REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Wyższe obciążenia podatkowe firm

REKLAMA

Niewykluczone, że w składanych w marcu br. deklaracjach dotyczących rozliczeń podatku dochodowego za luty część firm może wykazać niespodziewanie wysokie zyski lub straty. Choć będą one wirtualne, to jednak mogą pociągnąć za sobą albo konieczność zapłacenia wysokiego podatku, albo... podjęcia działań naprawczych w firmach.

Przyczyną zamieszania mogą być korekty VAT. A skorygować ten podatek muszą podatnicy wykonujący zarówno czynności dające, jak i niedające prawa do odliczenia. Generalnie można powiedzieć, że większość podatników powinna dokonać korekty w deklaracji VAT składanej za styczeń 2005 r. Deklarację tę należało złożyć do 25 lutego br. Sama zaś korekta VAT dotyczy okresu od 1 maja do 31 grudnia 2004 r. – podkreśla prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy o VAT mają bezpośredni związek z regulacjami zawartymi w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych. Znowelizowane przepisy obu ustaw weszły w życie z początkiem 2005 r. Wynika z nich, że jeżeli skutek korekty VAT był dodatni, to stanowi to przychód, jeżeli zaś ujemny – to koszt uzyskania przychodu. Pojawiają się jednak kontrowersje, którego okresu miałby dotyczyć taki przychód ewentualnie koszt. Powodem niejasności są niefortunnie sformułowane przepisy przejściowe zawartych w nowelach ustaw o PIT i CIT. Przepisy te stanowią, że znowelizowane regulacje wchodzą w życie 1 stycznia 2005 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) od tej daty – mówi prof. Witold Modzelewski.

Kierujący się gramatyczną wykładnią tych przepisów przejściowych podatnik może uznać, że przychody i koszty z tytułu korekty powinny być rozliczone w deklaracji za luty br., którą należy złożyć do 20 marca br. Nie można więc wykluczyć, że w wielu takich deklaracjach niespodziewanie wykazane zostaną wysokie zyski lub straty. Mimo że dochód będzie wirtualny, to jednak pociągnie za sobą konieczność zapłacenia faktycznego podatku. Także wykazanie wirtualnej straty za luty może postawić niektóre firmy w kłopotliwej sytuacji.

Gdy wysokość straty przekroczy określone limity wynikające z kodeksu spółek handlowych, to kierownictwa takich firm powinny rozważyć opracowanie i wdrożenie programu naprawczego – przestrzega prof. Witold Modzelewski. Jednocześnie krytycznie ocenia sytuację, w której korekta VAT dotycząca ośmiu miesięcy ub.r. wpływa na tegoroczny zysk (lub stratę) podatnika. – Burzy to wyobrażenie o spójności między obu podatkami dochodowymi i VAT.

REKLAMA

W konsekwencji nastąpi w takich przypadkach faktyczne zafałszowanie całego zeznania rocznego w podatku dochodowym za 2005 r., które będzie składane dopiero w 2006 r. – uważa prof. Witold Modzelewski. Jego zdaniem skutki korekty VAT za ub.r. należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT oraz CIT za 2004 r. W takim przypadku wynik finansowy danej firmy byłby prawidłowy. Przypomnijmy, że firmy podlegające CIT, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, muszą złożyć roczne zeznanie za ub.r. do 31 marca 2005 r. Natomiast podatnicy PIT powinni w tym roku złożyć roczne zaznanie do 2 maja (30 kwietnia wypada w sobotę). Zarówno więc jedni, jak i drudzy jeszcze zdążyliby uwzględnić skutki korekty VAT za ub.r. w rocznym zeznaniu podatkowym za 2004 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Trzeba jednak wyraźnie potwierdzić, że tak właśnie należy postąpić, gdyż z niefortunnie sformułowanych obecnych przepisów przejściowych znowelizowanych ustaw o PIT i CIT wcale to nie wynika. Na szybką zmianę obu tych ustaw nie ma szans. Wobec tego problem ten powinien rozstrzygnąć w urzędowej interpretacji minister finansów – podkreśla prof. Witold Modzelewski.

Obowiązek podatnika

O proporcji i korekcie mowa jest w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego, z uwzględnieniem proporcji, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

 Krzysztof Tomaszewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA