REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się wiza Schengen od wizy krajowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Czym różni się wiza Schengen od wizy krajowej?
Czym różni się wiza Schengen od wizy krajowej?

REKLAMA

REKLAMA

Wiza to pisemne zezwolenie na przekroczenie granicy lub pobyt na terenie obcego państwa wystawiane cudzoziemcom przez przedstawicielstwa dyplomatyczne lub konsularne tego państwa. W pewnych przypadkach można otrzymać wizę na granicy. Wiza ma zazwyczaj postać naklejki umieszczonej w paszporcie lub innym dokumencie podróży. Może też mieć postać stempla lub wpisu. Jakie są najpopularniejsze rodzaje wiz wydawanych przez polskie uprawnione organy? Do czego uprawniają?

Aktualnie polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne lub konsularne wydają dwa główne rodzaje wiz:
1) Wiza Schengen, oznaczona literą „C”.
2) Wiza krajowa, oznaczona literą „D”.

Podstawową różnicą między wizą Schengen a wizą krajową jest okres uprawniający do pobytu na terenie RP.

REKLAMA

Do czego uprawnia wiza Schengen (C)?

Wiza Schengen jest nazywana wizą krótkoterminową, ponieważ w ramach swojej ważności uprawnia do wjazdów i pobytów (jednego lub większej liczby) nieprzekraczających łącznie 90 dni w każdym 180 – dniowym okresie. Okres dozwolonego pobytu na wizie Schengen oblicza się biorąc pod uwagę liczbę dni dozwolonego pobytu, okres ważności wizy oraz liczbę dozwolonych wjazdów do strefy Schengen. Na stronie internetowej Straży Granicznej czytamy, że: „w praktyce kontrola dni dopuszczalnego pobytu na podstawie wizy C polega na cofnięciu się o 180 dni (od dnia dokonywania kontroli) i obliczenia, np. na podstawie odcisków stempli kontroli granicznej, liczby dni, które cudzoziemiec już wykorzystał w tym 180-dniowym okresie.”

Wiza Schengen jest ważna na obszarze strefy Schengen i uprawnia do pobytu na terytorium wszystkich państw tej strefy przez okres nie przekraczający 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.

Do czego uprawnia wiza krajowa (D)?

Wiza krajowa („D”) jest wizą długoterminową. Uprawnia, w okresie swojej ważności, do wjazdu lub wjazdów na terytorium RP i pobytu lub pobytów trwających łącznie dłużej niż 90 dni, ale krócej niż rok. Dokładna dopuszczalna liczba dni pobytu możliwa do wykorzystania każdorazowo jest wskazana na naklejce wizowej w rubryce „czas pobytu”.

Wjazd na podstawie wizy krajowej jest możliwy do ostatniego dnia ważności wizy, o ile nie został wyczerpany wskazany okres pobytu (ilość dni).

W okresie ważności wizy krajowej cudzoziemiec może również podróżować po całej strefie Schengen. Jego pobyt poza granicami Polski może trwać do 90 dni w ciągu 180 dni (pobyt krótkoterminowy).

Jakie informacje widnieją na naklejce wizowej?

Na naklejce wizowej zarówno wizy Schengen („C”), jak i wizy krajowej („D”) w polu „uwagi” zamieszcza się napis „cel wydania:” oraz oznaczenia (od 1 do 23) tych celów. O celach wydania wiz czytamy w ustawie o cudzoziemcach (art. 60) oraz rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wiz dla cudzoziemców. Jest to o tyle istotne, że niektóre rodzaje wiz (z określonym celem) nie uprawniają do podjęcia pracy w Polsce. Takimi wizami są te wydane w celu turystycznym (cel wydania: 01) oraz w celu korzystania z ochrony czasowej (cel wydania: 20).  

O jaką wizę powinien się ubiegać cudzoziemiec?

Na stronie internetowej Urzędu ds. Cudzoziemców czytamy: „co do zasady, typ wizy, o którą powinien ubiegać się cudzoziemiec zależy od długości planowanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jeśli cudzoziemiec planuje pobyt dłuższy niż 90 dni w ciągu roku, powinien ubiegać się o wizę krajową; jeśli krótszy – o wizę Schengen. Od tej zasady wprowadza się następujące wyjątki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wizy w celu tranzytu lub tranzytu lotniczego wydaje się wyłącznie jako wizy Schengen;
  • wizy w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, odbycia stażu, udziału w programie wolontariatu europejskiego, repatriacji, przybycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako członek najbliższej rodziny repatrianta, korzystania z uprawnień wynikających z posiadania Karty Polaka, przybycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako członek najbliższej rodziny osoby przebywającej w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały uzyskanego na podstawie Karty Polaka oraz korzystania z ochrony czasowej wydaje się wyłącznie jako wizy krajowe.”

Konsulem właściwym do rozpatrzenia wniosku wizowego jest zawsze konsul tego państwa strefy Schengen, które stanowi główny cel podróży. Jeżeli takiego państwa nie da się wskazać, wizę wydaje konsul tego państwa, w którym cudzoziemiec zamierza przebywać najdłużej.

Nie ma możliwości złożenia wniosku wizowego w polskiej placówce konsularnej, jeżeli planowana podróż nie będzie obejmowała terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że Rzeczpospolita Polska występuje jako kraj reprezentujący wizowo inne państwo strefy Schengen.  

Ważne

Wniosek wizowy można złożyć nie wcześniej niż 6 miesięcy i nie później niż 15 dni przed datą planowanego wjazdu.

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:
Straż Graniczna.
Urząd Do Spraw Cudzoziemców.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA