REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepodatkowe należności budżetowe będą umorzone

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Projekt nowej ustawy o finansach publicznych wprowadza katalog niepodatkowych należności budżetowych. Publicznoprawne należności budżetu będzie można umorzyć, rozłożyć na raty lub odroczyć ich płatność. Zastosowanie ulgi w spłacie niepodatkowych należności będzie jednak ograniczone.

Projekt ustawy o finansach publicznych wprowadza nowe rozwiązanie - katalog niepodatkowych należności budżetowych, do których będzie można stosować ulgi w spłacie należności. Na rozwiązanie to czekali zarówno dłużnicy, czyli firmy i osoby fizyczne, jak również dysponenci środków publicznych, czyli ministrowie i samorządy. Dziś mają oni możliwość rozłożenia na raty, odroczenia spłaty czy umorzenia tylko należności pieniężnych, czyli opłat, grzywien i mandatów, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej.

Autopromocja

Nie mogą jednak zastosować takich środków do długów niepodatkowych, co oznacza, że w tym zakresie nie mogą pomóc spółce lub osobie fizycznej. Problem polega jednak na tym, że ulgi te odnosić się będą do ograniczonego zakresu długów.

Należności budżetu

Wskazanie w projekcie nowej ustawy o finansach publicznych katalogu środków publicznych, które stanowią niepodatkowe należności budżetowe, to nowość. Chodzi o należności takie, jak: kwoty dotacji podlegające zwrotowi, należności z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa, wpłaty nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych, wpłaty nadwyżek środków finansowych agencji wykonawczych, wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych, należności z tytułu zwrotu płatności dokonanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dochody pobierane przez jednostki budżetowe na podstawie odrębnych przepisów oraz pobrane przez samorządy dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych. Jak wynika z projektu ustawy, nie jest to jednak katalog zamknięty.

Ulgę w spłacie niepodatkowych należności budżetowych będą mogli otrzymać dłużnicy, którymi są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Luka w prawie

Doktor Irena Ożóg z kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy zwraca uwagę, że projekt ustawy o finansach publicznych wypełnia lukę w prawie publicznym, dając możliwość racjonalnego zarządzania niepodatkowymi należnościami publicznymi.

- Wprowadzenie ulg w spłacie niepodatkowych należności jest niezmiernie potrzebne, ponieważ Ordynacja podatkowa nie ma zastosowania do bardzo wielu świadczeń, które z punktu widzenia jednostek samorządowych odgrywają dużą rolę - uważa dr Mariusz Popławski z Katedry Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku. Dodaje on, że brak możliwości stosowania ulg w spłacie tych świadczeń powoduje, że samorządy mają związane ręce. Widząc ogromne problemy u podmiotów, które są zobowiązane do spełnienia danych świadczeń, nie mogą im pomóc.

- A zatem proponowana zmiana w ustawie o finansach publicznych będzie ważnym instrumentem prowadzenia polityki finansowej przez samorządy - mówi dr Mariusz Popławski.

Również dr Ryszard Sowiński, ekspert podatkowy Instytutu Sobieskiego, uważa, że instytucje publiczne powinny mieć możliwość umarzania należności zarówno cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych, ponieważ czasami przemawia za tym interes publiczny, a ochrona interesu publicznego jest podstawowym zadaniem państwa.

 

- Umorzenia powinny odbywać się jednak w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, a procedura podejmowania decyzji powinna minimalizować ryzyko korupcji - stwierdza dr Ryszard Sowiński.

Ulga ograniczona

Z projektu ustawy o finansach publicznych wynika jednak, że ulgi będzie można udzielać w przypadkach spłaty tylko niektórych zobowiązań.

Zdaniem dr. Mariusza Popławskiego ograniczenie ulg tylko do tych należności jest nieuzasadnione.

- Moim zdaniem zasady udzielania ulg powinny mieć zastosowanie do wszystkich należności, do których nie stosuje się Ordynacji podatkowej. Taki dychotomiczny podział byłby logicznym rozwiązaniem - stwierdza, dr Mariusz Popławski.

Przesłanki umorzenia

Doktor Irena Ożóg wyjaśnia, że nowa ustawa o finansach publicznych zawiera pięć warunków umarzania niepodatkowych należności, odraczania ich spłaty lub rozkładania na raty. Ulgę w spłacie będzie można zastosować m.in., gdy osoba fizyczna umrze lub gdy zlikwidowana zostanie firma i nie będzie możliwości wyegzekwowania należności, w przypadku gdy w postępowaniu egzekucyjnym koszty będą przewyższały należność, gdy jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej ulegnie likwidacji oraz jeśli ulgę będzie uzasadniał ważny interes dłużnika lub interes publiczny.

Jak podkreśla Irena Ożóg, o ile cztery z tych warunków są obarczone niskim lub żadnym stopniem uznaniowości urzędnika, o tyle ważny interes dłużnika lub interes publiczny jako przesłanka zastosowania ulg (stosowana również w Ordynacji podatkowej) zawsze budzi emocje z uwagi na jej subiektywność.

- Definiowanie tych pojęć przyniosłoby jednak więcej szkody niż pożytku - uważa nasza rozmówczyni. Również dr Ryszard Sowiński przyznaje, że precyzyjne określenie przesłanek umorzeń jest w praktyce niemożliwe.

- Dlatego ustawodawca musiał sięgnąć do pojęć niedookreślonych i powtórzył sformułowania użyte w Ordynacji podatkowej - wyjaśnia ekspert.

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien rozszerzyć możliwość stosowania ulg w spłacie do wszystkich niepodatkowych należności budżetowych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura udzielania ulg

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA