REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Wyższe obciążenia podatkowe firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niewykluczone, że w składanych w marcu br. deklaracjach dotyczących rozliczeń podatku dochodowego za luty część firm może wykazać niespodziewanie wysokie zyski lub straty. Choć będą one wirtualne, to jednak mogą pociągnąć za sobą albo konieczność zapłacenia wysokiego podatku, albo... podjęcia działań naprawczych w firmach.

Przyczyną zamieszania mogą być korekty VAT. A skorygować ten podatek muszą podatnicy wykonujący zarówno czynności dające, jak i niedające prawa do odliczenia. Generalnie można powiedzieć, że większość podatników powinna dokonać korekty w deklaracji VAT składanej za styczeń 2005 r. Deklarację tę należało złożyć do 25 lutego br. Sama zaś korekta VAT dotyczy okresu od 1 maja do 31 grudnia 2004 r. – podkreśla prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy o VAT mają bezpośredni związek z regulacjami zawartymi w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych. Znowelizowane przepisy obu ustaw weszły w życie z początkiem 2005 r. Wynika z nich, że jeżeli skutek korekty VAT był dodatni, to stanowi to przychód, jeżeli zaś ujemny – to koszt uzyskania przychodu. Pojawiają się jednak kontrowersje, którego okresu miałby dotyczyć taki przychód ewentualnie koszt. Powodem niejasności są niefortunnie sformułowane przepisy przejściowe zawartych w nowelach ustaw o PIT i CIT. Przepisy te stanowią, że znowelizowane regulacje wchodzą w życie 1 stycznia 2005 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) od tej daty – mówi prof. Witold Modzelewski.

Kierujący się gramatyczną wykładnią tych przepisów przejściowych podatnik może uznać, że przychody i koszty z tytułu korekty powinny być rozliczone w deklaracji za luty br., którą należy złożyć do 20 marca br. Nie można więc wykluczyć, że w wielu takich deklaracjach niespodziewanie wykazane zostaną wysokie zyski lub straty. Mimo że dochód będzie wirtualny, to jednak pociągnie za sobą konieczność zapłacenia faktycznego podatku. Także wykazanie wirtualnej straty za luty może postawić niektóre firmy w kłopotliwej sytuacji.

Gdy wysokość straty przekroczy określone limity wynikające z kodeksu spółek handlowych, to kierownictwa takich firm powinny rozważyć opracowanie i wdrożenie programu naprawczego – przestrzega prof. Witold Modzelewski. Jednocześnie krytycznie ocenia sytuację, w której korekta VAT dotycząca ośmiu miesięcy ub.r. wpływa na tegoroczny zysk (lub stratę) podatnika. – Burzy to wyobrażenie o spójności między obu podatkami dochodowymi i VAT.

REKLAMA

W konsekwencji nastąpi w takich przypadkach faktyczne zafałszowanie całego zeznania rocznego w podatku dochodowym za 2005 r., które będzie składane dopiero w 2006 r. – uważa prof. Witold Modzelewski. Jego zdaniem skutki korekty VAT za ub.r. należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT oraz CIT za 2004 r. W takim przypadku wynik finansowy danej firmy byłby prawidłowy. Przypomnijmy, że firmy podlegające CIT, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, muszą złożyć roczne zeznanie za ub.r. do 31 marca 2005 r. Natomiast podatnicy PIT powinni w tym roku złożyć roczne zaznanie do 2 maja (30 kwietnia wypada w sobotę). Zarówno więc jedni, jak i drudzy jeszcze zdążyliby uwzględnić skutki korekty VAT za ub.r. w rocznym zeznaniu podatkowym za 2004 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Trzeba jednak wyraźnie potwierdzić, że tak właśnie należy postąpić, gdyż z niefortunnie sformułowanych obecnych przepisów przejściowych znowelizowanych ustaw o PIT i CIT wcale to nie wynika. Na szybką zmianę obu tych ustaw nie ma szans. Wobec tego problem ten powinien rozstrzygnąć w urzędowej interpretacji minister finansów – podkreśla prof. Witold Modzelewski.

Obowiązek podatnika

O proporcji i korekcie mowa jest w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego, z uwzględnieniem proporcji, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

 Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA