REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury

Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury / Fot. Fotolia
Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

21 czerwca 2015 r. weszła w życie nowa ustawa o rzeczach. Oprócz uregulowania na nowo kwestii dotyczących postępowania z rzeczami znalezionymi, wprowadza także istotne zmiany w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy przewidujące zwiększenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury.

Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2015 r. poz. 397)

REKLAMA

REKLAMA

Z nowych przepisów będą mogli korzystać właściciele rzeczy ruchomych będących zabytkami wpisanymi do rejestru, muzealiami w rozumieniu przepisów o muzeach, materiałami bibliotecznymi, należącymi do narodowego zasobu bibliotecznego w rozumieniu przepisów o bibliotekach oraz materiałami archiwalnymi w rozumieniu przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Jeśli rzecz ruchoma należąca do którejś z powyższy kategorii zostanie utracona w wyniku kradzieży, kradzieży z włamaniem, rozboju, kradzieży rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego, albo przywłaszczenia, zgodnie z nowymi przepisami możliwe będzie przeprowadzenie procedury wpisu takiej rzeczy do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury. Wniosek w sprawie wpisu będzie mógł złożyć sam właściciel utraconej rzeczy, a także np. Policja. Wpis w rejestrze ma być dokonywany na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury, prowadzony w systemie teleinformatycznym, ma być jawny.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne w 2016 r.

REKLAMA

Korzyści dla właściciela utraconej rzeczy, które będą wynikały z wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, polegają między innymi na szczególnej ochronie cywilnoprawnej. W stosunku do rzeczy wpisanej do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, wyłączone będzie w szczególności tzw. nabycie własności od nieuprawnionego przez nabywcę działającego w dobrej wierze. Co do zasady przepisy prawa cywilnego przewidują bowiem, że jeżeli osoba nieuprawniona do rozporządzania rzeczą ruchomą zbywa rzecz i wydaje ją nabywcy, nabywca uzyskuje własność z chwilą objęcia rzeczy w posiadanie, chyba że działa w złej wierze. Jeżeli jednak rzecz utracona przez właściciela zostaje zbyta przed upływem lat trzech od chwili jej utraty, nabywca może uzyskać własność dopiero z upływem powyższego trzyletniego terminu. Reguły te będą całkowicie wyłączone w przypadku rzeczy wpisanych do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury (nabycie własności przez nabywcę takiej rzeczy w powyższy sposób nie będzie w ogóle możliwe). Istotne jest także, że w przypadku rzeczy wpisanych do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury wyłączone będzie zasiedzenie takiej rzeczy przez posiadacza niebędącego prawowitym właścicielem. Wreszcie, co bardzo istotne, roszczenie właściciela o wydanie mu rzeczy wpisanej do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury przez osobę znajdującą się w posiadaniu takiej rzeczy nie będzie ulegało przedawnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotne jest przy tym, że wpis do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury oraz wynikające stąd szczególne traktowanie przez prawo, będzie możliwe tylko w stosunku do rzeczy ruchomych utraconych w wyniku czynu zabronionego popełnionego po dniu wejścia w życie nowej ustawy (która jak wyżej wskazano weszła w życie 21 czerwca 2015 r.).  

Bankowe tytuły egzekucyjne niezgodne z konstytucją

Podsumowując, nowe przepisy wprowadzają zupełnie nową procedurę wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury ruchomości utraconych w wyniku wskazanych w przepisach czynów zabronionych. Korzyści dla właściciela płynące z takiego wpisu, będą polegały przede wszystkim na wyłączeniu możliwości utraty własności rzeczy wskutek jest zbycia osobie trzeciej przez nieuprawnionego, na wyłączeniu zasiedzenia oraz na wyłączeniu przedawnienia roszczenia właściciela o wydanie rzeczy. Rozszerzenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury należy ocenić pozytywnie, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym utrata dobra kultury była traktowana tak samo, jak utrata rzeczy codziennego użytku. Tymczasem jest uzasadnione, aby prawo przewidywało szczególne rozwiązania zmierzające do ochrony dóbr kultury, z uwagi na ich szczególne znaczenie dla społeczeństwa.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA