REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Kiecana
Prawnik w dziale prawnym HR Lex Sp. z o.o.
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 r. doszło do zmiany okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia. Do nowego roku, okres ten wynosił 182 dni, a po zmianie, uległ skróceniu aż o połowę, tj. do 91 dni. Zmiana ta na pierwszy rzut oka nie jest skomplikowana, jednak powoduje poważne problemy interpretacyjne związane ze zliczeniem okresów zasiłkowych przy trwaniu ubezpieczenia i po jego ustaniu.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku – terminy

Zasiłek chorobowy trwa maksymalnie 182 dni, z wyjątkiem niezdolności z przyczyny ciąży i gruźlicy, który trwa do 270 dni. Co do zasady, do okresu zasiłkowego wlicza się wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy. Ponadto do okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzednich niezdolności do pracy, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60 dni. W ustawie jednak nie jest wskazane wprost o jaki dokładnie okres zasiłkowy chodzi, czy ten podczas trwania ubezpieczenia czy po jego ustaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wprowadził od 2022 r. zapis zgodnie z którym okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia chorobowego ulegnie skróceniu do 91 dni. Jednak okres pobierania zasiłku do 91 dni nie będzie dotyczył niezdolności do pracy: spowodowanej gruźlicą, występującej w trakcie ciąży, lub powstałej wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów, ponieważ w tych przypadkach nadal obowiązuje okres 182/270 dni.

Jak liczyć okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia?

Wątpliwości interpretacyjne wprowadza sam ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jak wprost wynika z uzasadnienia;  „skróceniu ulegnie natomiast okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia – przyjęto, że nie będzie on dłuższy niż 91 dni. W okres ten nie będzie wliczana niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia, bez względu na rodzaj choroby. Zasadą będzie, że zasiłek chorobowy, po ustaniu ubezpieczenia, przysługiwać będzie maksymalnie przez okres 91 dni”.

Z uzasadnienia wynika, że celem ustawodawcy było rozgraniczenie okresu zasiłkowego na ten podczas trwania ubezpieczenia i po jego zakończeniu. Ponadto do okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia, ma nie wliczać się okresu poprzedniego, czyli tego podczas trwania ubezpieczenia.

REKLAMA

Przykład:
Pani Anna, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, przez 170 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim z powodu urazu kręgosłupa. Następnie doszło do rozwiązania umowy o pracę. Tydzień po rozwiązaniu umowy, Pani Anna złamała rękę i otrzymała kolejne 60 dni zwolnienia. Zgodnie z uzasadnienia do projektu należy przyjąć, że powstał nowy okres zasiłkowy nie wliczany do okresu podczas trwania stosunku pracy, zatem Pani Ania nabędzie prawo do zasiłku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed nowelizacją, okres zwolnienia z powodu urazu kręgosłupa i złamania ręki uległby zliczeniu, a więc przekroczyłby 182 dni i zasiłek chorobowy z powodu złamanej ręki trwałby maksymalnie przez 12 dni. Natomiast po nowelizacji, należy dokonać rozróżnienia na okres zasiłkowy, trwający podczas ubezpieczenia (trwający zasadniczo maksymalnie 182 dni) oraz po ustaniu ubezpieczenia, który trwa maksymalnie 91 dni od momentu ustania ubezpieczenia, przykładowo od momentu rozwiązania stosunku pracy.

Warto przypomnieć, że przy wątpliwościach interpretacyjnych należy wziąć pod uwagę wykładnię celowościową, a więc jaki cel przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu konkretnego przepisu. Skoro sam ustawodawca uznał, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia nie powinno się wliczać niezdolności do pracy w czasie ubezpieczenia, to można stwierdzić, że zasiłek chorobowy został przedłużony o kolejne 91 dni.

Natomiast ZUS stoi na innym stanowisku i wyjaśnieniach na stronie internetowej wskazuje, że  „ okres 91 dni na jaki może być przyznany zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia chorobowego upływa po wykorzystaniu 182/270 dni okresu zasiłkowego, prawo do świadczeń w takich wypadkach przysługuje przez okres nie dłuższy niż do wyczerpania 182/270 dni”.

Wobec tego ZUS uznaje, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia, należy wliczyć niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia. Zapewne w przyszłości powstanie wiele sporów w kwestii zliczenia okresów zasiłkowych i nie odbędzie się bez rozstrzygnięcia sądu, ponieważ stanowisko ZUS jest sprzeczne z celem ustawodawcy.

W sytuacji, gdy ZUS zastosuje powyższą interpretację warto złożyć wniosek o wydanie decyzji w sprawie zliczenia okresu zasiłkowego. ZUS musi wydać decyzję na każde żądanie ubezpieczonego. Od takiej decyzji ubezpieczony będzie mógł odwołać się do sądu rejonowego w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna:
– art. 6, 8 i 9 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – Dz. U z 2021 r. poz. 1133.

Karolina Kiecana, prawnik HR LEX Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA