REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalna ustawa ma ujednolicić procedurę zwrotu akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm rozpoczyna prace nad ustawą o zwrocie nadpłaconej akcyzy na samochody osobowe. Dla ustalenia kwoty zwrotu istotna będzie wartość podobnego auta na rynku krajowym. Projekt określa zasady liczenia odsetek przysługujących podatnikowi od nadpłaconego podatku.

W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy regulującej zasady zwrotu nadpłaty akcyzy na sprowadzone z zagranicy samochody osobowe. Ustawa reguluje procedurę zwrotu części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego. Projekt zakłada, że zwrot nadpłaty dotyczy aut sprowadzonych z zagranicy w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r., które w chwili nabycia były starsze niż dwa lata.

REKLAMA

REKLAMA

- Takie rozwiązanie wynika z faktu, że jedynie we wskazanym okresie, w stosunku do samochodów starszych niż dwa lata, obowiązywały stawki akcyzy rosnące w zależności od wieku pojazdu, których stosowanie zakwestionował ETS w orzeczeniu C 313/05 w sprawie Maciej Brzeziński przeciwko dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie - wyjaśnia Jakub Matusiak, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

- Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki, ekspert podatkowy z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, proponowana ustawa precyzuje przesłanki ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego oraz określa okres, za jaki naliczane są odsetki od nadpłaconego podatku.

Zgodnie z ustawą, aby odzyskać nadpłacony podatek, podatnik będzie musiał sam obliczyć kwotę wnioskowanego zwrotu, posługując się w tym celu specjalnym wzorem.

REKLAMA

Kwota nadpłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wysokość nadpłaty podlegającej zwrotowi zgodnie z projektem byłaby ustalana jako różnica pomiędzy akcyzą zapłaconą przez podatnika a podatkiem zawartym w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju, z uwzględnieniem wartości rynkowej pojazdu - wyjaśnia ekspert.

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, powyższe rozwiązanie powoduje, że na zwrot akcyzy liczyć mogą wyłącznie osoby, które w deklaracji akcyzowej podały wartość samochodu zbliżoną do rynkowej.

- W przypadku zaniżenia wartości samochodu zapłacona akcyza nie przekroczy akcyzy rezydualnej i podatnikowi nie będzie przysługiwał zwrot - podkreśla nasz rozmówca.

Szymon Parulski, menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, zwraca natomiast uwagę, że podstawowy element niezbędny do wyliczenia zwrotu, tj. określenie wartości rynkowej podobnego samochodu na rynku krajowym, pozostawiono ocenie naczelnika urzędu skarbowego.

- Z jednej strony, pozwala to na elastyczne określanie ceny rynkowej w przypadku samochodów uszkodzonych, z drugiej jednak, stanowić może pole do sporów. Wątpliwości w tym zakresie wyjaśniono w uzasadnieniu, w którym twórcy ustawy wskazują zasady wyliczania wartości rynkowej, m.in. poprzez odwołanie do tabel Eurotax - tłumaczy ekspert.

Zwrot wraz z odsetkami

Jak wyjaśnia Piotr Liss zgodnie z projektem ustawy podatnicy otrzymają zwrot akcyzy powiększony o odsetki, przy czym ich wysokość będzie zależała od chwili złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. W przypadku wniosków złożonych do 30 dnia od dnia wejścia w życie ustawy odsetki naliczone będą od dnia zapłaty akcyzy do dnia zwrotu, zaś w przypadku złożenia wniosku po tej dacie - od dnia zapłaty akcyzy do 30 dnia od wejścia w życie ustawy.

- Podatnik powinien zatem złożyć wniosek w terminie do 30 dni od wejścia w życie ustawy, tak by móc domagać się pełnych odsetek aż do dnia dokonania zwrotu - radzi Piotr Liss.

Również Krzysztof Biernacki podkreśla, że ustawa preferuje tych podatników, którzy złożą wnioski w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustawa wprowadza także korzystną regulację dla osób, którym fiskus zwrócił część podatku przed jej wejściem w życie. Zgodnie z założeniami projektu, podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty w kwocie niższej niż wynikałaby z obliczeń według nowych zasad, przysługuje zwrot powstałej różnicy. Na ten aspekt zwrócił uwagę Jakub Matusiak.

- Niewątpliwą zaletą projektu jest propozycja, aby podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty przed dniem wejścia w życie projektowanych przepisów w wysokości niższej niż obliczona w sposób przewidziany przez ustawę, mogli ubiegać się o zwrot tej różnicy na podstawie projektowanych regulacji - mówi ekspert PricewaterhouseCoopers.

Walka z nadużyciami

Ustawa wprowadza ponadto istotną zmianę w ustawie o podatku akcyzowym, która daje organom podatkowym możliwość weryfikacji, czy wartość określona przez podatnika sprowadzającego samochód odpowiada cenie rynkowej.

- Organ, mając wątpliwości w tym zakresie, będzie mógł wezwać podatnika do skorygowania tej ceny, a w przypadku odmowy - powołać biegłego. Jeżeli cena pojazdu oszacowana przez biegłego będzie odbiegała o więcej niż 33 proc. od wartości określonej przez podatnika, wówczas to podatnik poniesie koszty jej sporządzenia - wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

Zdaniem Szymona Parulskiego, mechanizm weryfikacji ceny nabycia samochodu będącej podstawą do wyliczenia akcyzy będzie bronią w ręku organów podatkowych w walce z podatnikami, którzy zaniżają wartość przywożonych pojazdów.

- Miejmy nadzieję, że ten instrument nie będzie nadużywany, ponieważ w przypadku istotnej różnicy pomiędzy ceną zadeklarowaną a określoną przez biegłego koszty opinii będzie ponosił podatnik. Należy jednak pamiętać, że weryfikacji ceny nabycia nie będzie można dokonywać w stosunku do zapłaconej już akcyzy - podsumowuje Szymon Parulski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Auta z UE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura - jak ubiegać się o zwrot

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA