REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwo można uniknąć sankcji VAT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik za błędne rozliczenia VAT może zostać ukarany 30-proc. sankcją. Od 1 grudnia sankcja ta zostanie jednak usunięta z przepisów. Podatnik, który chce uniknąć karnego zobowiązania, powinien odwoływać się od decyzji.

Podatnikowi, który nieprawidłowo rozliczy VAT, urząd skarbowy ma prawo określić w decyzji prawidłową kwotę podatku i dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30-proc. kwoty zaniżenia lub zawyżenia. To ogólna, 30-proc. sankcja VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Już za dwa tygodnie - bo 1 grudnia - z przepisów ustawy o VAT zniknie ta sankcja. Do tego dnia fiskus ma prawo wymierzać tę karę podatnikom. Jest jednak sposób, aby jej uniknąć. Wystarczy, że podatnik, który przed 1 grudnia otrzyma decyzję z wymierzoną 30-proc. sankcją, odwoła się od niej. Nowelizacja ustawy o VAT zakłada bowiem, że nowe przepisy - czyli te, które zlikwidują zobowiązanie sankcyjne - będą miały zastosowanie również do postępowań wszczętych przed 1 grudnia, ale niezakończonych decyzją ostateczną przed tą datą.

Statystyka fiskusa

Do Gazety Prawnej docierają sygnały, że urzędy skarbowe pracują jak w ukropie, aby przed 1 grudnia wydać jak najwięcej decyzji z orzeczoną sankcją VAT.

REKLAMA

- Urzędy skarbowe w pośpiechu przeprowadzają postępowania w zakresie 30-proc. zobowiązania VAT. Wszystko po to, aby przed znowelizowaniem przepisów ukarać jak najwięcej podatników - mówi jeden z pełnomocników uczestniczący w takiej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w izbach skarbowych wyglądają statystyki w tym zakresie. Dane zebrane przez izby nie potwierdzają doniesień naszych czytelników.

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podaje, że w województwie pomorskim liczba decyzji wymiarowych w VAT, którymi urzędy skarbowe nałożyły na podatników 30-proc. sankcję, wyniosła w 2008 roku 425, a w 2007 roku - 1681. Podobnie jest w innych regionach kraju.

W województwie zachodniopomorskim przeprowadzono w 2008 roku 275 postępowań w zakresie sankcji VAT, w 2007 roku - 299; w woj. podlaskim w 2008 roku - 57, a w 2007 roku - 80; w woj. warmińsko-mazurskim w 2008 roku - 104, a w 2007 roku - 124; w woj. świętokrzyskim były to odpowiednio liczby 132 dla 2008 roku i 136 dla 2007 roku; w woj. mazowieckim w 2008 roku wydano 579 decyzji, a w 2007 roku - 863 decyzje; w województwie łódzkim urzędy w 2008 roku wydały 502 decyzje ustalające 30-proc. dodatkowe zobowiązanie VAT, podczas gdy w 2007 roku były to 1884 decyzje; w województwie opolskim w 2008 roku wydano 211 takich decyzji, a w 2007 roku - 341; w kujawsko-pomorskim w 2008 roku przeprowadzono 333 postępowania, a 2007 roku - 786; w woj. małopolskim w 2008 roku wydano 718 decyzji, a w 2007 roku - 939 takich dokumentów.

Wszystko dzięki TK

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 września 2007 r. (sygn. akt P 43/06) sprawił, że ustawodawca postanowił wyeliminować 30-proc. sankcję w VAT z obrotu prawnego i uchylić art. 109 ust. 4-8 ustawy wobec wszystkich podatników, nie tylko osób fizycznych. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Kamiński, doradca podatkowy, starszy menedżer w ITA Doradztwo Podatkowe, który wyjaśnia, że zmiany w ustawie o VAT obejmą postępowania wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną przed datą wejścia w życie noweli. Dlatego nie mógłby dziwić wzrost aktywności organów administracji podatkowej w toczących się postępowaniach zagrożonych sankcją.

- Zaniżenie podatku należnego do zapłaty bądź zawyżenie podatku naliczonego do zwrotu rzadko jest wynikiem prostego błędu w sporządzaniu deklaracji VAT-7. Najczęściej następuje w warunkach błędnej interpretacji skomplikowanej sytuacji prawnopodatkowej - podkreśla Marek Kamiński.

Dodaje, że postępowania w takich sprawach trwają wiele miesięcy i rozstrzygnięcia nie kończą się w I instancji. Trudno w tej chwili oceniać, jak sądy administracyjne będą patrzeć na decyzje organów podatkowych wydane w ostatniej chwili w listopadzie 2008 r.

- Z pewnością na wyroki będzie miała wpływ ocena faktycznych przyczyn zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, a nie moment wszczęcia postępowania - argumentuje nasz rozmówca z ITA Doradztwo Podatkowe.

 

Staranne decyzje

Zakładając zgodność przepisów o sankcji VAT z prawem wspólnotowym, organy podatkowe mogą obecnie sankcję tę wymierzać. Oczywiście, obowiązuje je w tym przypadku zwykły standard staranności w prowadzeniu postępowania. Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zgodnie z przepisem przejściowym zamieszczonym w ustawie nowelizującej ustawę o VAT, do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed 1 grudnia 2008 r. (dniem wejścia w życie zmian do ustawy o VAT) zastosowanie znajdą nowe przepisy. Według Ordynacji podatkowej, decyzja nieostateczna to taka, od której nie przysługuje odwołanie - więc decyzja organu II instancji lub decyzja, od której odwołania nie złożono.

- Zatem podatnicy, którym zostanie doręczona decyzja m.in. ustalająca dodatkowe zobowiązanie podatkowe, powinni się od niej odwołać - w toku postępowania odwoławczego, powołując się już na nową ustawę. W ten sposób mogą uchronić się przed tym obciążeniem - radzi Hanna Filipczyk.

Przypomina też, że niebawem, bo 20 listopada, przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości odbędzie się rozprawa w sprawie sankcji (C-502/07). Na sam wyrok trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Nadzieja w odwołaniu

Od 1 grudnia sankcja nie będzie ustalana w postępowaniach, które przed 1 grudnia 2008 r. nie zostaną zakończone decyzją ostateczną. W związku z tym organy starają się zakończyć prowadzone postępowania przed wejściem w życie noweli, tak by móc ustalić sankcję. Czasem - jak podkreśla Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy - nie pozostaje to bez wpływu na jakość tych decyzji.

- Przepis przejściowy nowelizacji ustawy o VAT odwołuje się do pojęcia decyzji ostatecznej, zdefiniowanej w przepisach Ordynacji podatkowej, jako decyzji, od której nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym. Decyzja taka to decyzja wydana w I instancji, jeśli minie termin do złożenia odwołania, oraz decyzje wydawane w II instancji - podpowiada Andrzej Nikończyk.

Podkreśla również, że dopiero po doręczeniu decyzji jest ona wiążąca i mogłaby być uznawana za ostateczną. Sam pośpiech organów, by doręczyć podatnikom decyzje przed 1 grudnia, ma sens tylko, gdy chodzi o decyzje wydawane w II instancji, bowiem od decyzji I-instancyjnych wystarczy się odwołać, by nie stały się one ostateczne.

- Nawet jeśli organ doręczy nam decyzję II-instancyjną przez 1 grudnia, to jeśli zostanie ona uchylona przez sąd administracyjny (np. z powodu błędów proceduralnych, o które łatwo podczas kończenia postępowania w pośpiechu), to później nie będzie już możliwości ustalenia sankcji - podsumowuje Andrzej Nikończyk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak odwołać się od decyzji w sprawie sankcji

1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT zniknie 30-proc. sankcja za błędy w rozliczeniach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA