REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o VAT

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Podatnicy będą mogli odliczyć VAT bez korekty deklaracji w ciągu roku, w którym powstało prawo do odliczenia - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o VAT. Nie zawsze tak będzie.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W Sejmie trwają prace nad projektem noweli ustawy o VAT przygotowanym przez Platformę Obywatelska. Jedną ze zmian, które w nim zawarto, jest propozycja wydłużenia okresu do odliczania VAT naliczonego. Pierwotnie zapowiadano, że odliczanie VAT będzie możliwe przez rok od dnia otrzymania faktury. Proponowana w nowelizacji zmiana wskazuje na to, że faktycznie okres ten będzie krótszy niż rok i będzie uzależniony od daty wystawienia faktury.

Mniej czasu na odliczenie

Co więcej, gdyby przepis wszedł w życie w projektowanym kształcie, w niektórych wypadkach podatnik miałby na odliczenie mniej czasu niż obecnie. Jak wyjaśnia Grzegorz Maślanko, radca prawny, partner w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zgodnie z projektem, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za następne okresy rozliczeniowe, jednak nie później niż za ostatni okres roku podatkowego. Oznacza to, że rzeczywisty czas na dokonanie korekty będzie uzależniony od terminu otrzymania faktury czy dokumentu celnego.

REKLAMA

- Jeśli nastąpi to w listopadzie, podatnikowi rozliczającemu się za okresy miesięczne zostanie na odliczenie oprócz listopada tylko grudzień, bo to jest kolejny okres rozliczeniowy, a jednocześnie ostatni okres roku podatkowego - tłumaczy Grzegorz Maślanko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że jeżeli podatnik fakturę otrzyma w grudniu, będzie miał tylko ten miesiąc na dokonanie odliczenia.

- Wydaje się, że autorzy projektu dążyli do zliberalizowania zasad. Tymczasem w przypadku powstania prawa do odliczenia w ostatnim okresie rozliczeniowym roku podatkowego czas na odliczenie bez korekty uległby skróceniu w stosunku do obecnie obowiązującego stanu prawnego - twierdzi ekspert.

Zwraca uwagę, że także w przypadku podatnika rozliczającego się za okresy kwartalne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury otrzymanej w ostatnim kwartale roku mogłoby być zrealizowane tylko w rozliczeniu za ten kwartał.

Według naszego rozmówcy odczytanie propozycji poselskiej w taki sposób, że prawo do odliczenia rozciągnie się wówczas na kolejny (pierwszy) okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego i będzie trwało do końca tego następnego roku, wydaje się abstrahować od dosłownego brzmienia projektowanego przepisu.

- Należy wyrazić nadzieję, że w toku prac parlamentarnych dojdzie do sprecyzowania przepisu w sposób zgodny z ideą wydłużenia czasu na rozliczenie podatku naliczonego bez dokonywania korekt - stwierdza Grzegorz Maślanko.

Zmniejszenie liczby korekt

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik może zrealizować prawo do odliczenia VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, lub w okresie następnym. W przypadku gdy nie odliczy VAT w tych terminach, może tego dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia. Korektę można złożyć w okresie pięciu lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.

Damian Panek, doradca podatkowy w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zwraca uwagę, że zgodnie z treścią projektu podatnicy zyskają możliwość odliczenia VAT bez konieczności składania korekty deklaracji w ciągu całego roku podatkowego, w którym powstało u nich prawo do odliczenia. Jak tłumaczy ekspert, tym samym wydłuży się czas na zrealizowanie prawa do odliczenia VAT bez konieczności składania korekt, w niektórych przypadkach nawet o dziesięć miesięcy.

 

- Podatnicy nie będą musieli już tak często składać korekt, aby skorzystać z prawa do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych. Wadą proponowanego rozwiązania może okazać się natomiast ograniczenie możliwości skorzystania z prawa do odliczenia bez konieczności korygowania deklaracji w przypadku otrzymania faktury w ostatnim okresie rozliczeniowym danego roku podatkowego - mówi Damian Panek.

Ważne!

W toku prac nad nowelą ustawy o VAT należy tak doprecyzować przepisy, aby wydłużyć okres do odliczenia w przypadku powstania prawa do odliczenia w ostatnim okresie rozliczeniowym roku podatkowego

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BEATA HUDZIAK

doradca podatkowy, partner w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Przepisy Dyrektywy VAT 2006/112/WE dają państwom członkowskim możliwość ustalenia indywidualnych zasad odliczenia podatku naliczonego. Dyrektywa przewiduje, że podatnik ma prawo do odliczenia poprzez potrącenie od całkowitej kwoty VAT należnego za dany okres rozliczeniowy kwoty podatku dającej w tym samym okresie prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia jest uzależnione od spełnienia określonych warunków, np. posiadania faktury lub spełnienia innych formalności. W przypadku nieskorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia w okresie, kiedy to prawo powstało, państwa członkowskie mogą zezwolić na dokonanie odliczenia na zasadach określonych przez każde z państw odrębnie.

Proponowane przepisy są zatem zgodne z dyrektywą. Podobne regulacje są stosowane również w innych państwach członkowskich, np. w Portugalii czy Holandii.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA