REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego

Karolina Kiecana
Prawnik w dziale prawnym HR Lex Sp. z o.o.
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 r. doszło do zmiany okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia. Do nowego roku, okres ten wynosił 182 dni, a po zmianie, uległ skróceniu aż o połowę, tj. do 91 dni. Zmiana ta na pierwszy rzut oka nie jest skomplikowana, jednak powoduje poważne problemy interpretacyjne związane ze zliczeniem okresów zasiłkowych przy trwaniu ubezpieczenia i po jego ustaniu.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku – terminy

Zasiłek chorobowy trwa maksymalnie 182 dni, z wyjątkiem niezdolności z przyczyny ciąży i gruźlicy, który trwa do 270 dni. Co do zasady, do okresu zasiłkowego wlicza się wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy. Ponadto do okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzednich niezdolności do pracy, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60 dni. W ustawie jednak nie jest wskazane wprost o jaki dokładnie okres zasiłkowy chodzi, czy ten podczas trwania ubezpieczenia czy po jego ustaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wprowadził od 2022 r. zapis zgodnie z którym okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia chorobowego ulegnie skróceniu do 91 dni. Jednak okres pobierania zasiłku do 91 dni nie będzie dotyczył niezdolności do pracy: spowodowanej gruźlicą, występującej w trakcie ciąży, lub powstałej wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów, ponieważ w tych przypadkach nadal obowiązuje okres 182/270 dni.

Jak liczyć okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia?

Wątpliwości interpretacyjne wprowadza sam ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jak wprost wynika z uzasadnienia;  „skróceniu ulegnie natomiast okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia – przyjęto, że nie będzie on dłuższy niż 91 dni. W okres ten nie będzie wliczana niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia, bez względu na rodzaj choroby. Zasadą będzie, że zasiłek chorobowy, po ustaniu ubezpieczenia, przysługiwać będzie maksymalnie przez okres 91 dni”.

Z uzasadnienia wynika, że celem ustawodawcy było rozgraniczenie okresu zasiłkowego na ten podczas trwania ubezpieczenia i po jego zakończeniu. Ponadto do okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia, ma nie wliczać się okresu poprzedniego, czyli tego podczas trwania ubezpieczenia.

REKLAMA

Przykład:
Pani Anna, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, przez 170 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim z powodu urazu kręgosłupa. Następnie doszło do rozwiązania umowy o pracę. Tydzień po rozwiązaniu umowy, Pani Anna złamała rękę i otrzymała kolejne 60 dni zwolnienia. Zgodnie z uzasadnienia do projektu należy przyjąć, że powstał nowy okres zasiłkowy nie wliczany do okresu podczas trwania stosunku pracy, zatem Pani Ania nabędzie prawo do zasiłku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed nowelizacją, okres zwolnienia z powodu urazu kręgosłupa i złamania ręki uległby zliczeniu, a więc przekroczyłby 182 dni i zasiłek chorobowy z powodu złamanej ręki trwałby maksymalnie przez 12 dni. Natomiast po nowelizacji, należy dokonać rozróżnienia na okres zasiłkowy, trwający podczas ubezpieczenia (trwający zasadniczo maksymalnie 182 dni) oraz po ustaniu ubezpieczenia, który trwa maksymalnie 91 dni od momentu ustania ubezpieczenia, przykładowo od momentu rozwiązania stosunku pracy.

Warto przypomnieć, że przy wątpliwościach interpretacyjnych należy wziąć pod uwagę wykładnię celowościową, a więc jaki cel przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu konkretnego przepisu. Skoro sam ustawodawca uznał, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia nie powinno się wliczać niezdolności do pracy w czasie ubezpieczenia, to można stwierdzić, że zasiłek chorobowy został przedłużony o kolejne 91 dni.

Natomiast ZUS stoi na innym stanowisku i wyjaśnieniach na stronie internetowej wskazuje, że  „ okres 91 dni na jaki może być przyznany zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia chorobowego upływa po wykorzystaniu 182/270 dni okresu zasiłkowego, prawo do świadczeń w takich wypadkach przysługuje przez okres nie dłuższy niż do wyczerpania 182/270 dni”.

Wobec tego ZUS uznaje, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia, należy wliczyć niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia. Zapewne w przyszłości powstanie wiele sporów w kwestii zliczenia okresów zasiłkowych i nie odbędzie się bez rozstrzygnięcia sądu, ponieważ stanowisko ZUS jest sprzeczne z celem ustawodawcy.

W sytuacji, gdy ZUS zastosuje powyższą interpretację warto złożyć wniosek o wydanie decyzji w sprawie zliczenia okresu zasiłkowego. ZUS musi wydać decyzję na każde żądanie ubezpieczonego. Od takiej decyzji ubezpieczony będzie mógł odwołać się do sądu rejonowego w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna:
– art. 6, 8 i 9 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – Dz. U z 2021 r. poz. 1133.

Karolina Kiecana, prawnik HR LEX Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA