REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie będą zainteresowani składaniem elektronicznego PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mimo że podatnicy formalnie mogliby składać swoje zeznania za 2007 rok przez internet, niewielu z tej możliwości skorzysta. Barierą jest wysoka cena narzędzi do składania e-podpisu i znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jest już możliwość korzystania z rozliczeń elektronicznych z urzędami skarbowymi. Każdy, kto chce z tej możliwości skorzystać, musi posiadać m.in. podpis elektroniczny. Co to oznacza?

- Aby rozliczyć się elektronicznie z urzędem skarbowym, czyli złożyć deklarację przez internet, należy mieć narzędzia do składania podpisu elektronicznego. Trzeba także złożyć w urzędzie papierowy wniosek ZAW-E1, za pomocą którego informuje się urząd o zamiarze składania deklaracji drogą elektroniczną. Formularz został opublikowany 1 kwietnia 2008 r. Jednak nie oznacza to, że osoby, które będą chciały złożyć elektronicznego PIT-a, będą mogły to zrobić. Czas, w którym urzędnicy muszą rozpatrzyć wniosek, może wynieść nawet 30 dni, więc można założyć, że składając ZAW-E1 2 kwietnia, podatnik może otrzymać decyzję dopiero 2 maja. Czyli po terminie na roczne rozliczenie z fiskusem. To skutecznie może odstraszyć potencjalnych zainteresowanych. Przyznam, że takie podejście jest dla mnie niezrozumiałe - przecież e-deklaracje działają od wielu miesięcy.

Ile kosztuje uzyskanie podpisu elektronicznego?

REKLAMA

- Aby móc złożyć deklarację przez internet, podatnik musi liczyć się z wydatkiem około 400 zł. Musi bowiem kupić zestaw do podpisu elektronicznego, w skład którego wchodzą karta mikroprocesorowa, czytnik, aplikacja do podpisu oraz certyfikat kwalifikowany. Na razie nic nie zapowiada, że ceny zestawów spadną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy długo czeka się na uzyskanie tego podpisu?

- Obecnie czas oczekiwania na narzędzia do składania podpisu wydłużył się do około dwóch tygodni. Wynika to z oblężenia, jakie przeżywają punkty rejestracji, które jest związane z obowiązkiem przekazywania przez płatników do ZUS deklaracji podpisanych podpisem kwalifikowanym. Czasu im zostało niewiele - obowiązek ten wchodzi w życie już 21 lipca 2008 r.

Czy uważa pan, że podatnicy chętnie skorzystają z e-dekla- racji?

- Duże firmy są zainteresowane elektronicznymi rozliczeniami, ponieważ przekłada się to na znaczne oszczędności. W przypadku małych przedsiębiorców ewentualne korzyści są niewielkie, w przypadku zwykłych podatników - takich jak pani czy ja - minimalne. Barierą jest oczywiście wysoka cena narzędzi do składania podpisu oraz znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

Czy coś pozytywnego w takim razie jest w rozliczeniach elektronicznych?

- W tej sytuacji pocieszające jest tylko to, że formularze udostępniane przez Ministerstwo Finansów są proste w obsłudze. Wystarczy mieć bezpłatne oprogramowanie Acrobat Reader, pobrać formularz pdf oraz plug-in do składania podpisu (również darmowe) i można przygotować dokument elektroniczny, który wygląda tak jak papierowy.

Czy urzędy skarbowe są przygotowane do obsługi e-dekla-racji? Do naszej redakcji docierają sygnały, że w urzędach często nie wiedzą, że w ogóle podatnicy taką możliwość mają.

- Nie są przygotowane. Mogą jedynie przyjmować deklaracje elektroniczne, nie mogą jednak np. udzielać odpowiedzi tą drogą. Pozwala na to system obiegu dokumentów, którego w urzędach skarbowych nie ma.

To w takim razie, czy sam resort finansów jest na e-rozli- czenia przygotowany?

- Biorąc pod uwagę bardzo późny termin opublikowania wniosku ZAW-E1 oraz unieważnienie przetargu InterSPED mogę przypuszczać, że system wymaga dopracowania.

Jak będzie wyglądał obieg elektronicznych dokumentów w urzędach skarbowych?

- Trudno powiedzieć. Przyjmowanie e-deklaracji a przyjmowanie wniosków to zupełnie odrębne sprawy. Projekt dotyczący obiegu dokumentów, zarządzania wnioskami miał być przygotowany w ramach systemu InterSPED. Przetarg jednak unieważniono. To pozwala mi zakładać, że system, który został uruchomiony, jest pewnego rodzaju prototypem, co tłumaczy także późny termin opublikowania formularza. W ciągu kilku lat działalności Stowarzyszenia Pemi nie spotkaliśmy się z funkcjonującym w urzędzie skarbowym systemem obiegu dokumentów, który umożliwiałby przetwarzanie składanych przez internet wniosków. Jest to możliwe jedynie w przypadku e-deklaracji, ale tu trudno mówić o systemie obiegu dokumentów działającym w urzędzie skarbowym.

STOWARZYSZENIE PEMI

Zrzesza specjalistów o wieloletnim doświadczeniu w zakresie elektronicznej wymiany dokumentów między podmiotami publicznymi, a także zastosowania podpisu elektronicznego w rozwiązaniach przeznaczonych dla administracji państwowej oraz samorządowej. Propaguje e-administrację, walczy z wykluczeniem informatycznym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

MIROSŁAW JANUSZEWSKI, członek oraz doradca Stowarzyszenia Pemi. Prezes zarządu EC2, firmy informatyczno-doradczej. Absolwent Politechniki Zielonogórskiej, kierunek Przemysłowe Systemy Informatyczne

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA