REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

KONTROLA NIEKTÓRYCH INWESTYCJI

1 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r., poz. 1272), na podstawie której m.in.:

  • określono zasady i tryb kontroli niektórych inwestycji polegających na nabywaniu udziałów lub akcji, nabywaniu ogółu praw i obowiązków wspólnika mającego prawo prowadzenia spraw spółki lub prawo reprezentacji spółki osobowej oraz nabywaniu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - jeżeli następuje nabycie lub osiągnięcie istotnego uczestnictwa albo nabycie dominacji nad spółką będącą podmiotem podlegającym ochronie; kontrola ma na celu ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego;
  • wprowadzono definicje podmiotu dominującego, podmiotu zależnego, istotnego uczestnictwa, nabycia dominacji, nabycia pośredniego oraz inne pozwalające ustalić zakres zastosowania ustawy;
  • przewidziano, że za podmiot objęty ochroną może być uznany podmiot prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in.: przesyłanie paliw gazowych, wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja chemikaliów, nawozów oraz wyrobów chemicznych, działalność telekomunikacyjna i inne określone w ustawie;
  • na podmiot, który zamierza nabyć lub osiągnąć istotne uczestnictwo albo nabyć dominację, nałożono obowiązek każdorazowego składania zawiadomienia organowi kontroli o zamiarze jego dokonania, chyba że zgodnie z ustawą obowiązek ten spoczywa na innych podmiotach;
  • określono tryb podejmowania przez właściwe organy decyzji w postępowaniach wszczętych w wyniku złożenia ww. zawiadomień, w tym decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu do nabycia udziałów albo akcji lub praw z udziałów albo akcji albo objęcia udziałów albo akcji spółki oraz decyzji o stwierdzeniu dopuszczalności lub niedopuszczalności wykonywania praw z udziałów albo akcji spółki, a także skutki ich wydania lub ich nieuzyskania;
  • określono  przypadki ponoszenia odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

NADZÓR NAD RYNKIEM FINANSOWYM

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1357), na podstawie których m.in.:

  • ustanowiono zasadę, iż złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub przekazywanie dalszych informacji w uzupełnieniu tego zawiadomienia, nie narusza zakazów ujawniania informacji określonych w ustawie, w tym obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • wprowadzono przepisy dotyczące prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego oraz przewidziano, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności w takim postępowaniu wyjaśniającym podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PODMIOTY RYNKU FINANSOWEGO I RZECZNIK FINANSOWY

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1348), na podstawie których m.in.:

  • określono zasady składania reklamacji do podmiotów rynku finansowego przez klientów tych podmiotów, przyjmując m.in., że reklamacje te mogą być składane w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów, na piśmie, ustnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzono procedury rozpatrywania ww. reklamacji, w tym w szczególności terminy, formę oraz minimalną treść odpowiedzi, którą zobowiązany jest udzielić podmiot rynku finansowego;
  • określono krąg podmiotów uważanych za klientów podmiotów rynku finansowego oraz krąg podmiotów będących podmiotami rynku finansowego w świetle przepisów ustawy;
  • wprowadzono instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem jest podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego i reprezentowanie ich interesów polegających m.in. na: wytaczaniu powództw na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczących działalności tych podmiotów, jak również nabraniu udziału w toczącym się już postępowaniu za zgodą powoda.

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

14 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 985), na podstawie których m.in.:

  • określono elementy, które powinien zawierać wyciąg z operatu szacunkowego sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • przyjęto, że ww. wyciąg należy przekazywać organom prowadzącym kataster nieruchomości nie jak dotychczas w formie papierowej, ale za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia sporządzenia operatu;
  • postanowiono, iż regulacje określające elementy wyciągu z operatu szacunkowego oraz dotyczące zasad jego przekazywania organom prowadzącym kataster nieruchomości, dotyczyć będą także potwierdzenia aktualności operatu szacunkowego dokonywanego przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • wprowadzono zmiany w zakresie waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące m.in. waloryzacji dokonywanej w kwartałach, w których nie ogłoszono aktualnych wskaźników stosowanych na jej potrzeby oraz przeprowadzanej w przypadku nieruchomości, dla których nigdy takie wskaźniki nie były ogłaszane.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

KODEKS CYWILNY

18 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 539), na podstawie której m.in.:

  • przyjęto zasadę, że brak oświadczenia spadkobiercy złożonego w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uznawany za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie wprost, jak to miało miejsce dotychczas;
  • wskutek powyższej zmiany uchylono przepis stanowiący, że jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli w terminie żadnego oświadczenia, przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza;
  • wskazano, że w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w wykazie inwentarza lub spisie inwentarza stanu czynnego spadku oraz określono zasady składania wykazu inwentarza;

postanowiono, iż wprowadzone zmiany nie będą dotyczyć spadków otwartych przed dniem wejścia w życie wymienionej ustawy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA