REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.


Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Kancelaria M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna po raz kolejny postanowiła podsumować mijający (tym razem 2013) rok pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze trzy akty prawne naszego rankingu.


Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach


I miejsce
w rankingu TOP 10 zajmuje nowelizacja ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 637), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2013 r. Najistotniejsza zmiana wprowadzona nowelizacją zakłada podwyższenie wieku emerytalnego zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Mając na uwadze konsekwencje wprowadzanych zmian ustawodawca przewidział stopniowe podwyższanie wieku emerytalnego zakładając, że docelowy poziom 67 lat zostanie osiągnięty w 2020 r. w przypadku mężczyzn, natomiast w przypadku kobiet w 2040 r. Ponadto, na podstawie nowelizacji przewidziano możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę (tzw. emeryturę częściową), przy czym wysokość emerytury częściowej wynosić będzie 50% pełnej kwoty emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i nie będzie podlegać podwyższeniu do najniższej emerytury. Zgodnie z nowelizacją, prawo do częściowej emerytury będą miały kobiety, które osiągnęły 62 rok życia i mają co najmniej 35-letni staż ubezpieczeniowy (okresy składkowe i nieskładkowe) oraz mężczyźni, którzy osiągnęli 65 rok życia i mają co najmniej 40-letni staż ubezpieczeniowy. Wprowadzone zmiany mają przyczynić się do zwiększenia oszczędności w budżecie państwa, powstrzymania spadku zatrudnienia i utrzymania krajowego wzrostu gospodarczego, a jednocześnie zwiększenia wysokości emerytur osób dłużej pracujących zawodowo.


Deregulacja niektórych zawodów


II miejsce
w ww. rankingu kancelarii zajmuje ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), która weszła w życie 23 sierpnia 2013 r. Nową ustawą wprowadzono niezmiernie istotne zmiany dotyczące zmniejszenia ograniczeń w dostępie do ponad pięćdziesięciu różnych profesji. Najliczniejsze zmiany, które wprowadziła ustawa dotyczą ułatwienia dostępu do zawodów prawniczych takich jak adwokat, radca prawny, notariusz i komornik. W odniesieniu do tych zawodów ustawa m.in. poszerzyła katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminów zawodowych bez wymogu wcześniejszego odbycia aplikacji, poszerzyła także katalog osób uprawnionych do wpisu na listy adwokatów i radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminów zawodowych oraz zniosła całkowicie obowiązek odbycia stażu zawodowego na stanowisku asesora notarialnego. Ponadto, deregulacją objęto m.in. także zawody pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości, geodety, osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w sądach, przewodników turystycznych oraz pilotów wycieczek, detektywa i taksówkarzy. Nowa ustawa w swoim założeniu ma otworzyć rynek pracy w tych zawodach dla ludzi młodych oraz jednocześnie zwiększyć konkurencję poprzez obniżenie cen usług, przy zachowaniu ich wysokiej jakości.

REKLAMA

Zapraszamy na forum Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

 


Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach


III miejsce
w rankingu TOP 10 zajmuje, naszym zdaniem, ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 228), która weszła w życie 6 marca 2013 r. Nową ustawą zrewolucjonizowano sposób gospodarowania odpadami, poprzez umożliwienie gminom przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązków w tym zakresie. Określono, że gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminy będzie wiązało się z opłatą obliczaną według przyjętych zasad, która to opłata może być uzależniona od liczby mieszkańców nieruchomości i ilości zużytej wody lub powierzchni lokalu i stawki ustalonej przez radę gminy. W celu realizacji założeń ustawowych na właścicieli nieruchomości został nałożony obowiązek składania stosownych deklaracji, w których zgodnie z zawartymi tam wzorami, muszą oni sami wyliczyć i wskazać wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku ich nieruchomości. Właściciele zostali również zobowiązani do aktualizowania złożonych deklaracji, w przypadku zmiany wysokości opłaty w związku np. ze zmianą liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Jak mieliśmy okazję się przekonać, wprowadzenie nowych zasad w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, sprawiło wiele kłopotów zarówno władzom gmin, jak i ich mieszkańcom.

Zmiany przepisów w polskim porządku prawnym wprowadzone w 2013 roku, zajmujące kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.

 

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

 

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA