REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia
Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok, nowe kary – tak w skrócie można określić politykę polskich władz, którym nie wystarcza permanentne rozszerzanie kompetencji organów kontroli skarbowej, czy też nakładanie na przedsiębiorców coraz to nowych obowiązków. Ale to nie wszystko: z sobie tylko wiadomych przyczyn, nasz ustawodawca stwierdził, że najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do zakładania firm w Polsce będzie... zwiększenie zakresu kar dla „nierzetelnych” płatników podatku VAT.

Nowa lista owych „nierzetelnych” VAT–owców została ustalona w nowelizacji ustawy o podatku VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Do ich grona zalicza się teraz:

REKLAMA

Autopromocja

- podatników, którzy w deklaracji VAT zamieścili kwotę niższą od należnej do zapłaty (może to być wynik zwykłej pomyłki);

- podatników, którzy nie złożyli deklaracji VAT, a co za tym idzie nie uregulowali zobowiązania podatkowego (zasadniczo może to być efekt zwykłego gapiostwa);

- podatników, którzy wystawili „puste faktury” (to już jest oszustwo podatkowe, które należy ścigać).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast co do kar; w sytuacji, w której podatnik zaniżył należną fiskusowi kwotę, grozi mu (oprócz oczywiście uregulowania właściwego zobowiązania) konieczność zapłaty sumy równej wartości 30% zaniżenia (przykład: podatnik był winien Urzędowi Skarbowemu 100,000 złotych, ale w deklaracji zamieścił 60,000. W takim przypadku kara wyniesie 30% kwoty 40,000 złotych, czyli różnicy między należnością właściwą a zadeklarowaną).

Jeszcze surowsze kary grożą oszustom (trzecia z wymienionych kategorii) – wyniosą one aż 100% zadeklarowanej nieprawidłowo kwoty VAT.

Ale to nie koniec zmian! Nowy rok przynosi dalsze rozszerzenia kompetencji organów kontroli skarbowej. A dokładnie, rzeczone organy oraz naczelnicy urzędów skarbowych uzyskali prawo do obliczenia należności podatkowej konkretnych płatników. W sytuacji zaś, w której stwierdzą nieprawidłowości po stronie podatnika, mogą nałożyć sankcje (dodatkowe zobowiązania podatkowe) w postaci koniecznej do zapłaty kwoty w wysokości 30% zaniżenia zobowiązania podatkowego, lub 30% zawyżenia zwrotu różnicy podatku, podatku naliczonego, lub też różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za kolejne okresy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany to kolejny paciorek w różańcu reform, jakie od kilkunastu miesięcy podejmują polskie władze w celu „uzdrowienia” rodzimej gospodarki. Należy jednak zadać sobie pytanie, dlaczego dzieje się to kosztem zwykłego przedsiębiorcy. I kiedy owi przedsiębiorcy powiedzą: dość! Dość dla masowej produkcji aktów prawnych, dość dla ich nieprecyzyjności, dość dla coraz to większej restrykcyjności, dość dla traktowania przedsiębiorcy jak potencjalnego przestępcy oraz braku rozróżnienia pomyłki od świadomego łamania prawa.

A kiedy czara goryczy zostanie przelana, będziemy mieli do czynienia z masową ucieczką biznesu za granicę. Wszak istnieją jurysdykcje o prostszym i stabilniejszym systemie prawnym, niestraszącym na każdym kroku litanią kar. Ot, chociażby Wielka Brytania, która pomimo Brexitu nadal jest bardzo przyjaznym dla biznesu środowiskiem. Wielu przedsiębiorców z pewnością uzna, że rejestracja działalności gospodarczej w Anglii, Szkocji lub Walii będzie rozsądniejszym krokiem niż jej rejestracja w Polsce, że spółka Ltd w Anglii będzie miała lepsze perspektywy niż spółka w naszym kraju, a zmagający się z nawałem przepisów rodzimi biznesmeni zdecydują się na przeniesienie firmy do Wielkiej Brytanii. I nie będzie w tym nic dziwnego; przecież każdy właściciel firmy zakłada ją po to, aby zarabiać pieniądze, a nie toczyć boje z Urzędami Skarbowymi drżąc przy tym przed konsekwencjami porażki...

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA