REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

KONTROLA NIEKTÓRYCH INWESTYCJI

1 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r., poz. 1272), na podstawie której m.in.:

REKLAMA

  • określono zasady i tryb kontroli niektórych inwestycji polegających na nabywaniu udziałów lub akcji, nabywaniu ogółu praw i obowiązków wspólnika mającego prawo prowadzenia spraw spółki lub prawo reprezentacji spółki osobowej oraz nabywaniu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - jeżeli następuje nabycie lub osiągnięcie istotnego uczestnictwa albo nabycie dominacji nad spółką będącą podmiotem podlegającym ochronie; kontrola ma na celu ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego;
  • wprowadzono definicje podmiotu dominującego, podmiotu zależnego, istotnego uczestnictwa, nabycia dominacji, nabycia pośredniego oraz inne pozwalające ustalić zakres zastosowania ustawy;
  • przewidziano, że za podmiot objęty ochroną może być uznany podmiot prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in.: przesyłanie paliw gazowych, wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja chemikaliów, nawozów oraz wyrobów chemicznych, działalność telekomunikacyjna i inne określone w ustawie;
  • na podmiot, który zamierza nabyć lub osiągnąć istotne uczestnictwo albo nabyć dominację, nałożono obowiązek każdorazowego składania zawiadomienia organowi kontroli o zamiarze jego dokonania, chyba że zgodnie z ustawą obowiązek ten spoczywa na innych podmiotach;
  • określono tryb podejmowania przez właściwe organy decyzji w postępowaniach wszczętych w wyniku złożenia ww. zawiadomień, w tym decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu do nabycia udziałów albo akcji lub praw z udziałów albo akcji albo objęcia udziałów albo akcji spółki oraz decyzji o stwierdzeniu dopuszczalności lub niedopuszczalności wykonywania praw z udziałów albo akcji spółki, a także skutki ich wydania lub ich nieuzyskania;
  • określono  przypadki ponoszenia odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

NADZÓR NAD RYNKIEM FINANSOWYM

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1357), na podstawie których m.in.:

  • ustanowiono zasadę, iż złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub przekazywanie dalszych informacji w uzupełnieniu tego zawiadomienia, nie narusza zakazów ujawniania informacji określonych w ustawie, w tym obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • wprowadzono przepisy dotyczące prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego oraz przewidziano, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności w takim postępowaniu wyjaśniającym podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PODMIOTY RYNKU FINANSOWEGO I RZECZNIK FINANSOWY

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1348), na podstawie których m.in.:

  • określono zasady składania reklamacji do podmiotów rynku finansowego przez klientów tych podmiotów, przyjmując m.in., że reklamacje te mogą być składane w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów, na piśmie, ustnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzono procedury rozpatrywania ww. reklamacji, w tym w szczególności terminy, formę oraz minimalną treść odpowiedzi, którą zobowiązany jest udzielić podmiot rynku finansowego;
  • określono krąg podmiotów uważanych za klientów podmiotów rynku finansowego oraz krąg podmiotów będących podmiotami rynku finansowego w świetle przepisów ustawy;
  • wprowadzono instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem jest podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego i reprezentowanie ich interesów polegających m.in. na: wytaczaniu powództw na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczących działalności tych podmiotów, jak również nabraniu udziału w toczącym się już postępowaniu za zgodą powoda.

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

14 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 985), na podstawie których m.in.:

  • określono elementy, które powinien zawierać wyciąg z operatu szacunkowego sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • przyjęto, że ww. wyciąg należy przekazywać organom prowadzącym kataster nieruchomości nie jak dotychczas w formie papierowej, ale za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia sporządzenia operatu;
  • postanowiono, iż regulacje określające elementy wyciągu z operatu szacunkowego oraz dotyczące zasad jego przekazywania organom prowadzącym kataster nieruchomości, dotyczyć będą także potwierdzenia aktualności operatu szacunkowego dokonywanego przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • wprowadzono zmiany w zakresie waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące m.in. waloryzacji dokonywanej w kwartałach, w których nie ogłoszono aktualnych wskaźników stosowanych na jej potrzeby oraz przeprowadzanej w przypadku nieruchomości, dla których nigdy takie wskaźniki nie były ogłaszane.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

KODEKS CYWILNY

18 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 539), na podstawie której m.in.:

  • przyjęto zasadę, że brak oświadczenia spadkobiercy złożonego w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uznawany za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie wprost, jak to miało miejsce dotychczas;
  • wskutek powyższej zmiany uchylono przepis stanowiący, że jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli w terminie żadnego oświadczenia, przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza;
  • wskazano, że w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w wykazie inwentarza lub spisie inwentarza stanu czynnego spadku oraz określono zasady składania wykazu inwentarza;

postanowiono, iż wprowadzone zmiany nie będą dotyczyć spadków otwartych przed dniem wejścia w życie wymienionej ustawy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA