REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla budowy budynku mieszkalnego z parterem usługowym

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 29 stycznia 2007 r., nr PP-I/443-330/06/ABA

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA


Ponieważ budynek, do którego odnosi się pytanie Spółki, sklasyfikowano w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 " Budynki o trzech i więcej mieszkaniach" - jego budowa wraz z przyłączami dotyczącymi tego budynku, na podstawie art. 146 ust. 1 , pkt 2 lit.a ustawy o VAT w terminie do 31 grudnia 2007 r., podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7%.

Odnośnie zaś robót budowlanych związanych z chodnikami, parkingami, określonych przez podatnika w zapytaniu jako infrastruktura zewnętrzna, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stoi na stanowisku, iż jeśli wskazane prace będą rozliczane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego to wówczas zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług w wysokości także 7%.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowisko urzędu skarbowego jest prawidłowe. Taki sposób klasyfikacji budynków wynika z PKOB. Według wyjaśnień do PKOB budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.  W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Część “mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Główne użytkowanie powinno być określane następująco:

- należy określić jaki procent całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczony jest na różne cele, zgodnie z grupowaniami klasyfikacji - na najbardziej szczegółowym poziomie.

- następnie obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z metodą “góra - dół” (Kryterium zaklasyfikowania jest przewaga całkowitej powierzchni użytkowej): najpierw określa się sekcję - 1 cyfra (budynek lub obiekt inżynierii lądowej i wodnej), następnie dział na poziomie 2 znaków (budynek mieszkalny, budynek niemieszkalny, infrastruktura transportu, itp.) najbardziej znaczący w ramach sekcji, następnie grupę (3 cyfry) najważniejszą w ramach działu, klasę (4 cyfry) mającą największy udział w powierzchni użytkowej w ramach grupy.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA

Pismem z dnia 23 sierpnia 2006r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z wnioskiem o udzielenie informacji odnośnie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla prowadzonej inwestycji pod nazwą: Budowa budynku mieszkalnego czterokondygnacyjnego z parterem usługowym o powierzchni 3.437 m2:

1. Parter usługi 1.037 m2;

2. I, II , III kondygnacja , 47 mieszkań o łącznej powierzchni 2.400 m2;

3. Przyłącza:
a)zewnętrzne przyłącze gazu
b)zewnętrzne przyłącze wody , kanalizacji i kanalizacji deszczowej
c)zewnętrzne przyłącze instalacji centralnego ogrzewania

4. Infrastruktura zewnętrzna, chodniki, parkingi.

Zdaniem Spółki, dla budowy całego obiektu wraz z przyłączami zaklasyfikowanego do PKOB grupy 112 klasa 1122 stawka podatku wynosi VAT 7 % , natomiast odnośnie infrastruktury zewnętrznej - 22 % VAT.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie wydał postanowienie z dnia 7 listopada 2006r., Nr PP/443-36/06/HM, w którym uznał stanowisko Jednostki za nieprawidłowe, gdyż przyjął, że budowa budynku podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7 %; odnośnie infrastruktury towarzyszącej mającej związek zarówno z budownictwem mieszkalnym jak i funkcjami gospodarczymi /lokale użytkowe/, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz innymi obiektami i zastosować dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym stawkę podatku VAT 7%, a dla pozostałej części - 22 %. Natomiast infrastruktura zewnętrzna tj. chodniki i parkingi podlegają, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie, opodatkowaniu stawką 22 %.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 7 listopada 2006r., Nr PP/443-36/06/HM, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, co następuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm./ do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do :

a. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części , z wyłączeniem lokali użytkowych.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą , o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a , rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 12 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to m.in. budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB:
111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych , klasztory i domy zakonne , plebanie , kurie , rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

Natomiast od dnia 15 lutego 2005 r. wymienione także w poz. 20 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem EX 1130 : domy opieki społecznej, budynki internatów i burs szkolnych, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych , budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne i poprawcze oraz areszty śledcze.

Z powyższego wynika, że dla prawidłowego rozpoznania, czy dany budynek jest budynkiem mieszkalnym, należy posłużyć się kwalifikacjami PKOB. Ponieważ budynek, do którego odnosi się zapytanie Spółki, sklasyfikowano w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 " Budynki o trzech i więcej mieszkaniach", jego budowa wraz z przyłączami dotyczącymi tego budynku, na podstawie art. 146 ust. 1 , pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w terminie do 31 grudnia 2007 r., podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7%.

Jednocześnie tut. organ zwraca uwagę, że pismo Ministerstwa Finansów Departament Podatków Pośrednich z dnia 13.02.2006r. PP1-811/73/2006 /JW/189 powołane w wyjaśnieniu udzielonym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie nie odnosi się do opodatkowania tzw. infrastruktury towarzyszącej dotyczącej jednego budynku uznanego za obiekt budownictwa mieszkaniowego (poszczególnych jego lokali), ale opodatkowania robót dotyczących inwestycji, przy których infrastruktura towarzysząca dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i niemieszkalnych.

Odnośnie zaś robót budowlanych związanych z chodnikami, parkingami, określonych przez podatnika w zapytaniu jako infrastruktura zewnętrzna, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stoi na stanowisku, iż jeśli wskazane prace będą rozliczane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego to wówczas zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%

W świetle powyższego postanowiono orzec jak w sentencji. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA