REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 roku wg Ministerstwa Finansów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało krótkie omówienie 10 najważniejszych zmian w VAT, które weszły w życie od początku 2017 roku. MF zapowiada też wydanie broszury informacyjnej, która ma szczegółowo wyjaśnić te zmiany.

1. ROZSZERZENIE ZAKRESU TOWARÓW OBJĘTYCH MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2017 r. tym szczególnym sposobem rozliczenia podatku należnego objęto transakcje, których przedmiotem są m.in. następujące towary: procesory (mikroprocesory, ex PKWiU 26.11.30.0) i towary z metali szlachetnych – dokładnie opisane w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Towary z metali szlachetnych do końca 2016 r. były objęte instytucją solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy. Od 1 stycznia 2017 r. – z uwagi na zmianę sposobu rozliczenia dostaw tych towarów – instytucji tej nie stosuje się do transakcji, których przedmiotem są wskazane towary.

2. OBJĘCIE MECHANIZMEM ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA USŁUG BUDOWLANYCH ŚWIADCZONYCH PRZEZ PODWYKONAWCÓW

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rozliczenia takiej transakcji przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego będą mieć osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2-48) do ustawy, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (czyli zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

3. ZMIANA W ZAKRESIE STOSOWANIA INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ (SOLIDARNEJ)

Zmienia się załącznik nr 13 do ustawy o VAT, który zawiera katalog towarów, wobec których znajduje zastosowanie odpowiedzialność podatkowa nabywcy za zaległości podatkowe w podatku VAT dostawcy tych towarów. Od 1 stycznia 2017 r. dodano do załącznika nr 13 następujące towary:

  • poz. 12 - olej z rzepaku (PKWiU ex 10.4);
  • poz. 13a - folia typu stretch (PKWiU ex 22.21.30.0);
  • poz. 18a - dyski twarde (HDD) - (PKWiU ex 26.20.21.0);
  • poz. 18b – dyski SSD (PKWiU ex 26.20.22.0);
  • poz. 22 – dyski SSD (PKWiU ex 58.29.11.0);
  • poz. 23 – dyski SSD  (PKWiU ex 58.29.29.0);
  • poz. 24 – dyski SSD (PKWiU ex 59.11.23.0).

4. ZMIANA W ZAKRESIE DOKONYWANIA ZWROTU PODATKU VAT


Postanowienie w sprawie przedłużenia terminu zwrotu powinno wskazywać konkretną datę, do której naczelnik urzędu skarbowego wydłuża termin zwrotu w stosunku do terminu ustawowego. Przedłużenie terminu zwrotu nie powinno wykraczać poza termin, który jest konieczny w celu weryfikacji rozliczenia podatnika.

Weryfikacja zasadności zwrotu podatku może obejmować sprawdzenie rozliczeń innych podmiotów, które biorą udział w obrocie towarami lub usługami, będącymi przedmiotem rozliczenia podatnika.

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniono również zasady uzyskania zwrotu podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

5. ZMIANY W ZAKRESIE REJESTRACJI DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

Zmiany nastąpiły, w szczególności, w zakresie odmowy rejestracji i wykreślenia z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

6. ZMIANY W ZAKRESIE DEKLARACJI VAT I INFORMACJI PODSUMOWUJĄCYCH

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. zlikwidowano możliwość składania deklaracji za okresy kwartalne przez podatników innych niż mali. Podatnicy, którzy składali deklaracje VAT-7D, będą składać deklaracje VAT-7. Zmiana ta nie wymaga składania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Natomiast informacje podsumowujące: o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) oraz w obrocie krajowym (VAT-27) muszą być składane za okresy miesięczne oraz wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.


7. ZMIANY ODNOSZĄCE SIĘ DO OPODATKOWANIA VAT USŁUG, KTÓRE STANOWIĄ ELEMENT USŁUG UBEZPIECZENIOWYCH I FINANSOWYCH

Od 1 lipca 2017 r. zostanie uchylone zwolnienie dla usług, które stanowią element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej i stanowią odrębną całość oraz są właściwe i niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.


8. SANKCJE PODATKOWE

Nowelizacja przywróciła sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku, które skutkuje zaniżeniem zobowiązania podatkowego lub zawyżeniem nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych lub zwrotu podatku. Przewidziano też sytuacje, kiedy błędne rozliczenie nie będzie skutkowało ustaleniem dodatkowego zobowiązania podatkowego.



9. ZMIANY DOTYCZĄCE PRAWA DO ODLICZENIA PODATKU NALICZONEGO W PRZYPADKU TRANSAKCJI, DLA KTÓRYCH PODATNIKIEM JEST NABYWCA

1 stycznia 2017 r. zmieniły się też warunki realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku transakcji, w których na nabywcy spoczywa obowiązek wykazania podatku należnego. Prawo do takiego obniżenia podatku należnego powiązane jest z wykazaniem przez podatnika kwoty należnego podatku w deklaracji podatkowej, w której rozlicza ten podatek.

10. WPROWADZENIE DODATKOWYCH WARUNKÓW ZŁOŻENIA KAUCJI GWARANCYJNEJ ORAZ SKUTKI NIESPEŁNIENIA TYCH WARUNKÓW PO WPISANIU PODMIOTU DO WYKAZU

W nowelizacji dodano nowe warunki, które podmiot musi spełnić, aby złożyć kaucję gwarancyjną i zostać wpisanym do wykazu. W szczególności podmiot, który dokonuje dostaw towarów, wymienionych w załączniku nr 13, nie może być na dzień składania kaucji gwarancyjnej w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego (w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
 

Zmian dokonano ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.poz.2024)

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA