REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w listopadzie 2013

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmian w przepisach prawnych jakie weszły w życie na przestrzeni listopada 2013 r. Nowe regulacje dotyczą podatku akcyzowego, postępowania karnego i wykroczeń, ochrony miejsc pracy oraz prawa farmaceutycznego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

Autopromocja


PODATEK AKCYZOWY

1 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231), na podstawie której:

  • sprecyzowano przedmiot opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych oraz określono moment, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy;
  • przewidziano szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych;
  • ustalono, że zwolnieniu od akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in. do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz w pracach rolniczych;
  • wskazano odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą;
  • określono dodatkowe obowiązki, których spełnienie jest konieczne dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy;
  • wskazano jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy;
  • uregulowano kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać;
  • zobligowano podmioty mające obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych do jej przechowywania do celów kontroli przez okres 5 lat.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


POSTĘPOWANIE KARNE I WYKROCZENIA

9 listopada 2013 r. weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1247), na podstawie której:

  • dopuszczono możliwość występowania przez prokuratora z tzw. wnioskiem o skazanie bez rozprawy w przypadku popełnienia przez oskarżonego każdego występku, a nie jak dotychczas, tylko występku zagrożonego karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia wolności;
  • przyjęto zasadę, że wniosek o skazanie bez rozprawy należy dołączyć do aktu oskarżenia, a nie umieszczać jego treść w akcie oskarżenia tak, jak miało to miejsce do tej pory;
  • wprowadzono regułę, że zastosowanie przez sąd warunkowego zawieszenia wykonania kary, w przypadku uwzględnienia wniosku prokuratora o skazanie bez rozprawy, jest możliwe, gdy poza dotychczasowymi wymogami, spełnione są jednocześnie przesłanki warunkowego zawieszenia wykonania kary uregulowane w stosownych przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, ze zm.);
  • ustalono, że w przypadku doręczania pisma za pośrednictwem placówki pocztowej, doręczenie to będzie dokonane w terminie, jeśli przed jego upływem stosowne pismo zostanie nadane w jednej z placówek pocztowych podmiotów zajmujących się doręczaniem korespondencji na terenie całej Unii Europejskiej;
  • wprowadzono możliwość składania przez oskarżonego lub jego obrońcę wniosku o wezwanie tłumacza w celu porozumienia się oskarżonego z obrońcą w związku z czynnością, do udziału w której oskarżony jest uprawniony;
  • ustalono, że czyny polegające na: kradzieży, przywłaszczeniu cudzej rzeczy ruchomej, wyrębie drzewa w lesie w celu jego przywłaszczenia oraz paserstwie będą kwalifikowane jako wykroczenia, jeśli wartość przedmiotów tych czynów nie przekroczy ¼ minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • ustalono, że zniszczenie, uszkodzenie lub uczynienie cudzej rzeczy niezdatną do użytku, stanowią wykroczenia, jeśli wyrządzona w ich rezultacie szkoda nie przekracza ¼ minimalnego wynagrodzenia;
  • przyjęto, że czyn zabroniony polegający na prowadzeniu przez sprawcę znajdującego się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania innego pojazdu niż pojazd mechaniczny, stanowi wykroczenie;
  • przewidziano możliwość prowadzenia mediacji w sprawach o wykroczenia.

 

OCHRONA MIEJSC PRACY

21 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1291), na podstawie której:

  • przewidziano rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy dla przedsiębiorców, u których nastąpił spadek obrotów gospodarczych nie mniejszy niż 15% w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie ostatnich 12 miesięcy;
  • wprowadzono możliwość skorzystania przez przedsiębiorców z instytucji przestoju ekonomicznego, tj. okresu niewykonywania pracy przez pracownika (pozostającego w gotowości do pracy) z przyczyn od niego niezależnych;
  • dopuszczono możliwość obniżenia przez przedsiębiorcę wymiaru czasu pracy pracowników (bez konieczności dokonywania wypowiedzenia zmieniającego), jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy;
  • przyjęto, że przestój ekonomiczny oraz obniżony wymiar pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli takie organizacje nie działają - w porozumieniu z przedstawicielami pracowników;
  • przewidziano możliwość uzyskania przez przedsiębiorców z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej „FGŚP”) świadczeń z tytułu wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy;
  • uregulowano zasady przyznawania i wypłaty świadczeń z FGŚP, w tym ustalono, że świadczenia te mogą być udzielane przez maksymalnie 6 miesięcy; 
  • wskazano przypadki, w których konieczne będzie dokonanie przez przedsiębiorcę zwrotu środków otrzymanych z FGŚP;
  • określono zasady dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.

 

PRAWO FARMACEUTYCZNE

25 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1245), na podstawie której:

  • przyjęto nową definicję działania niepożądanego produktu leczniczego, zgodnie z którą z takim działaniem mamy do czynienia w przypadku każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego, a zatem także w przypadku stosowania go w sposób niewłaściwy, niezgodnie z przeznaczeniem oraz w przypadku błędu medycznego w zastosowaniu danego produktu leczniczego;
  • wprowadzono pojęcie zgłoszenia pojedynczego przypadku działania niepożądanego produktu leczniczego;
  • przyznano pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym oraz opiekunom faktycznym prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  • dodano przepisy dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych;

 

nałożono na podmioty odpowiedzialne obowiązki dotyczące systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych oraz obowiązek przekazywania w określonych przypadkach do Europejskiej Agencji Leków zgłoszeń działań niepożądanych, oraz raportów okresowych o bezpieczeństwie stosowania produktów leczniczych.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA