REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku
Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

8,5 proc. stawka CIT dla firm inwestujących w najem nieruchomości (FINN) oraz preferencje podatkowe dla takich podmiotów i ich spółek zależnych - zakłada przygotowany przez resort finansów projekt ustawy skierowanej w piątek do konsultacji publicznych. Ustawa o firmach inwestujących w najem nieruchomości (razem ze zmianami w CIT) ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.

Projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości, celem zmian jest "zwiększenie atrakcyjności podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem oraz zwiększenie zaangażowania instytucjonalnego kapitału krajowego na tym rynku".

Według resortu finansów polski rynek wynajmu nieruchomości mieszkalnych jest rozproszony, jedynie 16-proc. udział mają firmy. Może to być związane z brakiem polskim systemie prawnym podmiotów ze szczególnym statusem podatkowym tzw. spółek typu REIT (Real Estate Investment Trust).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji o podobnym charakterze umożliwi zwiększenie udziału inwestorów instytucjonalnych na krajowym rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych" - zapewniają autorzy projektu.

Tymczasem, według MF, na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem można uzyskiwać stabilne dochody. Może on stanowić bazę dla produktów dywidendowych dla FINN, umożliwiając przy tym uzyskiwanie satysfakcjonujących zwrotów z inwestycji dla inwestorów indywidualnych.

Ministerstwo zaproponowało wprowadzenie preferencji podatkowych dla FINN. Polegać mają one przede wszystkim na odroczeniu obowiązku podatkowego z tytułu uzyskiwanych przez nie dochodów: z najmu nieruchomości mieszkalnych, ze zbycia takich nieruchomości, ze zbycia udziałów (akcji) spółek zależnych od FINN oraz z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach spółek zależnych od FINN – do czasu wydatkowania ich równowartości na wypłatę dywidendy na rzecz inwestorów (akcjonariuszy).

MF podkreśla, że wprowadzenie FINN-ów nie oznacza, iż tylko takie spółki będą mogły prowadzić działalność w zakresie najmu nieruchomości mieszkalnych.

W projekcie przewidziano wprowadzenie 8,5 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów FINN z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnych. Projekt zastrzega, że przy obliczaniu podstawy opodatkowania nie byłyby uwzględniane odpisy amortyzacyjne dokonywane od wynajmowanych nieruchomości mieszkalnych.

Dochody spółek zależnych od FINN uzyskane przez nie z najmu nieruchomości mieszkalnych oraz ze zbycia nieruchomości mieszkalnych byłyby zwolnione z podatku pod warunkiem wypłaty w określonym terminie dywidendy na rzecz FINN.

Proponuje się również zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z inwestycji kapitałowych w FINN. Zwolnienie to dotyczyłoby zarówno podatników podatku dochodowego od osób prawnych CIT, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych PIT.

Jak czytamy w uzasadnieniu, zaproponowane w projekcie odstępstwa od ogólnych zasad opodatkowania mają zachęcić przedsiębiorców do podejmowania i prowadzenia działalności w formie FINN na rynku wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Natomiast prowadzenie działalności w formie FINN ma stwarzać bezpieczne warunki do korzystnego inwestowania swoich aktywów przez inwestorów indywidualnych.

"Z uwagi na to, iż przy określaniu podstawy opodatkowania z tytułu uzyskanych dochodów z najmu nieruchomości mieszkalnych nie będą uwzględniane w kosztach podatkowych odpisy amortyzacyjne, rzeczywista efektywna stawka opodatkowania FINN będzie wynosić nie 8,5 proc. lecz 17,74 proc. uzyskanego dochodu (przy założeniu, że dochód FINN z najmu obliczany będzie zgodnie z ogólnymi zasadami oraz, że odpisy amortyzacyjne nie będą przez FINN podwyższone)" - czytamy w uzasadnieniu.

Oznacza to - jak wyjaśniono - że wprowadzane dla FINN konstrukcje podatkowe nie mają charakteru wsparcia przyznawanego przedsiębiorcom ze środków publicznych, nie stanowią zatem pomocy publicznej.

Zgodnie z projektem, ze statusu spółki FINN będzie mogła korzystać tylko spółka akcyjna, której podstawowym przedmiotem działalności jest najem nieruchomości mieszkalnych w Polsce. Siedziba tej spółki również musi znajdować się na terenie kraju.

Minimalny kapitał zakładowy FINN to 50 mln zł. Wszystkie akcje spółki FINN muszą być na okaziciela. Spółka taka nie może emitować akcji uprzywilejowanych. Statut spółki ma określać zasady polityki inwestycyjnej FINN oraz spółek od niej zależnych, a w szczególności rodzaj nieruchomości, które będzie wynajmować oraz kryteria doboru i wyceny tych nieruchomości.

Zgodnie z projektowaną regulacją, spółką zależną od FINN może być spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka komandytowo-akcyjna. Ponadto status spółki zależnej od FINN może uzyskać tylko spółka, która ma siedzibę i zarząd w Polsce oraz w której kapitale zakładowym co najmniej 95 proc. udziału posiada FINN.

Proponowane zmiany określają również dodatkowe wymogi o charakterze majątkowym dla FINN. Wśród tych wymogów projektodawca przewiduje m.in. przychody z najmu nieruchomości mieszkalnych mają być uzyskiwane przez FINN z wynajmowania co najmniej pięciu nieruchomości mieszkalnych.

Jeżeli FINN nie złoży wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego o wykreślenie z rejestru firm inwestujących w najem nieruchomości albo nie powiadomi Komisji o ogłoszeniu upadłości lub otwarciu likwidacji, będzie podlegała karze w wysokości 500 tys. zł nakładanej przez KNF.

Nazwy "firma inwestująca w najem nieruchomości" oraz FINN zostały zastrzeżone. Za nieuprawnione używanie takiego zwrotu będzie grozić kara w wysokości 1 mln zł bądź kara pozbawienia wolności do lat 2.

Proponuje się, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2019 r.

Konsultacje publiczne potrwają do 15 maja br., natomiast związki zawodowe mogą przesyłać swoje opinie do 30 maja br. (PAP)

autor: Katarzyna Fiuk

edytor: Marcin Musiał

kfk/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA