REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie
Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy umowa o zakazie konkurencji nie odnosi się do kwestii odszkodowania dla pracownika, albo kwestia ta jest uregulowana niejasno - umowa obowiązuje, a pracownik powinien otrzymywać od byłego pracodawcy odszkodowanie nie niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Niejasna umowa o zakazie konkurencji z poprzednim pracodawcą - PYTANIE

Mamy problem z kandydatem do pracy. Nie mieliśmy nigdy do czynienia z umowami lojalnościowymi i stąd to pytanie. U obecnego pracodawcy pracownik podpisał umowę lojalnościową. Umowa ta zawarta jest na okres od 01.09.2021 do 01.09.2026 - umowa o pracę zawarta jest na okres od 01.09.2021do 31.08.2021 na 1/2 etatu na kwotę 1400,00. Odnośnie zachowania lojalności jest zapis że w przypadku naruszenia pracownik zobowiązany jest do kary w wysokości "15,000 zł" (kwota uzupełniona jest tylko cyfrą i w ten sposób, że po "15" jest przecinek a nie kropka - brak słownie). W przypadku działań naruszających zakaz konkurencji pracownik zobowiązany jest do zapłaty kary (brak wypełnienia). Zapisy o wynagrodzeniu z tytułu zachowania lojalności na rzecz pracownika zostały przekreślone i podpisane przez obie strony. Czy taka umowa jest wiążąca? Jaką kwotę pracownik będzie musiał zapłacić swojemu pracodawcy w razie niedotrzymania lojalności: 15 tys. zł czy 15 zł?

REKLAMA

Autopromocja

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia

Możliwość stosowania umów o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia nie budzi wątpliwości w sytuacji, gdy pracownik posiadał dostęp do informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Przyjmuje się - choć nie wynika to bezpośrednio z przepisów kodeksu pracy - że klauzula konkurencyjna obowiązująca po ustaniu zatrudnienia może zawierać karę umowną. Przepisy nie regulują kwestii technicznych związanych z umieszczaniem w treści umowy postanowień dotyczących kary umownej (wskazanie wysokości kary w formie liczby, słownie). W przypadku o którym mowa w pytaniu, nawet w sytuacji przekreślenia postanowień dotyczących wynagrodzenia dla pracownika należy przyjąć, że umowa obowiązuje - jednak jej treść powinna zostać szybko wyjaśniona z byłym pracodawcą. Trudno przyjąć, że intencją stron przy zawieraniu umowy było określenie poziomu kary umownej na 15 zł.

Pracodawca ma prawo stosować z pracownikami umowy o zakazie konkurencji. Jedna z nich może obowiązywać w trakcie zatrudnienia - i może być zawarta z każdym pracownikiem, druga zwana powszechnie klauzulą konkurencyjną obowiązuje po ustaniu zatrudnienia - i może być zawierana wyłącznie z pracownikami mającymi dostęp do szczególnie ważnych informacji których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Odszkodowanie nie niższe niż 25% wynagrodzenia

Umowa o zakazie konkurencji obowiązująca pracownika po ustaniu zatrudnienia z jednej strony utrudnia wybór dowolnego pracodawcy po ustaniu zatrudnienia z wcześniejszym pracodawcą - z drugiej strony gwarantuje przez okres jej obowiązywania odszkodowanie, które nie może być niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

W sytuacji o której mowa w pytaniu należy zauważyć, iż dopuszczalnym postępowaniem jest stosowanie kar umownych w umowach o zakazie konkurencji, które mają obowiązywać po ustaniu zatrudnienia. Kara umowna polega na tym, że można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy – stanowi więc zabezpieczenie w omawianym przypadku byłego pracodawcy na wypadek gdyby były pracownik nie wywiązywał się z umowy o zakazie konkurencji - przykładowo w okresie zakazu zatrudnił się w podmiocie konkurencyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do wątpliwości w zakresie obowiązywania umowy - przyjmuje się, że nawet w sytuacji gdy nie odnosi się ona zupełnie do kwestii odszkodowania dla pracownika, jak również tak jak w omawianym przypadku gdy kwestie te zostały wykreślone, umowa obowiązuje - pracownik powinien otrzymywać od byłego pracodawcy odszkodowanie w minimalnej wysokości na poziomie nie niższym niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Trudno jednoznacznie wypowiedzieć się co do wysokości umówionej kary umownej – nie można jednak przyjąć (zakładając racjonalne działanie pracodawcy), iż została ona ukształtowana na poziomie 15 zł. Uwzględniając powyższe, w tym wykreślenie postanowień umowy w kwestii związanych z odszkodowaniem pracownika, rekomendowanym postępowaniem jest skonsultowanie treści umowy z byłym pracodawcą - zarówno w zakresie wysokości kary umownej, jak również faktu obowiązywania umowy.

Podstawa prawna: art. 1012 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320)

Sebastian Kryczka

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX
 Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX
W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA