REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny
Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy i eksperci mają różne zdania odnośnie sensowności stworzenia Kodeksu należytej staranności w VAT. Jedni uważają, że Kodeks jest niezbędny, choć niełatwo tak go skonstruować, by obowiązki w nim zawarte nie obciążały nadmiernie podatników. Inni podkreślają, że w relacjach z podejrzanymi kontrahentami wystarczy zastosować split payment, co wystarczy by niedopuścić do wyłudzenia lub oszustwa w VAT.

Prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego branży RTV i IT ZIPSEE "Cyfrowa Polska", członek zespołu, który wspólnie z resortem finansów pracuje nad dokumentem, Michał Kanownik powiedział w środę PAP, że stworzenie Kodeksu dobrych praktyk w VAT niezbędne. "Zarówno przedsiębiorcy, jak i Ministerstwo Finansów z tym się zgadzamy" - poinformował.

REKLAMA

Wskazał, że obie strony zgadzają się, iż zasady tam opisane powinny obowiązywać obie strony, służby skarbowe i przedsiębiorców. "Ale zgadzamy się również, że przygotowanie tego dokumentu wymaga bardzo dużej rozwagi i głębokiej analizy czynności tam opisanych" - zwrócił uwagę. Wyjaśnił, że z jednej strony chodzi o to, aby na tyle wysoko postawić poprzeczkę, by oszuści podatkowi nie zaczęli wykorzystywać kodeksu do "wybielania się" na rynku.

"Ale z drugiej strony żeby też nie przesadzić z tą poprzeczką, aby dla uczciwych przedsiębiorców spełnienie tych warunków nie było zbyt daleko idącym obciążeniem w prowadzeniu swojego biznesu. Na dziś jestem optymistą. Prace trwają, są bardzo konstruktywne i merytoryczne. Zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i ministerstwa jest determinacja, żeby ten dokument powstał, aby finałem tych prac był dobry dokument, który spełni oczekiwania i przedsiębiorców i skarbówki" - powiedział.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyznał, że zadanie nie jest proste, bowiem mierzymy się z czymś, czego nie udało się zrealizować w żadnym kraju w Europie. "Więc przecieramy ścieżki, musimy analizować każdy punkt tego dokumentu na wszelkie możliwe strony. My (firmy - PAP) przede wszystkim od strony obciążenia administracyjnego dla przedsiębiorców (...), a skarbówka, żeby nie dać wytrycha do wybielania się oszustów" - powiedział.

Według niego zadanie jest wykonalne, tylko potrzebny jest zdrowy rozsądek po obu stronach. Kanownik nie widzi zmiany stanowiska resortu finansów, który - jak wynika z niektórych publikacji - miałby wycofać się z wcześniejszych uzgodnień i nie chce już przyznać firmom gwarancji zawartych w kodeksie. "Uważam, że ze strony ministerstwa również jest determinacja, by do takiego kompromisowego rozwiązania dojść" - podsumował.

Biorący udział w konsultacjach doradca podatkowy Jerzy Martini jest jednak pesymistą, jeżeli chodzi o skuteczność takiego katalogu. "Uważam, że chyba najlepszym sposobem jest poczekanie na split payment (podzielona płatność w VAT - PAP)" - powiedział. Według niego firma, która będzie miała wątpliwości, co do uczciwości kontrahenta będzie mogła zastosować podzieloną płatność i w ten sposób ograniczyć ryzyko związane z nieuczciwym kontrahentem.

"Praktyka pokazała, że ciężko jest opracować taki katalog. Jest tendencja do tego, żeby wprowadzać w nim różne obostrzenia administracyjne. Natomiast - jak się zastanowić nad samym ich rezultatem - to dojdzie do tego, że oszuści dostosują swoje procedury, zaś wszyscy przedsiębiorcy będą musieli wykonywać mnóstwo niepotrzebnej pracy, a oszusta i tak nie wykryją. Będzie on bowiem wiedział, jakie wymogi spełnić, aby wykryty nie został" - uważa Martini.

"Cała koncepcja takiego katalogu sprowadzi się do tego, że prawdopodobnie nie wykryjemy nowych oszustów natomiast wprowadzimy nowe wymogi biurokratyczne" - dodał.

Jego zdaniem ciekawym elementem, które Ministerstwo Finansów pokazało podczas konsultacji jest opis różnych sytuacji i przypadków, w których podatnikowi powinna "zapalić się czerwona lampka". "Uważam, że to jest słuszne, ministerstwo powinno w tym zakresie edukować" - zwrócił uwagę. Według niego resort finansów mógłby skupić się na przekonywaniu przedsiębiorców, aby stosowali split payment, kiedy mają podejrzenia, co do swoich kontrahentów.

We wrześniu br. zakończył się pierwszy etap konsultacji w sprawie tzw. należytej staranności w VAT. Chodzi o wypracowanie listy dobrych praktyk, których spełnienie chroniłoby uczciwych przedsiębiorców nabywających towary w transakcjach krajowych. Dotyczą one w znacznym stopniu weryfikacji wiarygodności kontrahentów. Wiceminister finansów Paweł Gruza mówił wówczas, że pod koniec października powinny być gotowe propozycje, które będą dalej konsultowane i procedowane - po podjęciu decyzji, jaką rangę formalną będzie miał dokument. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Anna Mackiewicz

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA