REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost dochodów podatkowych dzięki reformie administracji skarbowej

Wzrost dochodów podatkowych dzięki reformie administracji skarbowej /Fot. Fotolia
Wzrost dochodów podatkowych dzięki reformie administracji skarbowej /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało sześć miesięcy wdrażania w życie reformy administracji skarbowej, wskazując, że w tym roku dochody podatkowe w zakresie CIT wzrosły o 13 proc., w podatku PIT wzrosły o 8 proc. a w podatku VAT wzrosły aż o 23 proc.

Przypomnijmy, że od początku marca działalność rozpoczęła Krajowa Administracja Skarbowa, która powstała w wyniku konsolidacji Służby Celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Celem powołania nowej struktury było zwiększenie wpływów do budżetu, uszczelnienie systemu podatkowego, zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Dochody budżetu państwa wzrosły w okresie od stycznia do końca sierpnia br. o 15 proc., do 210,9 mld zł ze 182 mld zł rok wcześniej" - poinformował podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów Piotr Walczak, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Walczak podsumował sześć miesięcy wdrażania w życie reformy administracji skarbowej.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Udało się uniknąć jakichkolwiek błędów. Nie tylko nie doszło do spadku dochodów budżetu państwa, ale one dość raptownie wzrosły. (...) Od stycznia do 31 sierpnia 2016 roku ogółem te dochody wykonane wyniosły 182 mld zł. Od stycznia do 31 sierpnia 2017 roku, czyli za analogiczny okres, dochody wykonane wyniosły 210 mld 864 mln i wzrosły o 15 proc." - powiedział Walczak.

Sprecyzował, że dochody podatkowe w zakresie CIT wzrosły o 13 proc. Jeśli chodzi o podatek PIT, to wzrost wyniósł 8 proc., podatek VAT - wzrost sięgnął 23 proc. Przychody z podatku akcyzowego wzrosły o 4 proc., zaś z podatku od gier o 6 proc.; przychody z podatku od wydobycia niektórych kopalin wzrosły o 42 proc., a wpływy z podatku od niektórych instytucji finansowych zwiększyły się o 36 proc.

Walczak dodał, że w tym czasie udało się ograniczyć szarą strefę.

"Zwracam uwagę na ilość chociażby kontroli, które zostały wykonane przez Krajową Administrację Skarbową. W tym okresie skontrolowaliśmy 125 tys. ciężarówek, czyli było to około tysiąc kontroli na dobę" - powiedział.

Zauważył, że m.in. dzięki kontrolom cystern, operatorzy paliw wykazali wzrost sprzedaży między 15 a 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

"Jeśli chodzi o ilość zajętych automatów (do gier - PAP), to było ich 18 tys.; zablokowano 912 stron internetowych. Wzrosły przychody z podatku od gier, co wskazuje tak naprawdę na zepchnięcie branży hazardowej do podziemia" - powiedział Walczak.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zwrócił uwagę, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nie wystąpiły żadne zwiększone awarie systemów, a ponadto kilka rozwiązań informatycznych zostało wdrożonych.

Powiedział też, że wbrew obawom nie doszło do załamania systemu kontroli, ale zwiększyła się kwota stwierdzonych nieprawidłowości - z 400 mln zł do 1 mld zł.

"W związku z tym niewątpliwie nie możemy tutaj mówić o jakimkolwiek zachwianiu. Wręcz można powiedzieć o zdecydowanej dynamice wzrostu ujawnień w zakresie kontroli celno-skarbowych. Ale co ważniejsze i chciałam na to zwrócić uwagę - udało się zmniejszyć liczbę kontroli, szczególnie kontroli u mikroprzedsiębiorców. To jest bardzo ważne z punktu widzenia naszego biznesu, naszego małego biznesu. Dzisiaj tak naprawdę tych kontroli jest zdecydowanie mniej" - powiedział.

Zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej podkreślił, że reforma dotyczyła 65 tys. osób. Propozycji pracy nie otrzymały 2664 osoby, a 512 osób nie przyjęło propozycji służby bądź pracy.

"152 osoby spełniały wymóg Artykuł 144, czyli wcześniej pełniły służbę bądź pracowały dla organów bezpieczeństwa PRL. 3839 funkcjonariuszy w wyniku organizacji struktur utraciło status funkcjonariuszy celnych, czyli krótko mówiąc zostało ucywilnionych. 635 pracowników korpusu służby cywilnej dostało status funkcjonariuszy służby celno-skarbowej. Były to głównie osoby, które wcześniej pracowały w wywiadzie skarbowym i Kontroli Skarbowej" - powiedział.

Jego zdaniem skala tych redukcji zatrudnienia nie była duża. "Zwracam uwagę, że zdecydowana większość osób, które nie otrzymały propozycji, mogło mieć przyznane świadczenie emerytalne" - dodał.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

edytor: Dorota Kazimierczak

pif/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA