REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w styczniu i lutym 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmian z zakresu regulacji dotyczących usług płatniczych, otwartych funduszy emerytalnych i działalności funduszy emerytalnych, jakie weszły w życie w na przestrzeni stycznia i lutego 2014 r., a także wybrane orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA


USŁUGI PŁATNICZE


1 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1271), na podstawie której:

- wprowadzono i zdefiniowano nowe pojęcia mające kluczowe znaczenie dla rynku krajowych transakcji kartowych w tym sprecyzowano, że opłata interchange to ustalona przez organizację kartową opłata uiszczana przez agenta rozliczeniowego na rzecz wydawcy karty płatniczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ustalono maksymalną wysokość opłaty interchange równą 0,5% wartości jednostkowej krajowej transakcji przy użyciu karty płatniczej;

- przyjęto, że w przypadku określenia w umowie opłaty interchange w kwocie przewyższającej wartość maksymalną, strony takiej umowy będą obowiązane stosować maksymalną stawkę ustawową;

- sprecyzowano zasady wyłączenia stosowania maksymalnej stawki opłaty intechange do transakcji płatniczych dokonywanych przez nowe organizacje kartowe przy użyciu karty płatniczej wydawanej w ramach umowy z tymi organizacjami;

- nałożono na organizacje kartowe, wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych obowiązek udostępniania na swoich stronach internetowych informacji o aktualnych stawkach opłaty interchange;

REKLAMA

- przyjęto przepisy, zgodnie z którymi nieważne są postanowienia umowne zobowiązujące do stosowania zasad nałożonych przez organizację kartową dla transakcji płatniczych z użyciem kart płatniczych wydanych w ramach umowy z inną organizacją kartową, a także postanowienia uniemożliwiające akceptantowi promowanie określonych form płatności, w tym oferowanie zniżki;

- wprowadzono zakaz pobierania przez organizacje kartowe opłat z tytułu krajowej transakcji płatniczej przy użyciu karty płatniczej wydanej w ramach umowy z inną organizacją kartową.

Prowadzenie działalności gospodarczej na próbę


OTWARTE FUNDUSZE EMERYTALNE


1 lutego 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1717), na podstawie której:

- na mocy przepisów, które weszły w życie w dniu 14 stycznia 2014 r.:

- wprowadzono dobrowolność uczestnictwa w otwartym funduszu emerytalnym (dalej „OFE”);

- określono, że członkowie OFE będą mogli złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (dalej „ZUS”) w okresie od 1 kwietnia do dnia 31 lipca 2014 r. oświadczenie (w formie pisemnej lub elektronicznej) o przekazywaniu części składki emerytalnej do OFE, a po upływie tego okresu,

- w przypadku niezłożenia takiego oświadczenia, składka będzie ewidencjonowana wyłącznie na subkoncie w ZUS;

- zobligowano OFE do przekazania do ZUS aktywów o wartości odpowiadającej 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku każdego członka OFE na dzień 31 stycznia 2014 r.;

- nałożono na OFE obowiązek dostosowania, najpóźniej do 1 lipca 2014 r. swoich statutów do nowych przepisów;

- w okresie do dnia 31 grudnia 2014 r. zakazano reklamy zawierającej informacje o OFE lub informacje sugerujące, że reklama odnosi się do OFE;

- przyjęto zmiany dotyczące indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego w tym ustalono zryczałtowaną stawkę dla wypłat z tych kont wynoszącą 10%; 

Zaniechania poboru opłaty skarbowej - dodatek energetyczny

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

- na mocy przepisów, które weszły w życie w dniu 1 lutego 2014 r.:

- ustalono, że w kolejnych latach, począwszy od 2016 r., oświadczenia o przekazywaniu części składki emerytalnej do OFE ubezpieczeni będą mogli składać co 4 lata, w wyznaczonych

- 4-miesięcznych okresach;

REKLAMA

- wprowadzono mechanizm stopniowego przekazywania środków zgromadzonych w OFE do ZUS od momentu osiągnięcia przez ubezpieczonego wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego tak, aby w jego rezultacie, w miesiącu osiągnięcia wieku emerytalnego przez danego ubezpieczonego liczba jednostek rozrachunkowych na jego rachunku w OFE wynosiła zero;

- określono, że w przypadku wybrania przez ubezpieczonego OFE wysokość odprowadzanej składki do OFE wynosić będzie 2,92% podstawy wymiaru składki, a 4,38% podstawy wymiaru składki będzie ewidencjonowane na subkoncie prowadzonym przez ZUS;

- wprowadzono zakaz inwestowania przez OFE w obligacje skarbowe oraz w instrumenty dłużne gwarantowane przez Skarb Państwa;

- ustalono minimalny poziom inwestycji OFE w akcje, który w 2014 r. ma wynieść 75%.

Nowy wzór deklaracji VAT-11


DZIAŁALNOŚĆ LOKACYJNA FUNDUSZY EMERYTALNYCH


1 lutego 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne
(Dz. U. z 2014 r., poz. 139), na podstawie którego:

- przyjęto zasadę, że obligacje i inne wskazane w przepisach dłużne papiery wartościowe powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden ze sposobów wymienionych w rozporządzeniu;

- ustalono katalog sposobów zabezpieczenia, o których mowa powyżej, do którego zaliczono: zastaw rejestrowy, hipotekę na nieruchomości, gwarancje lub poręczenia (w tym nieodwołalne) udzielone przez wskazane w stosownych przepisach podmioty;

- określono maksymalny poziom lokowania aktywów funduszy emerytalnych w akcje, prawa do akcji, prawa poboru, kwity depozytowe, wskazane w przepisach niepubliczne certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte oraz niepubliczne tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania typu zamkniętego;

- wskazano rodzaje banków i instytucji kredytowych, w których nie mogą być lokowane aktywa funduszy emerytalnych;

- przyjęto, że aktywa funduszu emerytalnego nie mogą być lokowane w instrumenty finansowe, których wartość w istotnym stopniu zależy od wartości instrumentów finansowych objętych zakazem nabywania przez fundusz emerytalny.


ORZECZNICTWO NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO


W dniu 8 marca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym stwierdził, że dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ uzyskanie z tytułu tych wpłat certyfikatów inwestycyjnych nie stanowi przychodu podatkowego przewidzianego w przepisach prawa podatkowego (sygn. akt II FSK 1479/11, dalej „Wyrok”).

W Wyroku Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, wpłaty do funduszu inwestycyjnego zamkniętego na certyfikaty inwestycyjne tego funduszu mogą być dokonywane w formie pieniężnej, jak również udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub papierami wartościowymi. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, certyfikaty uzyskiwane w zamian za przeniesienie własności ww. udziałów lub papierów wartościowych nie zaliczają się do żadnej z kategorii przychodów podatkowych takich jak polski lub zagraniczny pieniądz, wartości dewizowe ani też wartości pieniężne. W rezultacie, jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny, certyfikat inwestycyjny nie może zostać uznany za przychód podatkowy, a w związku z tym nie może zostać objęty podatkiem.

Zapraszamy na forum Księgowość

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA