REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z ulgi mieszkaniowej trudno będzie korzystać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. ulga meldunkowa w PIT będzie zastąpiona ulgą mieszkaniową. Aby uniknąć podatku od sprzedaży nieruchomości, podatnik będzie musiał wydać przychód w ciągu dwóch lat. Podatnikom będzie trudno skorzystać z nowej ulgi, bo będą musieli dokonywać skomplikowanych wyliczeń.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który znajduje się już w Sejmie, wprowadzi kolejną w ciągu dwóch ostatnich lat rewolucję w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Od 1 stycznia 2009 r. zniknie ulga meldunkowa. Zastąpi ją nowa ulga (nazwijmy ją mieszkaniowa), która będzie polegała na tym, że podatnik, który w ciągu dwóch lat od momentu sprzedaży mieszkania lub domu wyda pieniądze z tej transakcji na inne cele mieszkaniowe, będzie zwolniony z podatku. Można powiedzieć, że to powrót do zwolnienia podatkowego, które w tym zakresie obowiązywało w ustawie o PIT do końca 2006 roku. Niestety, to tylko pozory. Nowa ulga będzie bardziej skomplikowana od jej poprzedniej wersji. Ta komplikacja będzie przejawiała się w konieczności obliczania podstawy opodatkowania według specjalnego wzoru, jeśli podatnik nie wyda wszystkich pieniędzy z przeprowadzonej transakcji w ciągu dwóch lat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Z nowego zwolnienia w pełni skorzystają tylko ci podatnicy, którzy przychód ze sprzedaży nieruchomości w całości przeznaczą na własne cele mieszkaniowe. Pozostali będą zobowiązani do zapłaty podatku zgodnie z następującą formułą: dochód ze sprzedaży - (dochód ze sprzedaży x wydatki na cele mieszkaniowe ÷ przychód ze sprzedaży). Podatek będzie zatem tym wyższy, im wyższy będzie dochód ze sprzedaży nieruchomości, a wydatki na cele mieszkaniowe niższe w relacji do przychodu - wyjaśnia Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand.

Co to oznacza? Podatnik, który nie wyda wszystkich zarobionych pieniędzy w ciągu dwóch lat na inne cele mieszkaniowe, będzie musiał złożyć korektę zeznania podatkowego wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty oraz zapłacić 19-proc. PIT wraz z odsetkami. Co więcej, odsetki będą naliczane od momentu złożenia pierwotnego zeznania podatkowego z wykazaną transakcją sprzedaży mieszkania lub domu, a nie od dnia złożenia korekty. Dziś każdy, kto sprzedaje mieszkanie, w którym przemieszkał przez co najmniej rok (musi być potwierdzone zameldowaniem na pobyt stały), podatku nie płaci, nawet gdyby zarobione na sprzedaży pieniądze przeznaczył na zakup samochodu lub przegrał w kasynie.

Więcej formalności

REKLAMA

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o PIT od 1 stycznia 2009 r. dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości mogą być zwolnione z podatku, pod warunkiem że w ciągu dwóch lat zostaną przeznaczone na cele mieszkaniowe. Zdaniem Aleksandry Kosonowskiej w porównaniu z aktualnie obowiązującą ulgą meldunkową nowe rozwiązanie nie w każdym przypadku pozwoli na pełne zwolnienie z PIT dochodów ze sprzedaży nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Tomasza Rysiaka, prawnika w Kancelarii Magnusson, Ministerstwo Finansów zaproponowało dosyć skomplikowaną formułę obliczania wysokości zwolnienia od PIT. Podatnicy, którzy przeznaczyli całość przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe, będą mogli skorzystać ze zwolnienia w całości.

- Opodatkowanie dochodu ze sprzedaży nieruchomości nastąpi jednak w przypadku, gdy tylko część przychodu zostanie przeznaczona przez podatnika na zakup kolejnej nieruchomości - mówi Tomasz Rysiak.

W takim przypadku kwota dochodu ze sprzedaży nieruchomości, która będzie objęta zwolnieniem z PIT, zostanie obliczona na podstawie iloczynu kosztów z tytułu sprzedaży nieruchomości i udziału wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe w przychodzie uzyskanym z tytułu sprzedaży uprzednio posiadanej nieruchomości.

Ekspert dodaje, że w praktyce będzie to oznaczać, że podatnik, który nie przeznaczy całego przychodu na cele mieszkaniowe, nie będzie mógł twierdzić, że nadal przecież cały dochód osiągnięty z tytułu sprzedaży nieruchomości został przeznaczony na cele mieszkaniowe, a tym samym powinien być zwolniony z PIT.

Wprowadzenie nowego zwolnienia, w porównaniu z aktualnie obowiązującą ulgą meldunkową, oznacza przede wszystkim więcej obowiązków formalnych dla podatników. Od 1 stycznia 2009 r. dochody z odpłatnego zbycia mają być wykazywane w specjalnym zeznaniu rocznym.

- W przypadku niespełnienia warunków do pełnego zwolnienia podatnicy będą zobowiązani do skorygowania zeznania i zapłaty zaległego podatku. Co ważne, odsetki od zaległego podatku będą liczone wstecznie od momentu złożenia pierwotnego zeznania (czyli za okres dwóch lat) - ostrzega Aleksandra Kosonowska.

Nasza rozmówczyni radzi, aby składając zeznanie podatkowe za rok, w którym miała miejsce sprzedaż nieruchomości, starannie oszacować, w jakim zakresie uzyskany z tego tytułu przychód będzie przeznaczony na cele mieszkaniowe.

Zawiłe wyliczenia

Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, uważa, że tak szybkie majstrowanie przy uldze dotyczącej opodatkowania zysków ze zbycia nieruchomości musi budzić niepokój. Zaledwie po dwóch latach jej obowiązywania w obecnym kształcie ma ona ulec kolejnym modyfikacjom. Ulga meldunkowa ma zostać uchylona, ponieważ, jak się to uzasadnia, mechanizm tej ulgi nie działał prawidłowo. W związku z tym proponuje się wprowadzenie nowego rozwiązania, polegającego na zwolnieniu z opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeśli przychód uzyskany z tego zbycia podatnik przeznaczy na określone w ustawie własne cele mieszkaniowe.

- Cele mieszkaniowe zostały określone dość szeroko i obejmują nabywanie nie tylko w Polsce, ale także całej Unii, Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz Szwajcarii, a także spłatę kredytów lub pożyczek mieszkaniowych - zauważa Katarzyna Bieńkowska.

Pozytywną zmianą jest to, że nowe regulacje mają dotyczyć także nieruchomości gruntowych (działek) czy też budynków niemieszkalnych i lokali użytkowych.

 

Katarzyna Bieńkowska wskazuje od razu, że diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Warunkiem skorzystania z nowego zwolnienia będzie wydatkowanie - począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie - przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia na własne cele mieszkaniowe. Pozornie wygląda to na powrót do podobnych rozwiązań sprzed ulgi meldunkowej, ale zwolnienie obowiązuje do wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

- Opodatkowaniu podlegać będzie dodatnia różnica pomiędzy dochodem a dochodem zwolnionym. Formuła ta niepotrzebnie komplikuje zwolnienie i będzie z pewnością w praktyce źródłem sporów i kontrowersji. Skorzystanie ze zwolnienia będzie wiązało się także z obowiązkami dokumentacyjnymi, a niedopełnienie ich będzie skutkować koniecz-nością korekty i zapłatą podatku z odsetkami za zwłokę. To wszystko oznacza zaostrzenie warunków zwolnienia w stosunku do stanu obecnego i jego daleko posunięte skomplikowanie - twierdzi Katarzyna Bieńkowska.

Pozytywne podejście

Patrząc na planowane zmiany z punktu widzenia podatnika Eliza Skotnicka, starszy konsultant w Ernst & Young, ocenia propozycję resortu finansów jako dobrą. Jej zdaniem, podatnik będzie mógł realizować swe cele mieszkaniowe także w innych niż Polska krajach UE, EOG lub w Szwajcarii i nadal korzystać ze zwolnienia. Może to zainteresować osoby chcące inwestować w nieruchomości położone za granicą.

- Należy jednak pamiętać, że inwestycje takie muszą być przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - podkreśla Eliza Skotnicka.

Wskazuje również, że korzystanie z nowej ulgi nie będzie wiązało się już z koniecznością złożenia oświadczenia o zamiarze przeznaczenia środków na cele mieszkaniowe. W zamian podatnik będzie wykazywał dochód w odrębnym zeznaniu rocznym.

- Konstrukcja ta powoduje, że jeśli planowane wydatki na reinwestycję nie zostaną poczynione w ciągu dwóch lat lub ich kwota ulegnie zmianie, konieczne będzie złożenie korekty zeznania wraz z wyjaśnieniem jej przyczyn, zapłata podatku oraz odsetek za zwłokę, co stanowić będzie dla podatnika dodatkowy ciężar administracyjny i finansowy - podsumowuje nasza rozmówczyni z Ernst & Young.

19 proc. wynosi od 1 stycznia 2007 r. PIT od sprzedaży nieruchomości. Płacony jest od dochodu

10 proc. wynosił do 31 grudnia 2006 r. PIT od sprzedaży nieruchomości. Płacony jest od przychodu

19 proc. będzie wynosił od 1 stycznia 2009 r. PIT od sprzedaży nieruchomości. Płacony będzie od dochodu

CELE MIESZKANIOWE DLA NOWEJ ULGI PODATKOWEJ

Za wydatki na cele mieszkaniowe będzie się uważać m.in.:

• wydatki poniesione na:

a) nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b) nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, domu lub udziału w takim prawie,

c) nabycie gruntu lub udziału w gruncie,

d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

• wydatki, poniesione na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na nabycie lub wybudowanie zbywanej nieruchomości lub prawa majątkowego w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga mieszkaniowa w praktyce

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA