REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku
Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

8,5 proc. stawka CIT dla firm inwestujących w najem nieruchomości (FINN) oraz preferencje podatkowe dla takich podmiotów i ich spółek zależnych - zakłada przygotowany przez resort finansów projekt ustawy skierowanej w piątek do konsultacji publicznych. Ustawa o firmach inwestujących w najem nieruchomości (razem ze zmianami w CIT) ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.

Projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości, celem zmian jest "zwiększenie atrakcyjności podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem oraz zwiększenie zaangażowania instytucjonalnego kapitału krajowego na tym rynku".

Według resortu finansów polski rynek wynajmu nieruchomości mieszkalnych jest rozproszony, jedynie 16-proc. udział mają firmy. Może to być związane z brakiem polskim systemie prawnym podmiotów ze szczególnym statusem podatkowym tzw. spółek typu REIT (Real Estate Investment Trust).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji o podobnym charakterze umożliwi zwiększenie udziału inwestorów instytucjonalnych na krajowym rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych" - zapewniają autorzy projektu.

Tymczasem, według MF, na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem można uzyskiwać stabilne dochody. Może on stanowić bazę dla produktów dywidendowych dla FINN, umożliwiając przy tym uzyskiwanie satysfakcjonujących zwrotów z inwestycji dla inwestorów indywidualnych.

Ministerstwo zaproponowało wprowadzenie preferencji podatkowych dla FINN. Polegać mają one przede wszystkim na odroczeniu obowiązku podatkowego z tytułu uzyskiwanych przez nie dochodów: z najmu nieruchomości mieszkalnych, ze zbycia takich nieruchomości, ze zbycia udziałów (akcji) spółek zależnych od FINN oraz z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach spółek zależnych od FINN – do czasu wydatkowania ich równowartości na wypłatę dywidendy na rzecz inwestorów (akcjonariuszy).

MF podkreśla, że wprowadzenie FINN-ów nie oznacza, iż tylko takie spółki będą mogły prowadzić działalność w zakresie najmu nieruchomości mieszkalnych.

W projekcie przewidziano wprowadzenie 8,5 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów FINN z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnych. Projekt zastrzega, że przy obliczaniu podstawy opodatkowania nie byłyby uwzględniane odpisy amortyzacyjne dokonywane od wynajmowanych nieruchomości mieszkalnych.

Dochody spółek zależnych od FINN uzyskane przez nie z najmu nieruchomości mieszkalnych oraz ze zbycia nieruchomości mieszkalnych byłyby zwolnione z podatku pod warunkiem wypłaty w określonym terminie dywidendy na rzecz FINN.

Proponuje się również zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z inwestycji kapitałowych w FINN. Zwolnienie to dotyczyłoby zarówno podatników podatku dochodowego od osób prawnych CIT, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych PIT.

Jak czytamy w uzasadnieniu, zaproponowane w projekcie odstępstwa od ogólnych zasad opodatkowania mają zachęcić przedsiębiorców do podejmowania i prowadzenia działalności w formie FINN na rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Natomiast prowadzenie działalności w formie FINN ma stwarzać bezpieczne warunki do korzystnego inwestowania swoich aktywów przez inwestorów indywidualnych.

"Z uwagi na to, iż przy określaniu podstawy opodatkowania z tytułu uzyskanych dochodów z najmu nieruchomości mieszkalnych nie będą uwzględniane w kosztach podatkowych odpisy amortyzacyjne, rzeczywista efektywna stawka opodatkowania FINN będzie wynosić nie 8,5 proc. lecz 17,74 proc. uzyskanego dochodu (przy założeniu, że dochód FINN z najmu obliczany będzie zgodnie z ogólnymi zasadami oraz, że odpisy amortyzacyjne nie będą przez FINN podwyższone)" - czytamy w uzasadnieniu.

Oznacza to - jak wyjaśniono - że wprowadzane dla FINN konstrukcje podatkowe nie mają charakteru wsparcia przyznawanego przedsiębiorcom ze środków publicznych, nie stanowią zatem pomocy publicznej.

Zgodnie z projektem, ze statusu spółki FINN będzie mogła korzystać tylko spółka akcyjna, której podstawowym przedmiotem działalności jest najem nieruchomości mieszkalnych w Polsce. Siedziba tej spółki również musi znajdować się na terenie kraju.

Minimalny kapitał zakładowy FINN to 50 mln zł. Wszystkie akcje spółki FINN muszą być na okaziciela. Spółka taka nie może emitować akcji uprzywilejowanych. Statut spółki ma określać zasady polityki inwestycyjnej FINN oraz spółek od niej zależnych, a w szczególności rodzaj nieruchomości, które będzie wynajmować oraz kryteria doboru i wyceny tych nieruchomości.

Zgodnie z projektowaną regulacją, spółką zależną od FINN może być spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka komandytowo-akcyjna. Ponadto status spółki zależnej od FINN może uzyskać tylko spółka, która ma siedzibę i zarząd w Polsce oraz w której kapitale zakładowym co najmniej 95 proc. udziału posiada FINN.

Proponowane zmiany określają również dodatkowe wymogi o charakterze majątkowym dla FINN. Wśród tych wymogów projektodawca przewiduje m.in. przychody z najmu nieruchomości mieszkalnych mają być uzyskiwane przez FINN z wynajmowania co najmniej pięciu nieruchomości mieszkalnych.

Jeżeli FINN nie złoży wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego o wykreślenie z rejestru firm inwestujących w najem nieruchomości albo nie powiadomi Komisji o ogłoszeniu upadłości lub otwarciu likwidacji, będzie podlegała karze w wysokości 500 tys. zł nakładanej przez KNF.

Nazwy "firma inwestująca w najem nieruchomości" oraz FINN zostały zastrzeżone. Za nieuprawnione używanie takiego zwrotu będzie grozić kara w wysokości 1 mln zł bądź kara pozbawienia wolności do lat 2.

Proponuje się, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2019 r.

Konsultacje publiczne potrwają do 15 maja br., natomiast związki zawodowe mogą przesyłać swoje opinie do 30 maja br. (PAP)

autor: Katarzyna Fiuk

edytor: Marcin Musiał

kfk/ mmu/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA