REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności gospodarczej na próbę

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość uruchomienia własnej działalności gospodarczej na próbę, w celu przetestowania jego opłacalności – takie rozwiązanie zawiera w poselski projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Procedura uruchomienia firmy byłaby prosta i dawała możliwość szybkiego otwarcia działalności.

 

REKLAMA

Autopromocja


Próbne rozpoczęcie działalności gospodarczej


Adresatami proponowanych zmian mają być przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi, którzy w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadzili działalności gospodarczej, w tym działalności gospodarczej w okresie próbnym. Bieg wskazanego wyżej terminu 5 lat rozpoczynałby się od dnia zakończenia działalności gospodarczej (w tym działalności gospodarczej w okresie próbnym).

Przedsiębiorcy mogliby prowadzić działalność gospodarczą „na próbę” w każdej formie, za wyjątkiem regulowanej działalności gospodarczej oraz przypadków, gdy do prowadzenia działalności gospodarczej niezbędna jest koncesja.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Działalność gospodarczą „na próbę” można byłoby prowadzić przez okres 90 dni liczonych od dnia zgłoszenia o podjęciu działalności gospodarczej w okresie próbnym lub od późniejszego dnia, wskazanego w zgłoszeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Procedura uruchomienia firmy


Przedsiębiorca, który chciałby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w omawianej formie musiałby zgłosić ten fakt do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą dostępnego na jej stronie formularza elektronicznego. Jeżeli przedsiębiorca nie ma przydzielonego numeru NIP, byłby on automatycznie nadany po przesłaniu danych przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej do właściwego urzędu skarbowego.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

Przedsiębiorca miałby również obowiązek przy posługiwaniu się nazwą firmy dodawać określenie, że prowadzi działalność gospodarczą „na próbę”.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

 


Zakończenie działalności


Jeżeli przedsiębiorca zakończy prowadzenie działalności „na próbę”, będzie musiał to zgłosić przed upływem okresu 90 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w okresie próbnym. Jeżeli zaś nie złoży wskazanego wyżej oświadczenia powstanie domniemanie, że prowadzi firmę już na zasadach ogólnych.

Ponadto zakończenie prowadzenia firmy „na próbę”, niezależnie od tego, czy przedsiębiorca prowadzi ją nadal na zasadach ogólnych, czy też zaprzestał prowadzenia działalności nie wiązałoby się dla niego   obowiązkiem zapłacenia zaległych podatków i składek.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Korzyści dla przedsiębiorców


W okresie próby przedsiębiorca byłby zwolniony od obowiązku odprowadzania podatku dochodowego (do kwoty 10 000 zł.), jak również opłacania z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorca, który nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu podlegałby ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w okresie próbnym.

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA