REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w PIT i ZUS w 2016 roku

Zmiany w PIT i ZUS w 2016 roku /Fotolia
Zmiany w PIT i ZUS w 2016 roku /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2016 roku pracodawcy mogą łatwiej wdrażać rozwiązania prorodzinne w swoich firmach za sprawą nowych rozwiązań podatkowych. Dzięki nowym przepisom, pracownicy mogą otrzymać nawet do 400 złotych miesięcznie na opiekę nad dzieckiem. Nowy rok przyniósł też ułatwienia dla firm, które chcą inwestować w badania i rozwój. Z kolei dla zleceniobiorców zmieniły się zasady dotyczące oskładkowania umów zlecenia.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

REKLAMA

Autopromocja

Prorodzinne zmiany podatkowe

Od 1 stycznia 2016 roku weszły w życie zmiany, które wprowadzają ułatwienia związane z opieką nad dziećmi pracowników zarówno po stronie pracodawców, jak i zatrudnionych. Po pierwsze, świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) obejmą teraz pobyt dzieci w przedszkolach (nie tylko w żłobkach i klubach dziecięcych, jak było do tej pory). Wypłaty te będą zwolnione z podatku dochodowego bez ograniczeń kwotowych. Po drugie, z nowych rozwiązań będą mogły skorzystać też osoby zatrudnione w firmach bez ZFŚS, czyli na przykład pracownicy mikroprzedsiębiorstw, czy małych firm. Tutaj będą obowiązywały ograniczenia kwotowe. Nie będzie opodatkowane świadczenie od pracodawcy dla pracownika w wysokości do 400 złotych miesięcznie na dziecko na dziennego opiekuna, żłobek lub klub dziecięcy oraz do 200 złotych co miesiąc na przedszkolaka. Po trzecie, pracodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola oraz na ich prowadzenie. W przypadku prowadzenia przedszkola ustalono górną granicę w wysokości 400 zł na dziecko uczęszczające do żłobka bądź klubu i 200 zł na przedszkolaka. Takie prawo będzie miał pracodawca także w przypadku nabycia usług od zewnętrznego dostawcy albo gdy pracownik sam ponosi te koszty.

Ułatwienia podatkowe dla pracodawców tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany dla firm stawiających na badania i rozwój

Tylko do końca 2015 roku obowiązywała ulga na nowe technologie. Do tej pory skorzystało z niej niewielu podatników, głownie z powodu stopnia skomplikowania tego instrumentu. W koszty uzyskania przychodów można było ująć do 50% wydatków poniesionych na nabycie wiedzy technologicznej, która nie mogła być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Konieczne było potwierdzenie opinii niezależnej jednostki naukowej o okresie stosowania innowacji.

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową (B+R)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nowa ulga na badania i rozwój, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., będzie promować rozwiązania przedsiębiorców skrojone na ich miarę. W koszty uzyskania przychodów będzie można wliczyć zarówno wynagrodzenia i obciążenia dotyczące zatrudnionych pracowników (do 30% kosztów), zakup materiałów i surowców związanych z badaniami i rozwojem (do 10 lub 20%), a także ekspertyzy i usługi doradcze (do 10 lub 20%). Kwota kosztów kwalifikowanych zależy od wielkości firmy – tłumaczy Michał Grzybowski, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Informacje o rezydencie

W 2016 roku pracodawcy wypełniając PIT-11 będą musieli ustalić status rezydencji podatkowej pracownika. W przypadku polskich nierezydentów podatkowych, czyli osób które przez większość roku pracują poza krajem, konieczne będzie uzyskanie zagranicznego numeru identyfikacyjnego. – To rozwiązanie ma służyć ułatwieniu organom podatkowym wymiany informacji między poszczególnymi krajami i uszczelnianiu bazy podatkowej. Z punktu widzenia pracodawcy problematycznym może być ustalenia stanu faktycznego w przypadku tzw. „łamanej rezydencji podatkowej” oraz urzędu skarbowego, do którego ma trafić deklaracja. Biorąc pod uwagę, że te zasady obowiązywać będą już dla przychodów osiągniętych w 2015 roku, niektóre międzynarodowe firmy już wysyłają do swoich pracowników formularze z prośbą o uzupełnienie niezbędnych danych – mówi Marek Jarocki, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek


W ramach podatku PIT od 2016 roku weszły w życie także przepisy, które doprecyzowują, czym są przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzące ze źródeł nieujawnionych, od których zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 75% podstawy opodatkowania. Celem przepisów jest zachęcenie do uczciwego rozliczania się z państwem.

Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych od 2016 r.

Zmiany dotkną też posiadaczy papierów wartościowych. Ze znowelizowanych przepisów wynika, że przychód ze sprzedaży akcji i praw do akcji powstanie w momencie przeniesienia ich własności na nabywcę. Zmiana ta powinna ułatwić rozliczenia z fiskusem w przypadku bardziej skomplikowanych transakcji, jak np. z odroczoną płatnością lub na raty. Czy tak się stanie, pokaże praktyka.

Składki ZUS od umów zleceń

Do tej pory składki na ubezpieczenie społeczne od kilku umów zleceń mogły być płacone jedynie od pierwszej umowy zlecenia. W praktyce oznaczało to często zawieranie kilku umów z tym samym zleceniodawcą, z czego jedna była na niewielką kwotę podlegającą oskładkowaniu, a druga opiewała na znacznie wyższą sumę, która w całości trafiała do zleceniobiorcy. Nowe rozwiązanie zakłada powstanie obowiązku odprowadzania składek do ZUS od wszelkich umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli 1 850 zł brutto w 2016 r. Dopiero od kolejnej umowy przekraczającej tę kwotę nie trzeba będzie opłacać składek.

Umowy zlecenia ze składką ZUS

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Dodatkowo w przypadku kilku pracodawców, obowiązek udowodnienia wypełnienia obowiązku opłacenia składek będzie spoczywał na zleceniobiorcy. - Natomiast w przypadku, gdy osoba prowadzi działalność gospodarczą i równocześnie pracuje na umowę zlecenie, zleceniobiorca zobowiązany będzie zapłacić obowiązkowe składki od prowadzonego biznesu, jeżeli podstawa wymiaru składek z umowy zlecenia będzie niższa od najniższej podstawy wymiaru składek obowiązującej osoby prowadzące działalność gospodarczą – tłumaczy Michał Grzybowski.

Dywidendy pod kontrolą

O 1 stycznia 2016 roku zaczęła obowiązywać także klauzula ograniczająca zwolnienie podatkowe dla dywidend. Nowe przepisy będą miały wpływ na międzynarodowe koncerny inwestujące w Polsce za pośrednictwem spółek holdingowych oraz polskie przedsiębiorstwa inwestujące za granicą. Spółki dominujące będą musiały udowodnić, że ich spółki zależne nie powstały tylko po to, by wykorzystać zwolnienie podatkowe oraz, że ich istnienie ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. - Jeśli urząd podatkowy w Polsce uzna, że jest to wyłącznie sztuczna struktura, a czynności wykonywane przez podatnika nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej, od dywidendy trzeba będzie odprowadzić 19-procentowy podatek – podsumowuje Marek Jarocki.

Źródło: EY

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA