REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola rachunkowości zarządczej w rozwoju firm i społeczeństw - wytyczne CIMA

Rola rachunkowości zarządczej w realizacji celów ONZ oraz rozwoju firm i społeczeństw - wytyczne CIMA
Rola rachunkowości zarządczej w realizacji celów ONZ oraz rozwoju firm i społeczeństw - wytyczne CIMA
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści ds. rachunkowości zarządczej odgrywają kluczową rolę w przyczynianiu się do zwiększenia zaufania, szans i dobrobytu, a ostatecznie do stworzenia zrównoważonej przyszłości tak dla przedsiębiorstw, jak i całego społeczeństwa. Nowy przewodnik opublikowany przez CIMA i AICPA, zawiera wskazówki, które pomogą tego typu ekspertom oraz organizacjom, które reprezentują, w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

Łącznie Organizacja Narodów Zjednoczonych określiła 17 celów i 169 zdań z nimi związanych, które docelowo mają wesprzeć w rozwiązaniu światowych problemów dotyczących ubóstwa, głodu, zdrowia, dostępu do edukacji, zmian klimatycznych, równości płci, dostępu do wody pitnej, warunków sanitarnych, energii, środowiska i sprawiedliwości społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Przewodnik The role of the accountant in implementing the Sustainable Development Goals,” zapewnia wskazówki, które pomogą organizacjom osiągnąć niektóre z ich celów społecznych i społeczno-gospodarczych. Mówiąc ściślej, opracowanie sugeruje, że umiejętności, rola organizacyjna i etyczne zaangażowanie specjalistów ds. rachunkowości zarządczej stawiają ich na czele planowania i wdrażania celów postawionych przez ONZ. Dlaczego? Eksperci z tej dziedziny są odpowiedzialni za opracowywanie nowych programów biznesowych, zarządzanie ryzykiem i proponowanie alternatywnych kierunków działań swoich organizacji.

- Specjaliści z tytułem CGMA są zobowiązani do przestrzegania najwyższych standardów etycznego postępowania i dlatego świetnie sprawdzają się w realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Ponieważ zyskują one na znaczeniu, zestaw umiejętności CGMA, który obejmuje między innymi ekspertyzę w zakresie zarządzania ryzykiem, analizy biznesowej i wspomagania decyzji, stanie się coraz bardziej pożądany i cenny – tłumaczy Jakub Bejnarowicz, Associate Director, Association of International Certified Professional Accountants.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Według przewodnika, specjaliści ds. rachunkowości zarządczej mogą pomóc firmom osiągnąć takie cele poprzez:

• zachęcanie przedsiębiorstw do poprawy ich możliwości w zakresie tworzenia innowacji

• skupienie się na najlepszych praktykach w zakresie zarządzania

• nawiązywanie strategicznych partnerstw

• pomoc przedsiębiorstwom w oparciu swoich raportów korporacyjnych na sześciu zasadach tworzenia zintegrowanych raportów, które obejmują m.in. czynnik finansowy, produkcyjny i społeczny.

Ponadto przewodnik zawiera przykłady tego, w jaki sposób organizacje z różnych sektorów i regionów spełniają już wymagania ONZ. Opracowanie wskazuje również narzędzia i metody, które firmy mogą wykorzystać, w celu zarządzania ryzykiem utraty reputacji, reagowania na globalizację, cyfryzację i zmiany natury politycznej.

Jednym z narzędzi uwzględnionych w przewodniku jest CGMA Business Model Framework. Oprócz zwiększania potencjału organizacji w zakresie tworzenia długoterminowych wartości, narzędzie to może pomóc w radzeniu sobie z zagrożeniami i szansami związanymi z realizacją celów zrównoważonego rozwoju. Analiza informacji i dostarczenie jej zainteresowanym stronom jako dowód postępu w realizacji celów to cenne wsparcie dla organizacji w uzyskaniu zaufania do ich określonych wartości i intencji.

*****************************

Założony w 1919 r. Chartered Institute of Management Accountants (Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA zrzesza ponad 232 000 członków i studentów ze 177 krajów, którzy zajmują kluczowe stanowiska w świecie biznesu. Członkowie i studenci CIMA pracują w przemyśle, handlu, sektorze publicznym i organizacjach non-profit. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swoją ofertę kwalifikacji profesjonalnych i ustawicznego kształcenia zawodowego oraz ustanawiane przez siebie wymogi doświadczenia zawodowego. Dzięki temu Instytut pozostaje najchętniej wybieranym przez pracodawców dostawcą usług edukacyjnych wspierających rekrutację liderów biznesu wykształconych w zakresie finansów liderów biznesu. Profesjonalizm i etyka to wartości leżące u podstaw działalności CIMA, a każdy członek i słuchacz Instytutu zobowiązany jest do przestrzegania niezawodnych standardów. Taki model działania łączy uczciwość, wiedzę i doświadczenie z przemyślaną wizją rozwoju.

CIMA i AICPA wspólnie stworzyły kwalifikację Chartered Global Management Accountant (CGMA). Tytuł CGMA – Chartered Global Management Accountant – ma wzmocnić globalne znaczenie profesji specjalisty ds. rachunkowości zarządczej. Desygnacja ta przyznawana jest najbardziej utalentowanym i zaangażowanym specjalistom ds. rachunkowości zarządczej, którzy – dzięki dyscyplinie i umiejętnościom – przyczyniają się do osiągnięcia trwałego sukcesu w biznesie.

AICPA i CIMA utworzyły ponadto Association of International Certified Professional Accountants (Międzynarodowe Stowarzyszenie Dyplomowanych Specjalistów ds. Rachunkowości), organizację reprezentującą branżę rachunkowości publicznej i zarządczej na całym świecie. Stowarzyszenie działa na rzecz interesu publicznego oraz rozwoju umiejętności zawodowych, kompetencji i szans zatrudnienia posiadaczy tytułów CPA, CGMA oraz innych specjalistów w dziedzinie finansów i rachunkowości na całym świecie.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA