REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze

Kancelaria Doradztwa Gospodarczego i Prawnego
Rejestracja spółek, aktualizacja danych w KRS, porady prawne, rachunkowość, obsługa kadrowo-płacowa, doradztwo prawne i podatkowe, wirtualne biuro
Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze
Minimalne wynagrodzenie 2023 a inne świadczenia pracownicze
Emilia Panufnik
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość minimalnego wynagrodzenia (tzw. płacy minimalnej, czy najniższej krajowej) ma wpływ na wiele innych stawek i świadczeń pracowniczych. Sprawdźmy jak dwukrotna podwyżka płacy minimalnej w 2023 roku wpłynie na te stawki i świadczenia.

Minimalne wynagrodzenie (tzw. płaca minimalna) w 2023 roku brutto

Na początku każdego roku kalendarzowego zmienia się z reguły wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. 13 września 2022 roku Rada Ministrów wydała rozporządzenie (w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r.), zgodnie którym minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2023 roku aż dwa razy.

W pierwszej połowie 2023 roku (od 1 stycznia) minimalne wynagrodzenie będzie wynosiło 3490 zł brutto, a z kolei w drugiej połowie (od 1 lipca 2023 r.) zostanie podniesione do poziomu 3600 zł brutto.

Warto również wiedzieć, że wraz ze zmianą wynagrodzenia minimalnego, wzrośnie również minimalna stawka godzinowa dla osób, które są zatrudnione w ramach umów cywilnoprawnych. Tak więc w pierwszej połowie 2023 roku minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 22,80 zł brutto, a w drugiej połowie będzie to już 23,50 zł brutto.  

REKLAMA

REKLAMA

Jakie stawki zmieniają się wraz ze zmianą wynagrodzenia minimalnego?

Warto mieć na uwadze fakt, iż wysokość minimalnego wynagrodzenia ma wpływ na inne stawki i świadczenia pracownicze. Poniżej omawiamy ważniejsze z tych świadczeń.

Minimalna podstawa zasiłku chorobowego

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby oraz macierzyństwa → podstawa wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia.

Zatem ta minimalna podstawa zasiłku chorobowego wyniesie w 2023 roku:

REKLAMA

I połowa roku 2023 → 3490 zł – (3490 zł × 13,71%) = 3490 – 478,48 = 3011,52 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II połowa roku 2023 → 3600 zł – (3600 zł × 13,71%) = 3600 – 493,56 = 3 106,44 zł

Najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

Dla przedsiębiorców, którzy opłacają składki na zasadach, które zostały określone w przepisach art. 18a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych „podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych (...) w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia”.

I połowa roku 2023 → 3490 zł x 30% = 1047 zł
II połowa roku 2023 → 3600 zł x 30% = 1080 zł

Kwota wolna od potrąceń z wynagrodzenia

Zgodnie z definicją kwotą wolną od potrąceń nazywa się ochronę konkretnej kwoty wynagrodzenia pracownika, która nie może zostać objęta potrąceniami z wypłaty. Podstawą prawną do ustalenia kwoty wolnej od potrąceń jest Kodeks Pracy, który w art. 87(1) § 1 informuje nas o tym, iż wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po dokonaniu stosownych odliczeń”.

Artykuł ten określa również, iż wolną od potrąceń jest kwota wynagrodzenia w wysokości:
a) minimalnego wynagrodzenia za pracę, które przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – uwzględniając sumy egzekwowane z tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
b) 75% minimalnego wynagrodzenia w przypadku potrącania zaliczek pieniężnych, które są udzielane pracownikowi,
c) 90% minimalnego wynagrodzenia w przypadku potrącania kar pieniężnych, które przewiduje art. 108 K.P.

w przypadku pracowników, którzy są zatrudnieni w innym niż pełnym wymiarze czasu pracy, kwota wolna od potrąceń powinna zostać ustalona proporcjonalnie do wymiaru posiadanego etatu.

Polskie prawo wyróżnia kilka wariantów odnośnie ustalania kwoty wolnej od potrąceń. Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi zestawieniami.

Opcja 1: Pracownik, który nie jest uczestnikiem PPK oraz nie korzysta ze zwolnienia dla młodych.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 709,48 zł

2 409,48 zł

2 715,48 zł

2 415,48 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 466,44 zł

2 171,44 zł

2 466,44 zł

2 177,44 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 192,39 zł

1 933,39 zł

2 192,39 zł

1 939,39 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 055,36 zł

1 814,36 zł

2 055,36 zł

1 820,36 zł

Opcja 2: Pracownik, który nie jest uczestnikiem PPK i korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 740,48 zł

2 740,48 zł

2 740,48 zł

2 740,48 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 466,44 zł

2 466,44 zł

2 466,44 zł

2 466,44 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 192,39 zł

2 192,39 zł

2 192,39 zł

2 192,39 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 055,36 zł

2 055,36 zł

2 055,36 zł

2 055,36 zł

Opcja 3: Pracownik, który nie korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych i jest uczestnikiem PPK dokonując wpłat podstawowych na poziomie 2%.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 632,68 zł

2 332,68 zł

2 638,68 zł

2 338,68 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 402,62 zł

2 102,62 zł

2 403,62 zł

2 108,62 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 136,55 zł

1 872,55 zł

2 136,55 zł

1 878,55 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 003,01 zł

1 757,01 zł

2 003,01 zł

1 763,01 zł


 

Opcja 4: Pracownik, który korzysta ze zwolnienia PIT dla młodych i jest uczestnikiem PPK dokonując wpłat podstawowych na poziomie 2%.
 

Podstawowe koszty uzyskania przychodu i kwota zmniejszająca podatek

Podstawowe koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek

Podwyższone koszty uzyskania przychodów i bez kwoty zmniejszającej podatek

a) W przypadku 100%  minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 670,68 zł

2 670,68 zł

2 670,68 zł

2 670,68 zł

b) W przypadku 90% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 403,62 zł

2 403,62 zł

2 403,62 zł

2 403,62 zł

c) W przypadku 80% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 136,55 zł

2 136,55 zł

2 136,55 zł

2 136,55 zł

d) W przypadku 70% minimalnego wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2 003,01 zł

2 003,01 zł

2 003,01 zł

2 003,01 zł

Kwota dodatku za pracę w godzinach nocnych

Przepis art. 151(8) § 1 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów”.

Dodatek za pracę w godzinach nocnych w poszczególnych miesiącach 2023 roku został dokładnie określony w poniższej tabeli. Warto mieć na uwadze, iż podane w tabeli wartości są minimalnymi dla dodatku za pracę w porze nocnej. Pracodawca rzecz jasna ma możliwość ustalenia wyższych stawek.


 


MIESIĄC

LICZBA GODZIN PRACY W DANYM MIESIĄCU

WYLICZENIE WYSOKOŚCI DODATKU

DODATEK ZA GODZINY NOCNE (brutto za 1godzinę)

STYCZEŃ

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

LUTY

160

3490 zł : 160h x 20%

4,36 zł

MARZEC

184

3490 zł : 184h x 20%

3,79 zł

KWIECIEŃ

152

3490 zł : 152h x 20%

4,59 zł

MAJ

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

CZERWIEC

168

3490 zł : 168h x 20%

4,15 zł

LIPIEC

168

3600 zł : 168h x 20%

4,29 zł

SIERPIEŃ

176

3600 zł : 176h x 20%

4,29 zł

WRZESIEŃ

168

3600 zł : 168h x 20%

4,29 zł

PAŹDZIERNIK

176

3600 zł : 176h x 20%

4,09 zł

LISTOPAD

160

3600 zł : 160h x 20%

4,50 zł

GRUDZIEŃ

152

3600 zł : 152h x 20%

4,74 zł



 

Wynagrodzenie za przestój

Przepis art. 81 § 1 Kodeksu Pracy informuje nas, że pracownikowi należy się wynagrodzenie tylko za pracę, którą wykonał. Jednak w sytuacji, kiedy pracownik jest niezdolny do pracy, bądź nie ma możliwości, aby ją wykonać z przyczyn niezależnych od siebie, również przysługuje mu prawo do wynagrodzenia.

Warto również mieć na uwadze, że pracownikowi, który był gotów do wykonywania pracy, ale zaistniały przeszkody ze strony pracodawcy, również przysługuje wynagrodzenie za czas nie wykonywania pracy o wartości, która jest uzależniona od jego zaszeregowania, które może zostać określone stawką godzinową lub miesięczną. Jeśli zatem kwestia ta nie została ustalona przy określaniu warunków wynagradzania, wówczas pracownikowi należy się 60% wynagrodzenia.  

W odniesieniu do roku 2023 wynagrodzenie za przestój nie może być niższe od wynagrodzenia minimalnego, co oznacza, iż w pierwszej połowie roku limit ten wyniesie 3490 zł, a w drugiej połowie roku 3600 zł brutto. 

Wynagrodzenie za miesiąc, kiedy pracownik nie świadczy pracy

Przepis art. 129 § 5 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „jeżeli w danym miesiącu, ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, pracownik nie ma obowiązku wykonywania pracy, przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie. W przypadku niepełnego etatu wysokość tego wynagrodzenia ustala się proporcjonalnie do tego wymiaru czasu pracy”.

Odszkodowanie dla pracownika, wobec którego stosowano mobbing

Art. 94(3) § 4 Kodeksu Pracy informuje nas, iż „pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów”.

Z kolei art. 94 [3] §3 Kodeksu Pracy informuje nas o tym, iż „pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę”.

Wówczas odszkodowanie nie wiąże się bezpośrednio z mobbingiem, a z jego następstwami, którymi często jest różnego rodzaju rozstrój zdrowia. Mowa zatem o zwrocie kosztów leczenia (psycholog, psychiatra, terapeuta), a w najgorszych wypadkach również renta z tytułu niezdolności do pracy, bądź pokrycie kosztów przekwalifikowania się danego pracownika. Bardzo dużą uwagę zwraca się na to, aby było to wyrównanie krzywd, a nie możliwość wzbogacenia się pracownika.

Nie można określić konkretnej kwoty zadośćuczynienia ani odszkodowania za mobbing, ponieważ na każdą sprawę składa się wiele czynników, które mają wpływ na wynik danej sprawy.

Odszkodowanie za naruszenie zasad równego traktowania w zatrudnieniu

Art. 18(3d) Kodeksu Pracy informuje nas o tym, że „osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów”. Tym sposobem w 2023 roku mówimy o następującym minimum kwoty odszkodowania:
I połowa roku → co najmniej 3490 zł
II połowa roku → co najmniej 3600 zł

Odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników wysokość odprawy pieniężnej wynosi odpowiednio:
- wartość jednomiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali krócej niż 2 lata,
- wartość dwumiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali od 2 do 8 lat,
- wartość trzymiesięcznego wynagrodzenia dla pracowników, którzy pracowali ponad 8 lat.

Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekroczyć kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, które określają odrębne przepisy prawa aktualne na dzień rozwiązania stosunku pracy. Tym sposobem w pierwszej połowie 2023 roku maksymalna odprawa wyniesie 52 350 zł. Z kolei w drugiej połowie 2023 roku będzie to kwota 54 000 zł.

Źródło: Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. - Dz.U. 2022 poz. 1952.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA