REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów
„Duża” nowelizacja ustawy o VAT: gratulacje dla lobbystów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po ponad roku od podania do publicznej wiadomości przez Komitet Wyborczy PiS projektu nowej ustawy o podatku od towarów i usług resort finansów opublikował wreszcie swoje, całkowicie odmienne pomysły nowelizacyjne dotyczące starej ustawy.

Zgodnie z przewidywaniami, najważniejszym pomysłem na „uszczelnienie” tego podatku, podobnie jak za czasów rządów Platformy, ma się stać… likwidacja opodatkowania pod postacią tzw. „odwróconego VAT-u”, czyli inaczej nazwanej stawki 0%.

REKLAMA

Autopromocja

Do tego przywileju ustawiła się długa kolejka aspirujących, a największą aktywnością medialną wykazali się lobbyści z branży elektronicznej, chcąc objąć nim kolejną grupę wyborców. O co lobbowali? O brak opodatkowania tzw. procesorów (elektrycznych układów scalonych).

Ich działania były jawne: w gazetach była wielokrotnie o tym mowa. Czy okazali się skuteczni? Oczywiście: lista towarów w załączniku nr 11 do ustawy, czyli objętych „odwróconym VAT-em” ma być poszerzona o te towary. Gratuluję skuteczności.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Co napisano w uzasadnieniu do tego resortowego projektu ustawy? Ano nic: powiedziano tylko, że objęto tym przywilejem owe „procesory”. A dlaczego? Ani słowa. Poza tym pojawiło się ogólnikowe stwierdzenie, które nawet warto zacytować „(…) przeprowadzone w grudniu 2015 r. analizy na potrzeby sporządzenia ex post funkcjonowania ustawy (…) w zakresie, w jakim wprowadziła ona mechanizm odwróconego obciążenia podatkiem na niektóre wyroby stalowe, potwierdziły skuteczność wprowadzonego rozwiązania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawe, na czym polegała owa „skuteczność”? Od kwietnia 2011 r., gdy stale rozszerzano ten przywilej (złom, surowce wtórne, odpady, wyroby stalowe, metale kolorowe i elektronika), nastąpił najgłębszy w historii spadek efektywności tego podatku a luka (utracone dochody) wzrosła o 100%. Ciekawe, ile resort finansów zapłacił za owe „analizy”?

Przewiduje się, że – obok procesorów – od przyszłego roku kolejne grupy towarów i usług zostaną objęte tym przywilejem: srebro, złoto, pozostałe metale nieżelazne, biżuteria, a przede wszystkim usługi i roboty budowlane – nowy załącznik nr 14 do ustawy.

Co szczególnie zabawne, usługi nie będą opodatkowane, gdy usługodawca będzie świadczył je jako „podwykonawca”. Trudno wymyślić lepszy przepis optymalizacyjny: jeżeli nie chcesz płacić VAT-u, to nie bądź „wykonawcą” tylko „podwykonawcą” usługi budowlanej – formalnie będzie ją fakturować podstawiona firma, która oczywiście nic nie zapłaci do budżetu, mimo że wystawi fakturę z 8% czy 23%. Ale to problem inwestora, który utraci prawo do odliczenia. Ciekawe, kto wylobbował ten przepis? Jedno jest pewne, owi „podwykonawcy” uzyskają gigantyczne zwroty podatków, gdyż będą kupować materiały budowalne ze stawką 23%, a następnie dzięki „odwróconemu VAT-owi” w pełni legalnie uzyskają prawo do zwrotu różnicy podatku.

Polecamy: Biuletyn VAT

To nie koniec resortowych pomysłów na „uszczelnienie” VAT-u: limit zwolnienia podmiotowego w art. 113 tej ustawy ulegnie zwiększeniu ze 150 tys. do 200 tys. zł. Był to pomysł jeszcze z czasów, gdy u władzy była Platforma – jak widać rządzi ona dalej. Jak uzasadnia się rozszerzenie tego przywileju? Otóż „pozwoli stosować uproszczenia dla większej ilości podatników osiągających niewielkie obroty z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej” (tak w oryginale). Czyli jak nie będzie podatku, to będzie więcej pieniędzy w budżecie: to chyba jakieś żarty.

Projekt przewiduje również jakieś dodatkowe komplikacje przy rejestracji podatników i przywrócenie sankcji podatkowych, które zlikwidowano w 2008 r., co jest oczywiście istotne, ale przy pomocy kar nie zwiększa się bezpośrednio dochodów budżetowych. To tylko środek prewencyjny.

Jak ocenić wartość powyższego projektu z punktu widzenia celu, który wyznacza projekt budżetu państwa na przyszły rok, przewidując aż 143 mld zł z tego podatku? Tegoroczna, bardzo niska prognoza (128 mld zł) może być wykonana (zaawansowanie za osiem miesięcy wynosi ponad 86 mld zł), ale wielką niewiadomą jest ujemny dla budżetu skutek przymusowej „centralizacji” rozliczeń VAT-u w jednostkach samorządu terytorialnego. Jedno jest pewne: przyrost dochodów budżetu państwa o kilkanaście miliardów złotych w 2017 r. na podstawie tak zmienionej ustawy o VAT jest nierealny.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA