REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie
Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy umowa o zakazie konkurencji nie odnosi się do kwestii odszkodowania dla pracownika, albo kwestia ta jest uregulowana niejasno - umowa obowiązuje, a pracownik powinien otrzymywać od byłego pracodawcy odszkodowanie nie niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Niejasna umowa o zakazie konkurencji z poprzednim pracodawcą - PYTANIE

Mamy problem z kandydatem do pracy. Nie mieliśmy nigdy do czynienia z umowami lojalnościowymi i stąd to pytanie. U obecnego pracodawcy pracownik podpisał umowę lojalnościową. Umowa ta zawarta jest na okres od 01.09.2021 do 01.09.2026 - umowa o pracę zawarta jest na okres od 01.09.2021do 31.08.2021 na 1/2 etatu na kwotę 1400,00. Odnośnie zachowania lojalności jest zapis że w przypadku naruszenia pracownik zobowiązany jest do kary w wysokości "15,000 zł" (kwota uzupełniona jest tylko cyfrą i w ten sposób, że po "15" jest przecinek a nie kropka - brak słownie). W przypadku działań naruszających zakaz konkurencji pracownik zobowiązany jest do zapłaty kary (brak wypełnienia). Zapisy o wynagrodzeniu z tytułu zachowania lojalności na rzecz pracownika zostały przekreślone i podpisane przez obie strony. Czy taka umowa jest wiążąca? Jaką kwotę pracownik będzie musiał zapłacić swojemu pracodawcy w razie niedotrzymania lojalności: 15 tys. zł czy 15 zł?

REKLAMA

Autopromocja

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia

REKLAMA

Możliwość stosowania umów o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia nie budzi wątpliwości w sytuacji, gdy pracownik posiadał dostęp do informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Przyjmuje się - choć nie wynika to bezpośrednio z przepisów kodeksu pracy - że klauzula konkurencyjna obowiązująca po ustaniu zatrudnienia może zawierać karę umowną. Przepisy nie regulują kwestii technicznych związanych z umieszczaniem w treści umowy postanowień dotyczących kary umownej (wskazanie wysokości kary w formie liczby, słownie). W przypadku o którym mowa w pytaniu, nawet w sytuacji przekreślenia postanowień dotyczących wynagrodzenia dla pracownika należy przyjąć, że umowa obowiązuje - jednak jej treść powinna zostać szybko wyjaśniona z byłym pracodawcą. Trudno przyjąć, że intencją stron przy zawieraniu umowy było określenie poziomu kary umownej na 15 zł.

Pracodawca ma prawo stosować z pracownikami umowy o zakazie konkurencji. Jedna z nich może obowiązywać w trakcie zatrudnienia - i może być zawarta z każdym pracownikiem, druga zwana powszechnie klauzulą konkurencyjną obowiązuje po ustaniu zatrudnienia - i może być zawierana wyłącznie z pracownikami mającymi dostęp do szczególnie ważnych informacji których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Odszkodowanie nie niższe niż 25% wynagrodzenia

Umowa o zakazie konkurencji obowiązująca pracownika po ustaniu zatrudnienia z jednej strony utrudnia wybór dowolnego pracodawcy po ustaniu zatrudnienia z wcześniejszym pracodawcą - z drugiej strony gwarantuje przez okres jej obowiązywania odszkodowanie, które nie może być niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

REKLAMA

W sytuacji o której mowa w pytaniu należy zauważyć, iż dopuszczalnym postępowaniem jest stosowanie kar umownych w umowach o zakazie konkurencji, które mają obowiązywać po ustaniu zatrudnienia. Kara umowna polega na tym, że można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy – stanowi więc zabezpieczenie w omawianym przypadku byłego pracodawcy na wypadek gdyby były pracownik nie wywiązywał się z umowy o zakazie konkurencji - przykładowo w okresie zakazu zatrudnił się w podmiocie konkurencyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do wątpliwości w zakresie obowiązywania umowy - przyjmuje się, że nawet w sytuacji gdy nie odnosi się ona zupełnie do kwestii odszkodowania dla pracownika, jak również tak jak w omawianym przypadku gdy kwestie te zostały wykreślone, umowa obowiązuje - pracownik powinien otrzymywać od byłego pracodawcy odszkodowanie w minimalnej wysokości na poziomie nie niższym niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Trudno jednoznacznie wypowiedzieć się co do wysokości umówionej kary umownej – nie można jednak przyjąć (zakładając racjonalne działanie pracodawcy), iż została ona ukształtowana na poziomie 15 zł. Uwzględniając powyższe, w tym wykreślenie postanowień umowy w kwestii związanych z odszkodowaniem pracownika, rekomendowanym postępowaniem jest skonsultowanie treści umowy z byłym pracodawcą - zarówno w zakresie wysokości kary umownej, jak również faktu obowiązywania umowy.

Podstawa prawna: art. 1012 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320)

Sebastian Kryczka

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX
 Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX
W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA