REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KONTROLA NIEKTÓRYCH INWESTYCJI

1 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r., poz. 1272), na podstawie której m.in.:

REKLAMA

  • określono zasady i tryb kontroli niektórych inwestycji polegających na nabywaniu udziałów lub akcji, nabywaniu ogółu praw i obowiązków wspólnika mającego prawo prowadzenia spraw spółki lub prawo reprezentacji spółki osobowej oraz nabywaniu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - jeżeli następuje nabycie lub osiągnięcie istotnego uczestnictwa albo nabycie dominacji nad spółką będącą podmiotem podlegającym ochronie; kontrola ma na celu ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego;
  • wprowadzono definicje podmiotu dominującego, podmiotu zależnego, istotnego uczestnictwa, nabycia dominacji, nabycia pośredniego oraz inne pozwalające ustalić zakres zastosowania ustawy;
  • przewidziano, że za podmiot objęty ochroną może być uznany podmiot prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in.: przesyłanie paliw gazowych, wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja chemikaliów, nawozów oraz wyrobów chemicznych, działalność telekomunikacyjna i inne określone w ustawie;
  • na podmiot, który zamierza nabyć lub osiągnąć istotne uczestnictwo albo nabyć dominację, nałożono obowiązek każdorazowego składania zawiadomienia organowi kontroli o zamiarze jego dokonania, chyba że zgodnie z ustawą obowiązek ten spoczywa na innych podmiotach;
  • określono tryb podejmowania przez właściwe organy decyzji w postępowaniach wszczętych w wyniku złożenia ww. zawiadomień, w tym decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu do nabycia udziałów albo akcji lub praw z udziałów albo akcji albo objęcia udziałów albo akcji spółki oraz decyzji o stwierdzeniu dopuszczalności lub niedopuszczalności wykonywania praw z udziałów albo akcji spółki, a także skutki ich wydania lub ich nieuzyskania;
  • określono  przypadki ponoszenia odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

NADZÓR NAD RYNKIEM FINANSOWYM

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1357), na podstawie których m.in.:

  • ustanowiono zasadę, iż złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub przekazywanie dalszych informacji w uzupełnieniu tego zawiadomienia, nie narusza zakazów ujawniania informacji określonych w ustawie, w tym obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • wprowadzono przepisy dotyczące prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego oraz przewidziano, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności w takim postępowaniu wyjaśniającym podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PODMIOTY RYNKU FINANSOWEGO I RZECZNIK FINANSOWY

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1348), na podstawie których m.in.:

  • określono zasady składania reklamacji do podmiotów rynku finansowego przez klientów tych podmiotów, przyjmując m.in., że reklamacje te mogą być składane w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów, na piśmie, ustnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzono procedury rozpatrywania ww. reklamacji, w tym w szczególności terminy, formę oraz minimalną treść odpowiedzi, którą zobowiązany jest udzielić podmiot rynku finansowego;
  • określono krąg podmiotów uważanych za klientów podmiotów rynku finansowego oraz krąg podmiotów będących podmiotami rynku finansowego w świetle przepisów ustawy;
  • wprowadzono instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem jest podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego i reprezentowanie ich interesów polegających m.in. na: wytaczaniu powództw na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczących działalności tych podmiotów, jak również nabraniu udziału w toczącym się już postępowaniu za zgodą powoda.

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

14 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 985), na podstawie których m.in.:

  • określono elementy, które powinien zawierać wyciąg z operatu szacunkowego sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • przyjęto, że ww. wyciąg należy przekazywać organom prowadzącym kataster nieruchomości nie jak dotychczas w formie papierowej, ale za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia sporządzenia operatu;
  • postanowiono, iż regulacje określające elementy wyciągu z operatu szacunkowego oraz dotyczące zasad jego przekazywania organom prowadzącym kataster nieruchomości, dotyczyć będą także potwierdzenia aktualności operatu szacunkowego dokonywanego przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • wprowadzono zmiany w zakresie waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące m.in. waloryzacji dokonywanej w kwartałach, w których nie ogłoszono aktualnych wskaźników stosowanych na jej potrzeby oraz przeprowadzanej w przypadku nieruchomości, dla których nigdy takie wskaźniki nie były ogłaszane.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

KODEKS CYWILNY

18 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 539), na podstawie której m.in.:

  • przyjęto zasadę, że brak oświadczenia spadkobiercy złożonego w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uznawany za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie wprost, jak to miało miejsce dotychczas;
  • wskutek powyższej zmiany uchylono przepis stanowiący, że jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli w terminie żadnego oświadczenia, przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza;
  • wskazano, że w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w wykazie inwentarza lub spisie inwentarza stanu czynnego spadku oraz określono zasady składania wykazu inwentarza;

postanowiono, iż wprowadzone zmiany nie będą dotyczyć spadków otwartych przed dniem wejścia w życie wymienionej ustawy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA