REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało krótkie omówienie 10 najważniejszych zmian w VAT, które weszły w życie od początku 2017 roku. MF zapowiada też wydanie broszury informacyjnej, która ma szczegółowo wyjaśnić te zmiany.

1. ROZSZERZENIE ZAKRESU TOWARÓW OBJĘTYCH MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2017 r. tym szczególnym sposobem rozliczenia podatku należnego objęto transakcje, których przedmiotem są m.in. następujące towary: procesory (mikroprocesory, ex PKWiU 26.11.30.0) i towary z metali szlachetnych – dokładnie opisane w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Towary z metali szlachetnych do końca 2016 r. były objęte instytucją solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy. Od 1 stycznia 2017 r. – z uwagi na zmianę sposobu rozliczenia dostaw tych towarów – instytucji tej nie stosuje się do transakcji, których przedmiotem są wskazane towary.

REKLAMA

2. OBJĘCIE MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA USŁUG BUDOWLANYCH ŚWIADCZONYCH PRZEZ PODWYKONAWCÓW

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rozliczenia takiej transakcji przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego będą mieć osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2-48) do ustawy, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (czyli zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

3. ZMIANA W ZAKRESIE STOSOWANIA INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ (SOLIDARNEJ)

Zmienia się załącznik nr 13 do ustawy o VAT, który zawiera katalog towarów, wobec których znajduje zastosowanie odpowiedzialność podatkowa nabywcy za zaległości podatkowe w podatku VAT dostawcy tych towarów. Od 1 stycznia 2017 r. dodano do załącznika nr 13 następujące towary:

  • poz. 12 - olej z rzepaku (PKWiU ex 10.4);
  • poz. 13a - folia typu stretch (PKWiU ex 22.21.30.0);
  • poz. 18a - dyski twarde (HDD) - (PKWiU ex 26.20.21.0);
  • poz. 18b – dyski SSD (PKWiU ex 26.20.22.0);
  • poz. 22 – dyski SSD (PKWiU ex 58.29.11.0);
  • poz. 23 – dyski SSD  (PKWiU ex 58.29.29.0);
  • poz. 24 – dyski SSD (PKWiU ex 59.11.23.0).

4. ZMIANA W ZAKRESIE DOKONYWANIA ZWROTU PODATKU VAT


Postanowienie w sprawie przedłużenia terminu zwrotu powinno wskazywać konkretną datę, do której naczelnik urzędu skarbowego wydłuża termin zwrotu w stosunku do terminu ustawowego. Przedłużenie terminu zwrotu nie powinno wykraczać poza termin, który jest konieczny w celu weryfikacji rozliczenia podatnika.

Weryfikacja zasadności zwrotu podatku może obejmować sprawdzenie rozliczeń innych podmiotów, które biorą udział w obrocie towarami lub usługami, będącymi przedmiotem rozliczenia podatnika.

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniono również zasady uzyskania zwrotu podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

5. ZMIANY W ZAKRESIE REJESTRACJI DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

Zmiany nastąpiły, w szczególności, w zakresie odmowy rejestracji i wykreślenia z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

6. ZMIANY W ZAKRESIE DEKLARACJI VAT I INFORMACJI PODSUMOWUJĄCYCH

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. zlikwidowano możliwość składania deklaracji za okresy kwartalne przez podatników innych niż mali. Podatnicy, którzy składali deklaracje VAT-7D, będą składać deklaracje VAT-7. Zmiana ta nie wymaga składania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Natomiast informacje podsumowujące: o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) oraz w obrocie krajowym (VAT-27) muszą być składane za okresy miesięczne oraz wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.


7. ZMIANY ODNOSZĄCE SIĘ DO OPODATKOWANIA VAT USŁUG, KTÓRE STANOWIĄ ELEMENT USŁUG UBEZPIECZENIOWYCH I FINANSOWYCH

Od 1 lipca 2017 r. zostanie uchylone zwolnienie dla usług, które stanowią element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej i stanowią odrębną całość oraz są właściwe i niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.


8. SANKCJE PODATKOWE

Nowelizacja przywróciła sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku, które skutkuje zaniżeniem zobowiązania podatkowego lub zawyżeniem nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych lub zwrotu podatku. Przewidziano też sytuacje, kiedy błędne rozliczenie nie będzie skutkowało ustaleniem dodatkowego zobowiązania podatkowego.



9. ZMIANY DOTYCZĄCE PRAWA DO ODLICZENIA PODATKU NALICZONEGO W PRZYPADKU TRANSAKCJI, DLA KTÓRYCH PODATNIKIEM JEST NABYWCA

1 stycznia 2017 r. zmieniły się też warunki realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku transakcji, w których na nabywcy spoczywa obowiązek wykazania podatku należnego. Prawo do takiego obniżenia podatku należnego powiązane jest z wykazaniem przez podatnika kwoty należnego podatku w deklaracji podatkowej, w której rozlicza ten podatek.

10. WPROWADZENIE DODATKOWYCH WARUNKÓW ZŁOŻENIA KAUCJI GWARANCYJNEJ ORAZ SKUTKI NIESPEŁNIENIA TYCH WARUNKÓW PO WPISANIU PODMIOTU DO WYKAZU

W nowelizacji dodano nowe warunki, które podmiot musi spełnić, aby złożyć kaucję gwarancyjną i zostać wpisanym do wykazu. W szczególności podmiot, który dokonuje dostaw towarów, wymienionych w załączniku nr 13, nie może być na dzień składania kaucji gwarancyjnej w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego (w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
 

Zmian dokonano ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.poz.2024)

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA