REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych
Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów jest w trakcie opracowania ankiety, której wyniki pozwolą ocenić efekty zniesienia w 2014 roku obowiązku posiadania certyfikatu księgowego przez osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Ankieta będzie skierowana do wszystkich zainteresowanych grup podmiotów i opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) najpóźniej do końca maja 2018 r. Ministerstwo podkreśla, że decyzja co do przyszłego kształtu regulacji w tym zakresie zostanie podjęta po analizie wyników ankiety oraz potrzeb i oczekiwań rynku.

Informacja z 22 marca 208 r. przesłana przez Wydział Prasowy MF:
Obecnie Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej prowadzi prace nad brzmieniem ankiety w sprawie ewaluacji efektów deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych skierowanej do różnych środowisk. Zgodnie z aktualnie przyjętym harmonogramem planujemy, iż nie później niż do końca maja ankieta zostanie udostępniona do szerokiego kręgu odbiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych – MF sprawdzi, czy nie trzeba skorygować deregulacji

Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów chce sprawdzić, czy przepisy regulujące zasady usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wymagają korekty legislacyjnej.

REKLAMA

Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła (z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów) Joanna Dadacz, Dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów w piśmie z 14 listopada 2017 r. (nr DR2.056.1.2017/2). Pismo to jest odpowiedzią na nadesłaną drogą elektroniczną w dniu 20 września 2017 r. petycję dotyczącą zmian przepisów w zakresie przywrócenia obowiązkowego certyfikatu księgowego.

Dyrektor Dadacz przypomniała, że  ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. poz. 768), zwana dalej "ustawą deregulacyjną", w art. 2 dokonała zmian w ustawie o rachunkowości mających na celu dereglamentację usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości od dnia 10 sierpnia 2014 r. czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, tj. za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi. za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości, oraz

- posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Zniknął tym samym obowiązek posiadania certyfikatu księgowego przez osoby trudniące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Tym samym nastąpiła likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego przez Ministra Finansów.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

W przepisach przejściowych uwzględniono sytuację osób, które złożyły wniosek o wydanie certyfikatu księgowego lub znajdowały się w trakcie procedury egzaminacyjnej przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej. Zachowana została również możliwość posługiwania się certyfikatem księgowym w celu potwierdzania posiadanych kwalifikacji zawodowych, a także publikacja na stronie internetowej Ministra Finansów wykazu osób, które uzyskały certyfikat księgowy.

Założenia tej deregulacji były takie, że to mechanizmy rynkowe i samoregulacyjne powinny decydować o dostępie do wykonywania tego zawodu. Skutkować to miało poszerzeniem wolności gospodarczej oraz zwiększeniem konkurencji w tym segmencie rynku usług.

W 2017 roku minęły 3 lata od wejścia w życie tej deregulacji. W związku z tym Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej podjął prace mające na celu sprawdzenie efektów wprowadzenia tych zmian. W szczególności MF chce zweryfikować, czy zakładane cele ustawy deregulacyjnej w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zostały zrealizowane oraz czy nie wystąpiły nieprzewidziane skutki wprowadzenia ustawy.

W tym celu ma zostać opracowana ankieta (prace nad nią już trwają), która zostanie przekazana do grup interesariuszy tj. pracodawców, pracowników, usługodawców, a także zamieszona na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), dzięki czemu wszystkie zainteresowane osoby i podmioty będą mogły przekazać swoje opinie oraz uwagi i sugestie w tym zakresie.

Jak deklaruje Pani Dyrektor Dadacz, dokładna analiza uzyskanych wyników przeprowadzonej ankiety będzie mogła stanowić przesłankę do podjęcia ewentualnych, niezbędnych działań korygujących, w tym również działań legislacyjnych, w zależności od potrzeb i oczekiwań rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA