REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zapłaci za wyrządzone szkody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przedsiębiorca, któremu wyrządzono szkodę w trakcie kontroli podatkowej, będzie mógł dochodzić odszkodowania przed sądem cywilnym obejmującego zarówno szkodę rzeczywistą, jak i utracone korzyści.

W wyniku zmian w Ordynacji podatkowej i ustawie o swobodzie działalności gospodarczej kontrolowani przedsiębiorcy zyskają nowe uprawnienie. Będą mogli domagać się odszkodowania za szkodę powstałą w związku z kontrolą.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jak wyjaśnia Anna Łukaszewicz-Obierska, radca prawny, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej, przysługiwać będzie odszkodowanie.

Aldona Leszczyńska, radca prawny, doradca podatkowy z Kancelarii Wardyński i Wspólnicy, zauważa, że przedsiębiorca, któremu wyrządzono szkodę w trakcie kontroli, będzie mógł dochodzić odszkodowania na drodze postępowania sądowego na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. W jej ocenie nowy przepis istotnie zmieni pozycję przedsiębiorców, którzy poniosą szkodę na skutek już samego prowadzenia kontroli.

- W obecnym stanie prawnym dochodzenie odszkodowania od Skarbu Państwa za szkody wyrządzone samym wszczęciem i prowadzeniem kontroli jest możliwe, ale trudne w praktyce, gdyż wymaga udowodnienia bezprawności działania organu, ale bez możliwości powołania się w postępowaniu dowodowym np. na orzeczenie sądu - mówi Aldona Leszczyńska.

REKLAMA

Anna Łukaszewicz-Obierska zwraca uwagę, że pojęcie szkody nie zostało zdefiniowane w polskim ustawodawstwie. Szkoda obejmować będzie więc nie tylko szkodę rzeczywistą, czyli poniesione straty, ale również utracone korzyści. Eksperci zgodnie jednak podkreślają, że ciężar dowodowy spoczywać będzie na przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Anny Łukaszewicz-Obierskiej pewne trudności mogą pojawić się przy próbie ustalenia rozmiarów poniesionej szkody. Uważa jednak, że w oszacowaniu szkody z pomocą może przyjść sąd, który w wyroku może zasądzić odpowiednią sumę według swojej oceny. Nie oznacza to jednak, iż przedsiębiorca zostanie zwolniony z udowodnienia wszystkich pozostałych przesłanek dotyczących zasadności roszczenia.

Również Aldona Leszczyńska uważa, że odszkodowaniem będzie objęta zarówno szkoda rzeczywista, jak również utracone korzyści, np. wydatki poniesione na obsługę prawną w trakcie kontroli, straty poniesione w związku z wstrzymaniem prowadzenia działalności, jeśli miało to bezpośredni związek z prowadzeniem kontroli.

Praktyka pokaże jednak, jak nowe przepisy będą interpretowane przez sądy. Anna Łukaszewicz-Obierska uważa, że przedsiębiorca będzie mógł dochodzić odszkodowania tylko za naruszenie formalnych przepisów, np. na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych bez upoważnienia wymaganego przepisami ustawy lub z przekroczeniem zakresu kontroli określonego w upoważnieniu.

- Mało prawdopodobne, aby podatnik mógł uzyskać odszkodowanie za przewlekłość kontroli lub za kontrolę merytorycznie bezzasadną - uważa ekspert.

Znowelizowane przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ordynacji podatkowej mają wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA