REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie pracowników spoza UE. Na co zwrócić uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
pracownik z Ukrainy zatrudnienie
pracownik z Ukrainy zatrudnienie
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniając pracowników spoza Unii Europejskiej, w tym między innymi obywateli Ukrainy, pracodawcy powinni zwracać uwagę na różne aspekty. Szczególnie ukraińscy programiści i specjaliści IT od wielu lat zasilają polskie firmy. Po wybuchu wojny przedsiębiorcy w Polsce stanęli jednak przed nowym wyzwaniem, z którym muszą się codziennie mierzyć.

Organizacje, które posiadają programy relokacyjne, służą wsparciem i oferują różne benefity ułatwiające zaadoptowanie się w nowym miejscu pracownikom i ich rodzinom. Dzięki temu mają też wypracowane procedury wewnętrzne, także pod kątem wymogów formalnych. Umożliwia im to sprawne dostosowywanie się do nowych warunków prawnych. Chociaż status prawny pracowników z Ukrainy w dużej mierze został uregulowany, nadal wiele aspektów wymaga dopracowania. Te potrzeby uwidaczniają się w różnych sytuacjach życiowych. Przykładem są problemy ze swobodnym podróżowaniem z dziećmi po Unii Europejskiej. Stosowne dokumenty dla uchodźców z Ukrainy są już w Polsce dostępne, ale tylko dla pełnoletnich. Jeżeli pracodawca chce oddelegować osobę na dłuższy wyjazd służbowy do innego kraju UE, to możliwość wyjazdu z dziećmi jest formalnie niepewna. Zanim ustawodawca zdąży wypełnić luki, zatrudniający muszą samodzielnie sprostać różnym wyzwaniom i rozwiązywać na bieżąco pojawiające się problemy.

REKLAMA

Firmy IT od lat zatrudniają obcokrajowców, ponieważ stale rośnie zapotrzebowanie na programistów. Elastyczność branży, uniwersalizacja języka i standaryzacja obsługi klienta sprawiają, że polskie firmy informatyczne inaczej patrzą na aktualną sytuację. Pracownicy spoza UE stanowią dla nich dużą szansę. W jaki sposób skutecznie ją wykorzystać zgodnie z obowiązującym prawem? Oto cztery najistotniejsze aspekty, na które uwagę zwracać powinni pracodawcy, chcący zatrudniać pracowników spoza UE.

Czy pobyt i praca cudzoziemca jest legalna?

REKLAMA

Po pierwsze, pracodawca powinien sprawdzać legalność pobytu pracownika w Polsce. Musi ustalić, czy przyszły pracownik posiada wizę, zezwolenie na pobyt lub inny odpowiedni tytuł (np. ochronę czasową, jak obecnie wielu Ukraińców). Następnie sporządza kopię stosownych dokumentów. Jest to istotne, by w każdej chwili organizacja mogła wykazać, że dopełniła w tym zakresie należytej staranności. Uzyskanie tytułu pobytu jest formalnie obowiązkiem pracownika. Niemniej jednak pracodawca może aktywnie wspierać go w dopełnieniu wszystkich formalności.

Po drugie, pracodawca powinien potwierdzić legalność samego zatrudnienia. O ile nie wynika ona już z dokumentu pobytu pracownika, pracodawca musi z wyprzedzeniem zadbać o uzyskanie nowego albo zmianę istniejącego zezwolenia. Natomiast jeśli pracownik to osoba z Ukrainy korzystająca w Polsce z ochrony czasowej, to w ciągu 14 dni od rozpoczęcia pracy jej zatrudnienie trzeba zgłosić za pomocą systemu informatycznego, chyba że zalegalizowano je już wcześniej w inny sposób.

Społeczna wrażliwość pracodawcy

Po trzecie, niezależnie od spraw administracyjno-prawnych, obcokrajowiec może zwracać się do polskiego pracodawcy z bardzo różnymi pytaniami. Pracownicy i ich rodziny często szukają wsparcia z zakresu podatków, systemu ochrony zdrowia czy edukacji. Nurtują ich pytania, na które nie ma jasnych odpowiedzi w przepisach prawnych, i które nie są dla nich oczywiste. Są to sytuacje, które wymagają od pracodawcy zwiększonej aktywności społecznej. W takich okolicznościach trzymanie się jedynie sztywnych ram stosunku pracy nie wystarczy. Wsparcie w codziennych problemach gwarantuje większą lojalność, a to przekłada się na pozostanie w firmie na dłużej. Z uwagi na rynek pracownika w sektorze IT ma to znaczenie szczególne. Sytuacja po 24 lutego unaoczniła, że zdolność organizacji do radzenia sobie w niestandardowych zdarzeniach musi obejmować kompetencje społeczne, i że jest nie bez znaczenie dla pozyskiwania talentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitorowanie zmian w prawie

REKLAMA

Czwarty aspekt to stałe monitorowanie przez pracodawcę zmian w przepisach prawa. Powinien obejmować zarówno te wdrażane, jak i dopiero planowane przez ustawodawcę. Dobrze pojęta czujność pozwala organizacjom z wyprzedzeniem reagować na projektowane przepisy, dostosować procesy, uzupełnić dokumenty i nie dać się zaskoczyć nowymi obowiązkami formalnymi. A niekiedy mieć także pewien pośredni wpływ na finalny wynik prac legislacyjnych.

Duży, stabilny podmiot ma większe możliwości aktywnego uczestnictwa w pracach organizacji i stowarzyszeń branżowych z sektora IT. Głos takich zrzeszeń mocniej wybrzmiewa w kontakcie ze stroną publiczną. Ma to znaczenie przy kształtowaniu polityki i opracowywaniu rozwiązań prawnych na poziomie ogólnokrajowym. Okazało się to bardzo istotne dla szybkiego sygnalizowania szeregu problemów, jakie na gruncie nowych regulacji wyniknęły i wciąż wynikają przy zatrudnianiu relokowanych pracowników - zauważa Marcin Maciejak, z działu prawnego Luxoft Poland. Nieodzowne są tu sprawny przepływ informacji i wewnętrzne procedury. Stanowią   element systemu compliance firmy, odrębny od ram prawnych, a ponieważ ściśle zależą od otoczenia regulacyjnego, powinny zawierać mechanizm monitorowania i dostosowywania się do jego zmian. Jest to istotne z punktu widzenia ostatnich wydarzeń w świecie. Nawet minimum procedur wewnętrznych, ale solidnie opracowanych i weryfikowanych, będzie stanowić wartościową podporę dla firm w dzisiejszym świecie, obfitującym w gwałtowne zmiany - podkreśla Marcin Maciejak.

Takie wyzwania stają zresztą przed samym ustawodawcą zmuszanym do szybkich i konkretnych działań na tym polu. Ich przykładem jest choćby polski dokument elektroniczny Diia.pl. To pierwszy zarejestrowany w UE w pełni cyfrowy dokument pobytu, potwierdzający legalny pobyt na terytorium Polski i umożliwiający podróżowanie w ramach strefy Schengen i przekraczanie jej granic zewnętrznych. Stworzony z myślą o uchodźcach z Ukrainy, stanowi jednocześnie dowód na to, że w awaryjnych sytuacjach zawsze można znaleźć praktyczne rozwiązanie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA