REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla budowy budynku mieszkalnego z parterem usługowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 29 stycznia 2007 r.,
nr PP-I/443-330/06/ABA

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA


Ponieważ budynek, do którego odnosi się pytanie Spółki, sklasyfikowano w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 " Budynki o trzech i więcej mieszkaniach" - jego budowa wraz z przyłączami dotyczącymi tego budynku, na podstawie art. 146 ust. 1 , pkt 2 lit.a ustawy o VAT w terminie do 31 grudnia 2007 r., podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7%.

Odnośnie zaś robót budowlanych związanych z chodnikami, parkingami, określonych przez podatnika w zapytaniu jako infrastruktura zewnętrzna, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stoi na stanowisku, iż jeśli wskazane prace będą rozliczane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego to wówczas zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług w wysokości także 7%.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowisko urzędu skarbowego jest prawidłowe. Taki sposób klasyfikacji budynków wynika z PKOB. Według wyjaśnień do PKOB budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.  W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Część “mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Główne użytkowanie powinno być określane następująco:

- należy określić jaki procent całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczony jest na różne cele, zgodnie z grupowaniami klasyfikacji - na najbardziej szczegółowym poziomie.

- następnie obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z metodą “góra - dół” (Kryterium zaklasyfikowania jest przewaga całkowitej powierzchni użytkowej): najpierw określa się sekcję - 1 cyfra (budynek lub obiekt inżynierii lądowej i wodnej), następnie dział na poziomie 2 znaków (budynek mieszkalny, budynek niemieszkalny, infrastruktura transportu, itp.) najbardziej znaczący w ramach sekcji, następnie grupę (3 cyfry) najważniejszą w ramach działu, klasę (4 cyfry) mającą największy udział w powierzchni użytkowej w ramach grupy.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA

Pismem z dnia 23 sierpnia 2006r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z wnioskiem o udzielenie informacji odnośnie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla prowadzonej inwestycji pod nazwą: Budowa budynku mieszkalnego czterokondygnacyjnego z parterem usługowym o powierzchni 3.437 m2:

1. Parter usługi 1.037 m2;

2. I, II , III kondygnacja , 47 mieszkań o łącznej powierzchni 2.400 m2;

3. Przyłącza:
a)zewnętrzne przyłącze gazu
b)zewnętrzne przyłącze wody , kanalizacji i kanalizacji deszczowej
c)zewnętrzne przyłącze instalacji centralnego ogrzewania

4. Infrastruktura zewnętrzna, chodniki, parkingi.

Zdaniem Spółki, dla budowy całego obiektu wraz z przyłączami zaklasyfikowanego do PKOB grupy 112 klasa 1122 stawka podatku wynosi VAT 7 % , natomiast odnośnie infrastruktury zewnętrznej - 22 % VAT.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie wydał postanowienie z dnia 7 listopada 2006r., Nr PP/443-36/06/HM, w którym uznał stanowisko Jednostki za nieprawidłowe, gdyż przyjął, że budowa budynku podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7 %; odnośnie infrastruktury towarzyszącej mającej związek zarówno z budownictwem mieszkalnym jak i funkcjami gospodarczymi /lokale użytkowe/, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz innymi obiektami i zastosować dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym stawkę podatku VAT 7%, a dla pozostałej części - 22 %. Natomiast infrastruktura zewnętrzna tj. chodniki i parkingi podlegają, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie, opodatkowaniu stawką 22 %.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 7 listopada 2006r., Nr PP/443-36/06/HM, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, co następuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm./ do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do :

a. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części , z wyłączeniem lokali użytkowych.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą , o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a , rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 12 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to m.in. budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB:
111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych , klasztory i domy zakonne , plebanie , kurie , rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

Natomiast od dnia 15 lutego 2005 r. wymienione także w poz. 20 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem EX 1130 : domy opieki społecznej, budynki internatów i burs szkolnych, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych , budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne i poprawcze oraz areszty śledcze.

Z powyższego wynika, że dla prawidłowego rozpoznania, czy dany budynek jest budynkiem mieszkalnym, należy posłużyć się kwalifikacjami PKOB. Ponieważ budynek, do którego odnosi się zapytanie Spółki, sklasyfikowano w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 " Budynki o trzech i więcej mieszkaniach", jego budowa wraz z przyłączami dotyczącymi tego budynku, na podstawie art. 146 ust. 1 , pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w terminie do 31 grudnia 2007 r., podlegać będzie opodatkowaniu stawką 7%.

Jednocześnie tut. organ zwraca uwagę, że pismo Ministerstwa Finansów Departament Podatków Pośrednich z dnia 13.02.2006r. PP1-811/73/2006 /JW/189 powołane w wyjaśnieniu udzielonym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie nie odnosi się do opodatkowania tzw. infrastruktury towarzyszącej dotyczącej jednego budynku uznanego za obiekt budownictwa mieszkaniowego (poszczególnych jego lokali), ale opodatkowania robót dotyczących inwestycji, przy których infrastruktura towarzysząca dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i niemieszkalnych.

Odnośnie zaś robót budowlanych związanych z chodnikami, parkingami, określonych przez podatnika w zapytaniu jako infrastruktura zewnętrzna, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stoi na stanowisku, iż jeśli wskazane prace będą rozliczane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego to wówczas zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%

W świetle powyższego postanowiono orzec jak w sentencji. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA