REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment zamiast centralnego rejestru faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Split payment zamiast centralnego rejestru faktur
Split payment zamiast centralnego rejestru faktur
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zrezygnowało z prac nad centralnym rejestrem faktur na rzecz tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Choć nie są znane żadne szczegóły planowanego rozwiązania, z dotychczasowych doniesień można wnioskować, iż obecny pomysł resortu zakłada, że płatności przedsiębiorców za faktury będą dzielone na kwotę netto oraz kwotę VAT i wpłacane na różne rachunki tak, aby sprzedawca otrzymywał kwotę netto, a kwoty przypadające na VAT nie były w jego pełnej dyspozycji, lecz pozostawały pod kontrolą fiskusa.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy takie rozwiązanie jest znaczącą komplikacją systemu płatności i rozliczeń dla przedsiębiorców, którzy po raz kolejny poniosą koszty związane z dostosowaniem swoich systemów billingowych do nowych zasad, nie wspominając o tym, że podwoi się liczba realizowanych przez każdego podatnika przelewów – każda faktura będzie przelewana raz na konto do płatności netto, a drugi raz na konto do płatności samego VAT. W ostatnim czasie banki podnoszą koszty prowadzenia rachunków przez podatników, a dwukrotne zwiększenie liczby przelewów może również zwiększyć koszty ich realizacji dla biznesu, nie wspominając o kosztach prowadzenia kolejnego rachunku bankowego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Kluczową kwestią jest to czy będzie to system obligatoryjny, czy fakultatywny i na jakie przywileje będzie mógł liczyć przedsiębiorca rozliczający się w ramach split payment. Z wcześniejszych planów ministerstwa wynikało, że rozważane jest rozwiązanie, w którym przejście na mechanizm split payment wyłączałoby solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania VAT zbywcy. Natomiast przy braku wdrożenia takiego mechanizmu, nabywca ponosiłby solidarną odpowiedzialność za rozliczenie VAT-u zbywcy.

Takie rozwiązanie miało być nakierowane na walkę z wyłudzeniami VAT. Tymczasem, w ocenie BCC, mechanizm split payment nie rozwiązuje jednak problemu wyłudzania VAT, a wręcz przeciwnie – może sankcjonować brak odpowiedzialności oszustów, którzy będą działać w tym systemie.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Należy bowiem pamiętać, że mechanizm split payment pozostawia nadal system zwrotu nadwyżki VAT-u naliczonego nad należnym z urzędu skarbowego. Innymi słowy, pozostawiamy decyzję o zwróceniu kwot nadwyżki podatku VAT organom podatkowym, które albo będą wstrzymywać zwroty pod pretekstem konieczności weryfikacji ich zasadności, co jest zabójcze dla finansów przedsiębiorstw, albo weryfikacja ta nie będzie tak wnikliwa, aby wyeliminować zwroty VAT do oszustów. Ci ostatni jednak uzyskają doskonałe alibi dla swojej działalności – skoro bowiem działają w systemie split payment, to nie będą ponosić solidarnej odpowiedzialności za wyłudzany w łańcuchu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Business Centre Club

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA