REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarty dostęp do zawodu doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Otwarty dostęp do zawodów regulowanych / Fot. Fotolia
Otwarty dostęp do zawodów regulowanych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768). Ustawa stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych (m.in. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na mocy ustawy zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych. Przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane w ustawie w odniesieniu do wybranych profesji. Osoby zainteresowane pozostałym zakresem deregulacji, zachęcamy do lektury całej ustawy.

Zawód architekta i inżyniera posiadającego uprawnienia budowlane

Na podstawie ustawy ułatwiony został dostęp m.in. do zawodu architekta i inżyniera posiadającego uprawnienia budowlane. Ustawa wprowadziła w tym zakresie możliwość uzyskania uprawnień pozwalających na kierowanie robotami budowlanymi bez ograniczeń  przez inżynierów, którzy ukończyli studia I stopnia, na kierunku odpowiednim dla danej specjalności.  O uzyskanie uprawnień pozwalających na kierowanie robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie mogą zaś ubiegać się, wskutek zmian wprowadzonych ustawą, także osoby posiadające tytuł zawodowego technika lub mistrza. Według nowych zasad, istnieje ponadto możliwość zwolnienia z egzaminu na uprawnienia budowlane absolwentów studiów wyższych prowadzonych na podstawie określonej w przepisach umowy zawartej przez uczelnię z właściwym samorządem zawodowym. Na podstawie ustawy dokonano także zmian w przepisach regulujących odbywanie praktyk zawodowych przez kandydatów na architektów i inżynierów. W tym zakresie wprowadzono m.in.  instytucję „patrona”, pod opieką którego można odbywać praktykę traktowaną na równi z praktyką zawodową polegającą na uczestnictwie w pracach projektowych sprecyzowanych w ustawie. Ponadto skrócono okresy praktyki zawodowej wymaganej dla uzyskania poszczególnych uprawnień.

REKLAMA

Doradcy podatkowi

Deregulacja objęła także zawód doradcy podatkowego. W zakresie tej profesji, zniesiono wyłączne zastrzeżenie  na rzecz doradców podatkowych m.in. takich czynności jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych oraz innych ewidencji do celów podatkowych. Ustawa wprowadziła również możliwość zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego. Zwolnienie to dotyczy absolwentów studiów, których program powstał w ramach określonej w ustawie umowy zawartej pomiędzy uczelnią a Komisją Egzaminacyjną przeprowadzającą egzamin na doradcę podatkowego. Ponadto znacznemu zmniejszeniu uległy wymagania dotyczące praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień  doradcy podatkowego.

Zmiany dotyczące praktyk zawodowych kandydatów na doradców podatkowych

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych

Najdalej idące zmiany dotyczą usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na podstawie ustawy zrezygnowano bowiem z wszelkich wymogów w zakresie wykształcenia czy też praktyki, które do tej pory były konieczne dla możliwości świadczenia tego rodzaju usług. W rezultacie, od dnia wejścia w życie ustawy, usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych może się zajmować praktycznie każdy.

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez certyfikatu

Broker ubezpieczeniowy lub reasekuracyjny

W odniesieniu do zawodu brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego ustawa m.in. zniosła obowiązek zdania egzaminu państwowego przez osoby posiadające pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń oraz pozytywną opinię odpowiednio brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego. Ustawa przewidziała także możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu na brokera, przy spełnieniu określonych w ustawie warunków, przez osoby, które ukończyły studia wyższe uznane przez Komisję Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych za tzw. studia równorzędne.

Deregulacją objęto także zawód aktuariusza. W przypadku tej profesji, na warunkach opisanych w ustawie, wprowadzono możliwość uzyskania tytułu aktuariusza przez osoby, które ukończyły studia wyższe uznane przez Komisję Egzaminacyjną dla Aktuariuszy za równorzędne i złożyły z wynikiem pozytywnym egzaminy przeprowadzone w toku tych studiów.

Biegły rewident

Zmiany wynikające z ustawy dotyczą także zawodu biegłego rewidenta, przy czym wejdą one w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2015 r. W przypadku tego zawodu, deregulacja polega m.in. na zliberalizowaniu zasad zatrudniania biegłych rewidentów na umowę cywilnoprawną. Przewidziano także obowiązek zwolnienia z egzaminu zawodowego kandydata na biegłego rewidenta, po złożeniu przez niego stosownego wniosku, w zakresie w jakim kandydat ten zdał egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne. Ponadto, na określonych w ustawie zasadach, umożliwiono wpisanie do rejestru biegłych rewidentów osoby fizycznej, która posiada co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie rachunkowości, prawa i finansów.

Wybór biegłego rewidenta - jak i kiedy to zrobić

Urbanista

W odniesieniu do zawodu urbanisty najistotniejsza zmiana polega na zlikwidowaniu izby zawodowej urbanistów, a tym samym zniesieniu obowiązku przynależności do samorządu urbanistów. Ponadto zniesiono wymóg odbycia stosownej praktyki zawodowej i złożenia egzaminu celem wykonywania zawodu urbanisty.

Rzeczoznawca samochodowy

Ustawa obniżyła także wymagania potrzebne do wykonywania zawodu rzeczoznawcy samochodowego. Według nowych zasad, prawo do wykonywania tego zawodu będą miały już osoby z wykształceniem średnim oraz z 2-letnią praktyką związaną z motoryzacją.

Pilot samolotowy zawodowy i liniowy

Warto dodać, że zmianie uległ również zakres wymagań dotyczących zawodu pilota samolotowego zawodowego i liniowego. W tym zakresie zniesiono wymóg posiadania określonego wykształcenia dla uzyskania licencji w przypadku obu profesji przy jednoczesnym zachowaniu innych wymogów zmierzających do zapewnienia fachowej wiedzy i umiejętności przedstawicieli tych zawodów.

Podsumowując, ustawa wprowadziła bardzo wiele zmian mających na celu zwiększenie dostępu do zawodów z zakresu rynku finansowego oraz zawodów technicznych, których wykonywanie było dotychczas uzależnione od spełnienia licznych wymogów. Nowe przepisy wprowadzają także rozwiązania, które mają umożliwić uczelniom stworzenie kierunków studiów o bardziej praktycznym profilu, których ukończenie da podstawę do zwolnienia z części lub całości postępowania kwalifikacyjnego przewidzianego dla wykonywania danego zawodu regulowanego. Zgodnie z zamierzeniem ustawodawcy,  ta część zmian ma przyczynić się do lepszego dopasowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy i podniesienia jakości nauczania.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA