REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów
„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po ponad roku od podania do publicznej wiadomości przez Komitet Wyborczy PiS projektu nowej ustawy o podatku od towarów i usług resort finansów opublikował wreszcie swoje, całkowicie odmienne pomysły nowelizacyjne dotyczące starej ustawy.

Zgodnie z przewidywaniami, najważniejszym pomysłem na „uszczelnienie” tego podatku, podobnie jak za czasów rządów Platformy, ma się stać… likwidacja opodatkowania pod postacią tzw. „odwróconego VAT-u”, czyli inaczej nazwanej stawki 0%.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do tego przywileju ustawiła się długa kolejka aspirujących, a największą aktywnością medialną wykazali się lobbyści z branży elektronicznej, chcąc objąć nim kolejną grupę wyborców. O co lobbowali? O brak opodatkowania tzw. procesorów (elektrycznych układów scalonych).

Ich działania były jawne: w gazetach była wielokrotnie o tym mowa. Czy okazali się skuteczni? Oczywiście: lista towarów w załączniku nr 11 do ustawy, czyli objętych „odwróconym VAT-em” ma być poszerzona o te towary. Gratuluję skuteczności.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Co napisano w uzasadnieniu do tego resortowego projektu ustawy? Ano nic: powiedziano tylko, że objęto tym przywilejem owe „procesory”. A dlaczego? Ani słowa. Poza tym pojawiło się ogólnikowe stwierdzenie, które nawet warto zacytować „(…) przeprowadzone w grudniu 2015 r. analizy na potrzeby sporządzenia ex post funkcjonowania ustawy (…) w zakresie, w jakim wprowadziła ona mechanizm odwróconego obciążenia podatkiem na niektóre wyroby stalowe, potwierdziły skuteczność wprowadzonego rozwiązania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawe, na czym polegała owa „skuteczność”? Od kwietnia 2011 r., gdy stale rozszerzano ten przywilej (złom, surowce wtórne, odpady, wyroby stalowe, metale kolorowe i elektronika), nastąpił najgłębszy w historii spadek efektywności tego podatku a luka (utracone dochody) wzrosła o 100%. Ciekawe, ile resort finansów zapłacił za owe „analizy”?

Przewiduje się, że – obok procesorów – od przyszłego roku kolejne grupy towarów i usług zostaną objęte tym przywilejem: srebro, złoto, pozostałe metale nieżelazne, biżuteria, a przede wszystkim usługi i roboty budowlane – nowy załącznik nr 14 do ustawy.

Co szczególnie zabawne, usługi nie będą opodatkowane, gdy usługodawca będzie świadczył je jako „podwykonawca”. Trudno wymyślić lepszy przepis optymalizacyjny: jeżeli nie chcesz płacić VAT-u, to nie bądź „wykonawcą” tylko „podwykonawcą” usługi budowlanej – formalnie będzie ją fakturować podstawiona firma, która oczywiście nic nie zapłaci do budżetu, mimo że wystawi fakturę z 8% czy 23%. Ale to problem inwestora, który utraci prawo do odliczenia. Ciekawe, kto wylobbował ten przepis? Jedno jest pewne, owi „podwykonawcy” uzyskają gigantyczne zwroty podatków, gdyż będą kupować materiały budowalne ze stawką 23%, a następnie dzięki „odwróconemu VAT-owi” w pełni legalnie uzyskają prawo do zwrotu różnicy podatku.

Polecamy: Biuletyn VAT

To nie koniec resortowych pomysłów na „uszczelnienie” VAT-u: limit zwolnienia podmiotowego w art. 113 tej ustawy ulegnie zwiększeniu ze 150 tys. do 200 tys. zł. Był to pomysł jeszcze z czasów, gdy u władzy była Platforma – jak widać rządzi ona dalej. Jak uzasadnia się rozszerzenie tego przywileju? Otóż „pozwoli stosować uproszczenia dla większej ilości podatników osiągających niewielkie obroty z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej” (tak w oryginale). Czyli jak nie będzie podatku, to będzie więcej pieniędzy w budżecie: to chyba jakieś żarty.

Projekt przewiduje również jakieś dodatkowe komplikacje przy rejestracji podatników i przywrócenie sankcji podatkowych, które zlikwidowano w 2008 r., co jest oczywiście istotne, ale przy pomocy kar nie zwiększa się bezpośrednio dochodów budżetowych. To tylko środek prewencyjny.

Jak ocenić wartość powyższego projektu z punktu widzenia celu, który wyznacza projekt budżetu państwa na przyszły rok, przewidując aż 143 mld zł z tego podatku? Tegoroczna, bardzo niska prognoza (128 mld zł) może być wykonana (zaawansowanie za osiem miesięcy wynosi ponad 86 mld zł), ale wielką niewiadomą jest ujemny dla budżetu skutek przymusowej „centralizacji” rozliczeń VAT-u w jednostkach samorządu terytorialnego. Jedno jest pewne: przyrost dochodów budżetu państwa o kilkanaście miliardów złotych w 2017 r. na podstawie tak zmienionej ustawy o VAT jest nierealny.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA