REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwo można uniknąć sankcji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik za błędne rozliczenia VAT może zostać ukarany 30-proc. sankcją. Od 1 grudnia sankcja ta zostanie jednak usunięta z przepisów. Podatnik, który chce uniknąć karnego zobowiązania, powinien odwoływać się od decyzji.

Podatnikowi, który nieprawidłowo rozliczy VAT, urząd skarbowy ma prawo określić w decyzji prawidłową kwotę podatku i dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30-proc. kwoty zaniżenia lub zawyżenia. To ogólna, 30-proc. sankcja VAT.

REKLAMA

Już za dwa tygodnie - bo 1 grudnia - z przepisów ustawy o VAT zniknie ta sankcja. Do tego dnia fiskus ma prawo wymierzać tę karę podatnikom. Jest jednak sposób, aby jej uniknąć. Wystarczy, że podatnik, który przed 1 grudnia otrzyma decyzję z wymierzoną 30-proc. sankcją, odwoła się od niej. Nowelizacja ustawy o VAT zakłada bowiem, że nowe przepisy - czyli te, które zlikwidują zobowiązanie sankcyjne - będą miały zastosowanie również do postępowań wszczętych przed 1 grudnia, ale niezakończonych decyzją ostateczną przed tą datą.

Statystyka fiskusa

Do Gazety Prawnej docierają sygnały, że urzędy skarbowe pracują jak w ukropie, aby przed 1 grudnia wydać jak najwięcej decyzji z orzeczoną sankcją VAT.

- Urzędy skarbowe w pośpiechu przeprowadzają postępowania w zakresie 30-proc. zobowiązania VAT. Wszystko po to, aby przed znowelizowaniem przepisów ukarać jak najwięcej podatników - mówi jeden z pełnomocników uczestniczący w takiej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w izbach skarbowych wyglądają statystyki w tym zakresie. Dane zebrane przez izby nie potwierdzają doniesień naszych czytelników.

REKLAMA

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podaje, że w województwie pomorskim liczba decyzji wymiarowych w VAT, którymi urzędy skarbowe nałożyły na podatników 30-proc. sankcję, wyniosła w 2008 roku 425, a w 2007 roku - 1681. Podobnie jest w innych regionach kraju.

W województwie zachodniopomorskim przeprowadzono w 2008 roku 275 postępowań w zakresie sankcji VAT, w 2007 roku - 299; w woj. podlaskim w 2008 roku - 57, a w 2007 roku - 80; w woj. warmińsko-mazurskim w 2008 roku - 104, a w 2007 roku - 124; w woj. świętokrzyskim były to odpowiednio liczby 132 dla 2008 roku i 136 dla 2007 roku; w woj. mazowieckim w 2008 roku wydano 579 decyzji, a w 2007 roku - 863 decyzje; w województwie łódzkim urzędy w 2008 roku wydały 502 decyzje ustalające 30-proc. dodatkowe zobowiązanie VAT, podczas gdy w 2007 roku były to 1884 decyzje; w województwie opolskim w 2008 roku wydano 211 takich decyzji, a w 2007 roku - 341; w kujawsko-pomorskim w 2008 roku przeprowadzono 333 postępowania, a 2007 roku - 786; w woj. małopolskim w 2008 roku wydano 718 decyzji, a w 2007 roku - 939 takich dokumentów.

Wszystko dzięki TK

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 września 2007 r. (sygn. akt P 43/06) sprawił, że ustawodawca postanowił wyeliminować 30-proc. sankcję w VAT z obrotu prawnego i uchylić art. 109 ust. 4-8 ustawy wobec wszystkich podatników, nie tylko osób fizycznych. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Kamiński, doradca podatkowy, starszy menedżer w ITA Doradztwo Podatkowe, który wyjaśnia, że zmiany w ustawie o VAT obejmą postępowania wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną przed datą wejścia w życie noweli. Dlatego nie mógłby dziwić wzrost aktywności organów administracji podatkowej w toczących się postępowaniach zagrożonych sankcją.

REKLAMA

- Zaniżenie podatku należnego do zapłaty bądź zawyżenie podatku naliczonego do zwrotu rzadko jest wynikiem prostego błędu w sporządzaniu deklaracji VAT-7. Najczęściej następuje w warunkach błędnej interpretacji skomplikowanej sytuacji prawnopodatkowej - podkreśla Marek Kamiński.

Dodaje, że postępowania w takich sprawach trwają wiele miesięcy i rozstrzygnięcia nie kończą się w I instancji. Trudno w tej chwili oceniać, jak sądy administracyjne będą patrzeć na decyzje organów podatkowych wydane w ostatniej chwili w listopadzie 2008 r.

- Z pewnością na wyroki będzie miała wpływ ocena faktycznych przyczyn zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, a nie moment wszczęcia postępowania - argumentuje nasz rozmówca z ITA Doradztwo Podatkowe.

 

Staranne decyzje

Zakładając zgodność przepisów o sankcji VAT z prawem wspólnotowym, organy podatkowe mogą obecnie sankcję tę wymierzać. Oczywiście, obowiązuje je w tym przypadku zwykły standard staranności w prowadzeniu postępowania. Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zgodnie z przepisem przejściowym zamieszczonym w ustawie nowelizującej ustawę o VAT, do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed 1 grudnia 2008 r. (dniem wejścia w życie zmian do ustawy o VAT) zastosowanie znajdą nowe przepisy. Według Ordynacji podatkowej, decyzja nieostateczna to taka, od której nie przysługuje odwołanie - więc decyzja organu II instancji lub decyzja, od której odwołania nie złożono.

- Zatem podatnicy, którym zostanie doręczona decyzja m.in. ustalająca dodatkowe zobowiązanie podatkowe, powinni się od niej odwołać - w toku postępowania odwoławczego, powołując się już na nową ustawę. W ten sposób mogą uchronić się przed tym obciążeniem - radzi Hanna Filipczyk.

Przypomina też, że niebawem, bo 20 listopada, przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości odbędzie się rozprawa w sprawie sankcji (C-502/07). Na sam wyrok trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Nadzieja w odwołaniu

Od 1 grudnia sankcja nie będzie ustalana w postępowaniach, które przed 1 grudnia 2008 r. nie zostaną zakończone decyzją ostateczną. W związku z tym organy starają się zakończyć prowadzone postępowania przed wejściem w życie noweli, tak by móc ustalić sankcję. Czasem - jak podkreśla Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy - nie pozostaje to bez wpływu na jakość tych decyzji.

- Przepis przejściowy nowelizacji ustawy o VAT odwołuje się do pojęcia decyzji ostatecznej, zdefiniowanej w przepisach Ordynacji podatkowej, jako decyzji, od której nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym. Decyzja taka to decyzja wydana w I instancji, jeśli minie termin do złożenia odwołania, oraz decyzje wydawane w II instancji - podpowiada Andrzej Nikończyk.

Podkreśla również, że dopiero po doręczeniu decyzji jest ona wiążąca i mogłaby być uznawana za ostateczną. Sam pośpiech organów, by doręczyć podatnikom decyzje przed 1 grudnia, ma sens tylko, gdy chodzi o decyzje wydawane w II instancji, bowiem od decyzji I-instancyjnych wystarczy się odwołać, by nie stały się one ostateczne.

- Nawet jeśli organ doręczy nam decyzję II-instancyjną przez 1 grudnia, to jeśli zostanie ona uchylona przez sąd administracyjny (np. z powodu błędów proceduralnych, o które łatwo podczas kończenia postępowania w pośpiechu), to później nie będzie już możliwości ustalenia sankcji - podsumowuje Andrzej Nikończyk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak odwołać się od decyzji w sprawie sankcji

1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT zniknie 30-proc. sankcja za błędy w rozliczeniach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA