REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku
Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

8,5 proc. stawka CIT dla firm inwestujących w najem nieruchomości (FINN) oraz preferencje podatkowe dla takich podmiotów i ich spółek zależnych - zakłada przygotowany przez resort finansów projekt ustawy skierowanej w piątek do konsultacji publicznych. Ustawa o firmach inwestujących w najem nieruchomości (razem ze zmianami w CIT) ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.

Projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości, celem zmian jest "zwiększenie atrakcyjności podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem oraz zwiększenie zaangażowania instytucjonalnego kapitału krajowego na tym rynku".

Według resortu finansów polski rynek wynajmu nieruchomości mieszkalnych jest rozproszony, jedynie 16-proc. udział mają firmy. Może to być związane z brakiem polskim systemie prawnym podmiotów ze szczególnym statusem podatkowym tzw. spółek typu REIT (Real Estate Investment Trust).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji o podobnym charakterze umożliwi zwiększenie udziału inwestorów instytucjonalnych na krajowym rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych" - zapewniają autorzy projektu.

Tymczasem, według MF, na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem można uzyskiwać stabilne dochody. Może on stanowić bazę dla produktów dywidendowych dla FINN, umożliwiając przy tym uzyskiwanie satysfakcjonujących zwrotów z inwestycji dla inwestorów indywidualnych.

Ministerstwo zaproponowało wprowadzenie preferencji podatkowych dla FINN. Polegać mają one przede wszystkim na odroczeniu obowiązku podatkowego z tytułu uzyskiwanych przez nie dochodów: z najmu nieruchomości mieszkalnych, ze zbycia takich nieruchomości, ze zbycia udziałów (akcji) spółek zależnych od FINN oraz z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach spółek zależnych od FINN – do czasu wydatkowania ich równowartości na wypłatę dywidendy na rzecz inwestorów (akcjonariuszy).

MF podkreśla, że wprowadzenie FINN-ów nie oznacza, iż tylko takie spółki będą mogły prowadzić działalność w zakresie najmu nieruchomości mieszkalnych.

W projekcie przewidziano wprowadzenie 8,5 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów FINN z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnych. Projekt zastrzega, że przy obliczaniu podstawy opodatkowania nie byłyby uwzględniane odpisy amortyzacyjne dokonywane od wynajmowanych nieruchomości mieszkalnych.

Dochody spółek zależnych od FINN uzyskane przez nie z najmu nieruchomości mieszkalnych oraz ze zbycia nieruchomości mieszkalnych byłyby zwolnione z podatku pod warunkiem wypłaty w określonym terminie dywidendy na rzecz FINN.

Proponuje się również zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z inwestycji kapitałowych w FINN. Zwolnienie to dotyczyłoby zarówno podatników podatku dochodowego od osób prawnych CIT, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych PIT.

Jak czytamy w uzasadnieniu, zaproponowane w projekcie odstępstwa od ogólnych zasad opodatkowania mają zachęcić przedsiębiorców do podejmowania i prowadzenia działalności w formie FINN na rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Natomiast prowadzenie działalności w formie FINN ma stwarzać bezpieczne warunki do korzystnego inwestowania swoich aktywów przez inwestorów indywidualnych.

"Z uwagi na to, iż przy określaniu podstawy opodatkowania z tytułu uzyskanych dochodów z najmu nieruchomości mieszkalnych nie będą uwzględniane w kosztach podatkowych odpisy amortyzacyjne, rzeczywista efektywna stawka opodatkowania FINN będzie wynosić nie 8,5 proc. lecz 17,74 proc. uzyskanego dochodu (przy założeniu, że dochód FINN z najmu obliczany będzie zgodnie z ogólnymi zasadami oraz, że odpisy amortyzacyjne nie będą przez FINN podwyższone)" - czytamy w uzasadnieniu.

Oznacza to - jak wyjaśniono - że wprowadzane dla FINN konstrukcje podatkowe nie mają charakteru wsparcia przyznawanego przedsiębiorcom ze środków publicznych, nie stanowią zatem pomocy publicznej.

Zgodnie z projektem, ze statusu spółki FINN będzie mogła korzystać tylko spółka akcyjna, której podstawowym przedmiotem działalności jest najem nieruchomości mieszkalnych w Polsce. Siedziba tej spółki również musi znajdować się na terenie kraju.

Minimalny kapitał zakładowy FINN to 50 mln zł. Wszystkie akcje spółki FINN muszą być na okaziciela. Spółka taka nie może emitować akcji uprzywilejowanych. Statut spółki ma określać zasady polityki inwestycyjnej FINN oraz spółek od niej zależnych, a w szczególności rodzaj nieruchomości, które będzie wynajmować oraz kryteria doboru i wyceny tych nieruchomości.

Zgodnie z projektowaną regulacją, spółką zależną od FINN może być spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka komandytowo-akcyjna. Ponadto status spółki zależnej od FINN może uzyskać tylko spółka, która ma siedzibę i zarząd w Polsce oraz w której kapitale zakładowym co najmniej 95 proc. udziału posiada FINN.

Proponowane zmiany określają również dodatkowe wymogi o charakterze majątkowym dla FINN. Wśród tych wymogów projektodawca przewiduje m.in. przychody z najmu nieruchomości mieszkalnych mają być uzyskiwane przez FINN z wynajmowania co najmniej pięciu nieruchomości mieszkalnych.

Jeżeli FINN nie złoży wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego o wykreślenie z rejestru firm inwestujących w najem nieruchomości albo nie powiadomi Komisji o ogłoszeniu upadłości lub otwarciu likwidacji, będzie podlegała karze w wysokości 500 tys. zł nakładanej przez KNF.

Nazwy "firma inwestująca w najem nieruchomości" oraz FINN zostały zastrzeżone. Za nieuprawnione używanie takiego zwrotu będzie grozić kara w wysokości 1 mln zł bądź kara pozbawienia wolności do lat 2.

Proponuje się, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2019 r.

Konsultacje publiczne potrwają do 15 maja br., natomiast związki zawodowe mogą przesyłać swoje opinie do 30 maja br. (PAP)

autor: Katarzyna Fiuk

edytor: Marcin Musiał

kfk/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA