REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK w mikrofirmie, urzędzie, szkole - jak wdrożyć

Subskrybuj nas na Youtube
PPK w mikrofirmie, urzędzie, szkole - jak wdrożyć
PPK w mikrofirmie, urzędzie, szkole - jak wdrożyć

REKLAMA

REKLAMA

PPK w mikrofirmie, urzędzie, szkole. Od 1 stycznia 2021 r. do PPK mogą przystępować mikrofirmy i jednostki sektora publicznego (np. urzędy, szkoły). Jeżeli choć jedna osoba zatrudniona w mikroprzedsiębiorstwie chce oszczędzać w Pracowniczych Planach Kapitałowych to przedsiębiorca powinien podjąć działania mające na celu wdrożenia programu - powiedział PAP ekspert regionalny PPK Maciej Sawicz. Dla jednostek sektora publicznego przewidziano szereg ułatwień we wdrażaniu PPK.

PPK 2021 - mikrofirmy i sektor publiczny

1 stycznia 2021 roku rozpoczął się IV ostatni etap wdrożenia PPK. Do programu będą przystępować - oprócz najmniejszych firm zatrudniających do 20 osób – wszystkie jednostki sektora publicznego, a więc m.in. podmioty należące do administracji rządowej i samorządowej, w tym też np. szkoły, przedszkola, szpitale czy przychodnie.

REKLAMA

Autopromocja

PFR Portal PPK - bezpłatne szkolenia

Za wdrożenie i prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych odpowiada spółka PFR Portal PPK. Jak wskazał Sawicz, eksperci regionalni PPK przeprowadzili już tysiące bezpłatnych szkoleń dotyczących PPK dla pracowników i pracodawców. Łącznie przeszkolili już ponad 190 tys. pracowników z blisko 11 tys. firm, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.

Możliwość wspólnego wyboru instytucji finansowej

Z pytań zadawanych podczas szkoleń wynika, że dla pracodawców z IV etapu wdrażania PPK jednym z ważniejszych zagadnień jest możliwość wspólnego wyboru instytucji finansowej. „Jest to możliwe, ponieważ Tarczą 4.0 dodano do ustawy o PPK przepis, zgodnie z którym wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa może w imieniu podmiotów zatrudniających, będących jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego ¦ dokonać wyboru instytucji finansowej, z którą te podmioty zawrą umowy o zarządzanie PPK. To duże ułatwienie, bo oznacza to, że np. szkoły czy przedszkola nie będą musiały dokonywać wyboru instytucji finansowej indywidualnie” – powiedział trener PFR Portal PPK.

Wybór instytucji zarządzającej PPK bez stosowania Prawa zamówień publicznych

Kolejną ważną kwestią dla zatrudniających z sektora publicznego – jak wskazał M. Sawicz – jest możliwość wyboru instytucji zarządzającej PPK bez konieczności stosowania procedur Prawa zamówień publicznych. Przypomniał, że od nowego roku przepisów Prawa zamówień publicznych do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne. Dla instytucji administracji centralnej próg ten wynosi 139 tys. euro, a dla instytucji poniżej szczebla centralnego – 214 tys. euro. „Gdy te progi zostaną przekroczone, konieczny jest wybór instytucji finansowej w trybie zamówień publicznych. Natomiast, jeżeli wartość zamówienia jest niższa, to podmioty publiczne nie muszą organizować przetargu na zarządzanie PPK” - wyjaśnił M. Sawicz.

Kalkulator do szacowania wartości zamówienia

Wskazał, że na portalu mojeppk.pl pracodawcy znajdą specjalnie przygotowany dla „budżetówki” kalkulator do szacowania wartości zamówienia. Powiedział, że kalkulator pozwala orientacyjnie oszacować wartość zamówienia i sprawdzić, czy nie zostaną osiągnięte progi unijne, od których uzależnione jest stosowanie procedur z nowego Prawa zamówień publicznych. „Narzędzie to pomaga oszacować wartość zamówienia w PPK stosownie do okresu, na jaki ma być zawarta umowa o zarządzanie PPK” – wyjaśnił M. Sawicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy o zarządzanie PPK w mikroprzedsiębiorstwach

Ekspert wskazał, że podczas szkoleń bardzo wiele pytań dotyczy obowiązku zawierania umów o zarządzanie PPK w mikroprzedsiębiorstwach. Zaznaczył jednak, że „jeżeli co najmniej jedna osoba zatrudniona chce oszczędzać w PPK to mikroprzedsiębiorca powinien utworzyć PPK, w tym wybrać instytucję finansową w porozumieniu z tzw. stroną społeczną oraz zawrzeć z wybraną instytucją finansową umowę o zarządzanie”.

PPK zupełnie inne niż OFE

Sawicz przyznał, że pracodawcy często mówią o nieufności pracowników wobec PPK. „Tu cieniem kładzie się przede wszystkim bardzo krzywdzące dla programu i nieuzasadnione porównywanie PPK do OFE” – wskazał. Podkreślił, że te programy nie mają ze sobą nic wspólnego, bo OFE to część obowiązkowego systemu emerytalnego, a PPK to dobrowolny dla pracowników sposób oszczędzania. „Osoby zatrudnione bardzo często nie wiedzą o prywatności oszczędności gromadzonych w PPK, jak również o możliwości tzw. zwrotu, czyli wycofania zgromadzonych na prywatnym rachunku środków w każdej chwili, czyli np. po miesiącu, kwartale czy roku. Co gorsza, wielu pracowników nie sprawdza informacji samodzielnie, tylko powiela plotki, które mieszają pojęcia i nie pomagają w zrozumieniu zasad programu” - powiedział.

Korzyści z PPK

Ekspert PPK na województwo dolnośląskie i lubuskie wskazał, że podczas szkoleń, wielu pracodawców pyta też o korzyści z wdrożenia PPK dla firm. „Wydawałoby się, że program ma jednego beneficjenta, czyli pracownika, ale PPK może stać się również programem motywacyjnym, ponieważ pracodawca ma możliwość zadeklarowania dobrowolnej wpłaty dodatkowej do PPK w wysokości do 2,5 proc. wynagrodzenia pracownika” – powiedział. Dodał, że pracodawca, który oferuje pracownikom dodatkowe środki, dodatkowy kapitał, jest przez nich pozytywnie postrzegany. Tak jest np. w krajach zachodnich czy w USA, gdzie prócz wypłaty „na rękę” liczy się posiadanie przez pracodawcę dodatkowego funduszu emerytalnego dla pracowników czy innych benefitów. „Rosnący kapitał na prywatnym rachunku PPK pracownika wiąże go z takim pracodawcą” – dodał.

PPK - terminy wdrożenia

Zgodnie z kalendarzem wdrażania programu, jednostki sektora finansów publicznych powinny zawrzeć umowę o zarządzanie PPK do 26 marca 2021 roku, natomiast termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK, czyli zgłoszenia pracowników do programu, upływa 10 kwietnia. Pozostałe firmy umowę o zarządzanie powinny zawrzeć do 23 kwietnia, a umowy o prowadzenie do 10 maja 2021 roku.

Czym jest PPK

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny i powszechny system długoterminowego oszczędzania. Do programu może przystąpić każdy zatrudniony, który podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym ze wskazanych w ustawie o PPK tytułów. Oszczędności tworzone są wspólnie przez pracowników, pracodawców oraz Państwo.

Wysokość wpłat do PPK

Podstawowe wpłaty do PPK finansowane są przez pracownika oraz pracodawcę i wynoszą odpowiednio 2 proc. i 1,5 proc. wynagrodzenia pracownika. Osoby, których wynagrodzenie nie przekracza 120 proc. minimalnego wynagrodzenia mają możliwość obniżenia wpłaty podstawowej do 0,5 proc.

Dopłata z Funduszu Pracy wynosi 240 zł rocznie. Dodatkowo, w pierwszym roku pracownicy otrzymują także tzw. wpłatę powitalną w wysokości 250 zł. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA