REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia
Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok, nowe kary – tak w skrócie można określić politykę polskich władz, którym nie wystarcza permanentne rozszerzanie kompetencji organów kontroli skarbowej, czy też nakładanie na przedsiębiorców coraz to nowych obowiązków. Ale to nie wszystko: z sobie tylko wiadomych przyczyn, nasz ustawodawca stwierdził, że najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do zakładania firm w Polsce będzie... zwiększenie zakresu kar dla „nierzetelnych” płatników podatku VAT.

Nowa lista owych „nierzetelnych” VAT–owców została ustalona w nowelizacji ustawy o podatku VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Do ich grona zalicza się teraz:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- podatników, którzy w deklaracji VAT zamieścili kwotę niższą od należnej do zapłaty (może to być wynik zwykłej pomyłki);

- podatników, którzy nie złożyli deklaracji VAT, a co za tym idzie nie uregulowali zobowiązania podatkowego (zasadniczo może to być efekt zwykłego gapiostwa);

- podatników, którzy wystawili „puste faktury” (to już jest oszustwo podatkowe, które należy ścigać).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast co do kar; w sytuacji, w której podatnik zaniżył należną fiskusowi kwotę, grozi mu (oprócz oczywiście uregulowania właściwego zobowiązania) konieczność zapłaty sumy równej wartości 30% zaniżenia (przykład: podatnik był winien Urzędowi Skarbowemu 100,000 złotych, ale w deklaracji zamieścił 60,000. W takim przypadku kara wyniesie 30% kwoty 40,000 złotych, czyli różnicy między należnością właściwą a zadeklarowaną).

Jeszcze surowsze kary grożą oszustom (trzecia z wymienionych kategorii) – wyniosą one aż 100% zadeklarowanej nieprawidłowo kwoty VAT.

Ale to nie koniec zmian! Nowy rok przynosi dalsze rozszerzenia kompetencji organów kontroli skarbowej. A dokładnie, rzeczone organy oraz naczelnicy urzędów skarbowych uzyskali prawo do obliczenia należności podatkowej konkretnych płatników. W sytuacji zaś, w której stwierdzą nieprawidłowości po stronie podatnika, mogą nałożyć sankcje (dodatkowe zobowiązania podatkowe) w postaci koniecznej do zapłaty kwoty w wysokości 30% zaniżenia zobowiązania podatkowego, lub 30% zawyżenia zwrotu różnicy podatku, podatku naliczonego, lub też różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za kolejne okresy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany to kolejny paciorek w różańcu reform, jakie od kilkunastu miesięcy podejmują polskie władze w celu „uzdrowienia” rodzimej gospodarki. Należy jednak zadać sobie pytanie, dlaczego dzieje się to kosztem zwykłego przedsiębiorcy. I kiedy owi przedsiębiorcy powiedzą: dość! Dość dla masowej produkcji aktów prawnych, dość dla ich nieprecyzyjności, dość dla coraz to większej restrykcyjności, dość dla traktowania przedsiębiorcy jak potencjalnego przestępcy oraz braku rozróżnienia pomyłki od świadomego łamania prawa.

A kiedy czara goryczy zostanie przelana, będziemy mieli do czynienia z masową ucieczką biznesu za granicę. Wszak istnieją jurysdykcje o prostszym i stabilniejszym systemie prawnym, niestraszącym na każdym kroku litanią kar. Ot, chociażby Wielka Brytania, która pomimo Brexitu nadal jest bardzo przyjaznym dla biznesu środowiskiem. Wielu przedsiębiorców z pewnością uzna, że rejestracja działalności gospodarczej w Anglii, Szkocji lub Walii będzie rozsądniejszym krokiem niż jej rejestracja w Polsce, że spółka Ltd w Anglii będzie miała lepsze perspektywy niż spółka w naszym kraju, a zmagający się z nawałem przepisów rodzimi biznesmeni zdecydują się na przeniesienie firmy do Wielkiej Brytanii. I nie będzie w tym nic dziwnego; przecież każdy właściciel firmy zakłada ją po to, aby zarabiać pieniądze, a nie toczyć boje z Urzędami Skarbowymi drżąc przy tym przed konsekwencjami porażki...

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA