REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Doradztwa Gospodarczego i Prawnego
Rejestracja spółek, aktualizacja danych w KRS, porady prawne, rachunkowość, obsługa kadrowo-płacowa, doradztwo prawne i podatkowe, wirtualne biuro
Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze
Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze
Emilia Panufnik
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość minimalnego wynagrodzenia (tzw. płacy minimalnej, czy najniższej krajowej) ma wpływ na wiele innych stawek i świadczeń pracowniczych. Sprawdźmy jak dwukrotna podwyżka płacy minimalnej w 2023 roku wpłynie na te stawki i świadczenia.

Minimalne wynagrodzenie (tzw. płaca minimalna) w 2023 roku brutto

Na początku każdego roku kalendarzowego zmienia się z reguły wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. 13 września 2022 roku Rada Ministrów wydała rozporządzenie (w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r.), zgodnie którym minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2023 roku aż dwa razy.

W pierwszej połowie 2023 roku (od 1 stycznia) minimalne wynagrodzenie będzie wynosiło 3490 zł brutto, a z kolei w drugiej połowie (od 1 lipca 2023 r.) zostanie podniesione do poziomu 3600 zł brutto.

Warto również wiedzieć, że wraz ze zmianą wynagrodzenia minimalnego, wzrośnie również minimalna stawka godzinowa dla osób, które są zatrudnione w ramach umów cywilnoprawnych. Tak więc w pierwszej połowie 2023 roku minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 22,80 zł brutto, a w drugiej połowie będzie to już 23,50 zł brutto.  

REKLAMA

Autopromocja

Jakie stawki zmieniają się wraz ze zmianą wynagrodzenia minimalnego?

Warto mieć na uwadze fakt, iż wysokość minimalnego wynagrodzenia ma wpływ na inne stawki i świadczenia pracownicze. Poniżej omawiamy ważniejsze z tych świadczeń.

Minimalna podstawa zasiłku chorobowego

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby oraz macierzyństwa → podstawa wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia.

Zatem ta minimalna podstawa zasiłku chorobowego wyniesie w 2023 roku:

I połowa roku 2023 → 3490 zł – (3490 zł × 13,71%) = 3490 – 478,48 = 3011,52 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II połowa roku 2023 → 3600 zł – (3600 zł × 13,71%) = 3600 – 493,56 = 3 106,44 zł

Najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

Dla przedsiębiorców, którzy opłacają składki na zasadach, które zostały określone w przepisach art. 18a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych „podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych (...) w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia”.

I połowa roku 2023 → 3490 zł x 30% = 1047 zł
II połowa roku 2023 → 3600 zł x 30% = 1080 zł

Kwota wolna od potrąceń z wynagrodzenia

REKLAMA

Zgodnie z definicją kwotą wolną od potrąceń nazywa się ochronę konkretnej kwoty wynagrodzenia pracownika, która nie może zostać objęta potrąceniami z wypłaty. Podstawą prawną do ustalenia kwoty wolnej od potrąceń jest Kodeks Pracy, który w art. 87(1) § 1 informuje nas o tym, iż wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po dokonaniu stosownych odliczeń”.

Artykuł ten określa również, iż wolną od potrąceń jest kwota wynagrodzenia w wysokości:
a) minimalnego wynagrodzenia za pracę, które przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – uwzględniając sumy egzekwowane z tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
b) 75% minimalnego wynagrodzenia w przypadku potrącania zaliczek pieniężnych, które są udzielane pracownikowi,
c) 90% minimalnego wynagrodzenia w przypadku potrącania kar pieniężnych, które przewiduje art. 108 K.P.

w przypadku pracowników, którzy są zatrudnieni w innym niż pełnym wymiarze czasu pracy, kwota wolna od potrąceń powinna zostać ustalona proporcjonalnie do wymiaru posiadanego etatu.

Polskie prawo wyróżnia kilka wariantów odnośnie ustalania kwoty wolnej od potrąceń. Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi zestawieniami.

Opcja 1: Pracownik, który nie jest uczestnikiem PPK oraz nie korzysta ze zwolnienia dla młodych.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 709,48 zł

2 409,48 zł

2 715,48 zł

2 415,48 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 466,44 zł

2 171,44 zł

2 466,44 zł

2 177,44 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 192,39 zł

1 933,39 zł

2 192,39 zł

1 939,39 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 055,36 zł

1 814,36 zł

2 055,36 zł

1 820,36 zł

Opcja 2: Pracownik, który nie jest uczestnikiem PPK i korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 740,48 zł

2 740,48 zł

2 740,48 zł

2 740,48 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 466,44 zł

2 466,44 zł

2 466,44 zł

2 466,44 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 192,39 zł

2 192,39 zł

2 192,39 zł

2 192,39 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 055,36 zł

2 055,36 zł

2 055,36 zł

2 055,36 zł

Opcja 3: Pracownik, który nie korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych i jest uczestnikiem PPK dokonując wpłat podstawowych na poziomie 2%.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 632,68 zł

2 332,68 zł

2 638,68 zł

2 338,68 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 402,62 zł

2 102,62 zł

2 403,62 zł

2 108,62 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 136,55 zł

1 872,55 zł

2 136,55 zł

1 878,55 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 003,01 zł

1 757,01 zł

2 003,01 zł

1 763,01 zł


 

Opcja 4: Pracownik, który korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych i jest uczestnikiem PPK dokonując wpłat podstawowych na poziomie 2%.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 670,68 zł

2 670,68 zł

2 670,68 zł

2 670,68 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 403,62 zł

2 403,62 zł

2 403,62 zł

2 403,62 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 136,55 zł

2 136,55 zł

2 136,55 zł

2 136,55 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 003,01 zł

2 003,01 zł

2 003,01 zł

2 003,01 zł

Kwota dodatku za pracę w godzinach nocnych

Przepis art. 151(8) § 1 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów”.

Dodatek za pracę w godzinach nocnych w poszczególnych miesiącach 2023 roku został dokładnie określony w poniższej tabeli. Warto mieć na uwadze, iż podane w tabeli wartości są minimalnymi dla dodatku za pracę w porze nocnej. Pracodawca rzecz jasna ma możliwość ustalenia wyższych stawek.


 


MIESIĄC

LICZBA GODZIN PRACY W DANYM MIESIĄCU

WYLICZENIE WYSOKOŚCI DODATKU

DODATEK ZA GODZINY NOCNE (brutto za 1godzinę)

STYCZEŃ

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

LUTY

160

3490 zł : 160h x 20%

4,36 zł

MARZEC

184

3490 zł : 184h x 20%

3,79 zł

KWIECIEŃ

152

3490 zł : 152h x 20%

4,59 zł

MAJ

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

CZERWIEC

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

LIPIEC

168

3600 zł : 168h x 20%

4,29 zł

SIERPIEŃ

176

3600 zł : 176h x 20%

4,29 zł

WRZESIEŃ

168

3600 zł : 168h x 20%

4,29 zł

PAŹDZIERNIK

176

3600 zł : 176h x 20%

4,09 zł

LISTOPAD

160

3600 zł : 160h x 20%

4,50 zł

GRUDZIEŃ

152

3600 zł : 152h x 20%

4,74 zł



 

Wynagrodzenie za przestój

Przepis art. 81 § 1 Kodeksu Pracy informuje nas, że pracownikowi należy się wynagrodzenie tylko za pracę, którą wykonał. Jednak w sytuacji, kiedy pracownik jest niezdolny do pracy, bądź nie ma możliwości, aby ją wykonać z przyczyn niezależnych od siebie, również przysługuje mu prawo do wynagrodzenia.

Warto również mieć na uwadze, że pracownikowi, który był gotów do wykonywania pracy, ale zaistniały przeszkody ze strony pracodawcy, również przysługuje wynagrodzenie za czas nie wykonywania pracy o wartości, która jest uzależniona od jego zaszeregowania, które może zostać określone stawką godzinową lub miesięczną. Jeśli zatem kwestia ta nie została ustalona przy określaniu warunków wynagradzania, wówczas pracownikowi należy się 60% wynagrodzenia.  

W odniesieniu do roku 2023 wynagrodzenie za przestój nie może być niższe od wynagrodzenia minimalnego, co oznacza, iż w pierwszej połowie roku limit ten wyniesie 3490 zł, a w drugiej połowie roku 3600 zł brutto. 

Wynagrodzenie za miesiąc, kiedy pracownik nie świadczy pracy

Przepis art. 129 § 5 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „jeżeli w danym miesiącu, ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, pracownik nie ma obowiązku wykonywania pracy, przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie. W przypadku niepełnego etatu wysokość tego wynagrodzenia ustala się proporcjonalnie do tego wymiaru czasu pracy”.

Odszkodowanie dla pracownika, wobec którego stosowano mobbing

REKLAMA

Art. 94(3) § 4 Kodeksu Pracy informuje nas, iż „pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów”.

Z kolei art. 94 [3] §3 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę”.

Wówczas odszkodowanie nie wiąże się bezpośrednio z mobbingiem, a z jego następstwami, którymi często jest różnego rodzaju rozstrój zdrowia. Mowa zatem o zwrocie kosztów leczenia (psycholog, psychiatra, terapeuta), a w najgorszych wypadkach również renta z tytułu niezdolności do pracy, bądź pokrycie kosztów przekwalifikowania się danego pracownika. Bardzo dużą uwagę zwraca się na to, aby było to wyrównanie krzywd, a nie możliwość wzbogacenia się pracownika.

Nie można określić konkretnej kwoty zadośćuczynienia ani odszkodowania za mobbing, ponieważ na każdą sprawę składa się wiele czynników, które mają wpływ na wynik danej sprawy.

Odszkodowanie za naruszenie zasad równego traktowania w zatrudnieniu

Art. 18(3d) Kodeksu Pracy informuje nas o tym, że „osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów”. Tym sposobem w 2023 roku mówimy o następującym minimum kwoty odszkodowania:
I połowa roku → co najmniej 3490 zł
II połowa roku → co najmniej 3600 zł

Odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników wysokość odprawy pieniężnej wynosi odpowiednio:
- wartość jednomiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali krócej niż 2 lata,
- wartość dwumiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali od 2 do 8 lat,
- wartość trzymiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali ponad 8 lat.

Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekroczyć kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, które określają odrębne przepisy prawa aktualne na dzień rozwiązania stosunku pracy. Tym sposobem w pierwszej połowie 2023 roku maksymalna odprawa wyniesie 52 350 zł. Z kolei w drugiej połowie 2023 roku będzie to kwota 54 000 zł.

Źródło: Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. - Dz.U. 2022 poz. 1952.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA