REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w styczniu i lutym 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmian z zakresu regulacji dotyczących usług płatniczych, otwartych funduszy emerytalnych i działalności funduszy emerytalnych, jakie weszły w życie w na przestrzeni stycznia i lutego 2014 r., a także wybrane orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA

Autopromocja


USŁUGI PŁATNICZE


1 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1271), na podstawie której:

- wprowadzono i zdefiniowano nowe pojęcia mające kluczowe znaczenie dla rynku krajowych transakcji kartowych w tym sprecyzowano, że opłata interchange to ustalona przez organizację kartową opłata uiszczana przez agenta rozliczeniowego na rzecz wydawcy karty płatniczej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ustalono maksymalną wysokość opłaty interchange równą 0,5% wartości jednostkowej krajowej transakcji przy użyciu karty płatniczej;

- przyjęto, że w przypadku określenia w umowie opłaty interchange w kwocie przewyższającej wartość maksymalną, strony takiej umowy będą obowiązane stosować maksymalną stawkę ustawową;

- sprecyzowano zasady wyłączenia stosowania maksymalnej stawki opłaty intechange do transakcji płatniczych dokonywanych przez nowe organizacje kartowe przy użyciu karty płatniczej wydawanej w ramach umowy z tymi organizacjami;

- nałożono na organizacje kartowe, wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych obowiązek udostępniania na swoich stronach internetowych informacji o aktualnych stawkach opłaty interchange;

- przyjęto przepisy, zgodnie z którymi nieważne są postanowienia umowne zobowiązujące do stosowania zasad nałożonych przez organizację kartową dla transakcji płatniczych z użyciem kart płatniczych wydanych w ramach umowy z inną organizacją kartową, a także postanowienia uniemożliwiające akceptantowi promowanie określonych form płatności, w tym oferowanie zniżki;

- wprowadzono zakaz pobierania przez organizacje kartowe opłat z tytułu krajowej transakcji płatniczej przy użyciu karty płatniczej wydanej w ramach umowy z inną organizacją kartową.

Prowadzenie działalności gospodarczej na próbę


OTWARTE FUNDUSZE EMERYTALNE


1 lutego 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1717), na podstawie której:

- na mocy przepisów, które weszły w życie w dniu 14 stycznia 2014 r.:

- wprowadzono dobrowolność uczestnictwa w otwartym funduszu emerytalnym (dalej „OFE”);

- określono, że członkowie OFE będą mogli złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (dalej „ZUS”) w okresie od 1 kwietnia do dnia 31 lipca 2014 r. oświadczenie (w formie pisemnej lub elektronicznej) o przekazywaniu części składki emerytalnej do OFE, a po upływie tego okresu,

- w przypadku niezłożenia takiego oświadczenia, składka będzie ewidencjonowana wyłącznie na subkoncie w ZUS;

- zobligowano OFE do przekazania do ZUS aktywów o wartości odpowiadającej 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku każdego członka OFE na dzień 31 stycznia 2014 r.;

- nałożono na OFE obowiązek dostosowania, najpóźniej do 1 lipca 2014 r. swoich statutów do nowych przepisów;

- w okresie do dnia 31 grudnia 2014 r. zakazano reklamy zawierającej informacje o OFE lub informacje sugerujące, że reklama odnosi się do OFE;

- przyjęto zmiany dotyczące indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego w tym ustalono zryczałtowaną stawkę dla wypłat z tych kont wynoszącą 10%; 

Zaniechania poboru opłaty skarbowej - dodatek energetyczny

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

- na mocy przepisów, które weszły w życie w dniu 1 lutego 2014 r.:

- ustalono, że w kolejnych latach, począwszy od 2016 r., oświadczenia o przekazywaniu części składki emerytalnej do OFE ubezpieczeni będą mogli składać co 4 lata, w wyznaczonych

- 4-miesięcznych okresach;

- wprowadzono mechanizm stopniowego przekazywania środków zgromadzonych w OFE do ZUS od momentu osiągnięcia przez ubezpieczonego wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego tak, aby w jego rezultacie, w miesiącu osiągnięcia wieku emerytalnego przez danego ubezpieczonego liczba jednostek rozrachunkowych na jego rachunku w OFE wynosiła zero;

- określono, że w przypadku wybrania przez ubezpieczonego OFE wysokość odprowadzanej składki do OFE wynosić będzie 2,92% podstawy wymiaru składki, a 4,38% podstawy wymiaru składki będzie ewidencjonowane na subkoncie prowadzonym przez ZUS;

- wprowadzono zakaz inwestowania przez OFE w obligacje skarbowe oraz w instrumenty dłużne gwarantowane przez Skarb Państwa;

- ustalono minimalny poziom inwestycji OFE w akcje, który w 2014 r. ma wynieść 75%.

Nowy wzór deklaracji VAT-11


DZIAŁALNOŚĆ LOKACYJNA FUNDUSZY EMERYTALNYCH


1 lutego 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne
(Dz. U. z 2014 r., poz. 139), na podstawie którego:

- przyjęto zasadę, że obligacje i inne wskazane w przepisach dłużne papiery wartościowe powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden ze sposobów wymienionych w rozporządzeniu;

- ustalono katalog sposobów zabezpieczenia, o których mowa powyżej, do którego zaliczono: zastaw rejestrowy, hipotekę na nieruchomości, gwarancje lub poręczenia (w tym nieodwołalne) udzielone przez wskazane w stosownych przepisach podmioty;

- określono maksymalny poziom lokowania aktywów funduszy emerytalnych w akcje, prawa do akcji, prawa poboru, kwity depozytowe, wskazane w przepisach niepubliczne certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte oraz niepubliczne tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania typu zamkniętego;

- wskazano rodzaje banków i instytucji kredytowych, w których nie mogą być lokowane aktywa funduszy emerytalnych;

- przyjęto, że aktywa funduszu emerytalnego nie mogą być lokowane w instrumenty finansowe, których wartość w istotnym stopniu zależy od wartości instrumentów finansowych objętych zakazem nabywania przez fundusz emerytalny.


ORZECZNICTWO NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO


W dniu 8 marca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym stwierdził, że dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ uzyskanie z tytułu tych wpłat certyfikatów inwestycyjnych nie stanowi przychodu podatkowego przewidzianego w przepisach prawa podatkowego (sygn. akt II FSK 1479/11, dalej „Wyrok”).

W Wyroku Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, wpłaty do funduszu inwestycyjnego zamkniętego na certyfikaty inwestycyjne tego funduszu mogą być dokonywane w formie pieniężnej, jak również udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub papierami wartościowymi. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, certyfikaty uzyskiwane w zamian za przeniesienie własności ww. udziałów lub papierów wartościowych nie zaliczają się do żadnej z kategorii przychodów podatkowych takich jak polski lub zagraniczny pieniądz, wartości dewizowe ani też wartości pieniężne. W rezultacie, jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny, certyfikat inwestycyjny nie może zostać uznany za przychód podatkowy, a w związku z tym nie może zostać objęty podatkiem.

Zapraszamy na forum Księgowość

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Pudrowanie trupa w Ordynacji podatkowej? Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

REKLAMA

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

REKLAMA

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA