REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie będą zainteresowani składaniem elektronicznego PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mimo że podatnicy formalnie mogliby składać swoje zeznania za 2007 rok przez internet, niewielu z tej możliwości skorzysta. Barierą jest wysoka cena narzędzi do składania e-podpisu i znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Jest już możliwość korzystania z rozliczeń elektronicznych z urzędami skarbowymi. Każdy, kto chce z tej możliwości skorzystać, musi posiadać m.in. podpis elektroniczny. Co to oznacza?

- Aby rozliczyć się elektronicznie z urzędem skarbowym, czyli złożyć deklarację przez internet, należy mieć narzędzia do składania podpisu elektronicznego. Trzeba także złożyć w urzędzie papierowy wniosek ZAW-E1, za pomocą którego informuje się urząd o zamiarze składania deklaracji drogą elektroniczną. Formularz został opublikowany 1 kwietnia 2008 r. Jednak nie oznacza to, że osoby, które będą chciały złożyć elektronicznego PIT-a, będą mogły to zrobić. Czas, w którym urzędnicy muszą rozpatrzyć wniosek, może wynieść nawet 30 dni, więc można założyć, że składając ZAW-E1 2 kwietnia, podatnik może otrzymać decyzję dopiero 2 maja. Czyli po terminie na roczne rozliczenie z fiskusem. To skutecznie może odstraszyć potencjalnych zainteresowanych. Przyznam, że takie podejście jest dla mnie niezrozumiałe - przecież e-deklaracje działają od wielu miesięcy.

Ile kosztuje uzyskanie podpisu elektronicznego?

REKLAMA

- Aby móc złożyć deklarację przez internet, podatnik musi liczyć się z wydatkiem około 400 zł. Musi bowiem kupić zestaw do podpisu elektronicznego, w skład którego wchodzą karta mikroprocesorowa, czytnik, aplikacja do podpisu oraz certyfikat kwalifikowany. Na razie nic nie zapowiada, że ceny zestawów spadną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy długo czeka się na uzyskanie tego podpisu?

- Obecnie czas oczekiwania na narzędzia do składania podpisu wydłużył się do około dwóch tygodni. Wynika to z oblężenia, jakie przeżywają punkty rejestracji, które jest związane z obowiązkiem przekazywania przez płatników do ZUS deklaracji podpisanych podpisem kwalifikowanym. Czasu im zostało niewiele - obowiązek ten wchodzi w życie już 21 lipca 2008 r.

Czy uważa pan, że podatnicy chętnie skorzystają z e-dekla- racji?

- Duże firmy są zainteresowane elektronicznymi rozliczeniami, ponieważ przekłada się to na znaczne oszczędności. W przypadku małych przedsiębiorców ewentualne korzyści są niewielkie, w przypadku zwykłych podatników - takich jak pani czy ja - minimalne. Barierą jest oczywiście wysoka cena narzędzi do składania podpisu oraz znikoma liczba usług, które można za ich pomocą zrealizować.

Czy coś pozytywnego w takim razie jest w rozliczeniach elektronicznych?

- W tej sytuacji pocieszające jest tylko to, że formularze udostępniane przez Ministerstwo Finansów są proste w obsłudze. Wystarczy mieć bezpłatne oprogramowanie Acrobat Reader, pobrać formularz pdf oraz plug-in do składania podpisu (również darmowe) i można przygotować dokument elektroniczny, który wygląda tak jak papierowy.

Czy urzędy skarbowe są przygotowane do obsługi e-dekla-racji? Do naszej redakcji docierają sygnały, że w urzędach często nie wiedzą, że w ogóle podatnicy taką możliwość mają.

- Nie są przygotowane. Mogą jedynie przyjmować deklaracje elektroniczne, nie mogą jednak np. udzielać odpowiedzi tą drogą. Pozwala na to system obiegu dokumentów, którego w urzędach skarbowych nie ma.

To w takim razie, czy sam resort finansów jest na e-rozli- czenia przygotowany?

- Biorąc pod uwagę bardzo późny termin opublikowania wniosku ZAW-E1 oraz unieważnienie przetargu InterSPED mogę przypuszczać, że system wymaga dopracowania.

Jak będzie wyglądał obieg elektronicznych dokumentów w urzędach skarbowych?

- Trudno powiedzieć. Przyjmowanie e-deklaracji a przyjmowanie wniosków to zupełnie odrębne sprawy. Projekt dotyczący obiegu dokumentów, zarządzania wnioskami miał być przygotowany w ramach systemu InterSPED. Przetarg jednak unieważniono. To pozwala mi zakładać, że system, który został uruchomiony, jest pewnego rodzaju prototypem, co tłumaczy także późny termin opublikowania formularza. W ciągu kilku lat działalności Stowarzyszenia Pemi nie spotkaliśmy się z funkcjonującym w urzędzie skarbowym systemem obiegu dokumentów, który umożliwiałby przetwarzanie składanych przez internet wniosków. Jest to możliwe jedynie w przypadku e-deklaracji, ale tu trudno mówić o systemie obiegu dokumentów działającym w urzędzie skarbowym.

STOWARZYSZENIE PEMI

Zrzesza specjalistów o wieloletnim doświadczeniu w zakresie elektronicznej wymiany dokumentów między podmiotami publicznymi, a także zastosowania podpisu elektronicznego w rozwiązaniach przeznaczonych dla administracji państwowej oraz samorządowej. Propaguje e-administrację, walczy z wykluczeniem informatycznym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

MIROSŁAW JANUSZEWSKI, członek oraz doradca Stowarzyszenia Pemi. Prezes zarządu EC2, firmy informatyczno-doradczej. Absolwent Politechniki Zielonogórskiej, kierunek Przemysłowe Systemy Informatyczne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA