REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Podatnicy będą mogli odliczyć VAT bez korekty deklaracji w ciągu roku, w którym powstało prawo do odliczenia - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o VAT. Nie zawsze tak będzie.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA


W Sejmie trwają prace nad projektem noweli ustawy o VAT przygotowanym przez Platformę Obywatelska. Jedną ze zmian, które w nim zawarto, jest propozycja wydłużenia okresu do odliczania VAT naliczonego. Pierwotnie zapowiadano, że odliczanie VAT będzie możliwe przez rok od dnia otrzymania faktury. Proponowana w nowelizacji zmiana wskazuje na to, że faktycznie okres ten będzie krótszy niż rok i będzie uzależniony od daty wystawienia faktury.

Mniej czasu na odliczenie

Co więcej, gdyby przepis wszedł w życie w projektowanym kształcie, w niektórych wypadkach podatnik miałby na odliczenie mniej czasu niż obecnie. Jak wyjaśnia Grzegorz Maślanko, radca prawny, partner w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zgodnie z projektem, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za następne okresy rozliczeniowe, jednak nie później niż za ostatni okres roku podatkowego. Oznacza to, że rzeczywisty czas na dokonanie korekty będzie uzależniony od terminu otrzymania faktury czy dokumentu celnego.

- Jeśli nastąpi to w listopadzie, podatnikowi rozliczającemu się za okresy miesięczne zostanie na odliczenie oprócz listopada tylko grudzień, bo to jest kolejny okres rozliczeniowy, a jednocześnie ostatni okres roku podatkowego - tłumaczy Grzegorz Maślanko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że jeżeli podatnik fakturę otrzyma w grudniu, będzie miał tylko ten miesiąc na dokonanie odliczenia.

- Wydaje się, że autorzy projektu dążyli do zliberalizowania zasad. Tymczasem w przypadku powstania prawa do odliczenia w ostatnim okresie rozliczeniowym roku podatkowego czas na odliczenie bez korekty uległby skróceniu w stosunku do obecnie obowiązującego stanu prawnego - twierdzi ekspert.

Zwraca uwagę, że także w przypadku podatnika rozliczającego się za okresy kwartalne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury otrzymanej w ostatnim kwartale roku mogłoby być zrealizowane tylko w rozliczeniu za ten kwartał.

Według naszego rozmówcy odczytanie propozycji poselskiej w taki sposób, że prawo do odliczenia rozciągnie się wówczas na kolejny (pierwszy) okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego i będzie trwało do końca tego następnego roku, wydaje się abstrahować od dosłownego brzmienia projektowanego przepisu.

- Należy wyrazić nadzieję, że w toku prac parlamentarnych dojdzie do sprecyzowania przepisu w sposób zgodny z ideą wydłużenia czasu na rozliczenie podatku naliczonego bez dokonywania korekt - stwierdza Grzegorz Maślanko.

Zmniejszenie liczby korekt

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik może zrealizować prawo do odliczenia VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, lub w okresie następnym. W przypadku gdy nie odliczy VAT w tych terminach, może tego dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia. Korektę można złożyć w okresie pięciu lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.

Damian Panek, doradca podatkowy w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zwraca uwagę, że zgodnie z treścią projektu podatnicy zyskają możliwość odliczenia VAT bez konieczności składania korekty deklaracji w ciągu całego roku podatkowego, w którym powstało u nich prawo do odliczenia. Jak tłumaczy ekspert, tym samym wydłuży się czas na zrealizowanie prawa do odliczenia VAT bez konieczności składania korekt, w niektórych przypadkach nawet o dziesięć miesięcy.

 

- Podatnicy nie będą musieli już tak często składać korekt, aby skorzystać z prawa do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych. Wadą proponowanego rozwiązania może okazać się natomiast ograniczenie możliwości skorzystania z prawa do odliczenia bez konieczności korygowania deklaracji w przypadku otrzymania faktury w ostatnim okresie rozliczeniowym danego roku podatkowego - mówi Damian Panek.

Ważne!

W toku prac nad nowelą ustawy o VAT należy tak doprecyzować przepisy, aby wydłużyć okres do odliczenia w przypadku powstania prawa do odliczenia w ostatnim okresie rozliczeniowym roku podatkowego

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BEATA HUDZIAK

doradca podatkowy, partner w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Przepisy Dyrektywy VAT 2006/112/WE dają państwom członkowskim możliwość ustalenia indywidualnych zasad odliczenia podatku naliczonego. Dyrektywa przewiduje, że podatnik ma prawo do odliczenia poprzez potrącenie od całkowitej kwoty VAT należnego za dany okres rozliczeniowy kwoty podatku dającej w tym samym okresie prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia jest uzależnione od spełnienia określonych warunków, np. posiadania faktury lub spełnienia innych formalności. W przypadku nieskorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia w okresie, kiedy to prawo powstało, państwa członkowskie mogą zezwolić na dokonanie odliczenia na zasadach określonych przez każde z państw odrębnie.

Proponowane przepisy są zatem zgodne z dyrektywą. Podobne regulacje są stosowane również w innych państwach członkowskich, np. w Portugalii czy Holandii.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA