Najważniejsze zmiany w prawie w listopadzie 2013
REKLAMA
Zapraszamy na forum Księgowość
REKLAMA
PODATEK AKCYZOWY
1 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231), na podstawie której:
- sprecyzowano przedmiot opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych oraz określono moment, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy;
- przewidziano szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych;
- ustalono, że zwolnieniu od akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in. do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz w pracach rolniczych;
- wskazano odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą;
- określono dodatkowe obowiązki, których spełnienie jest konieczne dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy;
- wskazano jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy;
- uregulowano kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać;
- zobligowano podmioty mające obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych do jej przechowywania do celów kontroli przez okres 5 lat.
Podatek od nieruchomości w 2014 r.
Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.
POSTĘPOWANIE KARNE I WYKROCZENIA
9 listopada 2013 r. weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1247), na podstawie której:
- dopuszczono możliwość występowania przez prokuratora z tzw. wnioskiem o skazanie bez rozprawy w przypadku popełnienia przez oskarżonego każdego występku, a nie jak dotychczas, tylko występku zagrożonego karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia wolności;
- przyjęto zasadę, że wniosek o skazanie bez rozprawy należy dołączyć do aktu oskarżenia, a nie umieszczać jego treść w akcie oskarżenia tak, jak miało to miejsce do tej pory;
- wprowadzono regułę, że zastosowanie przez sąd warunkowego zawieszenia wykonania kary, w przypadku uwzględnienia wniosku prokuratora o skazanie bez rozprawy, jest możliwe, gdy poza dotychczasowymi wymogami, spełnione są jednocześnie przesłanki warunkowego zawieszenia wykonania kary uregulowane w stosownych przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, ze zm.);
- ustalono, że w przypadku doręczania pisma za pośrednictwem placówki pocztowej, doręczenie to będzie dokonane w terminie, jeśli przed jego upływem stosowne pismo zostanie nadane w jednej z placówek pocztowych podmiotów zajmujących się doręczaniem korespondencji na terenie całej Unii Europejskiej;
- wprowadzono możliwość składania przez oskarżonego lub jego obrońcę wniosku o wezwanie tłumacza w celu porozumienia się oskarżonego z obrońcą w związku z czynnością, do udziału w której oskarżony jest uprawniony;
- ustalono, że czyny polegające na: kradzieży, przywłaszczeniu cudzej rzeczy ruchomej, wyrębie drzewa w lesie w celu jego przywłaszczenia oraz paserstwie będą kwalifikowane jako wykroczenia, jeśli wartość przedmiotów tych czynów nie przekroczy ¼ minimalnego wynagrodzenia za pracę;
- ustalono, że zniszczenie, uszkodzenie lub uczynienie cudzej rzeczy niezdatną do użytku, stanowią wykroczenia, jeśli wyrządzona w ich rezultacie szkoda nie przekracza ¼ minimalnego wynagrodzenia;
- przyjęto, że czyn zabroniony polegający na prowadzeniu przez sprawcę znajdującego się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania innego pojazdu niż pojazd mechaniczny, stanowi wykroczenie;
- przewidziano możliwość prowadzenia mediacji w sprawach o wykroczenia.
OCHRONA MIEJSC PRACY
21 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1291), na podstawie której:
- przewidziano rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy dla przedsiębiorców, u których nastąpił spadek obrotów gospodarczych nie mniejszy niż 15% w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie ostatnich 12 miesięcy;
- wprowadzono możliwość skorzystania przez przedsiębiorców z instytucji przestoju ekonomicznego, tj. okresu niewykonywania pracy przez pracownika (pozostającego w gotowości do pracy) z przyczyn od niego niezależnych;
- dopuszczono możliwość obniżenia przez przedsiębiorcę wymiaru czasu pracy pracowników (bez konieczności dokonywania wypowiedzenia zmieniającego), jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy;
- przyjęto, że przestój ekonomiczny oraz obniżony wymiar pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli takie organizacje nie działają - w porozumieniu z przedstawicielami pracowników;
- przewidziano możliwość uzyskania przez przedsiębiorców z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej „FGŚP”) świadczeń z tytułu wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy;
- uregulowano zasady przyznawania i wypłaty świadczeń z FGŚP, w tym ustalono, że świadczenia te mogą być udzielane przez maksymalnie 6 miesięcy;
- wskazano przypadki, w których konieczne będzie dokonanie przez przedsiębiorcę zwrotu środków otrzymanych z FGŚP;
- określono zasady dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.
PRAWO FARMACEUTYCZNE
25 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1245), na podstawie której:
- przyjęto nową definicję działania niepożądanego produktu leczniczego, zgodnie z którą z takim działaniem mamy do czynienia w przypadku każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego, a zatem także w przypadku stosowania go w sposób niewłaściwy, niezgodnie z przeznaczeniem oraz w przypadku błędu medycznego w zastosowaniu danego produktu leczniczego;
- wprowadzono pojęcie zgłoszenia pojedynczego przypadku działania niepożądanego produktu leczniczego;
- przyznano pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym oraz opiekunom faktycznym prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
- dodano przepisy dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych;
nałożono na podmioty odpowiedzialne obowiązki dotyczące systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych oraz obowiązek przekazywania w określonych przypadkach do Europejskiej Agencji Leków zgłoszeń działań niepożądanych, oraz raportów okresowych o bezpieczeństwie stosowania produktów leczniczych.
Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem
Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej
Maciej Szulikowski
radca prawny i partner zarządzający
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat