REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KONTROLA NIEKTÓRYCH INWESTYCJI

1 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r., poz. 1272), na podstawie której m.in.:

REKLAMA

  • określono zasady i tryb kontroli niektórych inwestycji polegających na nabywaniu udziałów lub akcji, nabywaniu ogółu praw i obowiązków wspólnika mającego prawo prowadzenia spraw spółki lub prawo reprezentacji spółki osobowej oraz nabywaniu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - jeżeli następuje nabycie lub osiągnięcie istotnego uczestnictwa albo nabycie dominacji nad spółką będącą podmiotem podlegającym ochronie; kontrola ma na celu ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego;
  • wprowadzono definicje podmiotu dominującego, podmiotu zależnego, istotnego uczestnictwa, nabycia dominacji, nabycia pośredniego oraz inne pozwalające ustalić zakres zastosowania ustawy;
  • przewidziano, że za podmiot objęty ochroną może być uznany podmiot prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in.: przesyłanie paliw gazowych, wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja chemikaliów, nawozów oraz wyrobów chemicznych, działalność telekomunikacyjna i inne określone w ustawie;
  • na podmiot, który zamierza nabyć lub osiągnąć istotne uczestnictwo albo nabyć dominację, nałożono obowiązek każdorazowego składania zawiadomienia organowi kontroli o zamiarze jego dokonania, chyba że zgodnie z ustawą obowiązek ten spoczywa na innych podmiotach;
  • określono tryb podejmowania przez właściwe organy decyzji w postępowaniach wszczętych w wyniku złożenia ww. zawiadomień, w tym decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu do nabycia udziałów albo akcji lub praw z udziałów albo akcji albo objęcia udziałów albo akcji spółki oraz decyzji o stwierdzeniu dopuszczalności lub niedopuszczalności wykonywania praw z udziałów albo akcji spółki, a także skutki ich wydania lub ich nieuzyskania;
  • określono  przypadki ponoszenia odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

NADZÓR NAD RYNKIEM FINANSOWYM

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1357), na podstawie których m.in.:

  • ustanowiono zasadę, iż złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub przekazywanie dalszych informacji w uzupełnieniu tego zawiadomienia, nie narusza zakazów ujawniania informacji określonych w ustawie, w tym obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • wprowadzono przepisy dotyczące prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego oraz przewidziano, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności w takim postępowaniu wyjaśniającym podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PODMIOTY RYNKU FINANSOWEGO I RZECZNIK FINANSOWY

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1348), na podstawie których m.in.:

  • określono zasady składania reklamacji do podmiotów rynku finansowego przez klientów tych podmiotów, przyjmując m.in., że reklamacje te mogą być składane w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów, na piśmie, ustnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzono procedury rozpatrywania ww. reklamacji, w tym w szczególności terminy, formę oraz minimalną treść odpowiedzi, którą zobowiązany jest udzielić podmiot rynku finansowego;
  • określono krąg podmiotów uważanych za klientów podmiotów rynku finansowego oraz krąg podmiotów będących podmiotami rynku finansowego w świetle przepisów ustawy;
  • wprowadzono instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem jest podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego i reprezentowanie ich interesów polegających m.in. na: wytaczaniu powództw na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczących działalności tych podmiotów, jak również nabraniu udziału w toczącym się już postępowaniu za zgodą powoda.

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

14 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 985), na podstawie których m.in.:

  • określono elementy, które powinien zawierać wyciąg z operatu szacunkowego sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • przyjęto, że ww. wyciąg należy przekazywać organom prowadzącym kataster nieruchomości nie jak dotychczas w formie papierowej, ale za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia sporządzenia operatu;
  • postanowiono, iż regulacje określające elementy wyciągu z operatu szacunkowego oraz dotyczące zasad jego przekazywania organom prowadzącym kataster nieruchomości, dotyczyć będą także potwierdzenia aktualności operatu szacunkowego dokonywanego przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • wprowadzono zmiany w zakresie waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące m.in. waloryzacji dokonywanej w kwartałach, w których nie ogłoszono aktualnych wskaźników stosowanych na jej potrzeby oraz przeprowadzanej w przypadku nieruchomości, dla których nigdy takie wskaźniki nie były ogłaszane.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

KODEKS CYWILNY

18 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 539), na podstawie której m.in.:

  • przyjęto zasadę, że brak oświadczenia spadkobiercy złożonego w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uznawany za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie wprost, jak to miało miejsce dotychczas;
  • wskutek powyższej zmiany uchylono przepis stanowiący, że jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli w terminie żadnego oświadczenia, przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza;
  • wskazano, że w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w wykazie inwentarza lub spisie inwentarza stanu czynnego spadku oraz określono zasady składania wykazu inwentarza;

postanowiono, iż wprowadzone zmiany nie będą dotyczyć spadków otwartych przed dniem wejścia w życie wymienionej ustawy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA