REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od jakiej daty zgłosić do ubezpieczeń pracownika zatrudnionego po wznowieniu działalności gospodarczej

Marek Maliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat prowadzę działalność gospodarczą. We wrześniu złożyłem w gminie informację o zawieszeniu tej działalności, a od 1 października 2008 r. jestem zwolniony z opłacania składek na ZUS. Na początku marca 2009 r. chcę zgłosić w gminie wznowienie działalności. Od kiedy muszę płacić składki na ZUS za siebie, czy dopiero od kwietnia? Jeżeli jednocześnie ze wznowieniem działalności gospodarczej, jeszcze w marcu zatrudnię pracownika, to czy do ubezpieczeń powinienem zgłosić go od 1 kwietnia 2009 r.?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za siebie będzie Pan opłacał od kwietnia 2009 r. Natomiast pracownika ma Pan obowiązek zgłosić do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego od dnia zatrudnienia, czyli jeszcze w marcu 2009 r. Również składki za pracownika ma Pan obowiązek opłacać od marca 2009 r.

UZASADNIENIE

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej w zakresie ubezpieczeń społecznych jest skuteczne od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca zgłosił w gminie zawieszenie działalności gospodarczej. Zawieszenie działalności trwa do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca zgłosił w gminie wznowienie działalności gospodarczej (art. 36a ust. 2 ustawy systemowej). Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, wypadkowemu i ewentualnie dobrowolnemu chorobowemu podlegają od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 13 pkt 4 ustawy systemowej).

REKLAMA

W Dzienniku Ustaw z 2009 r. nr 18, poz. 97 została opublikowana ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Od 31 marca 2009 r. zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej powoduje ustanie obowiązku ubezpieczeń społecznych od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma Pan obowiązek opłacać za siebie składki od kwietnia 2009 r., mimo że działalność wznowił Pan już w marcu 2009 r. Inaczej jest z zatrudnionymi pracownikami. Po wznowieniu działalności może Pan zatrudnić osoby np. na podstawie umowy o pracę. Jednak do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego ma Pan obowiązek zgłosić je od dnia nawiązania stosunku pracy (art. 13 pkt 1 ustawy systemowej).

Ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu tak samo jak pracownicy podlegają osoby wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy.

Na obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego zatrudnionych osób nie ma wpływu to, że płatnik składek nie podlega ubezpieczeniom. Mimo że Pan nie podlega ubezpieczeniom do 31 marca 2009 r., czyli również w okresie, kiedy zamierza Pan zatrudnić pracownika, ma Pan obowiązek zgłosić pracownika do ubezpieczeń od dnia rozpoczęcia pracy.

WAŻNE!

Zwolnienie z opłacania składek w okresie zawieszenia działalności dotyczy wyłącznie osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przepisy o zawieszeniu działalności nie dotyczą obowiązku zgłoszenia do ubezpieczeń zatrudnionych osób, np. pracowników czy zleceniobiorców.

PRZYKŁAD

Marian N. zawiesił działalność gospodarczą od 15 października 2008 r. Dlatego od 1 listopada 2008 r. nie podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu i nie opłaca składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z działalności. Wznowienie działalności gospodarczej zgłosił w gminie 12 stycznia 2009 r. Dlatego składki z działalności będzie miał obowiązek opłacać na nowo od 1 lutego 2009 r. Jednocześnie ze zgłoszeniem wznowienia działalności od 15 stycznia 2009 r. pan Marian zatrudnił dwóch pracowników na podstawie umowy zlecenia. Zleceniobiorcy wykonują pracę od 15 stycznia 2009 r. Mimo że pan Marian obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu z działalności zaczął podlegać dopiero od 1 lutego 2009 r., za styczeń opłacił składki za zleceniobiorców.

Przypominamy, że działalność mogą zawiesić:

• osoby prowadzące pozarolniczą działalność (w tym w formie spółki cywilnej) na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych oraz

• wspólnicy jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółek jawnych, komandytowych lub partnerskich, którzy nie zatrudniają pracowników.

• art. 13 pkt 1 i pkt 4 oraz art. 36a ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 141, poz. 888),

• art. 22 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU z 2009 r. nr 18, poz. 97).

Marek Maliński

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA