REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwo można uniknąć sankcji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik za błędne rozliczenia VAT może zostać ukarany 30-proc. sankcją. Od 1 grudnia sankcja ta zostanie jednak usunięta z przepisów. Podatnik, który chce uniknąć karnego zobowiązania, powinien odwoływać się od decyzji.

Podatnikowi, który nieprawidłowo rozliczy VAT, urząd skarbowy ma prawo określić w decyzji prawidłową kwotę podatku i dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30-proc. kwoty zaniżenia lub zawyżenia. To ogólna, 30-proc. sankcja VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Już za dwa tygodnie - bo 1 grudnia - z przepisów ustawy o VAT zniknie ta sankcja. Do tego dnia fiskus ma prawo wymierzać tę karę podatnikom. Jest jednak sposób, aby jej uniknąć. Wystarczy, że podatnik, który przed 1 grudnia otrzyma decyzję z wymierzoną 30-proc. sankcją, odwoła się od niej. Nowelizacja ustawy o VAT zakłada bowiem, że nowe przepisy - czyli te, które zlikwidują zobowiązanie sankcyjne - będą miały zastosowanie również do postępowań wszczętych przed 1 grudnia, ale niezakończonych decyzją ostateczną przed tą datą.

Statystyka fiskusa

Do Gazety Prawnej docierają sygnały, że urzędy skarbowe pracują jak w ukropie, aby przed 1 grudnia wydać jak najwięcej decyzji z orzeczoną sankcją VAT.

- Urzędy skarbowe w pośpiechu przeprowadzają postępowania w zakresie 30-proc. zobowiązania VAT. Wszystko po to, aby przed znowelizowaniem przepisów ukarać jak najwięcej podatników - mówi jeden z pełnomocników uczestniczący w takiej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w izbach skarbowych wyglądają statystyki w tym zakresie. Dane zebrane przez izby nie potwierdzają doniesień naszych czytelników.

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podaje, że w województwie pomorskim liczba decyzji wymiarowych w VAT, którymi urzędy skarbowe nałożyły na podatników 30-proc. sankcję, wyniosła w 2008 roku 425, a w 2007 roku - 1681. Podobnie jest w innych regionach kraju.

W województwie zachodniopomorskim przeprowadzono w 2008 roku 275 postępowań w zakresie sankcji VAT, w 2007 roku - 299; w woj. podlaskim w 2008 roku - 57, a w 2007 roku - 80; w woj. warmińsko-mazurskim w 2008 roku - 104, a w 2007 roku - 124; w woj. świętokrzyskim były to odpowiednio liczby 132 dla 2008 roku i 136 dla 2007 roku; w woj. mazowieckim w 2008 roku wydano 579 decyzji, a w 2007 roku - 863 decyzje; w województwie łódzkim urzędy w 2008 roku wydały 502 decyzje ustalające 30-proc. dodatkowe zobowiązanie VAT, podczas gdy w 2007 roku były to 1884 decyzje; w województwie opolskim w 2008 roku wydano 211 takich decyzji, a w 2007 roku - 341; w kujawsko-pomorskim w 2008 roku przeprowadzono 333 postępowania, a 2007 roku - 786; w woj. małopolskim w 2008 roku wydano 718 decyzji, a w 2007 roku - 939 takich dokumentów.

Wszystko dzięki TK

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 września 2007 r. (sygn. akt P 43/06) sprawił, że ustawodawca postanowił wyeliminować 30-proc. sankcję w VAT z obrotu prawnego i uchylić art. 109 ust. 4-8 ustawy wobec wszystkich podatników, nie tylko osób fizycznych. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Kamiński, doradca podatkowy, starszy menedżer w ITA Doradztwo Podatkowe, który wyjaśnia, że zmiany w ustawie o VAT obejmą postępowania wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną przed datą wejścia w życie noweli. Dlatego nie mógłby dziwić wzrost aktywności organów administracji podatkowej w toczących się postępowaniach zagrożonych sankcją.

- Zaniżenie podatku należnego do zapłaty bądź zawyżenie podatku naliczonego do zwrotu rzadko jest wynikiem prostego błędu w sporządzaniu deklaracji VAT-7. Najczęściej następuje w warunkach błędnej interpretacji skomplikowanej sytuacji prawnopodatkowej - podkreśla Marek Kamiński.

Dodaje, że postępowania w takich sprawach trwają wiele miesięcy i rozstrzygnięcia nie kończą się w I instancji. Trudno w tej chwili oceniać, jak sądy administracyjne będą patrzeć na decyzje organów podatkowych wydane w ostatniej chwili w listopadzie 2008 r.

- Z pewnością na wyroki będzie miała wpływ ocena faktycznych przyczyn zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, a nie moment wszczęcia postępowania - argumentuje nasz rozmówca z ITA Doradztwo Podatkowe.

 

Staranne decyzje

Zakładając zgodność przepisów o sankcji VAT z prawem wspólnotowym, organy podatkowe mogą obecnie sankcję tę wymierzać. Oczywiście, obowiązuje je w tym przypadku zwykły standard staranności w prowadzeniu postępowania. Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zgodnie z przepisem przejściowym zamieszczonym w ustawie nowelizującej ustawę o VAT, do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed 1 grudnia 2008 r. (dniem wejścia w życie zmian do ustawy o VAT) zastosowanie znajdą nowe przepisy. Według Ordynacji podatkowej, decyzja nieostateczna to taka, od której nie przysługuje odwołanie - więc decyzja organu II instancji lub decyzja, od której odwołania nie złożono.

- Zatem podatnicy, którym zostanie doręczona decyzja m.in. ustalająca dodatkowe zobowiązanie podatkowe, powinni się od niej odwołać - w toku postępowania odwoławczego, powołując się już na nową ustawę. W ten sposób mogą uchronić się przed tym obciążeniem - radzi Hanna Filipczyk.

Przypomina też, że niebawem, bo 20 listopada, przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości odbędzie się rozprawa w sprawie sankcji (C-502/07). Na sam wyrok trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Nadzieja w odwołaniu

Od 1 grudnia sankcja nie będzie ustalana w postępowaniach, które przed 1 grudnia 2008 r. nie zostaną zakończone decyzją ostateczną. W związku z tym organy starają się zakończyć prowadzone postępowania przed wejściem w życie noweli, tak by móc ustalić sankcję. Czasem - jak podkreśla Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy - nie pozostaje to bez wpływu na jakość tych decyzji.

- Przepis przejściowy nowelizacji ustawy o VAT odwołuje się do pojęcia decyzji ostatecznej, zdefiniowanej w przepisach Ordynacji podatkowej, jako decyzji, od której nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym. Decyzja taka to decyzja wydana w I instancji, jeśli minie termin do złożenia odwołania, oraz decyzje wydawane w II instancji - podpowiada Andrzej Nikończyk.

Podkreśla również, że dopiero po doręczeniu decyzji jest ona wiążąca i mogłaby być uznawana za ostateczną. Sam pośpiech organów, by doręczyć podatnikom decyzje przed 1 grudnia, ma sens tylko, gdy chodzi o decyzje wydawane w II instancji, bowiem od decyzji I-instancyjnych wystarczy się odwołać, by nie stały się one ostateczne.

- Nawet jeśli organ doręczy nam decyzję II-instancyjną przez 1 grudnia, to jeśli zostanie ona uchylona przez sąd administracyjny (np. z powodu błędów proceduralnych, o które łatwo podczas kończenia postępowania w pośpiechu), to później nie będzie już możliwości ustalenia sankcji - podsumowuje Andrzej Nikończyk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak odwołać się od decyzji w sprawie sankcji

1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT zniknie 30-proc. sankcja za błędy w rozliczeniach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA