REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował dla przedsiębiorców cały pakiet zmian w podatku VAT, które w większości zaczęły obowiązywać z początkiem 2017 r. Nowe regulacje przyniosły m.in. zaostrzenie kar za oszustwa podatkowe, rozszerzenie zasięgu odwróconego opodatkowania, łatwiejsze wykreślenie podatnika z rejestru VAT, powrót sankcji podatkowych czy utrzymanie stawki VAT na obecnym poziomi. Jak uchronić się od przed ewentualnymi negatywnymi skutkami tych zmian?

REKLAMA

Rozszerzenie odwróconego VAT

Co do zasady, podatnikiem VAT jest dostawca towarów lub usług. W niektórych przypadkach podatnikami są jednak nabywcy. Oprócz rozszerzenia załącznika nr 11 o nowe towary lub zmianę już istniejących, ustawodawca wprowadza także załącznik nr 14, który odnosi się głównie do usług budowlanych.

Zobacz: Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Odpowiedzialność solidarna nabywcy za rozliczenie VAT

Przedsiębiorco, chcesz być zwolniony z takiej odpowiedzialności? Musisz spełnić kolejny warunek – dokonaj zapłaty za nabywane towary na rachunek bankowy sprzedawcy albo rachunek sprzedawcy w SKOK wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Jeśli towarem jest paliwo, sprzedawca musi posiadać w dniu poprzedzającym dokonanie dostawy koncesję na obrót paliwem, a weryfikacji musisz dokonać ty jako nabywca. Brak należytej staranności może prowadzić do negatywnych skutków – określenia zobowiązania, a następnie nawet odpowiedzialności karnej. Jak pokazuje praktyka, kontrole są wzmożone, a organy nastawione na odzyskanie utraconych niegdyś pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec rozliczeń kwartalnych!

Władza likwiduje rozliczenia za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali podatnicy. Powód? Nieuczciwe podmioty wykorzystują różnicę w terminach rozliczeń dostawcy (kwartalne okresy rozliczeń) i odbiorcy (miesięczne terminy rozliczeń i wnioski o skrócony termin zwrotu podatku), będących ogniwami karuzel. Dlatego właśnie zmiana dotyczy wszystkich, również tych uczciwych, co niewątpliwie jest wyrazem stosowania odpowiedzialności zbiorowej.

Wiesz, lub masz uzasadnione podstawy by przypuszczać, że uczestniczysz w oszustwie podatkowym? Wykreślą Cię z rejestru!

Pojawiła się możliwość wykreślenia z rejestru podatników VAT podmiotów, które, prowadząc działalność gospodarczą, wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu wyłudzenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak zatem przekonać organ o braku takiej świadomości lub braku uzasadnionych podstaw wystąpienia takiego przypuszczenia? W którym momencie organ będzie mógł dokonać takiego wykreślenia? Czas pokaże. Obecna działalność organów podatkowych wskazuje, że próbują za wszelką cenę udowodnić przedsiębiorcy brak należytej staranności lub świadomość nielegalnych transakcji. Taka działalność skutkuje błędami proceduralnymi i merytorycznymi.

Represji ciąg dalszy. Wielki Powrót sankcji podatkowych

Żeby załatać ogromną dziurę w budżecie, władza postawiła na karanie przedsiębiorców. Żeby była jasność – jeszcze zanim zostanie im udowodniona wina w postępowaniu karnym! W przypadku stwierdzenia, że podatnik w deklaracji podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej, organ prowadzący kontrolę nie tylko określi wysokość tego zobowiązania w prawidłowej wysokości, ale też ustali dodatkowe zobowiązanie (czyt. „karę”) w wysokości 30% kwoty zaniżenia tego zobowiązania. Jeżeli jednak faktury zostały wystawione przez podmiot nieistniejący, stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością, potwierdzają czynności bezprawne lub pozorne, to dodatkowe zobowiązanie wyniesie 100%.

Zobacz także: VAT 2017


Oszuście, pójdziesz „siedzieć”

REKLAMA

Od 2017 roku za wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny albo posługiwanie się takim dokumentem, grozi wyższa kara grzywny (do 720 stawek dziennych), kara pozbawienia wolności (minimum 1 rok), a nawet obie kary łącznie. Władza ma zatem nadzieję, że nowe kary odstraszą oszustów.

Czym jest posługiwanie się ww. dokumentem? Według doktryny, jest to wszelkie wykorzystanie takiego dokumentu w obrocie prawnym dla celów podatkowych, np. dla odliczenia naliczonego podatku VAT. Żeby odeprzeć zarzut, musisz wykazać należytą staranność – nie tylko w doborze kontrahentów, ale również tworzeniu dokumentacji.

Kropka nad „i”. Stawki jakie były, takie pozostaną

Obietnice związane z obniżeniem stawek VAT nie mają żadnego znaczenia. Stawki zostaną obniżone dopiero „w momencie właściwym pod względem stabilności finansów publicznych, gdy dokonana zostanie pozytywna ocena efektów uszczelniania systemu podatkowego”. Zatem pozostajemy przy 8% i 23%.

Wnioski i rekomendacje

REKLAMA

Powód zmian? Milionowe straty w budżecie państwa i brak efektywnych kontroli. Cel? Poprawa ściągalności podatku. Zatem, zamiast wyszkolić merytorycznie kontrolujących, rozszerzamy represje i nie patrzymy na skutki. Inwigilacja, represje, kolejne ograniczenia. No i próba zmuszenia do głębszego weryfikowania kontrahenta.

Żeby uchronić się od ewentualnych skutków „pakietu uszczelniającego” i innych zmian w zakresie VAT, warto skorzystać z odpowiednio przygotowanej procedury, która ma na celu ochronę firmy przed nierzetelnymi kontrahentami – nauczenie swoich pracowników należytej staranności w dokonywaniu transakcji i kompletowaniu dokumentów niewątpliwie przyniesie pozytywne rezultaty. Niezbędna może okazać się również pomoc prawnika podczas kontroli oraz postępowań prowadzonych przez organy podatkowe. Dodatkowo, audyt byłby dobrym rozwiązaniem, by przekonać się o jakości obecnego funkcjonowania Twojej firmy.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA