REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury / Fot. Fotolia
Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

21 czerwca 2015 r. weszła w życie nowa ustawa o rzeczach. Oprócz uregulowania na nowo kwestii dotyczących postępowania z rzeczami znalezionymi, wprowadza także istotne zmiany w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy przewidujące zwiększenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury.

Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2015 r. poz. 397)

REKLAMA

REKLAMA

Z nowych przepisów będą mogli korzystać właściciele rzeczy ruchomych będących zabytkami wpisanymi do rejestru, muzealiami w rozumieniu przepisów o muzeach, materiałami bibliotecznymi, należącymi do narodowego zasobu bibliotecznego w rozumieniu przepisów o bibliotekach oraz materiałami archiwalnymi w rozumieniu przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Jeśli rzecz ruchoma należąca do którejś z powyższy kategorii zostanie utracona w wyniku kradzieży, kradzieży z włamaniem, rozboju, kradzieży rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego, albo przywłaszczenia, zgodnie z nowymi przepisami możliwe będzie przeprowadzenie procedury wpisu takiej rzeczy do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury. Wniosek w sprawie wpisu będzie mógł złożyć sam właściciel utraconej rzeczy, a także np. Policja. Wpis w rejestrze ma być dokonywany na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury, prowadzony w systemie teleinformatycznym, ma być jawny.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne w 2016 r.

REKLAMA

Korzyści dla właściciela utraconej rzeczy, które będą wynikały z wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, polegają między innymi na szczególnej ochronie cywilnoprawnej. W stosunku do rzeczy wpisanej do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, wyłączone będzie w szczególności tzw. nabycie własności od nieuprawnionego przez nabywcę działającego w dobrej wierze. Co do zasady przepisy prawa cywilnego przewidują bowiem, że jeżeli osoba nieuprawniona do rozporządzania rzeczą ruchomą zbywa rzecz i wydaje ją nabywcy, nabywca uzyskuje własność z chwilą objęcia rzeczy w posiadanie, chyba że działa w złej wierze. Jeżeli jednak rzecz utracona przez właściciela zostaje zbyta przed upływem lat trzech od chwili jej utraty, nabywca może uzyskać własność dopiero z upływem powyższego trzyletniego terminu. Reguły te będą całkowicie wyłączone w przypadku rzeczy wpisanych do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury (nabycie własności przez nabywcę takiej rzeczy w powyższy sposób nie będzie w ogóle możliwe). Istotne jest także, że w przypadku rzeczy wpisanych do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury wyłączone będzie zasiedzenie takiej rzeczy przez posiadacza niebędącego prawowitym właścicielem. Wreszcie, co bardzo istotne, roszczenie właściciela o wydanie mu rzeczy wpisanej do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury przez osobę znajdującą się w posiadaniu takiej rzeczy nie będzie ulegało przedawnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotne jest przy tym, że wpis do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury oraz wynikające stąd szczególne traktowanie przez prawo, będzie możliwe tylko w stosunku do rzeczy ruchomych utraconych w wyniku czynu zabronionego popełnionego po dniu wejścia w życie nowej ustawy (która jak wyżej wskazano weszła w życie 21 czerwca 2015 r.).  

Bankowe tytuły egzekucyjne niezgodne z konstytucją

Podsumowując, nowe przepisy wprowadzają zupełnie nową procedurę wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury ruchomości utraconych w wyniku wskazanych w przepisach czynów zabronionych. Korzyści dla właściciela płynące z takiego wpisu, będą polegały przede wszystkim na wyłączeniu możliwości utraty własności rzeczy wskutek jest zbycia osobie trzeciej przez nieuprawnionego, na wyłączeniu zasiedzenia oraz na wyłączeniu przedawnienia roszczenia właściciela o wydanie rzeczy. Rozszerzenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury należy ocenić pozytywnie, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym utrata dobra kultury była traktowana tak samo, jak utrata rzeczy codziennego użytku. Tymczasem jest uzasadnione, aby prawo przewidywało szczególne rozwiązania zmierzające do ochrony dóbr kultury, z uwagi na ich szczególne znaczenie dla społeczeństwa.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA