REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w listopadzie 2013

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmian w przepisach prawnych jakie weszły w życie na przestrzeni listopada 2013 r. Nowe regulacje dotyczą podatku akcyzowego, postępowania karnego i wykroczeń, ochrony miejsc pracy oraz prawa farmaceutycznego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


PODATEK AKCYZOWY

1 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231), na podstawie której:

  • sprecyzowano przedmiot opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych oraz określono moment, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy;
  • przewidziano szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych;
  • ustalono, że zwolnieniu od akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in. do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz w pracach rolniczych;
  • wskazano odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą;
  • określono dodatkowe obowiązki, których spełnienie jest konieczne dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy;
  • wskazano jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy;
  • uregulowano kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać;
  • zobligowano podmioty mające obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych do jej przechowywania do celów kontroli przez okres 5 lat.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

REKLAMA

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


POSTĘPOWANIE KARNE I WYKROCZENIA

9 listopada 2013 r. weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1247), na podstawie której:

  • dopuszczono możliwość występowania przez prokuratora z tzw. wnioskiem o skazanie bez rozprawy w przypadku popełnienia przez oskarżonego każdego występku, a nie jak dotychczas, tylko występku zagrożonego karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia wolności;
  • przyjęto zasadę, że wniosek o skazanie bez rozprawy należy dołączyć do aktu oskarżenia, a nie umieszczać jego treść w akcie oskarżenia tak, jak miało to miejsce do tej pory;
  • wprowadzono regułę, że zastosowanie przez sąd warunkowego zawieszenia wykonania kary, w przypadku uwzględnienia wniosku prokuratora o skazanie bez rozprawy, jest możliwe, gdy poza dotychczasowymi wymogami, spełnione są jednocześnie przesłanki warunkowego zawieszenia wykonania kary uregulowane w stosownych przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, ze zm.);
  • ustalono, że w przypadku doręczania pisma za pośrednictwem placówki pocztowej, doręczenie to będzie dokonane w terminie, jeśli przed jego upływem stosowne pismo zostanie nadane w jednej z placówek pocztowych podmiotów zajmujących się doręczaniem korespondencji na terenie całej Unii Europejskiej;
  • wprowadzono możliwość składania przez oskarżonego lub jego obrońcę wniosku o wezwanie tłumacza w celu porozumienia się oskarżonego z obrońcą w związku z czynnością, do udziału w której oskarżony jest uprawniony;
  • ustalono, że czyny polegające na: kradzieży, przywłaszczeniu cudzej rzeczy ruchomej, wyrębie drzewa w lesie w celu jego przywłaszczenia oraz paserstwie będą kwalifikowane jako wykroczenia, jeśli wartość przedmiotów tych czynów nie przekroczy ¼ minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • ustalono, że zniszczenie, uszkodzenie lub uczynienie cudzej rzeczy niezdatną do użytku, stanowią wykroczenia, jeśli wyrządzona w ich rezultacie szkoda nie przekracza ¼ minimalnego wynagrodzenia;
  • przyjęto, że czyn zabroniony polegający na prowadzeniu przez sprawcę znajdującego się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania innego pojazdu niż pojazd mechaniczny, stanowi wykroczenie;
  • przewidziano możliwość prowadzenia mediacji w sprawach o wykroczenia.

 

OCHRONA MIEJSC PRACY

21 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1291), na podstawie której:

  • przewidziano rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy dla przedsiębiorców, u których nastąpił spadek obrotów gospodarczych nie mniejszy niż 15% w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie ostatnich 12 miesięcy;
  • wprowadzono możliwość skorzystania przez przedsiębiorców z instytucji przestoju ekonomicznego, tj. okresu niewykonywania pracy przez pracownika (pozostającego w gotowości do pracy) z przyczyn od niego niezależnych;
  • dopuszczono możliwość obniżenia przez przedsiębiorcę wymiaru czasu pracy pracowników (bez konieczności dokonywania wypowiedzenia zmieniającego), jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy;
  • przyjęto, że przestój ekonomiczny oraz obniżony wymiar pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli takie organizacje nie działają - w porozumieniu z przedstawicielami pracowników;
  • przewidziano możliwość uzyskania przez przedsiębiorców z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej „FGŚP”) świadczeń z tytułu wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy;
  • uregulowano zasady przyznawania i wypłaty świadczeń z FGŚP, w tym ustalono, że świadczenia te mogą być udzielane przez maksymalnie 6 miesięcy; 
  • wskazano przypadki, w których konieczne będzie dokonanie przez przedsiębiorcę zwrotu środków otrzymanych z FGŚP;
  • określono zasady dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.

 

PRAWO FARMACEUTYCZNE

25 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1245), na podstawie której:

  • przyjęto nową definicję działania niepożądanego produktu leczniczego, zgodnie z którą z takim działaniem mamy do czynienia w przypadku każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego, a zatem także w przypadku stosowania go w sposób niewłaściwy, niezgodnie z przeznaczeniem oraz w przypadku błędu medycznego w zastosowaniu danego produktu leczniczego;
  • wprowadzono pojęcie zgłoszenia pojedynczego przypadku działania niepożądanego produktu leczniczego;
  • przyznano pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym oraz opiekunom faktycznym prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  • dodano przepisy dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych;

 

nałożono na podmioty odpowiedzialne obowiązki dotyczące systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych oraz obowiązek przekazywania w określonych przypadkach do Europejskiej Agencji Leków zgłoszeń działań niepożądanych, oraz raportów okresowych o bezpieczeństwie stosowania produktów leczniczych.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA