REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia
Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok, nowe kary – tak w skrócie można określić politykę polskich władz, którym nie wystarcza permanentne rozszerzanie kompetencji organów kontroli skarbowej, czy też nakładanie na przedsiębiorców coraz to nowych obowiązków. Ale to nie wszystko: z sobie tylko wiadomych przyczyn, nasz ustawodawca stwierdził, że najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do zakładania firm w Polsce będzie... zwiększenie zakresu kar dla „nierzetelnych” płatników podatku VAT.

Nowa lista owych „nierzetelnych” VAT–owców została ustalona w nowelizacji ustawy o podatku VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Do ich grona zalicza się teraz:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- podatników, którzy w deklaracji VAT zamieścili kwotę niższą od należnej do zapłaty (może to być wynik zwykłej pomyłki);

- podatników, którzy nie złożyli deklaracji VAT, a co za tym idzie nie uregulowali zobowiązania podatkowego (zasadniczo może to być efekt zwykłego gapiostwa);

- podatników, którzy wystawili „puste faktury” (to już jest oszustwo podatkowe, które należy ścigać).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast co do kar; w sytuacji, w której podatnik zaniżył należną fiskusowi kwotę, grozi mu (oprócz oczywiście uregulowania właściwego zobowiązania) konieczność zapłaty sumy równej wartości 30% zaniżenia (przykład: podatnik był winien Urzędowi Skarbowemu 100,000 złotych, ale w deklaracji zamieścił 60,000. W takim przypadku kara wyniesie 30% kwoty 40,000 złotych, czyli różnicy między należnością właściwą a zadeklarowaną).

Jeszcze surowsze kary grożą oszustom (trzecia z wymienionych kategorii) – wyniosą one aż 100% zadeklarowanej nieprawidłowo kwoty VAT.

Ale to nie koniec zmian! Nowy rok przynosi dalsze rozszerzenia kompetencji organów kontroli skarbowej. A dokładnie, rzeczone organy oraz naczelnicy urzędów skarbowych uzyskali prawo do obliczenia należności podatkowej konkretnych płatników. W sytuacji zaś, w której stwierdzą nieprawidłowości po stronie podatnika, mogą nałożyć sankcje (dodatkowe zobowiązania podatkowe) w postaci koniecznej do zapłaty kwoty w wysokości 30% zaniżenia zobowiązania podatkowego, lub 30% zawyżenia zwrotu różnicy podatku, podatku naliczonego, lub też różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za kolejne okresy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany to kolejny paciorek w różańcu reform, jakie od kilkunastu miesięcy podejmują polskie władze w celu „uzdrowienia” rodzimej gospodarki. Należy jednak zadać sobie pytanie, dlaczego dzieje się to kosztem zwykłego przedsiębiorcy. I kiedy owi przedsiębiorcy powiedzą: dość! Dość dla masowej produkcji aktów prawnych, dość dla ich nieprecyzyjności, dość dla coraz to większej restrykcyjności, dość dla traktowania przedsiębiorcy jak potencjalnego przestępcy oraz braku rozróżnienia pomyłki od świadomego łamania prawa.

A kiedy czara goryczy zostanie przelana, będziemy mieli do czynienia z masową ucieczką biznesu za granicę. Wszak istnieją jurysdykcje o prostszym i stabilniejszym systemie prawnym, niestraszącym na każdym kroku litanią kar. Ot, chociażby Wielka Brytania, która pomimo Brexitu nadal jest bardzo przyjaznym dla biznesu środowiskiem. Wielu przedsiębiorców z pewnością uzna, że rejestracja działalności gospodarczej w Anglii, Szkocji lub Walii będzie rozsądniejszym krokiem niż jej rejestracja w Polsce, że spółka Ltd w Anglii będzie miała lepsze perspektywy niż spółka w naszym kraju, a zmagający się z nawałem przepisów rodzimi biznesmeni zdecydują się na przeniesienie firmy do Wielkiej Brytanii. I nie będzie w tym nic dziwnego; przecież każdy właściciel firmy zakłada ją po to, aby zarabiać pieniądze, a nie toczyć boje z Urzędami Skarbowymi drżąc przy tym przed konsekwencjami porażki...

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA