REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcja za brak kasy to błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 grudnia zniknie ogólna sankcja w podatku od towarów i usług. Nadal będzie obowiązywać 30-proc. sankcja za nieterminową instalację kasy fiskalnej. Zdaniem ekspertów nowy przepis o sankcji dla kas może być niezgodny z prawem U.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Już 1 grudnia z ustawy o podatku od towarów i usług zniknie ogólna 30-proc. sankcja za niewłaściwe rozliczenie VAT. Ta zmiana była konieczna. Jej zgodność z konstytucją podważył Trybunał Konstytucyjny i za naruszającą prawo wspólnotowe uznał Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Niestety z lekcji TK i ETS nasz ustawodawca nie do końca wyciągnął wnioski. W ustawie o VAT nadal zostanie utrzymana 30-proc. sankcja za brak kasy fiskalnej. Co więcej, od początku grudnia będzie ona obowiązywać w zmienionej formie. Nie będzie ona jak dziś sankcją za nieewidencjonowanie obrotów na kasie, a będzie dodatkowym zobowiązaniem podatkowym, które w decyzji określi fiskus. Nowy przepis w tym zakresie jest wręcz kopią dzisiejszej ogólnej sankcji VAT.

Eksperci twierdzą, że to błąd, który znów może być przedmiotem oceny Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

- Projektodawca trafił kulą w płot. Propozycja dotycząca sankcji z tytułu niedopełnienia obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych, która znalazła się w noweli ustawy o VAT, to wielki błąd - ocenia zmianę Marcin Chomiuk, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Dwie różne sankcje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Likwidacja 30-proc. sankcji VAT związanej z nieprawidłowym deklarowaniem kwot VAT jest rozwiązaniem właściwym. Sankcja 30-proc. VAT naliczonego za brak kas rejestrujących wynikająca z art. 111 ust. 2 ustawy o VAT cały czas jednak zostaje w ustawie, choć zmodyfikowano w nowelizacji nieco jej nazewnictwo. Nie jest to już utrata prawa do odliczenia 30 proc. podatku naliczonego, ale dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30 proc. podatku naliczonego. Zdaniem Władysława Vargi, doradcy podatkowego w Taxpoint, sam mechanizm pozostanie jednak praktycznie bez zmian, a należy pamiętać, że w świetle orzecznictwa polskich sądów administracyjnych sankcja za brak kas jest sprzeczna z prawem wspólnotowym (np. wyrok z 3 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 146/08; wyrok z 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 280/08). Sądy powołują tutaj zasadę neutralności VAT dla podatników oraz zasadę proporcjonalności, zgodnie z którą podjęte środki muszą być właściwe dla zagwarantowania osiągnięcia zamierzonego celu (np. zapobiegania nadużyciom), nie mogą wykraczać poza to, co jest konieczne dla jego osiągnięcia i powodować nadmiernych obciążeń.

- Zmiana nazewnictwa dokonana w nowelizacji z wyłączenia prawa do odliczenia 30 proc. podatku naliczonego na dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty podatku naliczonego niczego tu nie zmienia - stwierdza Władysław Varga.

Wzgląd na prawo UE

Z ustawy o VAT zostaną usunięte przepisy dotyczące ogólnej sankcji VAT, co uzasadnione jest zasadniczo jej niezgodnością z prawem wspólnotowym. Według Jerzego Martiniego, doradcy podatkowego w Baker & McKenzie, jest to kwestia wysoce problematyczna - wydaje się, że w rzeczywistości przepisy o ogólnej sankcji VAT nie naruszają prawa wspólnotowego. Tego typu przepisy sankcyjne nie są po prostu zharmonizowane z dyrektywą - państwa członkowskie mają w tym względzie pewną swobodę.

 

- Natomiast obecne przepisy dotyczące sankcji za brak ewidencji za pomocą kas rejestrujących są niezgodne z prawem wspólnotowym. Przepisy te zakazują bowiem odliczenia 30 proc. podatku naliczonego związanego ze sprzedażą, która powinna być ewidencjonowana za pomocą kasy.

- Taka konstrukcja, poprzez utrzymanie wyłączenia w prawie do odliczenia o charakterze ogólnym wydaje się naruszać prawo UE - tłumaczy Jerzy Martini.

REKLAMA

Dodaje, że nowelizacja idzie w kierunku ograniczenia ryzyka uznania omawianych przepisów za niezgodne z prawem wspólnotowym - zakłada ona, że nie będzie to już zakaz odliczenia 30 proc. kwot podatku naliczonego, lecz nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego odpowiadającej 30 proc. kwoty VAT naliczonego.

- Ustawodawca przyjmuje konstrukcje obecnej sankcji ogólnej, którą usuwa w trosce o zgodność z prawem wspólnotowym. Istnieje pewne prawdopodobieństwo, że ETS będzie musiał rozstrzygnąć problem ewentualnej niezgodności tego rozwiązania z prawem wspólnotowym - podkreśla nasz rozmówca z Baker & McKenzie.

Również Marcin Chomiuk twierdzi, że wygląda na to, że projektodawca chciał uniknąć zarzutu, że dotychczasowa regulacja, która odmawiała podatnikowi prawa do odliczenia 30 proc. podatku naliczonego, jest niezgodna z dyrektywą. Nie można bez zgody Komisji ograniczać prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego. Wprowadzono jednak przepis, który wykorzystuje mechanizm tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego, którego zgodność z dyrektywą już została podana w wątpliwość.

- Tym samym może się okazać, że przepis noweli okaże się sprzeczny z dyrektywą zanim wejdzie w życie. Może to wskazywać na niedostatek kompetencji projektodawcy, który chcąc wprowadzić sankcję za niedopełnienie obowiązków podatkowych mógł to zrobić wprowadzając odpowiedni przepis w ustawie - jako sankcję właśnie, a nie dodatkowe zobowiązanie w VAT - ostrzega Marcin Chomiuk.

Brak konsekwencji

Zdaniem Władysława Vargi w całej tej sytuacji nie sposób nie dostrzec pewnego braku konsekwencji, być może wynikającego z genezy nowelizacji będącej kompilacją kilku różnych projektów: jedną ręką ustawodawca usuwa sankcję VAT za nieprawidłowe rozliczenia, drugą wpisuje ją za brak kas.

- Taka podatkowa niespójność nie wpływa korzystnie na poczucie pewności prawa u podatników, mimo że ogólnie ostatnią nowelizację VAT należy ocenić zdecydowanie pozytywnie - podsumowuje Władysław Varga.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sankcje określone w ustawie o VAT

TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY O SANKCJI VAT

Stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, dodatkowego zobowiązania - sankcji VAT i odpowiedzialności za przestępstwo albo wykroczenie skarbowe w postępowaniu karnym skarbowym narusza konstytucję - uznał Trybunał Konstytucyjny w wyroku P 43/06.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

REKLAMA

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

REKLAMA