REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od grudnia prostsze przepisy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli prezydent podpisze nowelizację VAT, od grudnia zmienią się zasady korzystania z ulgi na złe długi. Jeśli faktura nie będzie zapłacona przez 180 dni, można będzie skorzystać z ulgi.

Rozmawiamy z ANETĄ POŻAROWSKĄ, doradcą podatkowym, ekspertem w zakresie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sejm 15 października uchwalił nowelizację ustawy o VAT. To duża nowelizacja. Jakie rozwiązania wprowadzi?

- Dużo zmian jest porządkowych, ale są też merytoryczne. Tę nowelizację można podzielić na cztery główne obszary. Pierwszy dotyczy rozliczeń wewnątrzwspólnotowych i międzynarodowych. Drugi to zmiany w opodatkowaniu transakcji krajowych. Trzeci obszar to terminy odliczania i zwrotu VAT. I czwarty - pozostałe zmiany m.in. odnoszące się do wyboru formy rozliczeń i likwidacji niektórych sankcji.

Na jakie rozwiązanie warto zwrócić szczególną uwagę?

REKLAMA

- Na ulgę na złe długi, która została wprowadzona w ostatniej chwili. Od 1 grudnia, kiedy nowelizacja wchodzi w życie, jeśli faktura nie będzie zapłacona przez 180 dni, można będzie skorzystać z ulgi. Po zmianie podatnik, który nie zapłaci faktur, będzie korygować VAT wstecz i dodatkowo zapłaci odsetki. Zapłata karnych odsetek od niezapłaconej faktury jest lepszym pomysłem niż stosowane dziś wezwanie do zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieni się w rozliczeniach wewnątrzwspólnotowych i międzynarodowych?

- Przede wszystkich zostaną wprowadzone liczne uproszczenia.

Przykładem są składy konsygnacyjne?

- Tak. Przede wszystkim zniknie obowiązek rejestracji dla celów VAT zagranicznych przedsiębiorców, którzy przywożą towary do magazynów konsygnacyjnych w Polsce. Również polscy przedsiębiorcy wywożący towary do magazynów w innych krajach nie będą musieli rejestrować się tam dla VAT.

To co się zmieni w tym zakresie?

- Po zmianie przemieszczenie towarów do magazynu konsygnacyjnego zlokalizowanego w Polsce spowoduje powstanie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów u polskiego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE.

Jak będzie w sytuacji, gdy towar zostanie przewieziony do magazynu w innym państwie członkowskim?

- Wówczas obowiązek podatkowy powstanie według reguł podstawowych obowiązujących w tym innym państwie członkowskim.

 

Dużym uproszczeniem będzie rozliczanie importu w deklaracjach.

- Rzeczywiście, takie rozwiązanie będzie wprowadzone. Dla towarów objętych w Polsce procedurą uproszczoną, gdy okresem rozliczeniowym jest miesiąc, podatnik, będzie mógł wykazać kwotę VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji VAT składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jakie nowe rozwiązania będziemy stosować w rozliczeniach krajowych?

- Tu też jest sporo zmian. Jednak na szczególną uwagę zasługuje zmiana w VAT przy obrocie nieruchomościami. Zgodnie z nowymi zasadami sprzedaż używanych nieruchomości będzie co do zasady zwolniona z VAT, ale sprzedający będzie mógł w niektórych przypadkach z tego zwolnienia rezygnować i wybrać tzw. opcję opodatkowania.

Nowością dla przedsiębiorców będą dużo krótsze niż dziś terminy zwrotów podatku.

- Tak. Tu nastąpi duża zmiana. Dziś zwrot VAT następuje w terminie 180 dni, a w trybie przyspieszonym w ciągu 60 dni. Po zmianie terminem podstawowym ma być 60 dni, a termin przyspieszony to 25 dni.

Czyli 180-dniowy termin zwrotu zniknie?

- Niestety, nie. Ten termin nadal będzie obowiązywał dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy nie złożą zabezpieczenia majątkowego, oraz dla podatników niewykonujących w danym okresie czynności opodatkowanych.

Zlikwidowano kaucję gwarancyjną. To dobry pomysł?

- Tak. Jednak z jednej strony zlikwidowano kaucję, ale z drugiej wprowadzono zabezpieczenie majątkowe. W przyszłości zabezpieczenie to może być kwestionowane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Aneta Pożarowska, doradca podatkowy, ekspert w zakresie VAT

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA