REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi
Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi
Orlen

REKLAMA

REKLAMA

O roli rachunkowości zarządczej w administrowaniu publicznymi i prywatnymi spółkami energetycznymi, a także o korzyściach jakie płyną ze stosowania opracowanych przez CIMA i AICPA Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej (GMAP) dyskutowali uczestnicy spotkania reprezentujący polski sektor energetyczny.

Uczestnicy debaty, zorganizowanej z inicjatywy Instytutu CIMA, omówili także m.in. konieczność usprawnienia procesu decyzyjnego wewnątrz przedsiębiorstw, pozwalającą na uzyskanie przewagi konkurencyjnej nad innymi przedstawicielami branży.
W spotkaniu, które odbyło się 23 maja, uczestniczyli m.in. Jan Kowalczyk – ekspert polskiego sektora energetycznego i Emil Wojtowicz – CFO, Board Member, CFO, PGE. Do dyskusji włączyli się również: Urban Władysław Stanley (Member of the Audit Committee, Unipetrol), Marian Ber (Member of the Supervising Board; Silesia Energy Group), Marek Wadowski (Vicepresident of the Board, CFO, TAURON),  Grzegorz Rebajn (Director Finance and Administration at CZH SA), Krzysztof Opaliński  (Energia dla firm sp. z o.o / Fines SA head of supervisory board / Investor) oraz Paweł Kossecki (Independent financial consultant). Debatę prowadził specjalizujący się w tematyce sektora energetycznego reprezentant CIMA – Andrew Miskin, FCMA, CGMA.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy standard z zakresu rachunkowości zarządczej

Spotkanie pozwoliło stronie publicznej i prywatnej omówić strategie rozwiązywania problemów w spółkach energetycznych, główne blokady decyzyjne i przyczyny ich występowania. Wśród kluczowych tematów poruszanych podczas wydarzenia znalazły się m.in. konieczność usprawnienia procesu decyzyjnego wewnątrz spółek, potrzeba stworzenia jednolitych zasad komunikacji czy włączenie w system sprawozdań finansowych pomijanych dotąd czynników, takich jak np. zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych.

REKLAMA

- Z dyskusji wynika, że główne problemy, z którymi stykają się reprezentanci sektora energetycznego, wynikają z braku ogólnosektorowych standardów, którymi kierowaliby się specjaliści, niezależnie od przynależności do spółki. Dlatego tak ważne jest, żeby działy finansowe przyjęły ustandaryzowane zasady działalności operacyjnej. Mam na myśli ujednolicony sposób raportowania, biorący pod uwagę czynniki również pozafinansowe, jak np. reputacja spółki  – komentuje Jakub Bejnarowicz, Szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczestnicy dyskusji poruszyli również temat Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej, które stają się nowym standardem w środowisku finansowym. Andrew Miskin, aktualny prezydent CIMA, podkreślił, że zanim CIMA i AICPA opracowały GMAP, z badań przeprowadzonych w firmach z różnych części świata wyniknęło, że nie tylko poszczególne przedsiębiorstwa rozumieją i stosują rachunkowość zarządczą w inny sposób – różnice w jej stosowaniu występują nawet w obrębie departamentów tej samej firmy. W wyniku takich rozbieżności biznes musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Odpowiedzią na tę sytuację jest jednak wdrożenie GMAP.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

- Zwłaszcza w aktualnym, zmiennym otoczeniu biznesowym stosowanie jednakowych standardów rachunkowości zarządczej może stanowić nieocenioną pomoc w przypadku przedsiębiorstw z polskiego sektora energetycznego – podsumował Andrew Miskin.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości

Uczestnicy dyskusji zwracali także uwagę na konieczność uzyskiwania i przekazywanie istotnych informacji, tworzenia wartości czy budowania zaufania wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Omówione zostały również aspekty związane z wartością, jaką specjaliści z zakresu rachunkowości zarządczej wnoszą do organizacji funkcjonujących w obrębie branży energetycznej.

- Kwalifikacja CIMA pozwala spojrzeć z dystansem na codzienne wyzwania w dynamicznie ewoluującym środowisku biznesowym. W porównaniu do takich programów, jak np. MBA, studia CIMA cechuje większa wszechstronność i  zasób narzędzi niezbędnych do osiągnięcia sukcesu – utrzymywał Marek Wadowski, CFO, TAURON.

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Podczas debaty poruszono także temat różnic między amerykańskim US GAAP i IFRS na przykładzie wskaźnika EBITDA, który – mimo niekwestionowanej miarodajności – został w Stanach Zjednoczonych zakazany. Dlaczego?

- To szalenie ważny przykład w kontekście tej dyskusji. Pięćset największych firm operujących na terenie USA posiadało aż 214 różnych definicji EBITDA. Oczywistym jest, że generowało to chaos i niepotrzebne wyzwania – wyjaśnił Stan Urban CPA, CGMA, Member of the Audit Committee, Unipetrol. – W świetle najnowszych informacji o zacieśnieniu współpracy między Instytutem CIMA a amerykańskim stowarzyszeniem AICPA, zagadnienie to zasługuje na wyjątkową uwagę.

Profesjonaliści z księgowości i rachunkowości zarządczej zacieśniają współpracę

Więcej informacji na temat Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej znajduje się na stronie: http://www.cimaglobal.com/About-us/The-Global-Management-Accounting-Principles/ .

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA