REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował dla przedsiębiorców cały pakiet zmian w podatku VAT, które w większości zaczęły obowiązywać z początkiem 2017 r. Nowe regulacje przyniosły m.in. zaostrzenie kar za oszustwa podatkowe, rozszerzenie zasięgu odwróconego opodatkowania, łatwiejsze wykreślenie podatnika z rejestru VAT, powrót sankcji podatkowych czy utrzymanie stawki VAT na obecnym poziomi. Jak uchronić się od przed ewentualnymi negatywnymi skutkami tych zmian?

REKLAMA

Rozszerzenie odwróconego VAT

Co do zasady, podatnikiem VAT jest dostawca towarów lub usług. W niektórych przypadkach podatnikami są jednak nabywcy. Oprócz rozszerzenia załącznika nr 11 o nowe towary lub zmianę już istniejących, ustawodawca wprowadza także załącznik nr 14, który odnosi się głównie do usług budowlanych.

Zobacz: Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Odpowiedzialność solidarna nabywcy za rozliczenie VAT

Przedsiębiorco, chcesz być zwolniony z takiej odpowiedzialności? Musisz spełnić kolejny warunek – dokonaj zapłaty za nabywane towary na rachunek bankowy sprzedawcy albo rachunek sprzedawcy w SKOK wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Jeśli towarem jest paliwo, sprzedawca musi posiadać w dniu poprzedzającym dokonanie dostawy koncesję na obrót paliwem, a weryfikacji musisz dokonać ty jako nabywca. Brak należytej staranności może prowadzić do negatywnych skutków – określenia zobowiązania, a następnie nawet odpowiedzialności karnej. Jak pokazuje praktyka, kontrole są wzmożone, a organy nastawione na odzyskanie utraconych niegdyś pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec rozliczeń kwartalnych!

Władza likwiduje rozliczenia za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali podatnicy. Powód? Nieuczciwe podmioty wykorzystują różnicę w terminach rozliczeń dostawcy (kwartalne okresy rozliczeń) i odbiorcy (miesięczne terminy rozliczeń i wnioski o skrócony termin zwrotu podatku), będących ogniwami karuzel. Dlatego właśnie zmiana dotyczy wszystkich, również tych uczciwych, co niewątpliwie jest wyrazem stosowania odpowiedzialności zbiorowej.

Wiesz, lub masz uzasadnione podstawy by przypuszczać, że uczestniczysz w oszustwie podatkowym? Wykreślą Cię z rejestru!

Pojawiła się możliwość wykreślenia z rejestru podatników VAT podmiotów, które, prowadząc działalność gospodarczą, wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu wyłudzenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak zatem przekonać organ o braku takiej świadomości lub braku uzasadnionych podstaw wystąpienia takiego przypuszczenia? W którym momencie organ będzie mógł dokonać takiego wykreślenia? Czas pokaże. Obecna działalność organów podatkowych wskazuje, że próbują za wszelką cenę udowodnić przedsiębiorcy brak należytej staranności lub świadomość nielegalnych transakcji. Taka działalność skutkuje błędami proceduralnymi i merytorycznymi.

Represji ciąg dalszy. Wielki Powrót sankcji podatkowych

Żeby załatać ogromną dziurę w budżecie, władza postawiła na karanie przedsiębiorców. Żeby była jasność – jeszcze zanim zostanie im udowodniona wina w postępowaniu karnym! W przypadku stwierdzenia, że podatnik w deklaracji podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej, organ prowadzący kontrolę nie tylko określi wysokość tego zobowiązania w prawidłowej wysokości, ale też ustali dodatkowe zobowiązanie (czyt. „karę”) w wysokości 30% kwoty zaniżenia tego zobowiązania. Jeżeli jednak faktury zostały wystawione przez podmiot nieistniejący, stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością, potwierdzają czynności bezprawne lub pozorne, to dodatkowe zobowiązanie wyniesie 100%.

Zobacz także: VAT 2017


Oszuście, pójdziesz „siedzieć”

Od 2017 roku za wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny albo posługiwanie się takim dokumentem, grozi wyższa kara grzywny (do 720 stawek dziennych), kara pozbawienia wolności (minimum 1 rok), a nawet obie kary łącznie. Władza ma zatem nadzieję, że nowe kary odstraszą oszustów.

Czym jest posługiwanie się ww. dokumentem? Według doktryny, jest to wszelkie wykorzystanie takiego dokumentu w obrocie prawnym dla celów podatkowych, np. dla odliczenia naliczonego podatku VAT. Żeby odeprzeć zarzut, musisz wykazać należytą staranność – nie tylko w doborze kontrahentów, ale również tworzeniu dokumentacji.

Kropka nad „i”. Stawki jakie były, takie pozostaną

Obietnice związane z obniżeniem stawek VAT nie mają żadnego znaczenia. Stawki zostaną obniżone dopiero „w momencie właściwym pod względem stabilności finansów publicznych, gdy dokonana zostanie pozytywna ocena efektów uszczelniania systemu podatkowego”. Zatem pozostajemy przy 8% i 23%.

Wnioski i rekomendacje

Powód zmian? Milionowe straty w budżecie państwa i brak efektywnych kontroli. Cel? Poprawa ściągalności podatku. Zatem, zamiast wyszkolić merytorycznie kontrolujących, rozszerzamy represje i nie patrzymy na skutki. Inwigilacja, represje, kolejne ograniczenia. No i próba zmuszenia do głębszego weryfikowania kontrahenta.

Żeby uchronić się od ewentualnych skutków „pakietu uszczelniającego” i innych zmian w zakresie VAT, warto skorzystać z odpowiednio przygotowanej procedury, która ma na celu ochronę firmy przed nierzetelnymi kontrahentami – nauczenie swoich pracowników należytej staranności w dokonywaniu transakcji i kompletowaniu dokumentów niewątpliwie przyniesie pozytywne rezultaty. Niezbędna może okazać się również pomoc prawnika podczas kontroli oraz postępowań prowadzonych przez organy podatkowe. Dodatkowo, audyt byłby dobrym rozwiązaniem, by przekonać się o jakości obecnego funkcjonowania Twojej firmy.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA