REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upominki z okazji Dnia Kobiet a składki i podatek

Aldona Salamon
specjalistka prawa pracy i zarządzania personelem, wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

REKLAMA

Wartość pieniężną przyznanych ze środków obrotowych upominków z okazji Dnia Kobiet należy oskładkować i opodatkować na ogólnych zasadach stosowanych do przychodów pracowniczych.

Gdyby upominki zostały sfinansowane ze środków zfśs, byłyby zwolnione z podatku (do wysokości 380 zł rocznie) oraz ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (bez limitu kwotowego).

REKLAMA

REKLAMA

Radio INFOR.PL

PROBLEM

Z okazji Dnia Kobiet zamierzamy zakupić ze środków obrotowych drobne upominki dla pracownic. Będą to przyznane jednorazowo słodycze, kawa oraz bilety do teatru. Świadczenia te zostały przyznane na podstawie uchwały zarządu. Czy ich wartość powinniśmy uwzględnić w podstawie wymiaru składek ZUS i opodatkować? Jak wyglądałaby sytuacja, gdybyśmy upominki z okazji Dnia Kobiet sfinansowali ze środków zfśs?

REKLAMA

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość pieniężną przyznanych ze środków obrotowych upominków powinni Państwo oskładkować i opodatkować na ogólnych zasadach stosowanych do przychodów pracowniczych. Gdyby upominki zostały sfinansowane ze środków zfśs, byłyby zwolnione z podatku (do wysokości 380 zł rocznie) oraz ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (bez limitu kwotowego). Co do zasady, zwolnienie ze składek i podatku ma zastosowanie, jeżeli środki z zfśs zostaną przeznaczone na działalność socjalną i jednocześnie przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z funduszu będzie odbywać się z uwzględnieniem kryterium socjalnego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wartość pieniężną upominków sfinansowanych ze środków obrotowych przyznanych pracownicom z okazji Dnia Kobiet powinni Państwo uwzględnić zarówno w podstawie wymiaru składek, jak i podatku. Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem zwolnienia tego rodzaju prezentów ze składek i podatku. W podstawie wymiaru składek pracowników zasadniczo należy uwzględniać przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 ustawy systemowej oraz art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej). Przychodem tym są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Aby prawidłowo ustalić podstawę oskładkowania i opodatkowania, muszą Państwo ustalić wartość pieniężną upominków przekazywanych pracownicom. W podstawie wymiaru składek wartość pieniężną upominków należy uwzględnić w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach płacowych obowiązujących u pracodawcy, a jeżeli w przepisach płacowych nie określono wartości pieniężnej tego rodzaju świadczenia, to w wysokości ceny ich zakupu (§ 3 pkt 2 rozporządzenia składkowego).

Przekazanie składników majątkowych pracownikom - skutki w CIT

Tylko drobne upominki świąteczne zaliczysz do kosztów

Natomiast do celów podatkowych wartość pieniężną świadczeń w naturze należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 updof). Ustaloną według tych zasad wartość upominków pracodawca powinien doliczyć do pozostałych przychodów ze stosunku pracy osiągniętych przez pracownika w danym miesiącu.

 

PRZYKŁAD

Z okazji Dnia Kobiet firma produkcyjna przyznała swoim pracownicom słodycze oraz vouchery do kina. Słodycze przekazane pracownicom mają wartość 140 zł (na osobę), a vouchery do kina odpowiadają wartości rynkowej 2 biletów do kina (65 zł), które można wykorzystać w dowolnym dniu i o dowolnej porze. Firma zakupiła vouchery z 15% upustem (rabat przyznawany stałym partnerom biznesowym przy zakupie przekraczającym jednorazowo 250 voucherów). Faktyczny koszt zakupu 1 vouchera, który poniosła firma, wynosi zatem 55,25 zł (cena po uwzględnieniu 15% rabatu). W tej sytuacji do podstawy wymiaru składek każdej obdarowanej pracownicy należy doliczyć 195,25 zł (140 zł - wartość słodyczy oraz 55,25 zł - wartość voucherów z uwzględnieniem jednostkowej ceny ich zakupu). Natomiast do podstawy opodatkowania należy doliczyć 205 zł (140 zł - wartość słodyczy oraz 65 zł - wartość rynkowa 2 biletów do kina).

Jeżeli upominki z okazji Dnia Kobiet zdecydują się Państwo sfinansować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, muszą Państwo pamiętać o generalnej zasadzie, zgodnie z którą środki z tego funduszu mogą być wydatkowane wyłącznie na działalność socjalną. Ewentualne uznanie upominków okolicznościowych dla pracowników za działalność socjalną, a w związku z tym możliwość sfinansowania ich ze środków zfśs jest kwestią sporną. Kwalifikując charakter takich wydatków można pomocniczo zastosować wykładnię przepisów prezentowaną przez NSA. W wyroku z 9 stycznia 2003 r. (sygn. I SA/Wr 2206/00) NSA wskazał, że „zakup przez pracodawcę na rzecz pracowników artykułów cukierniczych czy kwiatów z powodu różnego rodzaju okolicznościowych okazji wiąże się z zakresem i charakterem działalności socjalnej, o której stanowią przepisy art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych”. W świetle tego orzeczenia można uznać, że upominki, które planują Państwo sfinansować swoim pracownicom, mogą zostać sfinansowane ze środków zfśs z przeznaczeniem na działalność socjalną.

Przekazanie kontrahentom kalendarzy z logo firmy - rozliczenie VAT

WAŻNE!

NSA potwierdził, że zakup przez pracodawcę ze środków zfśs na rzecz pracowników upominków okolicznościowych z okazji różnego rodzaju uroczystości wiąże się z zakresem i charakterem działalności socjalnej.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Czy upominki z okazji Dnia Kobiet należy oskładkować i opodatkować" >>

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA