REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nie będzie zmiany wzorów deklaracji VAT
Nie będzie zmiany wzorów deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie widzi konieczności zmian deklaracji VAT-7 w najbliższych miesiącach. W szczególności zdaniem MF zmiany ustawy o VAT, a zwłaszcza nowe brzmienie art. 109 ust. 3 tej ustawy nie wymaga zmian obowiązujących de facto od sierpnia 2016 roku wzorów deklaracji VAT-7(17) i VAT-7K(11).

Jak już informowaliśmy w artykule „Deklaracja VAT-7 na 2017 rok - wersja 17

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

wzory deklaracji VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8) i VAT-9M(7) obowiązujące w 2017 roku zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw z 30 grudnia 2016 r., poz. 2273.

Jednak trzeba zauważyć, że wzory obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. są de facto tymi samymi wzorami, co zawarte w poprzednim rozporządzeniu ministra finansów z 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw z 29 lipca 2016 r., poz. 1136. W nowym rozporządzeniu powtórzono poprzednie wersje VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8). Nową jest jedynie wersja VAT-9M(7) - poprzednio obowiązywała wersja VAT-9M(6). Natomiast nie ma już deklaracji VAT-7D, bo od  2017 roku mogą rozliczać się kwartalnie tylko mali podatnicy VAT.

Pojawiły się w związku z tym wątpliwości, czy Minister Rozwoju i Finansów nie popełnił błędu powtarzając w nowym rozporządzeniu te same wzory, które zostały określone w poprzednim rozporządzeniu z 25 lipca 2016 r. Takie wątpliwości zgłaszał m.in. prof. Witold Modzelewski w artykule „Nowe” deklaracje VAT 2017 – czy ktoś chce skompromitować szefa resortu finansów?.

REKLAMA

Zapytaliśmy o to Ministerstwo Finansów, które odpowiedziało 24 stycznia 2017 r. twierdząc, że świadomie nie zostały zmienione wzory deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Zdaniem MF nie było takiej konieczności, w szczególności nie wymagała tego nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie od początku 2017 roku.  Jak napisało MF (…) celowo nie dokonywano w tych wzorach żadnych zmian, aby uniknąć konieczności zmian w systemach informatycznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Ministerstwo Finansów nie widzi też konieczności zmian deklaracji VAT-7 i VAT-7K w najbliższych miesiącach. Zdaniem MF zmiana brzmienia art. 109 ust. 3 ustawy o VAT nie ma żadnego wpływu na wzór deklaracji VAT-7 czy VAT-7K. Zmiana ta miała jedynie na celu doprecyzowanie, jakie informacje powinny znaleźć się w ewidencji VAT, o której mowa w tym przepisie. Ministerstwo jednocześnie podkreśla, że ewidencja ta co do zasady powinna być bardziej szczegółowa niż deklaracje.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Poniżej pełna treść odpowiedzi z Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów:

Konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (a jest nim Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. – Dz. U. poz. 2273) wynikała z faktu, że po zmianie wprowadzonej ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2024) – dalej: „ustawa”, tj. zmiany brzmienia (z dniem 1 stycznia 2017 r.) art. 99 ust. 3 ustawy, nastąpiła pośrednia utrata rozporządzenia z dnia 25 lipca 2016 r.

Powyższa zmiana ustawy skutkuje likwidacją rozliczeń za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali, co z kolei powoduje, że wzór deklaracji VAT-7D przestał mieć zastosowanie. Wzór ten stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1136) – dalej: „poprzednie rozporządzenie”. W związku z powyższym zmianie uległy również Objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług, które stanowią załącznik nr 4 do poprzedniego rozporządzenia, z uwagi na to, że swym zakresem obejmowały wzór VAT-7D. Z kolei, wzór deklaracji VAT-9M stanowiący załącznik nr 6 do poprzedniego rozporządzenia, w którym powołany jest wzór deklaracji VAT-7D, wymagał również zmiany.

Natomiast, wzory deklaracji VAT-7 i VAT-7K pozostały bez zmian, gdyż zmiana ustawy nie powodowała takiej konieczności. Przy tym celowo nie dokonywano w tych wzorach żadnych zmian, aby uniknąć konieczności zmian w systemach informatycznych.  Uzasadnienie wydania nowego rozporządzenia jest dostępne na stronie BIP RCL (link: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12293058).

Ministerstwo Finansów nie widzi też konieczności zmian tej deklaracji w najbliższych miesiącach. Zmiana brzmienia art. 109 ust. 3 ustawy nie ma żadnego wpływu na wzór deklaracji VAT-7 czy VAT-7K. Zmiana ta miała jedynie na celu doprecyzowanie, jakie informacje powinny znaleźć się w ewidencji, o której mowa w tym przepisie. Trzeba przy tym podkreślić, że ewidencje co do zasady powinny być bardziej szczegółowe niż deklaracje.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA