REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna 2023. Na co wpływa minimalne wynagrodzenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płaca minimalna 2023. Na co wpływa minimalne wynagrodzenie?
Płaca minimalna 2023. Na co wpływa minimalne wynagrodzenie?
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 roku minimalne wynagrodzenie za pracę oraz minimalna stawka godzinowa wzrosną dwukrotnie. Jak wpłynie to na koszty pracownicze, dodatki do wynagrodzeń i inne limity i stawki w 2023 roku?

Minimalne wynagrodzenie oraz stawki godzinowe w 2033 r. - rozporządzenie

Nie da się ukryć, iż tym razem rząd zaskakuje wysokością wynagrodzenia minimalnego, jak również wysokością minimalnej stawki godzinowej, które w życie wejdą wraz z dniem 1 stycznia 2023 roku. Jak się okazuje, największym zaskoczeniem była informacja o tym, że po nowym roku minimalne wynagrodzenie oraz stawki godzinowe wzrosną aż dwa razy. Przepisy te zostały zatwierdzone rozporządzeniem z 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. - Dz.U. 2022 poz. 1952.

REKLAMA

Autopromocja

Podwójna waloryzacja minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. - dlaczego?

Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 3 Ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, w sytuacji kiedy wskaźnik cen w roku następnym jest prognozowany na co najmniej 105%, wówczas należy ustalić dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia, jak również wysokość minimalnej stawki godzinowej. Tym sposobem podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku, będą miały miejsce:

- od 1 stycznia,
- od 1 lipca.

W czasie odbytej konferencji prasowej Premier oznajmił, iż głównym celem, którym kierowali się przy podjęciu owej decyzji było zmniejszenie nierówności płacowych, które na obecną chwilę występują w Polsce. Docelowo podwyżka ta obejmie swoim zasięgiem aż 3 mln osób.

Minimalne wynagrodzenie w 2013 roku – kwoty i stawki

Zatwierdzone już rozporządzenie informuje nas o następujących stawkach w 2023 roku:
a) minimalne wynagrodzenie za pracę brutto
     - od stycznia 2023 r. → 3490 zł
     - od lipca 2023 r. → 3600 zł
b) minimalne stawka godzinowa za pracę brutto
     - od stycznia 2023 r. → 22,80 zł
     - od lipca 2023 r. → 23,50 zł 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalne wynagrodzenie 2023 - składniki, ustalanie wysokości

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku odnośnie zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę wykluczyła ze składników wynagrodzenia dodatek stażowy. Tym sposobem do naliczania wysokości wynagrodzenia minimalnego pod uwagę bierze się:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- premie,
- prowizje,
- dodatki (np. dodatek funkcyjny),
- nagrody.

Do kwoty tej nie wlicza się:
- dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych,
- dodatku za staż pracy,
- nagrody jubileuszowej,
- odprawy emerytalnej,
- odprawy rentowej.

Na co wpływa podniesienie wynagrodzenia minimalnego?

Jak już wiadomo – w 2023 roku minimalne wynagrodzenie zostanie podniesione aż dwukrotnie. Warto zatem wiedzieć i zwrócić uwagę na to, że od owej kwestii zależy mnóstwo świadczeń. Otóż mnóstwo świadczeń, jakie otrzymują pracownicy jest obliczane w oparciu właśnie o stawki minimalnego wynagrodzenia, jakie zostało ustalone w danym roku. Idąc zatem tym tokiem myślenia, w 2023 roku wynagrodzenie minimalne wpłynie na:

Wynagrodzenie za postój 2023

Kodeks Pracy art. 81 informuje nas o tym, iż pracownikowi za czas, kiedy nie ma możliwości wykonywania pracy, a był ku temu gotów, przysługuje wynagrodzenie, które wynika z jego stanowiska określonego stawką godzinową/ miesięczną lub 60% wynagrodzenia za urlop(wówczas, gdy taki składnik nie został wyodrębniony przy określeniu warunków wynagrodzenia).

Dodatek za wykonywanie pracy w porze nocnej 2023

REKLAMA

Zgodnie z prawem danemu pracownikowi, który swoją pracę wykonuje w porze nocnej, przysługuje dodatek, który jest obliczany poprzez podzielenie minimalnego wynagrodzenia przez wymiar czasu pracy nocnej w danym miesiącu. W 2023 roku dodatek za taką godzinę pracy w porze nocnej będzie wynosił 20% stawki godzinowej, która wynika z minimalnego wynagrodzenia. Z racji tego, że dodatek za pracę w porze nocnej uzależniony jest od minimalnego wynagrodzenia, w 2023 roku stawki te zmienią się dwa razy.

Poniżej prezentujemy tabelkę, w której ujęte zostały dodatki do stawki godzinowej brutto za pracę w porze nocnej w 2023 roku. Należy jednak pamiętać, że podane stawki są stawkami minimalnymi

Liczone w oparciu o następujący wzór:
minimalne wynagrodzenie : wymiar czasu pracy w danym miesiącu x 20% = dodatek do stawki godzinowej brutto za godzinę pracy w porze nocnej

Miesiąc

Dodatek do stawki godzinowej

Styczeń

3490 zł : 168h x 20% = 4,15 zł brutto/h

Luty

3490 zł : 160h x 20% = 4,36 zł brutto/h

Marzec

3490 zł : 184h x 20% = 3,79 zł brutto/h

Kwiecień

3490 zł : 152h x 20% = 4,59 zł brutto/h

Maj

3490 zł : 168h x 20% = 4,15 zł brutto/h

Czerwiec

3490 zł : 168h x 20% = 4,15 zł brutto/h

Lipiec

3600 zł : 168h x 20% = 4,29 zł brutto/h

Sierpień

3600 zł : 176h x 20% = 4,09 zł brutto/h

Wrzesień

3600 zł : 168h x 20% = 4,29 zł brutto/h

Październik

3600 zł : 176h x 20% = 4,09 zł brutto/h

Listopad

3600 zł : 160h x 20% = 4,50 zł brutto/h

Grudzień

3600 zł : 152h x 20% = 4,74 zł brutto/h

Odprawa pieniężna dla pracownika 2023

Każdy pracodawca, który został objęty przepisami ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn, które nie dotyczą pracowników, jest zobowiązany do wypłacenia odprawy pieniężnej. Przepisy informują nas również o tym, ile wynoszą stawki. Mianowicie:
- jeśli pracownik był zatrudniony krócej niż 2 lata → wysokość jednomiesięcznego wynagrodzenia
- jeśli pracownik był zatrudniony od 2 do 8 lat → wysokość dwumiesięcznego wynagrodzenia
- jeśli pracownik był zatrudniony powyżej 8 lat → wysokość trzymiesięcznego wynagrodzenia

Ważne jednak jest to, iż dana odprawa nie może przekroczyć wartości 15-krotnego wynagrodzenia miesięcznego za pracę. Tym sposobem w 2022 roku maksymalna kwota odprawy pieniężnej wynosiła 3010 zł x 15 = 45 150 zł. Z kolei w 2023 roku będzie to w pierwszym półroczu 3490 zł x 15 =52 350 zł, a w drugim półroczu 3600 zł x 15 = 54 000 zł.

Odszkodowanie z tytułu naruszenia zasady równego traktowania lub rozwiązania stosunku pracy z powodu stosowania mobbingu w 2023 roku

Zgodnie z art. 183d Kodeksu Pracy pracownik wobec którego dopuszczono się złamania zasady równego traktowania w zatrudnieniu, może liczyć na odszkodowanie w wysokości nie niższej niż 3490 zł, a od 1 lipca – nie niższej niż 3600 zł.

Koszty zatrudnienia pracownika 2023, a płaca minimalna

Wysokość minimalnego zatrudnienia z pewnością jest radością dla pracowników, ale z pewnością nie pracodawców. Jest to spowodowane tym, że wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, rosną również koszty związane z etatem. Tym sposobem całkowity koszt zatrudnienia pracownika zarabiającego w pierwszej połowie 2023 roku najniższą krajową wyniesie od 4169,85 zł do 4262,69 zł. Z kolei w drugiej połowie 2023 roku będzie to już kwota od 4301,28 zł do 4397,04 zł.

Mandaty karnoskarbowe 2023, a płaca minimalna

Nie da się ukryć, że od wynagrodzenia minimalnego uzależniona jest również wysokość mandatów karnoskarbowych. Jak wiadomo karą za wszelkie wykroczenia skarbowe jest grzywna, która jest ściśle uzależniona od wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z przepisami prawa mandat karny nie może przekroczyć pięciokrotności wysokości minimalnego wynagrodzenia.

W związku z tym w pierwszej połowie 2023 roku:
- kara grzywny wyniesie od 349 zł do 69 800 zł
- maksymalny mandat karny wyniesie maksymalnie 17 450 zł
- maksymalna kara grzywny nałożona wyrokiem nakazowym wyniesie od 1163,40 zł do 33 503 997,60 zł

W związku z tym w drugiej połowie 2023 roku:
- kara grzywny wyniesie od 360 zł do 72 000 zł
- maksymalny mandat karny wyniesie maksymalnie 18 000 zł
- maksymalna kara grzywny nałożona wyrokiem nakazowym wyniesie od 1200 zł do 34 560 000 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA