REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób na odroczenie zapłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zmiana pełnomocnika odwleka doręczenie decyzji podatkowych. Przepisy nie zabraniają podatnikom tego rodzaju działań. Brak doręczenia decyzji może prowadzić do przedawnienia podatku.

Podatnicy znaleźli sposób na opóźnienie doręczenia decyzji podatkowej. Podatnik ustanawia pełnomocnika. W związku z tym urząd skarbowy decyzję podatkową wysyła na adres tego pełnomocnika. Po kilku dniach od nadania decyzji na poczcie podatnik wypowiada pełnomocnictwo i informuje o tym urząd na piśmie. Następnie powołuje nowego pełnomocnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów pomysł sprytny, ale krótkowzroczny. Ordynacja podatkowa nie ogranicza liczby zmian pełnomocnika. Jednak kodeks karny skarbowy przewiduje kary za uporczywe zmienianie pełnomocników.

Odwołanie pełnomocnika

Konsekwencje skutecznego odwołania przez podatnika pełnomocnictwa przed doręczeniem decyzji, lecz już po jej wysłaniu przez organ podatkowy, nie zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej.

- W piśmiennictwie podatkowym, na gruncie podobnego zagadnienia, jakim jest zmiana przez podatnika adresu już po wysłaniu, lecz jeszcze przed doręczeniem decyzji, wskazuje się, że obowiązkiem organu podatkowego jest powtórne wysłanie pisma pod zmieniony adres. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku WSA w Gliwicach (sygn. akt I SA/Gl 666/08) - tłumaczy Piotr Tatara, ekspert podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

REKLAMA

Dodaje, że w niektórych przypadkach może to prowadzić do nadużyć ze strony podatników. Należy pamiętać, że odwołanie przez podatnika pełnomocnictwa odnosi skutek w stosunku do organu podatkowego dopiero z chwilą złożenia pisma o cofnięciu pełnomocnictwa do akt sprawy (np. wyrok WSA w Olsztynie, sygn. akt I Sa/Ol 223/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany bez ograniczeń

W przypadku niedoręczenia decyzji pełnomocnikowi podatnika pod wskazanym adresem poczta przechowuje pismo przez 14 dni w swojej placówce pocztowej. Na ten aspekt zwraca uwagę Barbara Pyzel, doradca podatkowy, która stwierdza, że jeśli nastąpi zmiana pełnomocnika, to nowy pełnomocnik lub strona mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o adresie nowego pełnomocnika. Wtedy organ podatkowy wysyła decyzję pod nowy adres. W razie niemożności doręczenia decyzji pełnomocnikowi podatnika pod wskazanym adresem poczta przechowuje pismo przez 14 dni w swojej placówce pocztowej. I tak dalej.

- Nie ma żadnych ograniczeń co do liczby zmian pełnomocników, więc taka sytuacja może mieć miejsce nieskończenie wiele razy. Decyzja pozostaje wciąż niedoręczona. Przepisy Ordynacji podatkowej nie pozwalają organowi podatkowemu zatrzymać decyzji w aktach i uznać ją za doręczoną - argumentuje Barbara Pyzel.

Jeśli jest to decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe, np. podatek rolny, to zobowiązanie podatkowe nie powstanie, gdy decyzja zostanie doręczona po upływie trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. W przypadku decyzji określającej potrzeba pięciu lat, żeby decyzja się przedawniła.

- Ciągła zmiana pełnomocników do spraw doręczeń jest prawnie dopuszczalna i prowadzi do przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przy czym organ podatkowy może doręczyć decyzję w wielu miejscach: sąsiadowi adresata lub w jego miejscu pracy, a także na ulicy - ostrzega Barbara Pyzel.

Dodaje, że nie do końca jest to bezpieczny sposób na uniknięcie odpowiedzialności, bo za uporczywe zmienianie pełnomocników konsekwencje przewiduje kodeks karny skarbowy.

Doręczanie pism

Szymon Daszuta, doradca podatkowy, szef Zespołu Postępowań Podatkowych w kancelarii prawniczej Salans, podkreśla, że opisana sytuacja nie jest jednoznaczna. Jeżeli doręczenie decyzji nastąpi po skutecznym zawiadomieniu organu podatkowego o wypowiedzeniu pełnomocnictwa, doręczenie to powinno być traktowane jako dokonane osobie niebędącej już pełnomocnikiem.

- Takie doręczenie nie będzie skuteczne i nie wywoła skutków prawnych (np. rozpoczęcia biegu terminu do wniesienia odwołania). W tej szczególnej sytuacji organ podatkowy powinien dokonać ponownego doręczenia decyzji nowemu pełnomocnikowi wyznaczonemu przez podatnika - mówi Szymon Daszuta.

Zauważa też, że z drugiej strony w doktrynie prezentowany jest pogląd, że doręczenia pism organu podatkowego wysłanych przed momentem poinformowania tego organu o odwołaniu pełnomocnictwa są prawnie skutecznie.

- W takiej sytuacji, bez względu na to, czy były pełnomocnik odbierze decyzję, czy też odmówi jej przyjęcia - decyzja taka może zostać potraktowana przez organy podatkowe jako skutecznie doręczona ze wszystkimi tego konsekwencjami - dodaje Szymon Daszuta.

 

Sytuacja jest niejednoznaczna

Również Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Allen & Overy A. Pędzich, wskazuje, że trudno uznać opisaną metodę za w pełni skuteczne narzędzie od unikania doręczenia decyzji podatnikowi. Przede wszystkim w orzecznictwie sądowym istnieją rozbieżności co do uznawania za skutecznie doręczone decyzji, w sytuacji gdy przed ich nadaniem (a nie doręczeniem) organ podatkowy nie był poinformowany przez podatnika o zmianie pełnomocnika.

Przykładowo w orzeczeniu NSA z 26 lipca 2006 r. (sygn. akt I GSK 2865/05) podkreślono, że: dopiero skuteczne ustanowienie pełnomocnictwa, tj. poparte złożonym do akt prawidłowym pełnomocnictwem - obliguje organ do dokonywania doręczeń według zasady określonej w art. 145 par. 2 Ordynacji podatkowej. W stanie faktycznym będącym przedmiotem rozstrzygnięcia pełnomocnictwo nie zostało doręczone organowi podatkowemu przed datą wysłania decyzji na adres podatnika. W tych okolicznościach NSA uznał doręczenie decyzji podatkowej za skuteczne.

Także WSA w Warszawie w wyroku z 10 lutego 2005 r. (sygn. akt V SA 4387/03) zauważył, że decydująca dla oceny, czy przesyłka została wysłana na właściwy adres, jest data nadania przesyłki przez organ orzekający.

- W nowszych orzeczeniach np. WSA w Gliwicach wskazał, że jeżeli pełnomocnik zawiadomił organ pierwszej instancji o zmianie adresu po ekspedycji przesyłki zawierającej decyzję wydaną przez ten organ, lecz przed dotarciem tej przesyłki pod poprzedni adres pełnomocnika, to organ powinien dokonać powtórnego doręczenia tej decyzji na nowy, zmieniony przez pełnomocnika adres - przypomina Wojciech Pietrasiewicz.

Jego zdaniem, wobec niejednolitego orzecznictwa sądowego związanego ze skutecznością doręczenia decyzji w przypadku zmiany pełnomocnika, trudno uznać wskazany sposób za skuteczny. W określonych okolicznościach faktycznych zmiana pełnomocnika po nadaniu decyzji, a przed jej doręczeniem może rzeczywiście skutkować obowiązkiem jej ponownego wysłania na adres nowego pełnomocnika. Podatnik musi być jednak świadomy ewentualnego ryzyka przyjęcia odmiennego stanowiska przez organy podatkowe i sądy administracyjne w jego sprawie.

- Warto wskazać, że gdy doręczenie decyzji podatkowej poprzedniemu pełnomocnikowi po jego odwołaniu negatywnie wpłynie na uprawnienia proceduralne strony w toku postępowania podatkowego, istnieją argumenty przemawiające za wznowieniem postępowania w sprawie - podsumowuje Wojciech Pietrasiewicz.

5 lat po upływie tego czasu przedawnia się zobowiązanie podatkowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa do spraw doręczeń

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwo w sprawach podatkowych

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA