REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Nowe” deklaracje VAT 2017 – czy ktoś chce skompromitować szefa resortu finansów?

„Nowe” deklaracje VAT 2017 – czy ktoś chce skompromitować szefa resortu finansów?
„Nowe” deklaracje VAT 2017 – czy ktoś chce skompromitować szefa resortu finansów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy podatku od towarów i usług zdążyli się już przyzwyczaić do niezrozumiałych lub dziwacznych zachowań prawodawcy, zwłaszcza po naszym „wuniowstąpieniu”. Przykładów jest wiele, szkoda czasu na wspominki. Ale to, co się stało na przełomie roku wprawiło wszystkich w osłupienie. Minister Finansów wydał rozporządzenie w którym… powtórzył treść tych samych wzorów deklaracji podatkowych (VAT-7, VAT-7K, VAT-8 i VAT-9M).

Co ciekawsze, powinien je zmienić i to w sposób zasadniczy, bo z początkiem tego roku wszedł w życie nowy ust. 3 art. 109 ustawy o VAT, który narzucił całkowicie nową koncepcję ewidencji prowadzonych dla potrzeb sporządzenia tych deklaracji. Mają się w niej znaleźć:

REKLAMA

Autopromocja

-        odrębna ewidencja korekt podatku należnego,

-        odrębna ewidencja korekt podatku naliczonego,

-        odrębnie wszystkie transakcje (czynności), które zostały wykonane przez podatnika lub na rzecz podatnika.

Deklaracja VAT-7 na 2017 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sam pomysł obciążania podatników taką ilością dodatkowych obowiązków jest oczywiście bez sensu, bo nikomu do niczego niepotrzebne, zwłaszcza organom podatkowym. Ktoś, być może nieświadomie, kompromituje nowy rząd, bo ten strzał może okazać się wyjątkowo celny, wręcz nokautujący dla wizerunku resortu.

Wiem, że ktoś kto debiutuje w roli ministra finansów, może nie znać się na deklaracjach podatkowych i w pośpiechu może zatwierdzić jeszcze raz te same wzory. Ale powinien to sprawdzić właściwy wiceminister, bo bez jego parafy szef resortu nie powinien niczego zatwierdzić. Kto dziś odpowiada w kierownictwie resortu za ten podatek? Czy nie wie, że w starym i nowym rozporządzeniu są te same wzory deklaracji? Wnioski, w tym personalna pozostawiam Pani Premier lub szefowi resortu.

REKLAMA

Wiemy, że mimo zmiany rządu biznes podatkowy dalej rządzi i skutecznie storpedował wyborcze zapowiedzi naprawy tego podatku czemu nie przeszkadzał poprzedni szef resortu będący kolejną od lat pomyłką personalną na ulicy Świętokrzyskiej. Pod wpływem krytyki z ociąganiem napisano wreszcie w połowie 2016 roku jakieś przepisy (jakoby) uszczelniające ten podatek, ale były to w większości pozory realnych działań. Ostatni ruch resortowych urzędników jest jednak znacznie większego kalibru: postanowili skompromitować nowego szefa podsuwając mu do podpisu rozporządzenie wprowadzające po raz drugi te same deklaracje podatkowe. Nie będę powtarzać szyderstw, które na co dzień słyszę ze strony księgowych o wiedzy rządzących na temat tego podatku. To oni nie wiedzą, że zatwierdzają te samy wzory deklaracji? Widać nie, czyli debiut nowego ministra wypadł najgorzej jak mógł.

Na marginesie pewne spostrzeżenie: nieznana w historii wpadka szefa resortu przeszła bez echa w niechętnych rządowi codziennych gazetach piszących o podatkach (czyli we wszystkich). Dlaczego? Przecież to wiadomość, która powinna w opozycyjnej gazecie znaleźć się na pierwszej stronie np. pod tytułem „żenująca niekompetencja pisowskiego ministra”, itp. A tu nic. Cisza.

Być może przeceniam te media, bo aby coś takiego napisać trzeba mieć wiedzę na poziomie biura rachunkowego, a to raczej niedostępne wyżyny dla ichnich ekspertów. Nie zauważyli tej wpadki również stale obecni na tych łamach przedstawiciele „międzynarodowych firm doradczych”. Czy też nie wiedzą jak wykładać deklaracje w podatku od towarów i usług? Może nie wiedzą, a może działają w złej wierze, bo np. chwalą jeden z największych nonsensów sprawozdawczych – słynne JPK-VAT, z którego śmieją się nie tylko podatnicy, lecz również urzędnicy skarbowi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Pora na wnioski: szef ratując swój wizerunek (i tyłek) powinien wyrzucać w trybie natychmiastowych tych wszystkich, którzy zgotowali mu ten pasztet. Ale to może nie wystarczyć. Chyba liderzy polityczni już widzą, że cały czas ktoś chce przy pomocy tego podatku wysadzić ich w powietrze. Dlatego już czas na komisję śledczą, która w pierwszej kolejności powinna zbadać, kto pisze tego rodzaju przepisy? Czy PiS wreszcie wygra na Świętokrzyskiej 12?

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA