REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało krótkie omówienie 10 najważniejszych zmian w VAT, które weszły w życie od początku 2017 roku. MF zapowiada też wydanie broszury informacyjnej, która ma szczegółowo wyjaśnić te zmiany.

1. ROZSZERZENIE ZAKRESU TOWARÓW OBJĘTYCH MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. tym szczególnym sposobem rozliczenia podatku należnego objęto transakcje, których przedmiotem są m.in. następujące towary: procesory (mikroprocesory, ex PKWiU 26.11.30.0) i towary z metali szlachetnych – dokładnie opisane w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Towary z metali szlachetnych do końca 2016 r. były objęte instytucją solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy. Od 1 stycznia 2017 r. – z uwagi na zmianę sposobu rozliczenia dostaw tych towarów – instytucji tej nie stosuje się do transakcji, których przedmiotem są wskazane towary.

REKLAMA

2. OBJĘCIE MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA USŁUG BUDOWLANYCH ŚWIADCZONYCH PRZEZ PODWYKONAWCÓW

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rozliczenia takiej transakcji przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego będą mieć osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2-48) do ustawy, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (czyli zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

3. ZMIANA W ZAKRESIE STOSOWANIA INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ (SOLIDARNEJ)

Zmienia się załącznik nr 13 do ustawy o VAT, który zawiera katalog towarów, wobec których znajduje zastosowanie odpowiedzialność podatkowa nabywcy za zaległości podatkowe w podatku VAT dostawcy tych towarów. Od 1 stycznia 2017 r. dodano do załącznika nr 13 następujące towary:

  • poz. 12 - olej z rzepaku (PKWiU ex 10.4);
  • poz. 13a - folia typu stretch (PKWiU ex 22.21.30.0);
  • poz. 18a - dyski twarde (HDD) - (PKWiU ex 26.20.21.0);
  • poz. 18b – dyski SSD (PKWiU ex 26.20.22.0);
  • poz. 22 – dyski SSD (PKWiU ex 58.29.11.0);
  • poz. 23 – dyski SSD  (PKWiU ex 58.29.29.0);
  • poz. 24 – dyski SSD (PKWiU ex 59.11.23.0).

4. ZMIANA W ZAKRESIE DOKONYWANIA ZWROTU PODATKU VAT


Postanowienie w sprawie przedłużenia terminu zwrotu powinno wskazywać konkretną datę, do której naczelnik urzędu skarbowego wydłuża termin zwrotu w stosunku do terminu ustawowego. Przedłużenie terminu zwrotu nie powinno wykraczać poza termin, który jest konieczny w celu weryfikacji rozliczenia podatnika.

Weryfikacja zasadności zwrotu podatku może obejmować sprawdzenie rozliczeń innych podmiotów, które biorą udział w obrocie towarami lub usługami, będącymi przedmiotem rozliczenia podatnika.

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniono również zasady uzyskania zwrotu podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

5. ZMIANY W ZAKRESIE REJESTRACJI DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

Zmiany nastąpiły, w szczególności, w zakresie odmowy rejestracji i wykreślenia z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

6. ZMIANY W ZAKRESIE DEKLARACJI VAT I INFORMACJI PODSUMOWUJĄCYCH

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. zlikwidowano możliwość składania deklaracji za okresy kwartalne przez podatników innych niż mali. Podatnicy, którzy składali deklaracje VAT-7D, będą składać deklaracje VAT-7. Zmiana ta nie wymaga składania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Natomiast informacje podsumowujące: o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) oraz w obrocie krajowym (VAT-27) muszą być składane za okresy miesięczne oraz wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.


7. ZMIANY ODNOSZĄCE SIĘ DO OPODATKOWANIA VAT USŁUG, KTÓRE STANOWIĄ ELEMENT USŁUG UBEZPIECZENIOWYCH I FINANSOWYCH

Od 1 lipca 2017 r. zostanie uchylone zwolnienie dla usług, które stanowią element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej i stanowią odrębną całość oraz są właściwe i niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.


8. SANKCJE PODATKOWE

Nowelizacja przywróciła sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku, które skutkuje zaniżeniem zobowiązania podatkowego lub zawyżeniem nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych lub zwrotu podatku. Przewidziano też sytuacje, kiedy błędne rozliczenie nie będzie skutkowało ustaleniem dodatkowego zobowiązania podatkowego.



9. ZMIANY DOTYCZĄCE PRAWA DO ODLICZENIA PODATKU NALICZONEGO W PRZYPADKU TRANSAKCJI, DLA KTÓRYCH PODATNIKIEM JEST NABYWCA

1 stycznia 2017 r. zmieniły się też warunki realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku transakcji, w których na nabywcy spoczywa obowiązek wykazania podatku należnego. Prawo do takiego obniżenia podatku należnego powiązane jest z wykazaniem przez podatnika kwoty należnego podatku w deklaracji podatkowej, w której rozlicza ten podatek.

10. WPROWADZENIE DODATKOWYCH WARUNKÓW ZŁOŻENIA KAUCJI GWARANCYJNEJ ORAZ SKUTKI NIESPEŁNIENIA TYCH WARUNKÓW PO WPISANIU PODMIOTU DO WYKAZU

W nowelizacji dodano nowe warunki, które podmiot musi spełnić, aby złożyć kaucję gwarancyjną i zostać wpisanym do wykazu. W szczególności podmiot, który dokonuje dostaw towarów, wymienionych w załączniku nr 13, nie może być na dzień składania kaucji gwarancyjnej w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego (w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
 

Zmian dokonano ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.poz.2024)

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA