecznie może odstraszyć potencjalnych zainteresowanych. Przyznam, że takie podejście jest dla mnie niezrozumiałe - przecież e-deklaracje działają od wielu miesięcy.

Ile kosztuje uzyskanie podpisu elektronicznego?

- Aby móc złożyć deklarację przez internet, podatnik musi liczyć się z wydatkiem około 400 zł. Musi bowiem kupić zestaw do podpisu elektronicznego, w skład którego wchodzą karta mikroprocesorowa, czytnik, aplikacja do podpisu oraz certyfikat kwalifikowany. Na razie nic nie zapowiada, że ceny zestawów spadną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy długo czeka się na uzyskanie tego podpisu?

- Obecnie czas oczekiwania na narzędzia do składania podpisu wydłużył się do około dwóch tygodni. Wynika to z oblężenia, jakie przeżywają punkty rejestracji, które jest związane z obowiązkiem przekazywania przez płatników do ZUS deklaracji podpisanych podpisem kwalifikowanym. Czasu im zostało niewiele - obowiązek ten wchodzi w życie już 21 lipca 2008 r.

Czy uważa pan, że podatnicy chętnie skorzystają z e-dekla- racji?

- Duże firmy są zainteresowane elektronicznymi rozliczeniami, ponieważ przekłada się to na znaczne oszczędności. W przypadku małych przedsiębiorców ewentualne korzyści są niewielkie, w przypadku zwykłych podatników - takich jak pani czy ja - minimalne. Barierą jest oczywiście wysoka cena narzędzi do składania podpisu oraz znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

Czy coś pozytywnego w takim razie jest w rozliczeniach elektronicznych?

- W tej sytuacji pocieszające jest tylko to, że formularze udostępniane przez Ministerstwo Finansów są proste w obsłudze. Wystarczy mieć bezpłatne oprogramowanie Acrobat Reader, pobrać formularz pdf oraz plug-in do składania podpisu (również darmowe) i można przygotować dokument elektroniczny, który wygląda tak jak papierowy.

Czy urzędy skarbowe są przygotowane do obsługi e-dekla-racji? Do naszej redakcji docierają sygnały, że w urzędach często nie wiedzą, że w ogóle podatnicy taką możliwość mają.

- Nie są przygotowane. Mogą jedynie przyjmować deklaracje elektroniczne, nie mogą jednak np. udzielać odpowiedzi tą drogą. Pozwala na to system obiegu dokumentów, którego w urzędach skarbowych nie ma.

To w takim razie, czy sam resort finansów jest na e-rozli- czenia przygotowany?

- Biorąc pod uwagę bardzo późny termin opublikowania wniosku ZAW-E1 oraz unieważnienie przetargu InterSPED mogę przypuszczać, że system wymaga dopracowania.

Jak będzie wyglądał obieg elektronicznych dokumentów w urzędach skarbowych?

- Trudno powiedzieć. Przyjmowanie e-deklaracji a przyjmowanie wniosków to zupełnie odrębne sprawy. Projekt dotyczący obiegu dokumentów, zarządzania wnioskami miał być przygotowany w ramach systemu InterSPED. Przetarg jednak unieważniono. To pozwala mi zakładać, że system, który został uruchomiony, jest pewnego rodzaju prototypem, co tłumaczy także późny termin opublikowania formularza. W ciągu kilku lat działalności Stowarzyszenia Pemi nie spotkaliśmy się z funkcjonującym w urzędzie skarbowym systemem obiegu dokumentów, który umożliwiałby przetwarzanie składanych przez internet wniosków. Jest to możliwe jedynie w przypadku e-deklaracji, ale tu trudno mówić o systemie obiegu dokumentów działającym w urzędzie skarbowym.

STOWARZYSZENIE PEMI

Zrzesza specjalistów o wieloletnim doświadczeniu w zakresie elektronicznej wymiany dokumentów między podmiotami publicznymi, a także zastosowania podpisu elektronicznego w rozwiązaniach przeznaczonych dla administracji państwowej oraz samorządowej. Propaguje e-administrację, walczy z wykluczeniem informatycznym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

MIROSŁAW JANUSZEWSKI, członek oraz doradca Stowarzyszenia Pemi. Prezes zarządu EC2, firmy informatyczno-doradczej. Absolwent Politechniki Zielonogórskiej, kierunek Przemysłowe Systemy Informatyczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA