REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
Zmian w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował dla przedsiębiorców cały pakiet zmian w podatku VAT, które w większości zaczęły obowiązywać z początkiem 2017 r. Nowe regulacje przyniosły m.in. zaostrzenie kar za oszustwa podatkowe, rozszerzenie zasięgu odwróconego opodatkowania, łatwiejsze wykreślenie podatnika z rejestru VAT, powrót sankcji podatkowych czy utrzymanie stawki VAT na obecnym poziomi. Jak uchronić się od przed ewentualnymi negatywnymi skutkami tych zmian?

REKLAMA

Autopromocja

Rozszerzenie odwróconego VAT

Co do zasady, podatnikiem VAT jest dostawca towarów lub usług. W niektórych przypadkach podatnikami są jednak nabywcy. Oprócz rozszerzenia załącznika nr 11 o nowe towary lub zmianę już istniejących, ustawodawca wprowadza także załącznik nr 14, który odnosi się głównie do usług budowlanych.

Zobacz: Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Odpowiedzialność solidarna nabywcy za rozliczenie VAT

Przedsiębiorco, chcesz być zwolniony z takiej odpowiedzialności? Musisz spełnić kolejny warunek – dokonaj zapłaty za nabywane towary na rachunek bankowy sprzedawcy albo rachunek sprzedawcy w SKOK wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Jeśli towarem jest paliwo, sprzedawca musi posiadać w dniu poprzedzającym dokonanie dostawy koncesję na obrót paliwem, a weryfikacji musisz dokonać ty jako nabywca. Brak należytej staranności może prowadzić do negatywnych skutków – określenia zobowiązania, a następnie nawet odpowiedzialności karnej. Jak pokazuje praktyka, kontrole są wzmożone, a organy nastawione na odzyskanie utraconych niegdyś pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec rozliczeń kwartalnych!

Władza likwiduje rozliczenia za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali podatnicy. Powód? Nieuczciwe podmioty wykorzystują różnicę w terminach rozliczeń dostawcy (kwartalne okresy rozliczeń) i odbiorcy (miesięczne terminy rozliczeń i wnioski o skrócony termin zwrotu podatku), będących ogniwami karuzel. Dlatego właśnie zmiana dotyczy wszystkich, również tych uczciwych, co niewątpliwie jest wyrazem stosowania odpowiedzialności zbiorowej.

Wiesz, lub masz uzasadnione podstawy by przypuszczać, że uczestniczysz w oszustwie podatkowym? Wykreślą Cię z rejestru!

Pojawiła się możliwość wykreślenia z rejestru podatników VAT podmiotów, które, prowadząc działalność gospodarczą, wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu wyłudzenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak zatem przekonać organ o braku takiej świadomości lub braku uzasadnionych podstaw wystąpienia takiego przypuszczenia? W którym momencie organ będzie mógł dokonać takiego wykreślenia? Czas pokaże. Obecna działalność organów podatkowych wskazuje, że próbują za wszelką cenę udowodnić przedsiębiorcy brak należytej staranności lub świadomość nielegalnych transakcji. Taka działalność skutkuje błędami proceduralnymi i merytorycznymi.

Represji ciąg dalszy. Wielki Powrót sankcji podatkowych

Żeby załatać ogromną dziurę w budżecie, władza postawiła na karanie przedsiębiorców. Żeby była jasność – jeszcze zanim zostanie im udowodniona wina w postępowaniu karnym! W przypadku stwierdzenia, że podatnik w deklaracji podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej, organ prowadzący kontrolę nie tylko określi wysokość tego zobowiązania w prawidłowej wysokości, ale też ustali dodatkowe zobowiązanie (czyt. „karę”) w wysokości 30% kwoty zaniżenia tego zobowiązania. Jeżeli jednak faktury zostały wystawione przez podmiot nieistniejący, stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością, potwierdzają czynności bezprawne lub pozorne, to dodatkowe zobowiązanie wyniesie 100%.

Zobacz także: VAT 2017


Oszuście, pójdziesz „siedzieć”

Od 2017 roku za wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny albo posługiwanie się takim dokumentem, grozi wyższa kara grzywny (do 720 stawek dziennych), kara pozbawienia wolności (minimum 1 rok), a nawet obie kary łącznie. Władza ma zatem nadzieję, że nowe kary odstraszą oszustów.

Czym jest posługiwanie się ww. dokumentem? Według doktryny, jest to wszelkie wykorzystanie takiego dokumentu w obrocie prawnym dla celów podatkowych, np. dla odliczenia naliczonego podatku VAT. Żeby odeprzeć zarzut, musisz wykazać należytą staranność – nie tylko w doborze kontrahentów, ale również tworzeniu dokumentacji.

Kropka nad „i”. Stawki jakie były, takie pozostaną

Obietnice związane z obniżeniem stawek VAT nie mają żadnego znaczenia. Stawki zostaną obniżone dopiero „w momencie właściwym pod względem stabilności finansów publicznych, gdy dokonana zostanie pozytywna ocena efektów uszczelniania systemu podatkowego”. Zatem pozostajemy przy 8% i 23%.

Wnioski i rekomendacje

REKLAMA

Powód zmian? Milionowe straty w budżecie państwa i brak efektywnych kontroli. Cel? Poprawa ściągalności podatku. Zatem, zamiast wyszkolić merytorycznie kontrolujących, rozszerzamy represje i nie patrzymy na skutki. Inwigilacja, represje, kolejne ograniczenia. No i próba zmuszenia do głębszego weryfikowania kontrahenta.

Żeby uchronić się od ewentualnych skutków „pakietu uszczelniającego” i innych zmian w zakresie VAT, warto skorzystać z odpowiednio przygotowanej procedury, która ma na celu ochronę firmy przed nierzetelnymi kontrahentami – nauczenie swoich pracowników należytej staranności w dokonywaniu transakcji i kompletowaniu dokumentów niewątpliwie przyniesie pozytywne rezultaty. Niezbędna może okazać się również pomoc prawnika podczas kontroli oraz postępowań prowadzonych przez organy podatkowe. Dodatkowo, audyt byłby dobrym rozwiązaniem, by przekonać się o jakości obecnego funkcjonowania Twojej firmy.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA