REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

KONTROLA NIEKTÓRYCH INWESTYCJI

1 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r., poz. 1272), na podstawie której m.in.:

REKLAMA

  • określono zasady i tryb kontroli niektórych inwestycji polegających na nabywaniu udziałów lub akcji, nabywaniu ogółu praw i obowiązków wspólnika mającego prawo prowadzenia spraw spółki lub prawo reprezentacji spółki osobowej oraz nabywaniu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - jeżeli następuje nabycie lub osiągnięcie istotnego uczestnictwa albo nabycie dominacji nad spółką będącą podmiotem podlegającym ochronie; kontrola ma na celu ochronę porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego;
  • wprowadzono definicje podmiotu dominującego, podmiotu zależnego, istotnego uczestnictwa, nabycia dominacji, nabycia pośredniego oraz inne pozwalające ustalić zakres zastosowania ustawy;
  • przewidziano, że za podmiot objęty ochroną może być uznany podmiot prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in.: przesyłanie paliw gazowych, wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja chemikaliów, nawozów oraz wyrobów chemicznych, działalność telekomunikacyjna i inne określone w ustawie;
  • na podmiot, który zamierza nabyć lub osiągnąć istotne uczestnictwo albo nabyć dominację, nałożono obowiązek każdorazowego składania zawiadomienia organowi kontroli o zamiarze jego dokonania, chyba że zgodnie z ustawą obowiązek ten spoczywa na innych podmiotach;
  • określono tryb podejmowania przez właściwe organy decyzji w postępowaniach wszczętych w wyniku złożenia ww. zawiadomień, w tym decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu do nabycia udziałów albo akcji lub praw z udziałów albo akcji albo objęcia udziałów albo akcji spółki oraz decyzji o stwierdzeniu dopuszczalności lub niedopuszczalności wykonywania praw z udziałów albo akcji spółki, a także skutki ich wydania lub ich nieuzyskania;
  • określono  przypadki ponoszenia odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

NADZÓR NAD RYNKIEM FINANSOWYM

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1357), na podstawie których m.in.:

  • ustanowiono zasadę, iż złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub przekazywanie dalszych informacji w uzupełnieniu tego zawiadomienia, nie narusza zakazów ujawniania informacji określonych w ustawie, w tym obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • wprowadzono przepisy dotyczące prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia określonych w ustawie przestępstw lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego oraz przewidziano, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności w takim postępowaniu wyjaśniającym podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PODMIOTY RYNKU FINANSOWEGO I RZECZNIK FINANSOWY

11 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1348), na podstawie których m.in.:

  • określono zasady składania reklamacji do podmiotów rynku finansowego przez klientów tych podmiotów, przyjmując m.in., że reklamacje te mogą być składane w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów, na piśmie, ustnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • wprowadzono procedury rozpatrywania ww. reklamacji, w tym w szczególności terminy, formę oraz minimalną treść odpowiedzi, którą zobowiązany jest udzielić podmiot rynku finansowego;
  • określono krąg podmiotów uważanych za klientów podmiotów rynku finansowego oraz krąg podmiotów będących podmiotami rynku finansowego w świetle przepisów ustawy;
  • wprowadzono instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem jest podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego i reprezentowanie ich interesów polegających m.in. na: wytaczaniu powództw na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczących działalności tych podmiotów, jak również nabraniu udziału w toczącym się już postępowaniu za zgodą powoda.

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

14 października 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 985), na podstawie których m.in.:

  • określono elementy, które powinien zawierać wyciąg z operatu szacunkowego sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • przyjęto, że ww. wyciąg należy przekazywać organom prowadzącym kataster nieruchomości nie jak dotychczas w formie papierowej, ale za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia sporządzenia operatu;
  • postanowiono, iż regulacje określające elementy wyciągu z operatu szacunkowego oraz dotyczące zasad jego przekazywania organom prowadzącym kataster nieruchomości, dotyczyć będą także potwierdzenia aktualności operatu szacunkowego dokonywanego przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • wprowadzono zmiany w zakresie waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dotyczące m.in. waloryzacji dokonywanej w kwartałach, w których nie ogłoszono aktualnych wskaźników stosowanych na jej potrzeby oraz przeprowadzanej w przypadku nieruchomości, dla których nigdy takie wskaźniki nie były ogłaszane.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

KODEKS CYWILNY

18 października 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 539), na podstawie której m.in.:

  • przyjęto zasadę, że brak oświadczenia spadkobiercy złożonego w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uznawany za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie wprost, jak to miało miejsce dotychczas;
  • wskutek powyższej zmiany uchylono przepis stanowiący, że jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli w terminie żadnego oświadczenia, przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza;
  • wskazano, że w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w wykazie inwentarza lub spisie inwentarza stanu czynnego spadku oraz określono zasady składania wykazu inwentarza;

postanowiono, iż wprowadzone zmiany nie będą dotyczyć spadków otwartych przed dniem wejścia w życie wymienionej ustawy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA