REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć staż pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Wronikowska

REKLAMA

Chciałabym wyliczyć sobie staż pracy i sprawdzić, kiedy nabędę prawo do nagrody jubileuszowej. Proszę wskazać, w jaki sposób oblicza się staż pracy w celu ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej. Przykładowo, ile wynosi staż pracy pracownika zatrudnionego w okresie od 15 października 2000 r. do 24 września 2004 r.? - pyta Czytelniczka z Siedlec.

Staż pracy pracownika we wskazanym okresie wynosi 3 lata, 11 miesięcy i 10 dni.

Zasady przyznawania nagród jubileuszowych, w tym również okresy pracy wliczane do stażu pracy, określa w zasadzie pracodawca w regulaminie. Mogą one również wynikać z poszczególnych ustaw, np. z ustawy o pracownikach samorządowych.

W praktyce może zatem powstać rzeczywiście wątpliwość, w jaki sposób oblicza się staż pracy. Obowiązują tu jednak ogólne zasady związane z liczeniem terminów w prawie pracy. I tak można spotkać się z dwoma sposobami ustalania stażu pracy.

Pierwszy sposób wynika z art. 114 k.c.

Przyjmując do ustalenia stażu pracy wprost zasadę wynikającą z Kodeksu cywilnego, zatrudnienie od 15 października 2000 r. do 24 września 2004 r. wynosi 3 pełne lata (2001, 2002, 2003), 10 pełnych miesięcy (od grudnia 2000 r. do sierpnia 2004 r.) oraz 41 dni zliczonych z niepełnych miesięcy (17 dni października 2000 r. i 24 dni września 2004 r.). Przyjmując za miesiąc 30 dni, staż pracy wynosi 3 lata 11 miesięcy i 11 dni.

Jest to jednak nieprawidłowa metoda w odniesieniu do liczenia stażu pracy.

We wskazanym przypadku należy posłużyć się drugą z zasad obliczania terminów i tylko ona znajdzie w tym przypadku zastosowanie. Prawidłowe ustalenie stażu pracy powinno opierać się na modyfikacji zasady z art. 112 k.c. W tym przypadku stosujemy następujące ustalenia.

Obliczamy lata: od 15 października 2000 r. do 14 października 2001 r. - I rok; od 15 października 2001 r. do 14 października 2002 r. - II rok; od 15 października 2002 r. do 14 października 2003 r. - III rok.

Obliczamy miesiące: od 15 października 2003 r. do 14 listopada 2003 r. - I miesiąc; od 15 listopada 2003 r. do 14 grudnia 2004 r. - II miesiąc (...); od 15 sierpnia 2004 r. do 14 września 2004 r. - XI miesiąc.

Obliczamy dni: od 15 września 2004 r. do 24 września 2004 r. - 10 dni.

Staż pracy wynosi zatem 3 lata (od 15.10.2000 r. do 14.10.2003 r.), 11 miesięcy (od 15.10.2003 r. do 14.09.2004 r.) i 10 dni (od 15.10.2004 r. do 24.09.2004 r.).

Zasada pierwsza wynika z Kodeksu cywilnego i odnosi się do sytuacji, w których nie mamy do czynienia z ciągłością terminu. Zgodnie z art. 114 k.c., jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana, miesiąc liczy się za 30 dni, a rok za 365 dni.

We wskazanym przypadku mamy do czynienia z ciągłością zatrudnienia, co oznacza także ciągłość okresu zatrudnienia (od 15.10.2000 r. do 24.09.2004 r.).

Należy jednak zaznaczyć, że w omawianym przypadku nie możemy posłużyć się zasadą wynikającą z art. 112 k.c., według której termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było, w ostatnim dniu tego miesiąca. Gdybyśmy zastosowali tę regulację, rok zatrudnienia od momentu zatrudnienia upłynąłby 15 października 2001 r., natomiast miesiąc zatrudnienia od momentu zatrudnienia upłynąłby 15 listopada 2000 r. W orzecznictwie przyjęto, że w przypadku prawa pracy art. 112 k.c. ma zastosowanie do terminów dotyczących oświadczeń woli stron stosunku pracy (np. złożenie wypowiedzenia, zawiadomienie o ukaraniu karą porządkową). Natomiast „sposób liczenia terminów określonych w art. 112 k.c. nie ma zastosowania do okresów, od których zależy nabycie uprawnień pracowniczych” (wyrok SN z 19 grudnia 1996 r. I PKN 47/96, OSNP 1997/7/310). Artykułu 112 k.c. nie stosuje się przy obliczaniu okresów zatrudnienia. Miesięczny okres zatrudnienia, który rozpoczął się np. 7 kwietnia, zakończy się 6 maja, a roczny okres liczony od 15 lipca zakończy się 14 lipca następnego roku. Jest to istotne odstępstwo od uregulowań Kodeksu cywilnego, ponieważ w myśl art. 112 k.c. okresy te zakończyłyby się odpowiednio - 7 kwietnia i 15 lipca.

Odpowiedziała dr Ewa Wronikowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA