REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego

Karolina Kiecana
Prawnik w dziale prawnym HR Lex Sp. z o.o.
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Zasiłek chorobowy w 2022 roku. Okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, to inny rodzaj okresu zasiłkowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 r. doszło do zmiany okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia. Do nowego roku, okres ten wynosił 182 dni, a po zmianie, uległ skróceniu aż o połowę, tj. do 91 dni. Zmiana ta na pierwszy rzut oka nie jest skomplikowana, jednak powoduje poważne problemy interpretacyjne związane ze zliczeniem okresów zasiłkowych przy trwaniu ubezpieczenia i po jego ustaniu.

Zasiłek chorobowy w 2022 roku – terminy

Zasiłek chorobowy trwa maksymalnie 182 dni, z wyjątkiem niezdolności z przyczyny ciąży i gruźlicy, który trwa do 270 dni. Co do zasady, do okresu zasiłkowego wlicza się wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy. Ponadto do okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzednich niezdolności do pracy, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60 dni. W ustawie jednak nie jest wskazane wprost o jaki dokładnie okres zasiłkowy chodzi, czy ten podczas trwania ubezpieczenia czy po jego ustaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca wprowadził od 2022 r. zapis zgodnie z którym okres zasiłkowy po ustaniu tytułu do ubezpieczenia chorobowego ulegnie skróceniu do 91 dni. Jednak okres pobierania zasiłku do 91 dni nie będzie dotyczył niezdolności do pracy: spowodowanej gruźlicą, występującej w trakcie ciąży, lub powstałej wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów, ponieważ w tych przypadkach nadal obowiązuje okres 182/270 dni.

Jak liczyć okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia?

Wątpliwości interpretacyjne wprowadza sam ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jak wprost wynika z uzasadnienia;  „skróceniu ulegnie natomiast okres pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia – przyjęto, że nie będzie on dłuższy niż 91 dni. W okres ten nie będzie wliczana niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia, bez względu na rodzaj choroby. Zasadą będzie, że zasiłek chorobowy, po ustaniu ubezpieczenia, przysługiwać będzie maksymalnie przez okres 91 dni”.

Z uzasadnienia wynika, że celem ustawodawcy było rozgraniczenie okresu zasiłkowego na ten podczas trwania ubezpieczenia i po jego zakończeniu. Ponadto do okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia, ma nie wliczać się okresu poprzedniego, czyli tego podczas trwania ubezpieczenia.

REKLAMA

Przykład:
Pani Anna, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, przez 170 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim z powodu urazu kręgosłupa. Następnie doszło do rozwiązania umowy o pracę. Tydzień po rozwiązaniu umowy, Pani Anna złamała rękę i otrzymała kolejne 60 dni zwolnienia. Zgodnie z uzasadnienia do projektu należy przyjąć, że powstał nowy okres zasiłkowy nie wliczany do okresu podczas trwania stosunku pracy, zatem Pani Ania nabędzie prawo do zasiłku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed nowelizacją, okres zwolnienia z powodu urazu kręgosłupa i złamania ręki uległby zliczeniu, a więc przekroczyłby 182 dni i zasiłek chorobowy z powodu złamanej ręki trwałby maksymalnie przez 12 dni. Natomiast po nowelizacji, należy dokonać rozróżnienia na okres zasiłkowy, trwający podczas ubezpieczenia (trwający zasadniczo maksymalnie 182 dni) oraz po ustaniu ubezpieczenia, który trwa maksymalnie 91 dni od momentu ustania ubezpieczenia, przykładowo od momentu rozwiązania stosunku pracy.

Warto przypomnieć, że przy wątpliwościach interpretacyjnych należy wziąć pod uwagę wykładnię celowościową, a więc jaki cel przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu konkretnego przepisu. Skoro sam ustawodawca uznał, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia nie powinno się wliczać niezdolności do pracy w czasie ubezpieczenia, to można stwierdzić, że zasiłek chorobowy został przedłużony o kolejne 91 dni.

Natomiast ZUS stoi na innym stanowisku i wyjaśnieniach na stronie internetowej wskazuje, że  „ okres 91 dni na jaki może być przyznany zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia chorobowego upływa po wykorzystaniu 182/270 dni okresu zasiłkowego, prawo do świadczeń w takich wypadkach przysługuje przez okres nie dłuższy niż do wyczerpania 182/270 dni”.

Wobec tego ZUS uznaje, że do okresu po ustaniu ubezpieczenia, należy wliczyć niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia. Zapewne w przyszłości powstanie wiele sporów w kwestii zliczenia okresów zasiłkowych i nie odbędzie się bez rozstrzygnięcia sądu, ponieważ stanowisko ZUS jest sprzeczne z celem ustawodawcy.

W sytuacji, gdy ZUS zastosuje powyższą interpretację warto złożyć wniosek o wydanie decyzji w sprawie zliczenia okresu zasiłkowego. ZUS musi wydać decyzję na każde żądanie ubezpieczonego. Od takiej decyzji ubezpieczony będzie mógł odwołać się do sądu rejonowego w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna:
– art. 6, 8 i 9 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – Dz. U z 2021 r. poz. 1133.

Karolina Kiecana, prawnik HR LEX Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA