REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w listopadzie 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmian w przepisach prawnych jakie weszły w życie na przestrzeni listopada 2013 r. Nowe regulacje dotyczą podatku akcyzowego, postępowania karnego i wykroczeń, ochrony miejsc pracy oraz prawa farmaceutycznego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


PODATEK AKCYZOWY

1 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231), na podstawie której:

  • sprecyzowano przedmiot opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych oraz określono moment, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy;
  • przewidziano szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych;
  • ustalono, że zwolnieniu od akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in. do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz w pracach rolniczych;
  • wskazano odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą;
  • określono dodatkowe obowiązki, których spełnienie jest konieczne dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy;
  • wskazano jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy;
  • uregulowano kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać;
  • zobligowano podmioty mające obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych do jej przechowywania do celów kontroli przez okres 5 lat.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

REKLAMA

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


POSTĘPOWANIE KARNE I WYKROCZENIA

9 listopada 2013 r. weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1247), na podstawie której:

  • dopuszczono możliwość występowania przez prokuratora z tzw. wnioskiem o skazanie bez rozprawy w przypadku popełnienia przez oskarżonego każdego występku, a nie jak dotychczas, tylko występku zagrożonego karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia wolności;
  • przyjęto zasadę, że wniosek o skazanie bez rozprawy należy dołączyć do aktu oskarżenia, a nie umieszczać jego treść w akcie oskarżenia tak, jak miało to miejsce do tej pory;
  • wprowadzono regułę, że zastosowanie przez sąd warunkowego zawieszenia wykonania kary, w przypadku uwzględnienia wniosku prokuratora o skazanie bez rozprawy, jest możliwe, gdy poza dotychczasowymi wymogami, spełnione są jednocześnie przesłanki warunkowego zawieszenia wykonania kary uregulowane w stosownych przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, ze zm.);
  • ustalono, że w przypadku doręczania pisma za pośrednictwem placówki pocztowej, doręczenie to będzie dokonane w terminie, jeśli przed jego upływem stosowne pismo zostanie nadane w jednej z placówek pocztowych podmiotów zajmujących się doręczaniem korespondencji na terenie całej Unii Europejskiej;
  • wprowadzono możliwość składania przez oskarżonego lub jego obrońcę wniosku o wezwanie tłumacza w celu porozumienia się oskarżonego z obrońcą w związku z czynnością, do udziału w której oskarżony jest uprawniony;
  • ustalono, że czyny polegające na: kradzieży, przywłaszczeniu cudzej rzeczy ruchomej, wyrębie drzewa w lesie w celu jego przywłaszczenia oraz paserstwie będą kwalifikowane jako wykroczenia, jeśli wartość przedmiotów tych czynów nie przekroczy ¼ minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • ustalono, że zniszczenie, uszkodzenie lub uczynienie cudzej rzeczy niezdatną do użytku, stanowią wykroczenia, jeśli wyrządzona w ich rezultacie szkoda nie przekracza ¼ minimalnego wynagrodzenia;
  • przyjęto, że czyn zabroniony polegający na prowadzeniu przez sprawcę znajdującego się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania innego pojazdu niż pojazd mechaniczny, stanowi wykroczenie;
  • przewidziano możliwość prowadzenia mediacji w sprawach o wykroczenia.

 

OCHRONA MIEJSC PRACY

21 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1291), na podstawie której:

  • przewidziano rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy dla przedsiębiorców, u których nastąpił spadek obrotów gospodarczych nie mniejszy niż 15% w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie ostatnich 12 miesięcy;
  • wprowadzono możliwość skorzystania przez przedsiębiorców z instytucji przestoju ekonomicznego, tj. okresu niewykonywania pracy przez pracownika (pozostającego w gotowości do pracy) z przyczyn od niego niezależnych;
  • dopuszczono możliwość obniżenia przez przedsiębiorcę wymiaru czasu pracy pracowników (bez konieczności dokonywania wypowiedzenia zmieniającego), jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy;
  • przyjęto, że przestój ekonomiczny oraz obniżony wymiar pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli takie organizacje nie działają - w porozumieniu z przedstawicielami pracowników;
  • przewidziano możliwość uzyskania przez przedsiębiorców z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej „FGŚP”) świadczeń z tytułu wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy;
  • uregulowano zasady przyznawania i wypłaty świadczeń z FGŚP, w tym ustalono, że świadczenia te mogą być udzielane przez maksymalnie 6 miesięcy; 
  • wskazano przypadki, w których konieczne będzie dokonanie przez przedsiębiorcę zwrotu środków otrzymanych z FGŚP;
  • określono zasady dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.

 

PRAWO FARMACEUTYCZNE

25 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1245), na podstawie której:

  • przyjęto nową definicję działania niepożądanego produktu leczniczego, zgodnie z którą z takim działaniem mamy do czynienia w przypadku każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego, a zatem także w przypadku stosowania go w sposób niewłaściwy, niezgodnie z przeznaczeniem oraz w przypadku błędu medycznego w zastosowaniu danego produktu leczniczego;
  • wprowadzono pojęcie zgłoszenia pojedynczego przypadku działania niepożądanego produktu leczniczego;
  • przyznano pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym oraz opiekunom faktycznym prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  • dodano przepisy dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych;

 

nałożono na podmioty odpowiedzialne obowiązki dotyczące systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych oraz obowiązek przekazywania w określonych przypadkach do Europejskiej Agencji Leków zgłoszeń działań niepożądanych, oraz raportów okresowych o bezpieczeństwie stosowania produktów leczniczych.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA