REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalna ustawa ma ujednolicić procedurę zwrotu akcyzy

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm rozpoczyna prace nad ustawą o zwrocie nadpłaconej akcyzy na samochody osobowe. Dla ustalenia kwoty zwrotu istotna będzie wartość podobnego auta na rynku krajowym. Projekt określa zasady liczenia odsetek przysługujących podatnikowi od nadpłaconego podatku.

W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy regulującej zasady zwrotu nadpłaty akcyzy na sprowadzone z zagranicy samochody osobowe. Ustawa reguluje procedurę zwrotu części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego. Projekt zakłada, że zwrot nadpłaty dotyczy aut sprowadzonych z zagranicy w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r., które w chwili nabycia były starsze niż dwa lata.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Takie rozwiązanie wynika z faktu, że jedynie we wskazanym okresie, w stosunku do samochodów starszych niż dwa lata, obowiązywały stawki akcyzy rosnące w zależności od wieku pojazdu, których stosowanie zakwestionował ETS w orzeczeniu C 313/05 w sprawie Maciej Brzeziński przeciwko dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie - wyjaśnia Jakub Matusiak, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

- Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki, ekspert podatkowy z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, proponowana ustawa precyzuje przesłanki ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego oraz określa okres, za jaki naliczane są odsetki od nadpłaconego podatku.

Zgodnie z ustawą, aby odzyskać nadpłacony podatek, podatnik będzie musiał sam obliczyć kwotę wnioskowanego zwrotu, posługując się w tym celu specjalnym wzorem.

REKLAMA

Kwota nadpłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wysokość nadpłaty podlegającej zwrotowi zgodnie z projektem byłaby ustalana jako różnica pomiędzy akcyzą zapłaconą przez podatnika a podatkiem zawartym w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju, z uwzględnieniem wartości rynkowej pojazdu - wyjaśnia ekspert.

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, powyższe rozwiązanie powoduje, że na zwrot akcyzy liczyć mogą wyłącznie osoby, które w deklaracji akcyzowej podały wartość samochodu zbliżoną do rynkowej.

- W przypadku zaniżenia wartości samochodu zapłacona akcyza nie przekroczy akcyzy rezydualnej i podatnikowi nie będzie przysługiwał zwrot - podkreśla nasz rozmówca.

Szymon Parulski, menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, zwraca natomiast uwagę, że podstawowy element niezbędny do wyliczenia zwrotu, tj. określenie wartości rynkowej podobnego samochodu na rynku krajowym, pozostawiono ocenie naczelnika urzędu skarbowego.

- Z jednej strony, pozwala to na elastyczne określanie ceny rynkowej w przypadku samochodów uszkodzonych, z drugiej jednak, stanowić może pole do sporów. Wątpliwości w tym zakresie wyjaśniono w uzasadnieniu, w którym twórcy ustawy wskazują zasady wyliczania wartości rynkowej, m.in. poprzez odwołanie do tabel Eurotax - tłumaczy ekspert.

Zwrot wraz z odsetkami

Jak wyjaśnia Piotr Liss zgodnie z projektem ustawy podatnicy otrzymają zwrot akcyzy powiększony o odsetki, przy czym ich wysokość będzie zależała od chwili złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. W przypadku wniosków złożonych do 30 dnia od dnia wejścia w życie ustawy odsetki naliczone będą od dnia zapłaty akcyzy do dnia zwrotu, zaś w przypadku złożenia wniosku po tej dacie - od dnia zapłaty akcyzy do 30 dnia od wejścia w życie ustawy.

- Podatnik powinien zatem złożyć wniosek w terminie do 30 dni od wejścia w życie ustawy, tak by móc domagać się pełnych odsetek aż do dnia dokonania zwrotu - radzi Piotr Liss.

Również Krzysztof Biernacki podkreśla, że ustawa preferuje tych podatników, którzy złożą wnioski w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustawa wprowadza także korzystną regulację dla osób, którym fiskus zwrócił część podatku przed jej wejściem w życie. Zgodnie z założeniami projektu, podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty w kwocie niższej niż wynikałaby z obliczeń według nowych zasad, przysługuje zwrot powstałej różnicy. Na ten aspekt zwrócił uwagę Jakub Matusiak.

- Niewątpliwą zaletą projektu jest propozycja, aby podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty przed dniem wejścia w życie projektowanych przepisów w wysokości niższej niż obliczona w sposób przewidziany przez ustawę, mogli ubiegać się o zwrot tej różnicy na podstawie projektowanych regulacji - mówi ekspert PricewaterhouseCoopers.

Walka z nadużyciami

Ustawa wprowadza ponadto istotną zmianę w ustawie o podatku akcyzowym, która daje organom podatkowym możliwość weryfikacji, czy wartość określona przez podatnika sprowadzającego samochód odpowiada cenie rynkowej.

- Organ, mając wątpliwości w tym zakresie, będzie mógł wezwać podatnika do skorygowania tej ceny, a w przypadku odmowy - powołać biegłego. Jeżeli cena pojazdu oszacowana przez biegłego będzie odbiegała o więcej niż 33 proc. od wartości określonej przez podatnika, wówczas to podatnik poniesie koszty jej sporządzenia - wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

Zdaniem Szymona Parulskiego, mechanizm weryfikacji ceny nabycia samochodu będącej podstawą do wyliczenia akcyzy będzie bronią w ręku organów podatkowych w walce z podatnikami, którzy zaniżają wartość przywożonych pojazdów.

- Miejmy nadzieję, że ten instrument nie będzie nadużywany, ponieważ w przypadku istotnej różnicy pomiędzy ceną zadeklarowaną a określoną przez biegłego koszty opinii będzie ponosił podatnik. Należy jednak pamiętać, że weryfikacji ceny nabycia nie będzie można dokonywać w stosunku do zapłaconej już akcyzy - podsumowuje Szymon Parulski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Auta z UE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura - jak ubiegać się o zwrot

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA